Vauvaneuvolakäynnit

MEillä oli tänään Jasperin 3kk neuvola, ikää tarkalleen se 3kk 1pv [:D]

Paino 6440g (3660g)
Pituus 60,7cm (52cm)
Pään ymp 41 (36,5)

Suluissa syntymämitat

Kovasti kehuja poika sai, sanoivat hymy pojaksi kun koko ajan vaan hymyili. Hienosti tasasesti kasvaa ukko. Rokotteet sai ja toisen rotan. Rokotteet kun laitettiin pistämis vaiheessa ei mitään mutta siinä vaiheessa kun aine työnnettiin ruiskusta niin tuli itku mutta loppu siihen kun piikki otettiin pois, en sit tiedä oisko itkenyt ollenkaa jos neukkutäti ois pistänyt, kun hänellä oli siellä opiskelija harjoittelussa joka rokotteet sitten laittoi, mutta hienosti meni kaikki [:)] Jää nähtäväksi tuleeko mitään jälki juttuja rokotteesta ainakin nukahti uudestaan kun neuvolasta lähettiin.-
 
Madie, luulen että traktiolla tarkoitetaan sitä kun vauvaa vedetään käsistä silleen istualleen..ja sit pää tulee mukana, silleen nätisti kropan jatkeena.
 
3 kk neuvolakäynti:

6880g, 63,4 cm, 42 cm

Kontaktia ottaa, ympäristöä seuraa. Esineisiin yrittää tarttua, nyt osaa kerran lelun. Hyvä kasvu. Iloinen, tyytyväinen. Mahavaivat jatkuu, paljon pulauttelee. Varsinkin öisin äheltää vatsan kanssa. Jäntevä, juttelevainen. Vatsavaivojen vuoksi nukkunut mahallaan.

Saatiin myös rokote, josta ei onneksi tullut muuta kuin nukkui kaksi päivää tosi paljon. Voi kyllä olla että nyt päällä oleva flunssa olisi johtunut rokotteesta kun alkoi reilun viikon rokotuksen jälkeen.

3,5 kk ylimääräinen neuvola:

7130 g, 64 cm
 
3kk neuvola takana ja rokotuksetkin saatu.
Veera itki piikkien jälkeen, mut 5 min. päästä ei enää ollu tietoakaan itkusta.

Seuraavat mitat saatiin kirjattua, ja suluissa syntymämitat:
6025g (3670g)
59cm (51cm)
40,5cm (33cm)

Me luultiin, et painoa olis ollu jo lähemmäs 6,5kiloo, mut ei ihan vielä!

Ja soseita saa kuulemma ruveta maisteleen heti, ku siltä tuntuu[:-]
Ja neuvolantäti oli sitä mieltä, et vois alottaa hedelmäsoseilla???? tai porkkanalla/bataatilla. Ihmettelin tuota makean antamista ekana, niin hän perusteli sen sillä, että lapsi saa hyvän ensikosketuksen kiinteään ruokaan. Peruna on kuulemma yleisin alotusruoka, mut on kuulemma vähän karvas ja liisterimäinen vauvan makuun. No, kattellaan nyt mitä annetaan ja koska...

Iho on niin kuiva, että ollaan sitä rasvailtukin, mut nyt saadaan seuraavalla kerralla lääkäriltä resepti siihen, niin tulee vähän halvemmaks.
 
Sisko suositteli aloittamaan äidinmaito-perunamössöllä, mistä joku kirjoittikin tuonne kiinteiden aloitus-ketjuun. Ajattelin ite kokeilla sillä ensin [:D] Tosin täysimetyksellä niin kauan kuin pystyy [:D]
 
Siis miten voi vaihdella noin paljon neuvoloiden ohjeet?!?!? Tiedä tässä nyt sitten mitä sitä uskois kun yhdelle annetaan lupa kiinteisiin, toiselle velleihin ja kolmannelta kielletään kaikki :O Ja minullekin sanottu neuvolassa että potulla pitäisi aloittaa, ettei vauva opi pelkkää makeaa syömään. Kyllä on tämä mamma taas ihan sekaisin..
 
Emilia: kannattaa kuunnella kaikki ohjeet ja perustelut ja sit ihan ite päättää miten tekee. Kaikkeen tälläseen millä ei oikeesti ole niin paljoa väliä miten ne sit todellisuudes alotetaan on niin monta ohjetta ku käyttäjääkin. Et tee niinku ite omalla järjelläs ajattelisit parhaaksi. Se todennöksesti on sit just sun vauvalle paras vaihtoehto.

Toi äidinmaito peruna mössö on ehkä Suomessa yleisin vaihtoehto alottaa. Mä luulen et mä lähen sillä. Ja sit porkkanaa. Ja vaata kolmantena jotain hedelmää.
 
Eemi, niinpä. Tuntuu vaan välillä että tekipä niin tai näin, ei tee "oikein", neuvojia kun on lähipiirissäkin ihan riittämiin.Hatuttaa kun joka paikasta tulee niin ristiriitaista tietoa, jopa saman tk:n terkkarit osaa antaa hyvinkin paljon toisistaan poikkeavia ohjeita thl:n ja who:n yleisistä suosituksista huolimatta. Ota näistä nyt sitte selvää [:D]
 
Joo, joka paikassa sanotaan erilailla ja teki sitte niin tai näin, niin aina on joku jonka mielestä lapsi on nyt pilattu totaalisesti, koska se on ekana saanu perunaa, eikä porkkanaa[:D][:D][:D]

Eli pilaamme lapsemme luultavasti jokainen ja joudumme kärsimään juuri tästä peruna/porkkana- asiasta koko loppuelämämme[;)]
 
Pikkunen

                    paino          pituus          pipa
syntymä         2985g         49cm           35cm
10vrk             3540g            -                -
17vrk             3820g         51,8cm        36,5cm
1kk ja 3vrk      4670g         53,6cm        38cm
2kk ja 5vrk      5940g         57,9cm        39,7cm
3kk ja 8vrk      6405g         60cm           40,8cm

Muita merkintöjä; Jäntevä, suloinen tyttö. Ääntelee monipuolisesti. Iho kaunis. Vatsamakuulla kyynärnojassa. Yöt nukkuu (ennätys jo 12h heräämättä, kyllä tän äitin kelpaa [:D]). Kasvaa tasaisesti.

Kiinteistä sanoi vain ettei vielä kannata aloittaa jos imetys vain sujuu. Ja olen kyllä samaa mieltä. Kyllä niitä soseita kerkeää sitten aikanaan soseuttaa ja sötköttää varmasti ihan riittämiin [:)]
Pitää vielä sanoa kun harmittaa niin tää foorumi ja se kuinka koukussa siihen olen, kahteen päivään kun nyt en ole kerennyt sen koommin täällä hengailemaan, menisi kaikkien kirjoituksien lukemiseen ja kiinniottamiseen eten vain jää mistään paitsi, näköjään koko päivä, kamalaa [:D]

Edit. Rokotukset sai myös, vain piikkien laiton aikana pieni itku. Illalla ilmeisesti nousi kuume, oli kovin itkuinen eikä missään ollut hyvä. Tarkkaa lämpöä en saanut koska kuumemittarimme on aivan paska [:(] Mutta nestemäistä panadolia annoin, siitä noin puoli tuntia ja nukahti klo. 23.50 lopultakin! Tänäänkin pientä kärttyisyyttä ilmassa. Toivottavasti huomenna jo parempi <3
 
ALKUPERÄINEN: Grenie

Millan kasvu:
              paino   pituus  päänymp.
10.9.10   3480g 50,0cm  36,0cm
21.9.10   3240g  ---        37,0cm
28.9.10   3540g  ---        37,9cm
14.10.10 4010g  55,2cm 39,4cm

Hymyilee, ottaa katsekontaktia, kasvaa yläkäyrällä, mut sanoi et saa antaa enempi maitoa.


15.11.10 5350g  59,5cm  41,9cm ikä 2kk
Kasvaa hyvin. Heijasteet ok. Näkee/kuulee normaalisti.
Hymyilee ja juttelee. Taipeisiin ja ihopoimuihin pitää laittaa talkkia. Rotavirusrokotteen sai tänään.
 
Mullekin sanottiin tänään neuvolassa, et ei hedelmää ensin vaan perunaa. Nää on niiin näitä..

Meillä pituus menee plus kakkos-käyrällä ja paino melkein saman verran miinuksella, vaikka nytkin sitä oli tullut kuukaudessa 630gr..Mua ärsyttää just nyt kaikki käyrät ja keskiarvot!! [:@] Ei ole hätää kuulemma, käyttää pituuskasvuun energiaa. Eikä tarvi lisämaitoa, huh mulle. Mut silti.. ei voi mitään et vähän mietityttää.. ens kuussa pitäis sit kokeilla kenties kiinteitä ruokia. Eli sitä perunaa. [;)]
 
Mehän käytiin jo 4kk neuvolassa[:D]. Viikon päästä tosin vasta tulee 4kk täyteen.

Mitat
paino 6810g
pituus 63.5cm
pipo 42cm

Siina ei tykkää neuvolassa käymisestä. On ihan tyhmää ku pitää riisua vaatteet pois ja sit nostellaan moneen otteeseen ja taas vaan pannaan selälleen makaamaan[:'(]. Eihän se nyt käy laatuun[:D]. Ja sit vielä lääkärille, joka myös riisuttaa[:@]. Musta koko lääkärin käynti oli täysin turha. Kuunteleehan se joo sydämen ja keuhkot, kattoo heijasteet ja kokeilee nivusista pulssin. Silmän pohjatki vilasee nopsaan.

Sinne lääkärille vois mennä jos on tarve. Mua ei ainakaan yhtään huvita turhaan toista huudattaa turhan takia. mä en ainakaan saanut yhtään mitään koko lääkäri käynnistä.
 
Unnan neuvola 3 kk ja
viikko,kolme päivää yli.

Paino 5840(synt 4230)
pituus 61,9(synt 52)
pipo 41,4 (synt 37)

Painoa siis tullut kuukaudessa puoli kiloa lisää,menee edelleen siellä -5%
Syö silti hyvin ,on tyytyväinen tyttö [:)]

Rokotukset sai ja sattui tietenkin..tokeni pian :)
 
Ne ei taida meille uskaltaa motkottaa neuvolassa mitään, koska ikinä kukaan ei ole sanonut poikkipuolista sanaa [:D] Jossain pitkälti miinuskäyrien alapäässä mennään korjatunkin iän mukaisesti ja silti aina vaan kehuvat kuinka pääasia on että kasvaa.

Eilen paino oli tayssin keskoskontrollissa 4970g/56.1cm ja sielläkin totesivat että paino suhteessa pituuteen ok ja kaikki hyvin. Lisärauta aloitetaan nyt ja vihdoinkin saammme premilon-maidon lopettaa ja siirtyä normikorvikkeisiin.
 
Mä siirrän se keskustelun noista painokäyristä tänne.

Mirde: Mikä se teidän lähtöpaino oli? Mä luulen et se lähtöpaino on se mistä aloitetaan ja sen käyrän mukaan mennään. Eli Siina oli syntyessään 3490g ja nyt siis 4kk neuvolassa 6810g. Painoa siis kokonaisuudessaan tullut 3370g lisää syntymän jälkeen. Meillä se käyrä menee ekaan kuukauteen suoraan ylöspäin[:D]. ja sit siitä pikkuhiljaa tasottunut alaspäin. Mä luulen et se käyrä menee koko ajan suhteessa siihen syntymäpainoon.

Mut mä olen sitä mieltä et niitä käyriä on ihan turha kovin tarkkaan vahdata. kuhan vauva voi hyvin se on pääasia. ei se miten hyvin hän osuu kasvensa kanssa käyrälle.
 
ginessa onko teitä miten paljon juoksutettu neuvolassa tuon painon takia?

Meillä on Elsan paino myös miinus 5% käyrällä ja mä olen niin kyllästynyt käymään neuvolassa punnituksilla.. [&:]
 
Enään ei juosta punnituksissa,paitsi jos itse haluaisin,mutta tyttö on tyytyväinen ja muutoin kasvaa ja kehittyy että kuulema kukin kehittyy omaan tahtiinsa [;)]

Alkuun täyty rampata kyllä..
 
4 kk käynti+ lääkäri
paino 6520 g (synt. 2466 g)
pituus 62.5 cm (synt. 47.5 cm)
pipo 41.5 cm (35 cm)
Muuta kasvaa hyvin, sydän,keuhkot lonkat kivekset +1(vissiin niin lukee)...
Pitää paljon käsiä ylhäällä pään vieressä, tarttuu esineisiin, ei varaa jaloille...Suos. fysioterapeutin kons.

Kysyin käyristä niin keskikäyrällä menee...

Ne olikin sit ne hyvät uutiset...Eli nyt sit pitää varata aika fysioterapeutille jotta saadaan poika "kehittymään"...Eli ei pysy pää riittävästi mukana käsistä nostettaessa yms...No onnex käynnit fysioterapiassa on vauvoille ilmainen...tässä iässä pitäisi jo varata jaloille, meillä ei yhtään...Vaikka niin kovasti potkii jaloillaan äitiä mahaan...No mennään sitten sinne hakemaan jumppaohjeet joidenmukaan toista houkutellaan liikkeelle...Tässä iässä on kuulemma helpointa päästä nuista ongelmista yli "normaaliin" kehitykseen...Jotta näin nyt sit tänään...
 
Takaisin
Top