Vauvan syöminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja E&V
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

E&V

Oman äänensä löytänyt
Onko tästä jossain topikki, jos on osoittakaa.. meillä on täällä sellainen tilanne että vauva aloittanut kiinteät ja syödään jo sekä aamu- että iltapuuro ja päivällinen. Puuroa menee ihan tajuton määrä, melki desin (raakana) saa keittää. Lisäksi se vetää korviketta illalla melki koko purkin. Varsinaista ruokaa se ei oikeen oo innostunut syömään, bataatti on oikeestaan ainut mistä se "tykkää". Imetän vielä osittain, aina ruokailun jälkeen ja öisin. Ja sitä korviketta tosiaan illalla saa että tankkais massun täyteen yötä varten. Mun logiikan mukaan se ruokamäärä mitä se saa illalla pitäs kyllä riittää monen tunnin yöuniin. Mut toi heräs esim viime yönä 2-3 tunnin unien jälkeen huutamaan nälkää. -_-' ja muutenkin heräilee öisin tosi monta kertaa. Ei se yks kaks krt haittais mut sit ku saa neljättä kertaa pomppaa ylös ni kyl siin miettii et mikä helvetti mättää.
Mietittiin että eikö toi sitten saa päivisin tarpeeksi ruokaa. Ja että ehkä nyt vaan oikeesti meikän omat maitovarastot on tyrehtynyt (tämän päättelen siitä että viime yönä testiksi annoin korviketta imetyksen sijaan ja toi nukkui tavallisen 2 tunnin sijasta 6 sen jälkeen). Onhan tässä jo puol vuotta imetelty, mulle alkaa muutenki riittää :D
Mutta, kertokaa miten paljon teijän vauvat syö? Monta kertaa päivässä, mitä ja miten paljon. Tuntuu että tuo vauva on pohjaton kuilu, ei mitään käsitystä paljon sen tulis syödä tässä iässä. Tietty sitä aina tunkee sen niin täyteen ku vaan menee... kuluttaahan tuo myös tosi paljon kun koko valveillaoloaika menee ryömien ja tutkien.

Meillä vähän toisin päin ollu nyt tän viikkoo.
Tätä ennen söi n.puoltoista pilttipurkin verran kiinteitä ja maitoa meni 600-800ml vuorokautee.
Nyt menee hyvänä päivänä sen pilttipurkin verran ja maitoa 500-700ml,huonona päivänä puol pilttipurkkia ja maitoa 300-400ml. Ja siis likkahan liikkuu päivittäin paljon.Nukkuessaan on paikallaa muuten suhaa koko ajan johonki suuntaa.

Meillä neiti syö kans normaaslisti iha älyttömii määriä.
Aamulla eka tissiä sitte desi puuroa johon sekoitan banaania melkein kokonaisen ei iso. Siitä 1.5h menee tissiä nukahtaa päikkäreille samalla. Sit 2h päästä kasvis sose melkein yli desi . Välipala maissi naksuja, hedelmä ja tissiä. 1.5 h siitä sose lihalla tai sormiruokailua n.desi. Sitten iltapala seiskalta iso puuro ja tissiä. Nukkuu koko yön. 11h . Päivällä liikkuu ja temmeltää PALJON. Tissiä saa aina kun haluaa. Toi rytmi ollu jo pitkään.
Nyt kun ikeniä kutittaa ei maistu päiväl ruoka äitin maito vaan.

En tiiä mihin masuun toi neiti syö. Kun niin pikkunen viel on.

Nukkuuko kaikkien muitten vauvat jo yöt... en tajua mistä meillä kiikastaa.

Mä en osaa sanoa määriä kuinka paljon menee kiinteitä mut melko vähän vielä. Puuroa ollaan harjoiteltu viime päivinä mut ei tykännyt yhtään. Että kyllä se äidinmaito on vielä isossa roolissa. Ja siis meillä ei nukuta kokonaisia öitä, paras unipätkä on ollu 4h.

Meillä nukutaan n.3-4h pätkää yöllä, joskus menee jopa 6h. Imetän vielä ja kiinteitä menee 4-5krtaa pvässä.
Määrät vaihtelee, tässä esim eilinen pvä: herätään klo.7:30 tissi. Klo.8:45 puuroa soseella muutama lusikka. Klo.9:40 tissi. Klo.12:15 purkillinen kana&makarooni+tissi. Klo.15 hedelmäsose purkki. Klo.16:40 tissi. Klo.18 kasvista&broileria 3/4purkkia. Klo.19 tissi. Klo.20:15 puuro+sose n.1dl. Klo.21:20 nukahtaa tissille. Klo.2:30 tissi. klo.7 herättiin tänää tissille.
vettä ottaa myös hörpyn jokaisella kiinteällä.

Meillä ei vielä aamupuuroa kuvioissa. Herätessä (8-9) maitoa kunnon tankkaus (ja viimeiset kuusi päivää meillä on tissitelty myös yöllä pari kertaa, kiitos hammasitkujen), klo 11 kasviksia ja broileria vajaa desi +veishörppy, yleensä vielä maitoa päälle, klo 14 hedelmää tai marjaa melkein kokonainen pilttipurkki (menis varmaan enemmänkin), vesi + maito, klo 17 kasvissose (tämä ollut vasta muutaman päivän, menee puolisen desiä, joskus maistuis enemmänkin) ja taas maitoa, klo 20 puuroa soseella (tai sosetta puurolla, kun sosetta melkein yhtä paljon kuin puuroa, yhteensä reilu desi, joskus annan lisäksi vielä velliä päälle, sitten vielä yhdeksän jälkeen maitonukutus iltatouhujen jälkeen. Pitäisi kai lisätä aamupuuro ja laajentaa makuvalikoimaa, mutta eteneminen hidasta tän raasun herkän masun takia. Onko joku antanut ruisnaksuja?

Muoks. maitoa aina kun neiti alkaa tuijottaa äidin rintamusta ja höhöttää tai puristella tissejä vaativasti. Kaipa maito on lähinnä janon ja läheisyyden kaipuun sammutukseen tarpeen nyt. Ei varmaan täytä masua, vaikka tärkeää onkin.

Meillä syödään edelleen vain kaksi ateriaa päivässä + tissiä. Se on niin hidasta ja kaamee sotku syönnin jälkeen, ettei me ehdittäis tehdä muuta kun sotkea ja siivota koko päivä jos useammin tarjoaisi. Ruoka ei pahemmin kiinnosta ja suurin osa tulee sylkemisen, yskimisen (virkayskä) päristelyn ja muun oheistoiminnan lomassa ulos suusta. Kun laittaa lusikallisen sisään, niin puolitoista tulee ulos.
Banaani ja avokado uppoo verkkotutin läpi ja yksi kaupan marja-hedelmäsose lusikoituna. Lihan paloja pallero natustaa ihan innoissaan. Käteen vaan iso pihvin pala ja sitä se pureskelee ikenillään. Mukista juominen on kivaa. Lihan keitinlientä se hörppii ihan hullua vauhtia hymy naamalla. Maissinaksuja ainakin tulee revittyä ja vähän syötyäkin. Meillä on ollu tattari ja hirssipuurot ruokalistalla ja ne menee ihan hyvin alas. Laitan puuron sekaan kylmäpuristettua oliiviöljyä ja kananmunan.

Varmaan yhdellä aterialla noin 2-5 pikkulusikallista saa mahaan asti.

Se kuinka pitkät unet nukkuu korvikkeen annon jälkeen ei kerro siitä onko omat maitovarastot ehtyneet. Korvike sulaa hitaammin, jolloin se pysyy vatsassa pidempään ja nälkä ei tule niin nopeasti. Mutta mitä enemmän antaa korviketta, niin sen nopeammin oma maito alkaa loppumaan. Kannattaa edetä sen mukaan mikä on tavoite.

Näitä samoja juttuja on pikkusen tossa soseilut ja muut kiinteät ketjussa, toki vähän siellä täällä tipoittain.

Meillä ei todellakaan nukuta öitä vaan herätään tunnin välein edelleen. Siis joka yö. Eka unipätkä yleensä 3 h, nukahtaa siis kasin-puol ysin aikaan.

Poika olis hurjan innokas syömään mutta ei olla kovasti voitu lisätä määriä eikä laatuja kun on heti masuvaivaa kovasti. Muutamana aamuna on syöty kauravelliä pari-kolme ruokalusikallista (enemmänkin siis menis mutta en oo vielä antanut). Puurona ei mennyt mutta velli ok. Sitten molempien päikkäreitten jälkeen samankokoinen satsi kasvissosetta eli 2 ruokalusikallista. Iltaan en oo vielä uskaltanut ottaa mitään velliä tai muutakaan. Tissiä syödään ennen ja jälkeen päikkärien ja öisin melkein joka heräyksellä. 3,5 viikkoo on nyt maisteltu näitä kiinteitä ruokia. Sitä ennen siis täysimetyksellä.

Tiedän Kitty, että varmasti oot kuullu neuvoja jne, mutta voisko noi yöherätykset johtua ihan siitä, että on nälkä? Eli että päivällä ei tuu tarpeeksi ruokaa? Muutenkin pohdin (pliis älkää suuttuko, tää on arka aihe ja vaan mun pohdintaa), että voiko noi yöherätykset tulla herkemmin, ja huonot unet, niille jotka pääsääntösesti on tissillä eikä muulla ravinnolla? Varmasti on vaan huonompiunisia vauvoja kuten on aikuisiakin, mutta oon jotenkin itse siinä uskossa, että riittävästi ruokaa -> uni maistuu.

Me otetaan huomenna toinen lämmin ateria eli päivällinen kuvioihin. Oonkin pohtinut, että missä roolissa maito sitten on. Pitäiskö antaa jotain muutakin juotavaa?

Mä oon pohtinut samaa kuin Sanoja. Nyt ollaan tungettu päiväseltään ruokaa niin paljon kuin vaan menee. Aamulla kunnon annos kaurapuuroa ja vettä, tissiä ennenku menee ekoille päikkäreille. Päikkäreiltä ku herää, tissiä. Sitten jotain murkinaa päivälliseksi, lähinnä bataattia koska se maistuu. Menee jotain kolme neljä rkl. Jälkkäriksi korviketta, menee se 2dl. Iltapalalla kans puuroa ja korviketta vielä. Käytännössä tissitellään enää välipaloilla. Yöt ollut rauhallisempia, päättelen tästä että niin se rintamaito nyt vaan on loppumassa- tai ei ainakaan enää riitä. Kyllähän se nyt joskus tapahtuu ja mä olen ihan tyytyväinen tähän. Oon itestäni ylpeä et jaksoin jopa puol vuotta, ei ollut mun lempipuuhaa. Nyt vaan jatketaan sen ruuan tuputtamista..

Meillä on kyllä heräilty nyt yöllä, vaikka ruokaa meneekin reilusti ja maitoa niin paljon kuin rinnoista lähtee. Ennenhän meillä nukuttiin pitkään täysiä öitä (22 - 9), mutta viimeinen viikko ollut aivan kamala. Heräilee enemmän kuin koskaan. Toivon, että tämä johtuu vain hampaista. Toisaalta on ollut ripuli, eli ehkä kaipaa ruokaa / juomaa yölläkin...

Jotkut vauvathan on sellasia, että ne haistaa äidin ja maidon tuoksun ja herää sen sen vuoksi koko ajan tissittelemään. Yksi tuttavaperhe kärsi vauvan jatkuvasta yöheräämisestä ja he siirsi vauvan nukkumaan (tilan puutteen vuoksi) vaatehuoneeseen, pois äidin läheltä. Vauva ei enää sen jälkeen herännyt yöllä. Voisikohan Kitty sinunkin lapsi olla tälläinen tapaus?

Meillä on nukkuminen edelleen todella huonoa. Menee vaan huonompaan suuntaan.... Koitan antaa 4-5 ateriaa päivän aikana ja tissiä joka välis ja silti tyttö heräilee noin tunnin välein eikä rauhotu muutaku syömällä tissiä. Ja nyt on tullut kuvioihin yökukkumiset. Voi valvoa 1,5-3 h yöllä ja kaikki maailman nukutuskonstit on tullut jo kokeiltua. Alkaa tää äiti oleen niin poikki.... Veikkaan et meillä on tyttö vaan niin läheisyydenkipeä et ei pelkkä kainalos nukkuminen auta. Tissi pitää olla suus. Ja ei ole maidon vähyydestäkään kyse, kun edelleen maitoa tulee yli tarpeen. On varmaan ihan pakko koittaa jotain unikoulua jaksaa tytölle pitää. Tyttö on nyt 7,5 kk niin eikö tuon yösyömisen voisi jo kokonaan katkaista?

Mä muistelisin lukeneeni jostain, että yli puolivuotiaalla ei enää ole sellaista tarvetta yösyömiseen kuin pienemmällä. Ja että siinä iässä olisi hyvä niitä vähentää.

Meillä näkyy aina päivä yöllä, jos ei ole tullut tarpeeksi ruokaa. Jos on yöherääminen, yritän ekana aina tuttia. Jos ei siihen rauhoitu, sitten vasta maitoa. Ja meillä ei siis sitä tuttia oikein syödä, mut on se käytössä silti (pysyy suussa 5 sek - 5 minuuttia).

Oon juu miettiny totakin että voiko olla nälkää se heräily mutta mun mielestä se on ainakin osittain tapa eikä osaa nukahtaa ite uudelleen. Toisinaan rauhottuu tutilla kuten viime yönä onneks edes johonkin niistä heräämisistä. Ja sitten loppuyöstä ne pätkät lyhenee että kauanko jaksaa olla syömättä. Ja siis kun välillä on niin että kun tunnin välein (eli joka herätyksellä) tuputan tissiä niin joskus kolmen-neljän aikaan on jo niin ähkyssä ettei halua.

Ja siis kun poikahan on tosi innokas kiinteiden syöjä niin sekin toisaalta puoltais sitä että tykkää saada kunnon sapuskaa!

Tuostakin oon lukenut että vauva voi haistaa maidon jos äiti nukkuu lähellä. Ollaan sitäkin miehen kanssa mietitty. Pinnasänky on meidän makkarissa niin onko se sit liian lähellä :D Ihan pienenä vauvana meillä ei nukuttu edes sitä kolmen tunnin pätkää alkuyöstä, mutta sitten 3 kk iässä kun sain pojan siirrettyä illalla pinnikseen nukkuun niin tuli toi kolmen tunnin pätkä _luojan kiitos_ edes sellanen.

Ja siis oon oikeesti ite pohtinu sitä että oon kuullut tosi monella jotka täysimettää että sitä tissiä syödään sit yötäpäivää ja hupsista ne vauvat jotka on korvikkeella niin nukkuukin pitempiä pätkiä. Tuskimpa se oikeesti on näin mutta kunhan sille tuntuu.

Sanojalle vielä tosta ruokajuomasta että me ollaan annettu vesihörppy aina kiinteiden jälkeen. Ei siis janojuomaksi mutta sen verran että tottuu että ruuan kanssa jotain juodaan ja siksikin että kun hampaita tulee niin suu huuhtoutuu. Ja yksi syy vielä se että masu pysyis toiminnassa eikä menis kovalle.

Tost äidin maidon haistamisesta ei voi pitää meillä paikkansa. Kun me nukutaan pikkusten kans perhepedissä. Mä nukun melkein kiinni tytössä ja silti se nukkuu koko yön heräämättä. Siis yleensä. Meillä on käytössä tutti ja neiti laittaa heti tutin suuhun jos ite sen sängyst löytää.
Ja mä kuitenkin imetän soseilun lomassa, et maitoa tulee kuitenkin. (Tietenkin jos neiti on kipeenä ja heräilee annan kyl tissiä) kuten viimeyönä kova kuume.

Yhdyn kuitenkin tohon tapa asiaan. Koillekkin se yö ja tissittely kuuluu asiaan (vauvoilla siis) koka jää tavaksi. Neuvoloissa suositellaan et yöllä ei annettais maitoa 8kk ikäiselle, vaan vauva pitää totutella että ei ruokaa yöllä. Se on helpommin sanottu kuin tehty.
Tiedän kokemuksesta.
Mun kolmas poika söi kyl aina kun halusi tissiä. Ja söi 11kk ikäiseksi myös yöllä pariin otteeseen. Vieroittaminen oli vaikeaa.

Jotkun vauvat vain heräilevät herkästi öisin. Kohtahan sitä uni koulua voisi aloittaa.

Meillä neiti ei vellejä syö millään.
Nokkamukia harjoitellaan. Siitä kuitenkin hirvee sotku ja vaatteiden vaihto.

Me ollaan tänään taas sotkettu tossa ruokapöydässä kolme kertaa. Tuntuu siltä, että ei siinä ole mitään järkeä. Mä laitan ruokaa, jonka saa siivota seiniltä ja lattioilta ja pyyhkiä sekä syöttäjän että syötettävän naamasta ja vaihtaa koko vaatekerta syöjän lisäksi myös syöttäjältä. Kertokaa hei nyt oikeesti, että kaikki muutkin vauvat sylkee ja päristelee ruuan pitkin pirttiä, eikä tietoakaan siitä, että edes yksi lusikallinen menisi kokonaisena mahaan asti. Pallero kyllä aukoo suutansa ja syö sormiruokia, mutta kaikki kokkareet päristellään parin metrin säteelle ja suun tyhjentyminen varmistetaan semmosella pruit-sylkäsyllä rinnuksille.

Te joilla syödään 4-5 ateriaa päivässä, niin kuin suuri osa päivästä kuluu ruokailuihin? Tuntuu, että meillä hujahtaa kaikkineen varmaan tunti per kerta (sisältää ruuan laiton ja loppusiivouksen). Ollaan jo vilkkaimpina päivinä palattu kahden aterian syömiseen. Tuntuu, ettei aika riitä mihinkään muuhun kun syömiseen ja siivoamiseen.

Meillä on myös viime aikoina ollut aika haastavaa tuo ruuan syöminen. 5 ateriaa päivässä oon koittanut tarjota, vähän vaihtelevalla menestyksellä on onnistunu. Tyttö päristelee ja höpöttelee koko ajan. Nyt on oppinut sylkemisen jalon taidon ja nyt koittaa nousta seisomaan syöttötuolissa. Kyl siinä syöttämisessä vierähtää tovi poikineen, noin puol tuntia yleensä menee kun koitan syöttää. Ennen toi oli helppoa kun toinen vaan naureskeli ja suu oli isolla auki kun näki lusikan. Nyt se on tollanen hulivili, välillä sitä ei ees saa kattomaan itteeni päin. Sormiruokaa oon koittanut antaa, ei ole palaakaan menny edes suuhun kun ne on heitetty lattialle. :)

Jess, ei siis olla ainoita kellä on hankalaa! :)

Meillä putoaa lattialle muki, lautanen, lusikka ja servetti heti jos niihin ehtii saada sormensa kiinni, mutta somiruuat putoo toistaiseksi vain vahingossa. Toisaalta siitä ei ole mitään iloa kun irti saadut palaset räitään päin näköä ja liemi purskautetaan rinnuksille. Mä olin jo innoissaan, että nyt onnistuu nokkamukista juominenkin....juu, siis toisella poskella imetään mukista vettä ja toisella poskella se syljetään samanaikaisesti pihalle.

Takaisin