Vauvan verikoe

Pikkis91

Näppärä viestien naputtelija
Toukokuiset 2023
Hei!

Meillä olisi edessä 6kk vauvalla verikoe, kun testataan allergioita. Tätä äitiä hieman jännittää tuo kokeen otto, joten kyselisin kokemuksia. Mistä verikoe on otettu jne. Mies onneksi pääsee mukaan, joten hän varmaan saa pidellä vauvaa paikallaan, ettei äidin jännitys tartu pieneen.

Tiedän oman vauvan kohdalla, että itkua tulee, koska rokottaessakin vetää kamalat hepulit, kun pidetään tiukemmin kiinni. Onneksi on rauhoittunut suht nopeasti, kun on oltu valmiita. Toivottavasti myös verikokeen jälkeen.
 
Vauvoilla ja pikkulapsilla käytetään yleisesti puuduttavia laastareita pistokohtaan ennen verikokeen ottoa, joten välttämättä testin otto ei satu yhtään. Varmaksi en osaa sanoa mistä vauvoilla verikoe otetaan, meidän taaperolta on otettu sekä kyynärtaipeesta että kämmenselästä.
 
Meillä oli verikokeet 7kk ikäisenä ja laitettiin puuduttavat emlavoiteet kyynärtaipeisiin(molempiin kun ei tiedetty mistä kummasta ottavat).

Ne laastarit mitkä siihen päälle tuli, olikin sitten niin tiukassa, että niiden poisto aiheutti jo hirveen huudon ja rimpuilun. Veikkaan, että vähemmillä itkuilla olisi ilman niitä päästy.

Jos sais uudestaan mennä niin en laittaisi niitä emloja.

Jos kyynärtaipeesta ei olisi onnistunut niin jalasta olisi ilmeisesti sit otettu.

Ja toinen hoitaja tuli vielä pitämään kädestä kiinni kun olin yksin siellä ja pidin vauvasta kiinni.
 
Meilläkin on kuopukselta otettu vauvana verikokeita, ja oli selkeä työnjako, eli hoitajat pitävät kiinni lapsesta ja minä keskityn rauhoittelemaan lasta. Ja heti toimenpiteen jälkeen tissi suuhun, koska se auttoi aina ihan kaikkeen, vaikkei minulta maitoa juuri tullutkaan. :grin

Hetken se kestää, mutta nopeasti on ohi, kunhan kiinnipitäjä osaa hommansa. Minulla oli vaikeuksia pitää kiinni itkevästä vauvastani, joten ensimmäisen epäonnistuneen yrityksen jälkeen totesin, että parempi kun joku muu pitää kiinni, minä lohdutan.

Meillä otettiin kyynärtaipeesta verikokeet, sekä 2 kk iässä, 3 kk iässä että 5 kk iässä. Näissä siis eri selvittelyt joka kerta.
 
En muista onko vauvana otettu verikokeita, mutta kohtuu pienenä kuitenkin. Tällöin laitettiin puuduttavan voiteen päälle kelmua niin ei tarvinnut repiä laastaria irti. Tosin joku kerta ei puudutetusta kohtaa sitten onnistunut verisuonen löytäminen ja piti ottaa puuduttamattomasta kuitenkin.
 
Ihan pienenä vauvana otettiin verikokeet kantapäästä, ilman mitään puudutuksia. Niitä otettiin heti syntymän jälkeen paljon, 2-3 kertaa päivässä sen viiden päivän aikana kun sairaalassa oltiin, kun pojalta seurattiin eri veriarvoja. Pojan ollessa vanhempi, otettiin normaalisti kyynärtaipeesta, enkä muista kyllä yhtään, minkä ikäisenä ensimmäisen kerran otettiin kyynärtaipeesta. Poika on nyt 4-vuotias, niin on vähän hämärtyneet muistot :bag: Mutta jotenkin muistelen, että meni pitkä aika sieltä vauva-ajasta ennen kuin tarvittiin verikokeita, ja poika taisi olla lähes 2-vuotias kun seuraavan kerran verikokeita tarvittiin juuri allergioiden testaamiseen. Emla-laastareita meillä on käytetty siitä lähtien kun verikokeita otettiin kyynärtaipeesta, eikä niiden kanssa ole ollut mitään ongelmia. Jossain vaiheessa sitten jätetään nekin pois. 4-vuotisneuvolassa rokotuksesta tuli hetken huuto, mutta se loppui lyhyeen ja unohtui nopeasti se kirpaisu :) Mutta kyynärtaipeisiin ne Emlat on kyllä hyvät, jos vähänkin arveluttaa, miten menee.

Isommilla paikkakunnilla ei varmaan tarvitse erikseen selvittää, kuinka pieniltä ottavat labrassa verikokeita, mutta meidän pienellä paikkakunnalla ilmoitettiin heti, että pitää mennä naapurikuntaan, koska eivät voi ottaa kovin pieniltä verikokeita, ja ihan kuitenkin Fimlab oli kyseessä. Lisäksi voi tosiaan pyytää, että hoitajia on kaksi, toinen pitää lapsen kättä paikoillaan ja toinen ottaa kokeet. Tämäkin saattaa olla isommilla paikkakunnilla jo siellä labrassakin käytäntönä automaattisesti, en tiedä, kun oma kokemukseni on se, että pienellä paikkakunnalla pitää itse ottaa asioista selvää ja varata aika soittamalla mieluummin kuin netin kautta, jotta asiat menevät varmasti perille ja osataan mennä oikeaan labraan.
 
Muokattu viimeksi:
3kk iästä asti on otettu meillä aina kyynärtaipeesta. Vauva itkee toki, mutta ei siihen kuole. Kunhan on itse vain rauhallinen, kaikki menee hyvin.
 
Ihan pienenä verinäytteet otettiin meillä kantapäästä, mutta nyt n. 4-6kk iässä on otettu kämmenen päältä. Ekoilla kerroilla tuli itku, mutta nyt pari viimeisintä kertaa on mennyt tosi hyvin - istui mun sylissä ja ei ollut moksiskaan kun pistettiin, hymyili vaan verikokeen ottaneille tädeille.
 
Kuopukselta on otettu verikokeita säännöllisesti 2-3kk välein tuloksista riippuen. Aluksi otettiin kantapäästä ka myöhemmin kyynärtaipeesta, en muista milloin vaihtui. Aluksi sujui hyvin, mutta yhden huonon kokemuksen jälkeen on käytetty emlaa molempiin käsiin ja kelmut suojiksi. Ja nykyisin käydään lastenpoliklinikan labrassa, jossa näytteenotto onnistuu ensimmäisellä yrittämällä
 
Meidän vauvalta otettiin verta kyynärtaipeesta jo 6 viikon iässä, koska hoitajan mukaan kantapäästä ei olisi saanut niin suuria verimääriä kuin sen kertaisiin kokeisiin tarvittiin.
 
Takaisin
Top