Vauvan toispuoleisuus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja memmuliini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

memmuliini

Vieras
Kaipaisin vinkkejä ja kokemuksia, kun vauva suosii selkeästi toista puolta. Ikää pojalla nyt 2 kk ja viikko.

Neuvolassa th sanoi että ehkä pään muodosta jo hieman huomaa vasemman puolen suosimisen, mutta ei vielä passittanut fysioterapeutille. Pitäisi kotikonstein yrittää saada tilannetta korjattua, mutta hieman haastavalta tuntuu :/

Selinmakuulla vauva ei siis suostu kääntämään päätään oikealle, vaikka aktiivisesti yritetään houkutella siihen sekä äidin että isän voimin, myös leluja ja katselukuvia apuna käyttäen. Jos päätä yrittää varovasti kääntää, vastustaa ja alkaa itkemään. Nostot tehdään nyt enimmäkseen myös oikean kyljen kautta, jotta saisi tuota puolta aktivoitua. Oikealle kyljelle kääntäessä vauva vetää selkää kaarelle ja päätä taaksepäin, ei pysy samalla tavalla rentona kuin vasemmalle kyljelle kääntäessä.

Sylissä pystyasennossa kantaessa usein kääntää päätään kuitenkin oikealle ja myös nukahtaessa/sänkyyn laskiessa pää voi olla oikealla (monesti kuitenkin kääntää jossain vaiheessa nukkuessaan pään vasemmalle, mitä nyt päiväunilla tullut seurattua). Eli en usko että mikään jumi tai kivut olisi syynä, kun pää kuitenkin joissain tilanteissa kääntyy?

Imetän myös vähintään yösyötöt sängyssä niin, että poika kääntyy oikealle kyljelleen, tässä ei ongelmaa tunnu hänellä olevan.

Onko muilla ollut vastaavaa ja miten olette saaneet asiaa korjattua?

Meidän toisella oli, neuvolasta alkuun sanottiin vaan et aktivoi hankalampaa puolta. Eli just ite ole siellä puolen, heiluta leluja sillä puolen et vauva joutuu kääntymään yms. Ihan perseestä. 😂

Me saatiin muistaakseni kolme kk ikäisenä fyssarille käynti, mut sitä enne mulla oli jo menny hermo siihen aktivoimiseen, joten mentiin osteopaatille ja siis jo yksi kerta helpotti tilannetta ihan hirveesti. Käytiin muistaakseni kahdesti, ehkä kolmesti. En todellakaan tajuu mitä siellä tapahtuu, mut vauva oikeni ja fyssarille mennessä ei enää suosinu vaan toista puolta. Eli fyssari oli sit lopulta ihan tarpeeton.

Meidän vauvalla käänty kyllä pää molempiin suuntiin jos halusi. Ei ikinä itkeny jos käänsi vaikealla puolelle, mutta ihan selvästi suosi vaan toista puolta. Yritin laittaa nukkumaan silleen pää hankalammalle puolelle kääntyneenä, mut meidän vauva kyllä käänsi sen pään heti takasin, se oli kun vieteri kun se palautu helpommalle puolelle. Pää oli jo alkanu muotoutua lättänäksi. Onneksi käytiin osteopatilla. Suosittelen sitä. Kaikki se aktivoiminen yms oli aika tarpeetonta ja siis stressaavaa myös.

Kaikki vauvat oli toispuoleisia ja aikanaan sitten "suoristuneet" ja käyttäneet molemmpia puoliaan samalla tavalla. Me käytiin yhden vauvan kanssa osteopatialla tuon takia, mutta en huomannu suurta eroan :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Mulla vastaavia kokemuksia kuin edellisillä. Huomasin vauvan suosivan toista puolta, pää oli aina makuulla ollessa kallellaan toiselle puolelle ja neuvolassa myös sanottiin että on vähän epäsymmetrinen pää.

Käytin vauvaa muista syistä osteopaatilla, oli positiivinen käynti, en osaa sanoa auttoko toispuoleisuuteen mutta aika sen viimeistään teki.

Eli kun vauva oppi liikkumaan (kääntymään mahalleen jne) eikä enää vain pötkötellyt selällään, loppui toispuoleisuus. Tätä ennen pyrin vauvaa aktivoimaan niin, että kun hän makasi lattialla selällään, liikutin lelua hitaasti hänen yläpuolella kaikkiin suuntiin ja varmistin, että hän pään liikkeillä koko ajan seurasi lelua.

Me käytiin vauvoihin erikoistuneella kalevalaisella jäsenkorjaajalla, kun saatiin neuvolasta vinkki. Yhden hoitokerran tulokset oli selvästi nähtävillä parissa päivässä. 😊 Piti mennä toisenkin kerran, mutta tuli kunnon tautikierre ja sitten unohtui. 🙈

Kiitos vastauksista 🙏🏻

Haluaisin luottaa siihen, että ajan kanssa helpottaa, ja neuvolassakin sanottiin että melko tavallista on että vauva suosii jompaakumpaa puolta. Osteopatian tai vastaavan voisin kyllä ottaa mietintään! Täytyy tutkia mitä vaihtoehtoja täällä meidän paikkakunnalla on saatavilla.

Tuo hankalamman puolen aktivointi on kyllä ollut turhauttavaa, kun ei tunnu vaikuttavan vaikka mitä temppuja yrittää, eikä viitsisi kuitenkaan kaikkea hereilläoloaikaa ja seurusteluhetkiä käyttää tuohon taisteluun muuten niin nauravaisen ja hyväntuulisen pikkuisen kanssa. 😅

Meillä näki päästä, että suosi toista puolta, kun kallo oli vähän lättänä siltä puolen. Aktivoin laittamalla lelukaaressa KAIKKI lelut toiselle reunalle ja sohvalla laitoin sellaisen puisen lelukaaren sohvan reunan väliin ja lelut huonommalle puolelle. Leikitin myös olemalla sillä huonommalla puolella. Pikkuhiljaa alkoi kääntämään päätään myös toiselle puolelle aina pidempiä ja pidempiä aikoja. Eihän se kallon vinous kokonaan helpottanut ennenkuin vauva lähti liikkeelle ja pää kasvoi, mutta nyt on 2-vuotiaalla ihan normaali pää. 😊

Meillä kans oli melkein aina toisella puolella pää, vaikkei pystyi kyllä kääntämään sen myös toiselle puolelle. Myöskin jalkoja jännitti aina minusta kummallisesti suoriksi, en oo muiden lasten nähny tekevän niin paljon. Mut eipä me mitään näille tehty ja hiljalleen ne hävis ku lähti liikkumaan 5,5kk iässä ja siit eteenpäin.

Meidän esikoinen oli toispuoleinen. Tykkäs olla enempi vasemmalle puolelle katsellen jne. Yritettiin kuitenkin myös laittaa oikealle kyljelle ja houkutella leluilla oikealle puolelle. Pään muotoon toispuoleisuus ei vaikuttanut vaan pää on ollut symmetrinen ains. Mutta vauvalla oli myös vasen käsi ja jalka paljon aktiivisempia kuin oikea puoli. Oli jo ihan vastasyntyneestä lähtien. Käytettiin baby
balance -hieronnassa ja opettelin hieromaan vauvaa myös itse. Mutta en koe siitä olleen apua. Jälkikäteen mietin että oisko pitänyt käyttää osteopaatilla. Nyt näyttää lapsen ollessa 2 vuotta että hänestä on tosiaan tulossa vasenkätinen mitä epäiltiinkin. Toki käyttää molempia käsiä mutta vasemmalla kädellä esim käyttää lusikkaa taitavammin kuin oikealla. Muutenkin esim heittää palloa mieluummin vasemmalla vaikka toki välillä käyttää oikeaakin. Meistä vanhemmista kumpikaan ei oo vasenkätisiä. Onko jollain lapsellanne vasenkätisyys näkynyt jo noin vauvana?

Meidän esikoinen oli toispuoleinen. Tykkäs olla enempi vasemmalle puolelle katsellen jne. Yritettiin kuitenkin myös laittaa oikealle kyljelle ja houkutella leluilla oikealle puolelle. Pään muotoon toispuoleisuus ei vaikuttanut vaan pää on ollut symmetrinen ains. Mutta vauvalla oli myös vasen käsi ja jalka paljon aktiivisempia kuin oikea puoli. Oli jo ihan vastasyntyneestä lähtien. Käytettiin baby
balance -hieronnassa ja opettelin hieromaan vauvaa myös itse. Mutta en koe siitä olleen apua. Jälkikäteen mietin että oisko pitänyt käyttää osteopaatilla. Nyt näyttää lapsen ollessa 2 vuotta että hänestä on tosiaan tulossa vasenkätinen mitä epäiltiinkin. Toki käyttää molempia käsiä mutta vasemmalla kädellä esim käyttää lusikkaa taitavammin kuin oikealla. Muutenkin esim heittää palloa mieluummin vasemmalla vaikka toki välillä käyttää oikeaakin. Meistä vanhemmista kumpikaan ei oo vasenkätisiä. Onko jollain lapsellanne vasenkätisyys näkynyt jo noin vauvana?
Meillä ainakin esikoinen teki jo vauvasta saakka vasemmalla kädellä kaiken. Kiinteitä laittoon suuhun vasurilla ja harjasi hampaita. Leluja tutki myös enemmän vasemmalla kädellä. Yritettiin laittaa tavarat/ruokailuvälineet aina oikeaan käteen, mutta vaihtoi itse ne heti vasempaan, että eipä siitä mitään apua ollut kun 10v myöhemmin tekee edelleen kaiken vasemmalla. On meidän perheen ainoa vasenkätinen. Oma ja miehen sisarus on myös vasenkätisiä.

Minä oon kanssa miettinyt onko meidän lapsesta tulossa vasenkätinen. Yht äkkiä alkanut suosimaan vasenta. Aiemmin käytti molempia aika tasaisesti ja ehkä jopa enemmän oikeaa. Nyt tuo esimerkiksi piirtää paljon vasemmalla kädellä. Tai sitten tämä on vain joku vaihe. 😅 Minun isä on kyllä vasenkätinen ja minä olen itse oikeakätinen, mutta joitain asioita teen jostain syystä vasenkätisesti.

Meillä molemmat lapset on alkuun suosineet etenkin nukkuessa vain toista puolta ja tästä syystä pää ollut alkuun vähän epäsymmetrinen. Korjaantui kuitenkin itsestään kun alkoi viettää enemmän aikaa vatsallaan ja pystyssä eikä vain selällään. Leikkimatolla myös pyritty asettamaan lelut sille "huonommalle" puolelle.

Vauvan toisen puolen suosiminen kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin meillä oli, joskin vauvan suosima puoli oli oikea. Vauva ei halunnut selinmakuulla hereillä ensimmäisten kuukausien aikaan kääntämään päätä oikein vasemmalle, vaikka päinmakuulla ja sylissä pää kääntyi samalla tavalla molemmille puolille.

Neuvolassa ei oltu lainkaan huolissaan, mutta olin varmaankin sen verran neuroottinen, että saimme lähetteen fysioterapiaan, jossa kävimme kaksi kertaa. Fysioterapiasta ei mielestäni ollut hirveästi apua: lähinnä saimme ohjeeksi motivoida vauvaa kääntämään päätä vasemmalle ja venytysohjeita niskalle.

Otin Develobabyn preffered side -ohjelman (maksoi noin 23 euroa), jossa oli paljon harjoituksia, joita oli helppo integroida vauvan kanssa leikkimiseen. Aika pian noin kolmen kuukauden kohdalla vauva alkoikin kääntää päätä myös vasemmalle. En tiedä missä määrin kyse oli Develobabyn harjoitteista: luulen, että eniten oli kyse vauvan kypsymisestä ja motorisesta kehityksestä. Nyt vauva on puoli vuotta ja en enää näe oikean puolen preferointia missään: vauva alkoi ensin kääntyä vatsalleen vasemman kyljen kautta.

Jälkeenpäin ajatellen toispuoleisuudesta ei olisi ehkä kannattanut ottaa niin isoja paineita. Vauva oli silmissäni todella toispuoleinen ja uskoin että kyse on tosi vakavasta asiasta, mutta minulle jäi vaikutelma, että toispuoleisuus korjaantui oikeastaan itsestään, ja aktivointiharjoitukset ja venytykset saattoivat vähän jouduttaa sitä. Käytin vauvaa myös aiemmin monta kertaa neuvolan ohjeesta osteopaatilla, mikä oli varsin tarpeetonta rahanmenoa.

Minä oon kanssa miettinyt onko meidän lapsesta tulossa vasenkätinen. Yht äkkiä alkanut suosimaan vasenta. Aiemmin käytti molempia aika tasaisesti ja ehkä jopa enemmän oikeaa. Nyt tuo esimerkiksi piirtää paljon vasemmalla kädellä. Tai sitten tämä on vain joku vaihe. 😅 Minun isä on kyllä vasenkätinen ja minä olen itse oikeakätinen, mutta joitain asioita teen jostain syystä vasenkätisesti.
Mä huomasin tuota samaa ja keksin syynkin muutokselle. Taaperon matkimis/ näkemänsä kopiointihan se siellä syynä.
Eli isänsä luona istuvat syömässä pöydässä vastakkain ja leikkivät mm kooten palapelejä / torneja yms aina nenäkkäin. Niinpä tarkkana hän yrittää tehdä samoin eli nyt mm yrittää pitää lusikkaa/ kynää pääasiassa vain vasemmassa kädessä.
Samalla selvisi syy siellä syntyville vaatteiden ruokatahroille.🧐
Taaperohan on mielestäni pienestä alkaen ollut ns. sekakätinen kuten minäkin olen, josta taidosta itse olen kovin iloinen. Meillä molemmilla värikynät on oikeassa ja väriliidut ja hammasharjat molemmissa käsissä.
Ohjeen mukaan neuloessa pitää mun muistaa olla tarkkana, sillä lukuisat kerrat olen lähtenyt jatkamaan työtä vastapäivään. 😂
Noita molempia olen yrittänyt aktivoida nukkumaan/ katsomaan sille huonommalla puolella. Taapero käänsi aikoinaan päänsä mieluusti vasemmalle ja vauva oikealle. Olenkin joutunut kiinnittämään huomiota niin syliin nostamiseen kuin siinä pitämiseen sekä tavaroiden sijoitetteluun ja myös vauvan suuntaan suhteessa esim tilassa olevaan valoon / ympärillä tapahtuvaan liikkeeseen.

Muokattu viimeksi:
Takaisin