Vauvan rytmi

Mar-Mil

Näppärä viestien naputtelija
Millonkahan pienelle pitäisi opettaa jotain rytmiä? Lähinnä ajattelen iltanukkumista. Kotiuduttiin eilen, ettei varmaan nyt ihan heti paniikkia ole :) Mietityttää vaan, kun meillä rytmi on aikalailla herätys-vaipanvaihdot-ruokailu. Tämän jälkeen vaavi nukahtaa joko ihan laakista, tai hetken jää killittelemään. Ennemminkin nukahtaa heti syömisten jälkeen päivisin, ja öisin taas killittelee enemmän. Nukkuu missä sattuu, välillä sängyssä, usein sohvalla tai sylissäkin jos on ollut jotain käninää eikä ole heti rauhoittunut. Tällä hetkellä itse ajattelen, että ihan sama missä nukkuu kunhan saadaan kaikki unta. Öisin meinaan nukkuu paremmin vieressä, ei ole syömisen jälkeen rauhoittunut omaan sänkyyn. Nyt heti sitten mietityttää, että pitäisikö sitä yrittää jo opetella jotain päivä/ yörytmiä. Ei kai ihan noin pieni siitä vielä ymmärrä..? Itse kun olen aika yökukkuja, vasta 24-01 olisin itse menossa nukkumaan.
 
Eihän noin pienellä ole vielä minkäänlaista käsitystä siitä, mikä vuorokauden aika on menossa (tai jos onkin niin ei se siitä paljon välitä), mutta itse aloittelin jonkinlaista rytmin muodostamista siten, että pidin "yön yönä ja päivän päivänä ", eli illalla aloin ensin laittaa enempiä valoja pois, yöllä ihan pimeäksi ja syöttöjen aikana mulla on sellainen himmeä pöytävalo. En myöskään vaihda yöllä vaippaa, ellei oo kakat. Yöllä en myöskään juuri juttele vauvalle tai muutenkaan seurustele,rauhoittelee korkeintaan jos tulee itku. Aamulla ne aamupesut, me silloin aluksi herättiin joskus vasta aamupäivisin, nautittiin kun sai nukkua. Päivällä ei varota melua ja pidetään kirkkaita valoja päällä.

Oon yrittänyt muka päivisin jotain rytmiä, mutta nyt kun ikää on kuusi viikkoa, niin ne muuttuu päivittäin, riippuu ukkelin vireystasosta jne. Sellainen rytmi on muodostunut, että yöunilta hän herää viimeistään seitsemän aikaan, tänäänkin jo puoli kuudelta. Silloin ei enää auta jäädä sänkyyn, kun herra hermostuu. :D sitten se jaksaa valvoskella tunteroisen ja torkkuu sitten koko aamun, herää välillä syömään. Itsekin yritän ottaa torkut aamun aikana. Yöunille meillä rauhoitutaan vaihtelevasti, mutta sanoisin että noin klo 20-23 välillä.

En tiiä oliko tuossa ees vastausta sun kysymykseen Mar-Mil, mutta näin meillä. :D nuku aina kun voit, vielä kun se on mahdollista!
 
Muokattu viimeksi:
Kiitoksia, auttoihan tämä :) Tosin viime yö vetikin ihan pohjat, poika olisi ollut tissillä koko ajan, eikä tietoakaan unesta kenelläkään. Heti kun tissi läks, hän muka nukahti ja ihan hetkenpäästä kauhee kitinä. Tällä mentiin koko yö. Onneks tulee tänään neuvolan täti kotikäynnille, voi kysellä vähän apuja että mitäs tämä oli..
 
Meillä illat on miten sattuu, nukkumaan mennään 20-23, ihan miten saan tytsyn nukkumaan. Joka aamu noustaan 9-9.30, yleensä noihin aikoihin on tytöllä aina nälkä ja tuo aika on sopinut meille aloittaa päivä :) sopii mulle hyvin, en ole aamuvirkku... :D päivisin ei ole muuta rytmiä vielä kun että ulos mennään yhden ja kahden välillä :D tyttö nyt 3vk vanha.. uni rytmiä ei ole, joskus nukkuu yöt hyvin, joskus valvotaan yöt ja nukutaan päivät :D
 
Mar-mil teillä oli varmasti tiheän imun kausi eli vauva tilaa tauotta ruokaa että maito alkaa nousta. Meillä oli tämä myös ja helpottui kun maitoa alkoi tulla, muutamassa päivässä.
 
Varsinaisesti pieni alkaa rytmin päälle oppia 3-4kk iässä. Toki hyvä alusta pitäen pitää "yö yönä ja päivä päivänä" mutta tuohon asti ei ymmärtääkseni tarvi niin kamalasti ressata kellon kanssa vaan men enemmän vauvan tahtisesti. Itse kyllä huomasin, että vähän voi vauvankin kelloa "rukata", mutta eiköhän tuo alun rytmitys ole osittain makuasia.

Meillä nyt tämän pienen siirron jälkeen illat aika säännölliset, pesut klo 20, sänkyyn 20.30-21 siinä vielä tissiä ja jää meidän sänkyyn. Nukahtaa 21-22. Siirrän omaan sänkyynsä kun menen itse nukkumaan, yöllä syödään n. Klo1-2, 4-5 ja 6-7, eikä siis syö tuntia vaan tuolla välillä, käy syömässä ja jatkaa unia. Enkä myöskään vaihda vaippaa jollei ole kakkaa tai aamuyöstä vaippa ihan täynnä. Imetykseen on yöllä sarastusvalo ihan himmeällä. Hoitopöydällä yöhoitoja varten myös ihan himmeä valo. Aamut ja päivät onkin sitten ihan mitä sattuu, välillä herätään klo 8, välillä 11, useimmiten kuitenkin 9-9.30. Nyt kokeillut aamuun tota sairastuvaloa, muttei vaikutusta. Välillä ei nukuta ollenkaan pitkiä päikkäreitä vaan 30min pätkiä läpi päivän, parhaillaan taas 4h pätkää vaunuissa...
 
Teillä tuntuu vähän paremmin vauvat hoksaavan et millon nukutaan... Meillä neiti rauhoittuu yöunille kirjaimellisesti yöllä, paras taitaa olla viiden-kuuden väliin aamulla... Yleensä 1-3 kun voi elätellä toivoa että no nyt pääsee nukkumaan.
Meinaa verottaa joulunlaittoa, ulkoilua ja kaikkea muutakin nämä rytmit ja ollaan aika tööt, mutta onneksi kaikki nää on hetkellisiä. Oon koettanut huijata neidin "kelloa" vaikka millä konstilla.., tunnin pysyvä muutos saatiin aikaan.
Eihän tässä muuten mitään olis, mutta kun joutuu joka aamu laittaan vanhimman koulutielle ja keskimmäisen kans päivä touhuta...
Tavoitteena on, että joululoman aikana saan jossain määrin inhimilliseksi tämä homman jotta voidaan aloittaa säännölliset ulkoilut ja kerhoilut..
 
Meidän jätkä pisti eilen Yöunille kuudelta illalla ja heräs sitten pirteänä tossa kolmelta. Vähän meinaa väsyttää, eihän sitä itse saanut ku kymmenen maissa unta, sit jätkä heräs eka kerran syömään vasta puolen yön maissa jolloin toinen rinta oli jo aivan kivikova ja kipeä, hyvä että sain sen keploteltua vauvan suuhun, sitten piti vielä pumpata ku vauva oli syöny ja vieläkin tuli 50 ml... Huh huh.

Yritän kyllä vielä uudestaan saada ukon nukkuu, kunhan kuluttaa enimmät energiansa, eilenkin se heräs viideltä aamulla, valvoi reilun tunnin ja nukkui sit kymmeneen, söi vaan välillä.
 
meillä on pikkuhiljaa yritetty ottaa jotain rytmiä käyttöön (ihan järkevää myös itselle kun muuten tulisi valvottua 12-01 välille joka ilta..) Eli riippuen aina miten viimeisiltä päiväuniltaan herää mutta yritetään tehdä kylvetys noin 19.-20.00 välille. Kylvyssä tyttö rentoutuu älyttömän hyvin. Tämän jälkeen teen kevyen hieronnan öljyn kanssa vain siis kylvetyspäivinä. Noin 20.00-21.00 viim. yökkäri,yötankkaus, tuudittelu ja pari laulua ja tyttö nukkuu noin 02.00 asti. Meillä on makuuhuoneessa vain valokranssi ikkunassa jonka tuomalla valolla mennään yöt. Yleensä olen käynyt vaipan vaihtamassa ennen syöttämistä yöllä, en juttele tai seurustele ja tyttö nukahtaa yleensä nopeasti tissille. Seuraava syöttö noin 5.00 ja lopulta herätään 7.30-9.

Pari kertaa viikossa yleensä on ollut vähän huonompi yö..vatsan vuoksi luultavasti. Tyttö ynisee ja vaikeroi unissaankin, heräilee 2h välein niin että herää unesta suoraan huutamaan. Yksi yö heräsin lopulta 4.00 aikaan ylös ja hieroin mahaa, pidin tyttöä pystyssä, jumppasin jalkoja ,painelin vyöhykepisteitä. Tyttö rauhoittu vasta seuraava päivänä kun sai väännettyä vaippaan täytettä niin että yli tuli. Tämän jälkeen taas loppu viikko kuin eri ihminen. Tällä viikolla on ollut myös ihanaa kun neiti on nukkunut todella pitkiä päiväunia! Eilen 2,5h tänään kohta tulee 3h täyteen:rolleyes: näitä päiviä lisää!
 
Vähän on meilläkin yritetty tehdä rutiineka. Aletaan iltahommeleita puuhailemaan 20 aikaan, iltapesut ja yökkäri päälle tai vaihtoehtoisesti kylpy. Täälläkim vauvahieronta parina iltana viikossa. Sit syömingit ja tuudittelut. Typy nukahtaa 21-23 välillä ja herää sitten yleensä puoli kaksi. Riippuen kuinka aikaisin nukahtaa.
Siitä eteenpäin typy joko nukkuu nätisti heräillen 2-3h välein tai sitten itketään suoraa huutoa. Siksi täällä seuraillaan onko kyse koliikista vai masuvaivoista.
 
Terkka kävi torstaina ja epäili samaa tiheän imun kautta. Pikkuisen helpotti kun tietää, mitä voisi olla. Viime yönä nukuttiin onneksi alkuyö, tankkailut alkoivat vasta 03.30 ja jatkuivat aamupäivään.
 
Aamulla herätää 9:30, vaikka maitoa antaisin että rauhottuisi jos mua sattuski nukuttamaan, niin ei pyllerö anna nukkua eikä maitoa huoli, sillo on herättävä ! Valvoo päivällä vaihtelevasti ja nukkuu jos nukkuu, välillä pitkiä unia, välillä lyhkäsiä.
Joskus 17-18 aikoihi pyllis ruppee nukkummaa kunnon päikkyjä (yllätys ku isäntä tullee kottii) klo. 20 mennään ilta pesut tekemään, nukku tai ei. Sitten taas valvoskellaan joku 1,5h ja maitoa annetaan ja klo. 22 pinnasänkyyn nukkumaan valvo tai nukku. 2,4,6,8 ja puol 10 heräillää syömää :) ja jäpikkä vajaa 6vk.

Yöllä ln iha selvä rytmi meillä, ja yö hommat ku teen nii en puhu tms, hiljaisuuvessa tehään hommat (jos pitää vaippa vaihtaa siis) syyään ja jatketaa unia, ja pyllis jatkaa nukkumista ilman kähinöitä. Päivällä mennää aikalailla mite mennään, ei mitää rytmiä sillo :) valvoo jos haluaa, nukkuu jos haluaa. :)
 
Meillä ei ole tuon taivaallista rytmiä. Pikkumies määrää rytmin ja olenkin asennoitunut, että kolmen kuukauden iässä ruvetaan rytmejä muodostamaan. Samoin illat kuin muilla, eli valoja vähemmän, ääniä vähemmän ja yökkäri päälle. Kaikista vaikeinta tässä vauvan tahdissa oli ehkäpä antaa lupa itselleen elää vauvan tahtiin. Sitä niin kovin mielellään tekisi om7a arkirutiinejaan, mutta ne on nyt mennyttä aikaa.
 
Olen nyt iltaa yrittänyt tehdä samalla tavalla, valoja pienemmälle jne. Kiitos vinkistä :) On tää vauvantahti kyllä kieltämättä välillä vähän rankkaa. Päivät menee kyllä, mutta tuo kokoajan yöllä herääminen ottaa välillä koville. Ja tyyppi on vasta viikon :D kuinkahan tässä vielä jaksaa vanha valvoa :D Onneksi mies hoitaa aina aamut, meen silloin itse kunnolla korvatulpat korvissa nukkumaan edes muutamaksi tunniksi kunnolla.
 
Millaisia päivärytmejä pienillä on nyt? Meillä yöunilta herätään 7-9 aikoihin. Max 2 tuntia jaksetaan hereillä ennen ekoja päiväunia. Useimmiten nukutaan 2-3 päiväunet kestosta riippuen. Päivisinkin nukutaan enimmäkseen omassa pinniksessä sisällä, ilmasta riippuen käydään välillä vaunuilemassa mutta herätään nopeasti kun vaunut ei liiku. Nykyään jaksetaan hereillä välillä jopa 3 tuntia varsinkin ennen yöunia. Yöunille lähdetään viimeisistä päiväunista riippuen 19-21 aikaan. Kylvyssä käydään kolmesti viikossa, muina iltoina tehdään kevyempi iltapesu hoitopöydällä. Unille nukahdetaan yleensä omaan sänkyyn harsoa mussuttaen, satunnaisesti kelpaa tutti. Välillä nukahdetaan myös tissille, varsinkin iltaisin. Yöllä herätään 1-2 kertaa syömään. Illalla pesun lisäksi vaihdetaan yökkäri ja seurustellaan "kevyemmin", lauletaan tai luetaan iltasatua. Sitten tankataan yötä varten.

Kyläily on hankalaa kun ei tyttö malta nukkua! Onko vinkkejä siihen? Otettiin vasta unileluriepu käyttöön kotona joten toiveena on että se auttaisi myös kylässä nukkumiseen. Toki kyläily on vaan ajoitettava mahd hyvin valveillaoloajalle..
 
Meillä typy herää seiskalta, mutta ottaa kyl yhet tsemppiunet ennen aamutoimia jotka tehdään ysiltä. Päikkäreitä nukutaan kolmet n.11-13, 14.30-15.30, 17-17.30. Yöunille iltarutiinien jälkeen n. klo 21. Herää öisin 1-2krt syömään. Päivällä syödään aina unilta herättyä ja joskus muulloinkin, vauvantahtisesti.

Meillä rytmi on aika tarkka ja toimii tosi hyvin kun ollaan kotona. Kyläily on meillekin hankalaa kun typy kärsii siitä heti, jos paljon poiketaan rytmistä. Mulla on kylässä mukana yleensä sitteri/vaunut, jotta sais päiväunet normiaikaan nukuttua. Sylissä ei nimittäin meidän tyttö nuku eikä ihan hirveesti viihdy muutenkaan...
 
Heräillään 6-7 aikaan yöunilta. Syödään ja seurustellaan. Noin 1-1,5h päästä ekoille päikkäreille jotka kestävät tunnin. Vaatteiden vaihto, syömistä ja seurustelua. Jaksaa olla taas hereillä pirteänä n. 1,5h. N. 11 aikoihin taas tunnin päikkärit joko pinniksessä tai sitten käydään ulkona vaunuilemassa. Klo 2 aikoihin kolmannet päikkärit. Saattaa nukkua jotain väliltä 1-4h :D kestosta riippuen alkuillasta ottaa mahdollisesti vielä torkut. Yleisesti ottaen ei nuku yleensä enään klo 17 jälkeen. Iltasella kylpy/suihku tai sitten pelkkä yöpuvun vaihto. Aika usein käydään kylvyssä (n.4krt viikossa) kun pienen iho on sen hyvin kestänyt ja selvästi nauttii kylpyhetkistä. Klo 19 aikoihin yöunille. Herää yleensä kerran yöllä syömään n. 1 aikoihin.

Meillä kanssa ongelmana vierailuilla ettei vauva malta nukkua. Ja helposti menee ihan sekaisin jos rutiineista poiketaan. Olenkin mahdollisuuksien mukaan yrittänyt ajoittaa vierailut aamupäivään että ehtisi kuitenkin kotona iltapäivän pitemmille päikkäreille. Ja jos on hoidossa niin vaunut mukaan, niissä ainakin nukkuu jos niitä liikuttaa :D
 
Meilläkin on jonkinmoinen rytmi löytynyt, pääosin sillä menty jo muutama viikko. Herätään yleensä 8.30-9.30, vähän jutustellaan. Vaihdetaan vaatetta, tehdään aamupesuja. Parin tunnin päästä ekat päikkärit, nämä ne parhaat. Voi olla tunnin, parhaimmillaan on mennyt yli 3 h. 2,5 tuntia se yleisin.. Seuraavia päikkäreitä otetaan 16 maissa, ne yleensä max tunnin. Vikat päikkärit menee mielestäni vähän turhan myöhäselle, mutta ei onneksi ole yöuniin vaikuttanut. Iltapäikkärit ajottuu 19-20 välille, tunti, puolitoista yleensä. Nukkumaan päästään 22-23 aikaan.
Päivän mittaan syödään, jutustellaan, istutaan sitterissä, makoillaan leikkimatolla. Joka päivälle olen yrittänyt jotain pientä tekemistä keksiä, yleensä noiden ekojen päikkäreiden jälkeen. Toki menee välillä myöhempäänkin. Meilläkin tahtoo mennä nukkumiset sekaisin jos kyläillään. Tosin yleensä ollaan kotosalla niin, että nuo iltapäikkärit saadaan joten kuten nukuttua. Jos on kovin kiukkuisen oloinen eikä uni tule niin vaunulenkille... Välillä ite mietin, että kattookohan nuo naapurit ihmeissään kun mä vedän vaunulenkkiä kasin maissa... Mutta sisällä nukkuu niin nihkeesti. Iltapäivän päikyt ainoot, jotka enimmäkseen nukutaan sisällä, muut ulkona.
Viikon mittaan käydään kerran äiti-vauva jumpalla ja muutaman viikon päästä tämän lisäksi alkaa yksi toinen äiti-vauva ryhmä, tämä ei jumppaa, enemmän jutustelua :)
Öisin meillä heräillään edelleen 2-4 h välein. Eka pätkä on yleensä 3-4 h, sen jälkeen mennään parilla tunnilla. Että kovasti kiinteiden alotusta odotellaan, jos sillä alkaisi viimeistään unet pidentyä.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on nyt reilu kk verran ollut aika lailla säänöllinen rytmi. Noin 21 yöuinille, ekan kerran herää syömään noin 05-06. Syönnin jälkeen nukkuu yleensä 2-3h ja syö taas. Välillä voi mennä tuntikin ekasta syötöstä kun haluaa syödä. Tai sitten tahtoo vain tissille :rolleyes: Herätään 08-09. Päiväunille menee 11-12, välillä voi mennä myöhemminkin jos sattuu nukkumaan aamulla pidempään. Päiväunet on 3-4h, nukkuu ainoastaa pihalla vaunuissa. Sisällä ei suostu nukkumaan. Iltasella nukkuu vielä pienen pienet unet 10-30min sisällä, yleensä sylissä. Tälläsellä rytmillä meillä mennään :happy:
 
Kohta 2 kk edellisestä kirjoituksestani tähän ketjuun ja hyvin kirjoittamani rytmi edelleen passaa meille :-D Nyt tosin syödään tuttia mieluummin kuin harsoa.. Haaveena olisi saada päivällä rytmiä paremmaksi mutta se ei taida käytännössä onnistua ennen kuin syödään kiinteitä. Tällöin voisin kuvitella että tiettyjen ruoka-aikojen noudattaminen luo rytmiä päivään kuin itsestään.
 
Takaisin
Top