Vauvankatselijat

Bluemoon

Näppärä viestien naputtelija
Eli milloin ootte päästäneet ystävät/sukulaiset katsomaan vauvaa? Mulla ei oo ennestään kokemusta mutta jotenkin on vahva tunne etten halua ketään vierasta vauvan lähelle muutamaan viikkoon kaikkien tautienkaan takia. Ja sen että haluan että molemmat saa rauhassa toipua synnytyksestä.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Me mentiin mummolan kautta kotiin synnäriltä (ku asutaan kauempana ja mummola samassa kaupungissa ku sairaala). Siellä kävi myös mun veli vaimoineen + sisko. :D Pari eka päivää oltiin sitten kotona ihan oman perheen kesken, mutta sitten jo kutsuttiin lähipiiriä käymään (anoppi ekana tietty). Kaverit ja muut tuli sitten viikko, pari vauvan syntymästä.
 
Jotkut kaverit ovat halunneet koko rytinän kerralla synnäriltä palattuaan, toiset taas eristäytyneet melkein 2kk ja vain ihan lähimmäiset ovat käyneet harvakseltaan. kummankin tavan ymmärrän ja lähestyminen asiaa kohtaan on minusta perhesidonnaista. Minusta ainakin nyt tuntuu siltä, että haluan 'pihistellä vauvaa lähimmäisiltäkin/anniskella tipoittain' ja tutustua rauhassa. Ja varsinkaan synnärille en tahdo mitään yleisöryntäystä.
 
Meillä on synnärillä käynyt vauvoja katsomassa isovanhemmat ja sitten esikoista myös miehen sisarukset ja minun hyvä ystäväni. Heidät oli "kutsuttu", joten asia oli ihan ok. Esikoisen kanssa olimme 4 yötä sairalaassa ja sitten kotiin kun pääsimme lähellä asuvat isovanhemmat tulivat uudelleen. Muita kavereita ja sukulaisia kävi sitten pikkuhiljaa ripotellen.

Toista vauvaa sairaalassa kävi katsomassa äitini ja seuraavana päivänä kun pääsimme kotiin loput isovanhemmat ja miehen sisarukset. Naapurit piipahtivat muistaakseni sitten seuraavana päivänä.

En ole kokenyt näitä vierailuja rasittavina, ovat olleet lyhyitä ja kotona käyneet vieraat ovat tuoneet kahvipullaa yms mukanaan ja itse keittäneet kahvit. Muutenkin tykkään kun käy vieraita, joten en siksikään halunnut jumittua vain oman perheen kesken kotiin. Ja varsinkin esikoisen kanssa sairaalassa alkoi jo olla vähän tylsääkin, joten oli kiva että vieraita kävi.

Näissä asioissa täytyy mennä ihan omien tuntojen mukaan. Ymmärän hyvin, että kaikki eivät heti halua vieraita ja tätä täytyisi myös lähimmäisten ja kavereiden ymmärtää. Kyllä sen vauvan ehtii varmasti kaikki halukkaat nähdä.
 
Isovanhemmat ja meidän sisarukset kävivät jo laitoksella, ja uudestaan sitten pari päivää kotoutumisesta. Ystäviä alkoi käydä ehkä viikko kotoutumisesta, mutta muutamat myöhemmin kun tiesivät olla tulematta vähänkään nuhaisina. Kyllä me vauvan kanssa parin viikon jälkeen jo alettiin kaupungillakin liikkua melkein päivittäin, kun pakkaset hellitti. Hullut päivät tais olla kun oli jotain reilu 1kk :D ei mitään tauteja tai ongelmia, toivottavasti kehittikin vastustuskykyä. Tämän kanssa täytyy kans heti lähteä liikkeelle, pari pakollista viikottaista luentoa keväällä yms.
 
Meillä on kaikista kolmesta käynyt isovanhemmat, minun ja miehen sisarukset laitoksella. Kotona sitten en ole koskaan kieltänyt tulemasta mutta kyllä ihmiset on itse ymmärtänyt että ovat tulleet vasta korkeintaan parin viikon kuluttua syntymästä. Ei meille ole koskaan mitään flunssaa sun muuta tullut vaikka porukkaa on käynyt aika aikasten.
 
Meillä kävi laitoksella mummi,täti ja eno perheineen. Kaikille sanoin että jos haluu nähdä lapsen heti niin laitokselle (siellä ei tarvi vieraita passailla,siivota yms ja vierailuaika on lyhyt) mutta kun kotiudutaan niin ilmoitellaan sitten kun halutaan/jaksetaan ottaa vieraita vastaan. Tultiin kotiin ti ja muistaakseni pe kävi 2 ystävä perhettä ja olin aivan puhki niiden jälkeen!! Vaikka toinen perhe viipyi vissiin 20min kun sanoivat järkevästi, että tulevat vain vilkaisemaan mini-ihmistä ja jättävät meidät sitten lepäämään! Vauvat kun kasvaa niiiiiin äkkiä, että parin vkon päästä ne näyttävät ihan eriltä kuin eka vkolla... Sit vkon loppuna tais käydä muutamat ja sit saatiinkin olla rauhassa mikä oli hyvä! Kyllä se totuttelu ja väsymys on vaan melkoista ne muutavat vkot!

Varmaan aika samoilla mennään nyt! Toki mun tavoite on päästä kotiin asap joten kait niitä vieraita ehkä joutuu sitten joku pv aika nopeesti kotiin päästämään. Nyt nyt kaikki ei ole niin uutta, ettei se vie niin voimia.
 
Meillä tulossa esikoinen, mutta haluan varmasti isovanhemmat jo laitokselle käymään. Molempien sisarukset sitten mahdollisuuksien mukaan joko laitokselle tai kotiin. Pari päivää olis kiva olla rauhassa kotona, mutta mun mielestä sitten saavat käydä omaan tahtiin. Perhepiiri kuitenkin asuu tässä aika lähellä ja varmasti pyydän apua vaikka missä. Lisäksi meillä on 3 koiraa, kissa ja kilpikonna, niin toivottavasti joku tulee auttamaan niidenkin hoidossa :D

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app
 
Minusta tuo Oulun systeemi on hyvä. Kamala kuvitella, että laitoksella ois porukkaa ravannu jatkuvasti, etenki ku oli itellä toipumista leikkauksesta. Minusta pitää kans tehä just niinku tuntuu eli jos haluaa ihan rauhassa totutella arkeen niin pitää saada se tehdä. Mulle itelle eristäytyminen ei sovi ja piti tosiaan soittaa sit jo toisena kotipäivänä, että alkakaahan tulla kylään. :D Meillä niin iso lähipiiri, että siinä meniki se viikko, kunnes sitten kutsuttiin niitä kavereita käymään ns. seuraavassa erässä. Ihanaa huomioimista vierailta, kun tulevat pullapussin kanssa! :D
 
Täällä meillä on mahdollisuus päästä potilashotelliin (jos on tilaa eikä vauva tai äiti vaadi seurantaa osastolla), minne saa tulla vierailijoita ihan niin paljon kuin jaksaa vain vastaanottaa. Kuitenkin uskoisin, että sairaalassaoloaikana ei pahemmin vierailijoita oteta vastaan tai tule käymään. Korkeintaan omat vanhempani saattavat käydä ja heidät jaksan kyllä vastaanottaa. Muut tietävät jo etukäteen, että turha heti tuuppautua katsomaan, vaan annetaan uusille vanhemmille rauha tutustua pikkuiseen.

Kun ollaan kotiuduttu, uskoisin että melko pian jo sovitaan porukalla päivä, milloin kaikki tulee kylään. Ja kaikilla tarkoitan nyt omia vanhempiani ja sisaruksiani perheineen sekä mieheni siskoa ja isää. Tämä on oikeastaan aina ollut tapana, että tulee sitten kaikki kerralla. Koska perheestäni löytyy leipojia ja "kekkereiden" järjestäjiä, niin uskoisin että itse saan ottaa aika rennosti. Totta kai kotona imuroidaan, mutta tuskin mitään suursiivousta tehdään. Ja meillä voi hyvinkin olla isolla porukalla verkkarit jalassa :) Kerralla rykäistään tällainen ja sitten saadaankin olla ihan rauhassa. En usko että meille kauheasti porukkaa tuputtautuu kylään. Nähdään suht harvoin sisarusteni kanssa ja yleensä kun nähdään, niin ollaan aina porukalla. Ja uskoisin että jatkossa kun vaan kunnolla arkeen totutaan ja pääsee enemmän liikkumaan, vierailemme enemmän muilla kuin muut meillä.

Kaverit voivat käydä aikanaan halutessaan, mutta en usko että missään vaiheessa tulee tunnetta että ahdistun jatkuvasta kyläilystä. Meillä ei muutenkaan kauheasti porukkaa kyläile, niin en usko että paljoakaan muutosta tähän tulee.
 
Meillä esikoista kävivät synnärillä katsomassa mun vanhemmat ja sisarukset sekä siskon mies. Miehen vanhemmat olisivat olleet tervetulleita synnärille myös mutta eivät valitettavasti erinäisistä syistä päässeet, ja sisarustensa kanssa mies ei ole kovinkaan tekemisissä. Mun paras ystävä kävi vasta kun vauva oli melkein 2viikon ikäinen ja siitä sitten omaan tahtiin muita kavereita. Silloin halusin jotenkin olla vauvan kanssa tosi rauhassa enkä olis ennen sitä parin viikon ikää jaksanut ottaa ystäviä vastaan. Mun vanhemmat toki ramppasi heti kotiutumisen jälkeen harva se päivä mutta olivat erittäin tervetulleita kun jeesasivat niin paljon ja olivat hullun innoissaan ensimmäisestä lapsenlapsestaan

Nyt kakkosta odottaessa luulen että melko pian palataan normiarkeen, toivon että sairaalassa saadaan olla muutama päivä toipumassa mutta sitten pitääkin jo esikoisenkin (silloin noin 1v9kk) vuoksi alkaa ihan normitouhut. Kakkonen joutuu siis (raukka) melkein heti aikamoiseen pyöritykseen
 
Mun perhe ja suuri osa ystävistä asuu 700 km päässä joten kun ne tulee siis ainakin perheenjäsenet niin ne on sitten viikosta kahteen "kyläilemässä" tästäkin syystä hieman epäröin. Ja samat säännöt ne on kaikille jos en voi ottaa heti omia vanhempiani katsomaan niin en voi kyllä päästää ketään muutakaan.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä mun ja miehen vanhemmat tulee varmasti jo sairaalaan, samoin mun siskot..ja ovat kyllä tervetulleita ellei nyt mitään erikoista synnytyksessä tai sen jälkeen tule. Muut sitten käyvät varmaan tulevien viikkojen sisällä..kaikki riippuu niin omasta voinnista ja tietenkin myös sairaalassa viipymis ajastakin!
 
Takaisin
Top