Vauvan vaatteet

Anskuli90

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei auttakaa! Meille on siis tulosaa ensimmäinen lapsi, ja nyt rakenneultran jälkeen oon alkanut miettimään vauvan vaatteita. :Heartred

Eli paljon kannattaa bodyja ja housuja hankkia per koko? Entä minkä verran kokoa 50, 56 jne? Minkä kokoisia vaatteita yleensä "normaalikokoinen" vauva käyttää alkuun?
Mitä muuta kannattaa hankkia (sukat, käsitumput ym...)?
Entä mitä kaikkea muuta talvivauva tarvitsee (merinovillabodyja, pukuja yms)?

Ajattelin etten hakis mitään toppapukua vauvalle ollenkaan, vaan käytettäisiin kaukalossa ja vaunuissa esim untuvapussia. Suosituksia hyvistä? :happy:

Kiitos jo etukäteen :grin
 
Niin vaikee tietää vauvan kokoa, joillekin ei edes mahdu syntyessään koon 50 vaatteet, kun taas meille nekin olivat liian isot. Pienien kanssa pitää yleisesti olla varovainen, ettei liikaa hanki just noita pienimpiä kokoja ennakkoon kun jäävät mahdollisesti nopeasti pieniksi.
 
Ja miten sitten vauvan nukkuminen. Luin monesta paikkaan että peittoja ja pinnasuojia ei suositella.. Miten muut meinaa toimia näiden kanssa? :pompus:
 
Ja miten sitten vauvan nukkuminen. Luin monesta paikkaan että peittoja ja pinnasuojia ei suositella.. Miten muut meinaa toimia näiden kanssa? :pompus:
Meil on aina ollut pinnasuoja, mut niin ettei lapsi vaan saa sitä itse irti. Peittoja ja tyynyjä ei oo aluksi ollut. Nukkunut toukkapussissa tai kapalossa . Myöskään unileluja ei saa laittaa pienen vauvan sänkyyn. Nämä kaikki siis sen vuoksi , että on tukehtumisvaara.
 
Joillain pyykkiä tulee reippaasti, joillain (kuten meillä viimeksi) ei tyyliin ollenkaan. Joidenkin (kuten meidän) vauvoille 50cm vaatteet menee "pitkään", joillekin vastasyntyneille ne ei edes mahdu. Viimeksi vaatteita oli vähän liikaa ja jäivät kaikki täysin uudenveroisiksi. Vauva viihtyi kapalossa eli se on hankintalistalla; toki jokin peittokin siihen käy.

Mä olen nyt ostanut liki kaiken kirppiksiltä, joten jos vaikka vaatteita olisikin muutama ns. liikaa, ei ainakaan rahallinen tappio ole suuri. Mm. Lindex myy bodyja, joissa on tuplanepparit ja näin sama body menee ehkä parissakin koossa.
Viimeksi olisin pärjännyt varmaan vaan suunnilleen 3-4 bodylla, 1-2 housuilla ja 1-2 yöpuvulla/haalarilla per pienimmät koot. Mitä kauemmin koko menee, sitä enemmän tietysti voi vaatteita tarvita. On mulla kuitenkin tuosta mainitusta määrästä enemmän hankittuna.

Koska mun laskettu aika on 20.3, en osta uusia toppapukuja. Esikoiselta jäänyt ihana paksu karvahaalari saa mennä mikäli silloin on vielä kovin viileää, vaikka onkin reilua kokoa. Lämpö/untuvapussi kaukaloon on varmasti ihan hyvä ratkaisu.
Muina pukuina meiltä löytyy joku nallepuvun tyylinen ja villapuku. Niillä varmaan alkavan kevään pärjäilee... On myös ohut fleece, jos tarvitsee haalarin alle.
Lisäksi löytyy mm. ohut hattu, talvihattu, villasukat, villatumput, raapimistumput, sekalaisia sukkia (joita ei kauheasti tarvitse). Raapimistumppujen tilalle käy ihan sukatkin.
 
Meillä neiti oli syntyessään 44cm pitkä, joten hukku ihan täysillä kaikkiin vaatteisiin. Onneksi sain viis kuukautta vanhemman tytön vaatteita kaverilta, missä oli viisikymppistä. Nopeasti kasvoi niihin sitten. Ja oli helpompi lukea niitä isompia ku oli pieni vauva.
 
Meillä neiti oli syntyessään 44cm pitkä, joten hukku ihan täysillä kaikkiin vaatteisiin. Onneksi sain viis kuukautta vanhemman tytön vaatteita kaverilta, missä oli viisikymppistä. Nopeasti kasvoi niihin sitten. Ja oli helpompi lukea niitä isompia ku oli pieni vauva.

Meillä myös 45.5cm ja 48cm..joten 44koolla alotettiin:):happy:
Ei voi kyllä yhtään tietää vauvan kokoa..sillä esikoinen oli täysin yllätys ja toinen jo odotettavis..nyt kolmas taas veikataan pieneksi:eek:
 
Takaisin
Top