Vauvan sairauskuluvakuutus

Täytyy vähän korjata virheellistä tietoa maidottomista korvikkeista. Apteekin korvikkeet maksaa ilman kelakorvausta 20-60€ (2,7-3,2 l) purkki ja kelakorvauksella 9-20€. Täysin niitä ei korvaa kuin Pohjantähti, Op-pohjolassa on joku lisäkorvaussysteemi minkä maksamalla saa jotain takas, mutta muistaakseni ei koko rahaa. Tavallisten maidottomien korvikkeiden hinta ei poikkea käytössä kaupassa myytävien hinnasta silloin, kun maitoallergia on todettu ja kelakorvaus myönnetty. Jos taas joutuu kallista aminohappokorviketta käyttämään, tulee kelan maksukatto täyteen aika pian, jonka jälkeen kolmen kuukauden maitosatsit maksaa 1,50€ loppuvuoden ajan. Ellei suvussa esiinny erityisen paljon allergioita, en suosittelis varautumaan vakuutuksella allergiaan "kaiken varalta".
 
Pohjola yritti viimeiseen asti kallista sairasvakuutusta meille " jos vaikka sattuis jotain" päädyttiin ratkaisuun että saadaan kyllä vietyä lapsi itte lääkäriin ja pohjola siitä vain hyötyy..ollaan tyytyväisiä tuohon mikä nyt on:-D
 
Meille valikoitui esikoisen vakuutusyhtiöksi op-pohjola, koska kaikki muutkin vakuutukset ovat sieltä. Otettiin raskausaikana ja ollaan oltu tyytyväisiä. Kyllä me tälle tulokkaalle otetaan myös.
 
Nostelen tätä vakuutusketjua taas, onko joku jo ehtinyt selvittää näitä vakuutuksia, mitä korvaavat, mikä on omavastuu/vuosi jne.? :)
 
Itellä vakuutukset Pohjantähdessä, niiden sivuja juuri kävin tutkaileen ja jos jo raskausaikana lapsivakuutuksen (vauvavakuutus) ottaa, saa äidille myös vuodeksi henkivakuutuksen kaupan päälle :) vakuutus korvaa myös äidinmaidonkorvikkeet.

Ehdottomasti aion tuon vakuutuksen ottaa :)


^lisäyksenä vielä jos joku sattui kiinnostumaan, et tuossa Pohjantähdellä oli ehtona et on heiltä otettuna kotivakuutus, erillisenä eivät tuota vauvavakuutusta myy
 
Muokattu viimeksi:
Ite en ikimaailmassa Pohjantähdestä vakuutusta ota! Eivät oikeasti korvaa jos jotain sattuu! Eivät lunasta autoja pois vaikka olisi kolaroitu kuinka pahasti eikä tapaturmien sattuessa maksa edes terveyskeskuskäyntejä. Jos erehtyyvät maksamaan jopa yksityisen puolen lääkärikäynnit niin mitään tutkimuksia eivät sitten maksa! On omakohtaista kokemusta isännälle sattuneen kolarin vuoksi. If tarjoaa tuon saman, että äidille henkivakuutus vuodeksi kaupan päälle. Eikä Ifiltä tarvii ottaa muita vakuutuksia saadakseen vauvavakuutuksen.. vakavasti olen itselle harkinnut Ifiä, ei ole tarvinnut korvausten kanssa tapella ja isännänkin pistivät magneettikuviin heti kun otettiin yhteyttä että Pohjantähti ei maksa sitä. (Kolarin aiheuttaja oli siis Ifin asiakas.) Näin siis minun mielipiteeni :)
 
Pitääkin kysellä If:stä, meill nimittäin kaikki muut vakuutukset jo siellä :)
 
Me saatiin kakkosen kohdalla pohjolasta parempi tarjous kuin ifiltä kummallekin lapselle, kannattaa vähän kilpailuttaa ja kattoa omavastuusummat ja et onko kausikohtainen vai sairauskohtainen :) Esikoisella oli siis ifissä ja vaihdettiin sit kumpikin pohjolaan.
 
Kovasti olen pohdiskellut, kannattaisiko vauvalle ottaa vakuutus. Kyllä varmaan ja melkein jo päädyinkin siihen...Vaakakupissa painaa kuitenkin aika paljon sellainen seikka, että olen niin allerginen kaikkien mahdollisten lomakkeiden täytölle. Pelkään pahoin, että vakuutusedut saattaisivat jäädä minulta anomatta vaikka niihin olisikin oikeus. Saattaa kuulostaa hullulta, mutta pakko varmaan luottaa, että lapsen kanssa saa apua tk:sta. Harvoin on itse tarvinnut käydä, mutta aina sieltä on apua saanut.

Omalta äidiltäni kyselin neuvoa tähän pulmaan ja sainkin yllättävää vertaistukea lomakeallergiaan, vaikka odotin hänen olevan vakuutuksen kannalla.

Onko muita kohtalotovereita?
 
anina: yllätyin hieman kommentistasi, omalla kohdallani Pohjantähdessä on palvelu ollut aina todella asiallista ja kaikki on täysin korvattu mitä on vakuutuksista haettu.

En sen kummemmin ala firmaa puolustelemaan, mutta halusin ilmaista myös positiivisen kokemukseni. Jokaisella kuitenkin omat kokemuksensa ja mielipiteensä mutta minulla ei ole ollut mitään moitittavaa Pohjantähdessä :)
 
Merily: En ole vakuutuksia kilpailuttanut, eikä tämä kannanotto ole minkäänlainen mainos kyseistä vakuutusyhtiötä kohtaan, mutta tuohon sinun lomakeallergiaan liittyen...
Minulla on if:issä kahden koirani vakuutukset ja tuon lomakkeiden kammon vuoksi olen ollut heidän palveluihin erittäin tyytyväinen. Kun jotain on sattunut, olen soittanut if:iin, siellä virkailija on puhelun mukaan täyttänyt valmiiksi kaikki lomakkeet ja selittänyt mitkä kuitit (lääkärikuitteja siis) on pitänyt postittaa. Kotiin on tullut valmiiksi täytetyt lomakkeet ja itse olen vain laittanut nimen alle, lisännyt kuitit ja postittanut takaisin koko nipun. Palautuskuori valmiiksi maksettuna ja osoitteineen on ollut mukana!
Kaikki on minulle myös korvattu mitä olen hakenut ja rahat saapuneet tilille parissa viikossa...
Vauvavakuutuksen ehdoista tai hinnoista if:illä en siis tiedä, mutta tästä helppoudesta johtuen suosin kyllä heitä!
 
Meillä on pohjolassa nyt vakuutukset. Korvaushakemukset on helpoo tehdä netissä ja ikinä ei oo vielä kuitteja kyselty. Ne voi skannata sinne jos joku niitä pyytäis. Ja soittamallakin voi ilmoittaa vahingoista/sairauksista/lääkkeistä jos ei yhtään tykkää edes nettilomakkeista:D
 
Meillä on op-pohjolassa kaikki vakuutukset. Lapsilla on lapsivakuutus joka jatkuu sitten aikuisenakin jos haluavat. Masuasukille haetaan kohta vakuutusta. Me pyydettiin kaikilta vakuutus yhtiöltä tarjous. Op oli semmoinen mikä meillesopi parhaiten.
 
Me aiotaan ehdottomasti ottaa vauvavakuutus, mutta vakuutusyhtiö on vielä epävarma. Minulla itselläni on edelleen voimassa vauva-aikaan otettu vakuutus ja en osaisi kuvitellakaan, että en ottaisi omalle lapselleni samanlaista, sillä se on osoittautunut erittäin hyödylliseksi . Oma vakuutukseni on If:issä ja tiedustelin jo sieltä vauvavakuutusta. If:n vauvavakuutus/lapsuusiänvakuutus ei korvaa ravintolisiä kuten äidinmaidonkorvikkeita, mutta esim. reseptillä määrätyt perusvoiteet kuuluvat korvauksen piiriin. If:in omavastuuta en muista, mutta ajattelin kysyä tarjoukset myös muista vakuutusyhtiöistä. Käsittääkseni vauvavakuutus vaatii yleensä kotivakuutuksen siirron kyseiseen vakuutusyhtiöön tai ainakin se halvempi, jos kotivakuutus on samassa yhtiössä (niin ainakin if:illä).
 
Merily, uskon kyllä varmasti että tk:sta saa avun tarvittaessa myös nuhatauteihin yms. hoitoon. Vakuutuksen kannalla olen sen vuoksi että jos vaikka sattuisikin käymään niin että lapsi syntyy keskosena tai tarvitsee muusta syystä tehohoitoa syntymän jälkeen niin menee tuo kaikki hoito silloin vakuutuksen piikkiin, lisäksi jos ilmenee jotain synnynnäisiä sairauksia niin jo raskausaikana otetut vakuutukset eivät "sulje" pois mitään kun taas jos otat vakuutuksen myöhemmin vaikka vain aikuisena niin et saakkaan vakuutuksen piiriin korvattavaksi mitään perussairauksia yms.
 
Muokattu viimeksi:
Ihan tähän alkuun täytyy todeta että kilpailuttakaa yhtiöitä! Ihan ajatellen siis muitakin vakuutuksia. Niissä on ihan älyttömiä eroja. Meille yritettiin esimerkiksi tehdä tarjous op-pohjolasta, mutta kotivakuutuksen hinta oli puolet enemmän mitä nykyisin. No, voitte vaan arvata että vaihdettiinko sinne :D

Nyt meillä on vakuutukset jaettuna kahteen paikkaan: lähi-tapiolaan ja ifiin. Ifissä on lapsivakuutus. On otettu tytölle melko pian syntymän jälkeen ja on täysin ilman rajoituksia. Itse olen ollut tyytyväinen. Netissä vaan täytetään hakemus johon tiedot täytetään ja rahat on tilillä todella pian. Monesti jopa seuraavana tai sitä seuraavana päivänä :) Tytölle tehtiin myös terveystalolla korvien leikkaus nukutuksessa joka tietenkin oli hintavampi operaatio. Tästä laittoivat maksusitoumuksen suoraan joten ei tarvinnut itsellä olla edes sitä rahaa käytössä.

Ifillä 100€ omavastuu vuodessa ja tämän jälkeen 10% omavastuu. Korvaa lääkkeet, lääkärikäynnit jne. Lähi-tapiolassa oli samat ehdot mutta heillä kalliimpi tämä vakuutus. Ja kannattaa tosiaan huomioida että lapsivakuutuksessa hinta tippuu joka vuosi. Muistaakseen kouluvuosina on edullisimmillaan koska suomessa on sen verran kattava kouluterveydenhoito.
 
Meillä on kaikki vakuutukset op-pohjolassa, aikaisemmin oli if:ssä. Oma kokemukseni on että if:n kanssa asiointi oli mutkattomampaa. Nyt onkin suunnitteilla kilpailuttaa koko vakuutuspotti. Käytännön kokemuksia ja eroja eri vakuutusyhtiöiden väliltä kaipailen. Siinäkin on varmaan yhtiöittäin eroja millä raskausviikolla vakuutukset tulee hakea?
 
Meillä oli ensimmäisen kanssa Ifistä, mutta siirsimme sitten lapsivakuutuksen Pohjolaan, kun Ifin asiakaspalvelun kutsuminen palveluksi on loukkaus kaikkia asiakaspalvelijoita kohtaan. Vauvavakuutuksen osalta en joutunut heidän kanssaan olemaan tekemisissä, mutta kun muuten yrittänyt heidän kanssa jotain, niin kaikki on vaikeaa tai mahdotonta. Vauvavakuutuksen irtisanomisesta sain heiltä jonkun "no jos kuvittelet muualla olevan paremmin"-kirjeen ja päätin, etten heille enää koskaan rahojani kanna.
Pohjolassa on sellainen huono puoli vauvavakuutuksen kanssa, etteivät myönnä vauvavakutusta meidän kotivakuutuksen yhteyteen, kun emme ole hyväksyneet uusia ehtoja. Pitäisi tehdä uusi kotivakuutus, joka maksaisi saman kuin vanha, mutta ei korvaisi mitään putkivahinkoja yli 15 vuotta vanhassa talossa, eli esim. meillä. Samaten muutkin ehdot kaikki hieman huonompia kuin vanhassa.
Pohjantähteä pitää sen verran kehua, että vaikka enää ei sieltä vakuutuksia olekaan, sain kaikki korvaukset aina nopeasti ja ystävällisellä palvelulla. Ja tuossa ylhäällä mainitussa asiassahan oli If se maksaja, eli aiheuttajan vakuutusyhtiö, niin tuskin on Pohjantähti (tai mikään muukaan yhtiö) kauhean innokas maksamaan mitään heidän puolestaan ja toivomaan, että If maksaisi heille takaisin. Meillä ainakin Pohjola (oma vakuutus) pyysi kaikissa asioissa olemaan yhteyksissä Tapiolaan (aiheuttajan vakuutus) kun otettiin moottoritiellä rekan irtovanne auton keulaan ja auto meni lunastukseen. Mitään asioita ei hoidettu oman yhtiön kautta.

Seuraan mielenkiinnolla ketjua, että mistä tällä kertaa tuon vauvavakuutuksen ottaisi! Hyviä vinkkejä vastaanotetaan ja nimenomaan sellaisia, ettei tarvitsisi olla kotivakuutus samasta yhtiöstä.
 
Ollaan kyselty LähiTapiolasta, Pohjantähdestä ja Fenniasta tarjouksia. LT siitä hyvä, että on oma vakuutuksensa. Pohjantähdessä sidottu kotivakuutukseen, jossa kattavin vauvavakuutus, selkeästi, mutta kotivakuutus ainakin meidän kohdalla vähintääkin hämärä.. fennian paperit tulee huomenna, sitten onkin päätöksen paikka näiden 3 välillä. Fennia on siirtynyt omavastuussa puolen vuoden jaksoon korvatulehdusten osalta, kun ovat niin yleisiä. Muissa sairauksissa vuoden jakso. Pohjantähdessä on omavastuu kerran per sairaus. Pohjantähti kallein, sitten LähiTapiola ja Fennia edullisin.
 
Takaisin
Top