Vauvan vatsavaivat (ja vaivat yleensä)

Totta, mä oon niistä itsetehdyistä tehnyt vaan tupla- tai triplakankaalla paksumman kun ei oo ollut mitään hyvää vuorikangasta kotona. Mut niistä kaupasta ostetuista just ne sellaset fleecevuorelliset on parhaita.
 
Voi että mua harmittaa tuon pienen puolesta tää koko "tauti" kun on ajoittain niin hankalaa olla varsinkin aamu yöstä.. Tyttö nukku viime yönä taas aika hyvin 22-3.30 asti, mutta heräsi taas siihen kun maito nousi ylöspäin nenään jossain vaiheessa. Ja sitten kun oli syöty niin röyhtäyttämien on todella hankalaa, kun refluksi vauvaa ei saa edes röyhtäyttää olkapäällä ja ei siitä lääkkeen aannostakaan tullut mitään sitten kun kaveri taas nukahti kesken syömisen ja sitten kun itse yrität toista pitää pystyasennossa että maito ei nouse ylös ja hartiat on ihan jumissa muutenkin ja käsi kipeenä niin ei oo helppoo ihan aikuisten oikeesti.
Ruoan jälkeenkin pitäisi pitää pystyasennossa vähintään 20min! Ja vaikka vauvaa pitdätkin pystyasennoissa niin heti kun laitat hänet vaikka sitteriin niin alkaa puklu valua ja aika usein tuo lääkekin valuu siis ulos samalla kun saat jotain sisälle, Ja kaiken lisäksi kun itsekin on väsynyt niin kaikki ylimääräinen työ tuntuu niin hiton raskaalta.. :sad001 Kun olisi edes se mummo joka olis eläkkeellä tai jotain kun otin eilen neuvolassa puheeksi tämän asian kun kävin jälkitarkastuksessa niin täti sanoi että perhetyöntekijöilläkin on kädet täynnä töitä ja on aika hankalaa saada siis kotiin apua, jos sitä ei löydy omasta takaa. Tarttee varmaan kohta laittaa lehteen ilmoitus!! :grin

Mietin tossa jo kun on niin hankalaa tämä lapsen hoidon opetteleminen nykysin kun pitää muistaa sitä ja tätä ja tuota että kuinka ihmeessä sitä tän lapsen joskus johonkin mummolaan muka hoitoonkin vie kun ensin pitää opettaa että kuinka mikäkin asia pitää tehdä. Kun ei osaa oikein itsekään vaikka olenkin asiaa koittanut opiskella netistä.

Kyllä mä odotin että tää vauva arki olis ollut helpompaa ja kaikki vaan hokee että kyllä se helpottuu ja sitähän se vauva arki on, mutta tuntuu vaan että synnytyksen jälkeen kaikki asiat on mennyt järjestään pieleen ja kaikki vaivat mitä vaan voi itselleen tai vauvalle tulla niin on varmasti tullet ja tulee olemaan. Olisi edes itse täysin "terve" niin jaksaisi eri tavalla.. Ajoittain on iskenyt masennus tän kaiken takia kun tuntuu vaan että on niin yksin näiden asioiden kanssa ja ei edes jaksa olla ihmisten kanssa tekemisissä kun kaikki voimat menee kotona vauvan kanssa.. Odottaa vaan aina iltaa että isä tulee kotiin ja saa "levätä" edes loppu illan. Kyllähän tällainen väsyttää henkisesti.. :sad001
 
Nyt hanski soitat suoraan sinne perhetyöntekijöille jos eivät neuvolassa ota sua tosissaan. jos tilanteesi kehittyy oikeasti esim masennukseksi, arki käy niin synkäksi että voit olla vaaraksi vauvalle ja niiden pitää kyllä reagoida tilanteeseen ennen kuin se on niin vakava! jos oikeasti epäilet henkistä jaksamistasi, niin varmasti täyttyy avunsaamisen vaatimukset.
 
Juurikin niin!
Soitat sinne heti kun pystyt ja annat itkun tulla jos siltä tuntuu. Kirjotat paperille ranskalaisilla viivoilla kaikki tärkeet pointit miks sun pitää saada apua ja kaiken muunkin mitä haluut sanoo niille ja mitä oot täälläkin jo kertonut.
Ne voi neuvolassa sanoo että on kiirettä mutta siellä perhetyössä ne itse päättää asioista ja siellä henkilökunnan nimenomaan kuuluu tunnistaa ne tapaukset jotka ihan oikeesti tarvii apua ja menee muiden ohi kiireellisinä.
Muistat sanoo että tää foorumi tuntuu olevan ainoo paikka missä edes pääset purkaan sydäntäs ja sut otetaan tosissaan kun edes neuvolassa ei auteta esim. laittamalla lähetettä sinne perhetyöhön. Täälläpäin ainakin neuvolasta laitetaan sinne soittopyyntö jos äiti itse niin tahtoo. Ja siis tosiaan ne siellä itse päättää kuinka paljon äiti/perhe tarvitsee apua ja siitä sit sovitaan jokaisen kohdalla erikseen, kiire tai ei.
 
Oikeessa olette. Musta vaan tuntuu et yhtenä päivänä menee huonosti ja toisena päivänä jo vähän paremmin, niinkun tänäänkin on menny ihan hyvin ja nukuinkin viime yönä suht hyvin. Mut sit taas vaihtelevasti iskee aina se väsymys ja tunne ettei musta ole tähän.. Ja ku alan ajatella että entä jos tää ei olekaan ohi menevää vaan tätä on elinikästä siis se se että lapsi vielä 2vuoden kuluttuakin joutuu käyttämään lääkkeitä tms. Mulla on aina tapana nykysin ajatella kaikki asiat niin kuin ne menis pahimmassa tapauksessa, koska tässä on niin paljon ollut kaikkee ihan koko vuoden ajan. :sad001 Ja se on yks tosi asia et kun tässä kotona yksin päivät istuu niin tulee märehdittyä sitten näiden asioiden parissa liikaakin.
 
Huoh.. jo toinen ilta peräkkäin itkua.. Tyttö herää päikkäreiltä ja ainakin puoli tuntia vain itkee ja huutaa.. Ei huoli pulloakaan.. Kovasti on nyt alkanut puklautteleenkin. Aamullakin tuli syötön jälkeen kaikki kaarella ulos :eek: Masusta kuuluu ties mitä kurinaa ja murinaa.. Meillä kun ei ole aiemmin ollut minkäänlaisia vatsavaivoja eikä muitakaan ongelmia, niin tämä äiti on nyt vähän ihmeissään täällä :confused:
 
Onkos teillä mikään muuttunu ruokavaliossa? Meillä ainakin ilmavaivat tekee sen että huutaa välillä eikä huoli pulloa edes kun kiertää mahassa ja pelkkä selällä olokin sylissä saa itkemään. Meillä käytiin maitoaltistuksessa ja turha reissu se oli.. ei mitään oireita ole ilmaantunu mitkä vois viitata allergiaan. Joten maitopohjainen korvike taas käytössä ja itsekin pääsen nauttimaan taas juustosta! :)
 
Ei ole mikään muuttunut ruokavalion suhteen :confused: Eilen puklaili aika paljon, mutta muuten on kuitenkin ihan normaali.. En tiedä, oisko vaan ilmaa masussa ja siihen vielä väsykiukku päälle, ja siksi huutaa o_O
 
Voihan poru. Vauva itkenyt 2 päivää. Se joko nukkuu tai itkee. Onneksi sentään nukkuu ihan normaalisti, toki vähän enemmän ku normaalisti, ettei kuitenkaan itke ihan koko ajan.. On vaan neuvoton olo, kun onko tuo nyt hampaasta vai onko joku muu vialla. Kuumetta ei käsikopelolla tunnu eikä ole räkänen tai tukkonen tai yskänen tai vatsakipuinen eikä haro korvia tai mitään muutakaan. Eka hammas siis tullut kokonaan ikenestä läpi muttei siitä paljoa ole kasvanut reilussa viikossa ja toinen hammas pilkistää yhdestä kulmasta läpi, eli ei kokonaan vielä. Alkaa vaan puuduttaa tuo jatkuva itku ja jatkuva huoli. :/
 
oletteko miten hoitaneet vauvojen karstaa? Muuten meillä annettas olla, kun ei ole paljoa, mutta ilmeisesti kutisee, kun poika sitä itsekin välillä raapii. Joko tökötti oli minkä mainoksen sain neuvolasta, mutta tähän asti olen sivellyt päähän vain ceridalia ja rapsuttanut pahimmat kohdat puhtaaksi.
 
Sirriäinen, oho hampaita nyt jo? Ilmankos suututtaa siellä vauvelia. Auttaako se äitiyspakkauksen purulelu jäähdytettynä? Ajatella miten aika on jo vierähtänyt nopeasti elokuusta!
 
ALotta, mä oon laittanu lapsen päähän vauvaöljyä ja hieronu päänahkaa hellästi vähän aikaa. Sit oon pyyhkiny pahimmat öljyisyydet pois harsolla. Siinä lähtee karstat pois samalla, ja pari päivää pysyy pää karstattomana tällä systeemillä.
 
Meillä on pojalla kanssa tota karstaa aika paljon, mutta en voi kyllä mitään öljyä laittaa niin kun aina neuvotaan kun on tota tukkaa niin paljon. Ei meinaan se öljy sitten lähde hiuksista ihan vaan pyyhkimällä eikä edes kylvyssä. Ja saippuaa en viitsi kokeilla. Kampailen joka päivä hiuksia ja hellästi myös karstaa päänahasta, toivotaan että se vähän auttais.
 
Me ollaan putsattu karstaa niin et laitetaan kans öljyä päähän ja annetaan olla parhaillaan koko päivä vaikuttamassa. Puuvillapipo on tässä hyvä jos antaa koko päivän hautoo. Illalla sitten kun kylvetään ni pestään poitsun pää kahdesti jopa vauvashampoolla et saadaa öljy ja karsta pois. :)
 
Joo,eka hammas näkyi samana päivän kun tyttö täytti 3kk. Mäkin oletin että hampaat tulee myöhemmin,mutta minkäs teet! Purulelu ei neidille sovi, ei se siitä välitä. Puree käsiään ja mun sormea. Tirppa ei oo koskaan välittänyt esim tutista, ni voi olla, ettei noi muovit kuulu sen suuhun :D

Karstaan meillä kans öljyä, aiemmin vauvaöljy, nyt kookosöljy, aamuin illoin vesipesu kun naamakin tulee pestyä.
Tukkaa kun ei juuri ole ni ei tarvi ees pestä pesuaineilla ni rasva lähtee.

Mä aloin epäilee että toi lärviongelma on maitoallergiaa. Vauvan naama on totaalisen punainen ja kuiva, valuttaa kudosnestettä jne. No neuvolasta käski laittaa kortisonivoidetta, mutta palas heti kun kuuri loppui,enkä todellakaan ala jatkuvasti kortisonia läträämään! Nyt ollut reilun vuorokauden maidottomalla, ja iho mun mielestä vähän parempi. Hurja se on edelleen, mutta ei niin paha. Kokoajan rasvaan kookosöljyllä tai ceridal voiteella, on ihan rutikuiva ja vähän halkeileekin! Vauvaa ei vieläkään haittaa.. On muuten todella vaikeaa tää maidoton ruokavalio, kaikkialla on maitoa! Siis en tiedä kuin orjallisesti pitää noudattaa, mutta en oo syönyt ees leivoksia missä on voita, mun käsittääkseni vähäkin maito on pahasta, voinmuodossa myöskin. Kahviin kauramaitoa, aika kuraa :/ Toivottavasti tää on se mikä vauvaa kiusaa, ettei vaan ole jotain mitä pitää kestää..
 
meille muuten neuvottiin sairaalassa, ettei vauvan kylvettämiseen tarvitse mitään aineita, pelkkä vesi riittää, pitääkin tarkistaa, milloin pitäisi alkaa pestä vauvasaippualla. Kaikkea sitä joutuukin vauvan kanssa pohtimaan!

Jatkan siis ton karstan kanssa pienellä määrällä öljyä, ja harjaa perään, tosin harjaamisesta poika ei tykkää.
 
Sirriäinen, mä olin maidottomalla kuukauden ja mulle sanottiin et se on niiiin olemattoman pieni määrä sitä maitoa mikä imeytyy äidin maitoon etten ainakaan sinuna ottaisi kovin kovaa stressiä asian suhteen. Itse jätin kaikki varmat maitoa sisältävät tuotteet pois ja käytin tuotteita jotka saattaa sisältää maidon jäämiä. Tiesitkö että myös naudan liha sisältää maitoproteiinia. Tietysti riippuu joa allergia on vakava niin sitten voi olla ettei kestä mitään tai sitten voi olla soijakin se allergisoiva aine pahimmassa tapauksessa.
 
Alotta, mä olen laittanu joka kerta pari tippaa vauva öljyä kylpyveteen. Meillä on iho pysynyt kyllä tosi hyvänä :) Monestiko te pesette vauvaa nykysin? Me käytetään kerran viikossa kylvyssä ja suihkussa pari kertaa. Meidän tytöllä ainakin kaulamakkara mehii puklu maitoa ja hankala puhdistaa ilman suihkua ja kainalotkin on aina likaiset, varpaista puhumattakaan! :D
 
Meillä ollaan käyty kerran viikossa kylvyssä :) Tytöllä kans kaulamakkaroiden poimut hautoo inhottavasti :confused: Ollaan putsattu päivittäin ja laitettu talkkia kun on niin pahana välillä..
 
Tänne on ruvennu tulemaan ihottumaa. Käsissä (joita pitää siis tietenkin käyttää suussa koko ajan) on ihottumanäppyä, samoin polvitaipeissa ja nassussa. Ostin apteekista jotain cold cremeä kun sen kuulemma pitäis tehota tosi hyvin, mutta näyttää ainakin tällä hetkellä tehoovan vaan väliaikaisesti. Meinaakohan tää iho olla tällasessa kunnossa sit koko talven :/ Tosin ollaan isän kanssa kyllä molemmat herkkäihoisia, atopiaan myös taipumusta, joten eipä yllättäis.
 
Takaisin
Top