Vauvan ruokamäärät

SannaKoo

Sanavalmis juttuseppä
Meillä on nyt kuusviikkonen vauveli, joka on ihan sosiaalinen ja ilonen, nukkuu ihan kivasti, tekee tarpeensa ja kasvaa silmissä... Pituutta tulee ihan reippaasti ja ollaan huideltu (odotetusti, me vanhemmat ollaan pitkiä) yläkäyrillä, painon suhteen on ollut sit vähän ongelmallista ja se on kulkenut alakäyrillä, vaikka hyvä ruokahalu tuolla pojalla on alusta asti ollut. Nyt on painokin saatu nousemaan jo ihan nätisti, nyt ihan vasta muutaman päivän sisään on saatu jo massaa näkymään vähän raajoissakin. Neuvolasta sanoiva, että lisää ruokaa ja jokaiseen itkuun voi periaatteessa tarjota safkaa, mutta nyt tää alkaa jo mennä ihan käsittämättömyyksiin... Ruokaa se söis varmaan koko ajan ja ihan pohjattomasti, tänään on aamukasista asti syönyt nyt illan viimeiseen tankkaukseen 925ml korviketta + kerran tissit (joista siis ei tuu ku se parikyt milliä yhteensä). Eli liki litran safkaa - en uskois, ellen ois kirjannut kaikkia määriä ylös! Ei voi olla normaalia, kun ei toi mikään jättiläinen kuitenkaan oo... veikkaisin että se himpun yli viis kiloa ja ehkä joku 58cm ois tällä hetkellä koko. Vaan jos vauva itkee, eikä rauhotu millään muulla kuin pullolla, niin kai se on sit vaan annettava, kun ei sitä voi nälässä pitää?? Ja ei auta, vaikka oon yrittänyt antaa pienempiäkin "välipala"määriä, jos se vaan hetkellisesti haluis maitoa massutella... Myöskään isommat kertamäärät ei kyllä jää syömättä, vaan vetää sen pullon loppuun asti. Tää safkamäärä on lähtenyt nousuun nyt tarkemmin ajatellen suunnilleen kai samoihin aikoihin kun alotettiin cuplatonta antaa? Onko kellään muulla näkynyt samanlaista ilmiötä?

Nyt en sit tiiä, et annanko vaan tota korviketta, laimennanko sitä ees vedellä tai antaisinko välillä vähän keitettyä vettäkin vaan (jos maistuu)...? Jos joku osais kertoa oman suunnilleen samanikäisensä ruokamääriä, niin olis kiva... Tietysti rintaa syövistä on hankalampi arvioida noita määriä...

Moikka SannaKoo!

Noihin ruokamääriin en sano mitään, mutta olisin itse sitä mieltä, että poikanne kasvaa nyt hurjana ja siitä syystä eväs maistuu. [:)] En siis lähtis laimentamaan maito millään, enkä antamaan vettä, vaan antaa pojalle maitoa sen verran kun uppoaa. Jos ei kerran ole mitään sellaista, että tavarat tulis kaaressa pihalle... Voihan olla ettei poika saa tisseistä, kun sen n.20 milliä, mutta todellisuus voi olla PALJON suurempi. Tissimaidon määrää, kun ei oikein voi mitenkään tietää, pumppaaminen ei kerro sitä. [:)]

Eli mun "ohje" olisi, että anna pojan syödä ja ole tyytyväinen, että syö hyvin. [:)]

Kiitos Riikka :)

Näin mä tänään vähän päässäni järkeilinkin tehdä, josko tolla nyt sit ois se parikuukautisen kasvuspurtti menossa ja siks safkaa uppoo. Reilu viikko neuvolalääkäriin, niin jos se paino on pompsahtanut sitten sen mieletä hälyttävästi, niin ehkä otetaan ihan lääkärinsana tosta syömisestä! (tosin mitä tollanen terveyskeskuslääkäri nyt ihan oikeesti voi muka tietää lasten ravinnonsaannista...?)

Se lääkäri katsoo kasvukäyrän mukaan sen kasvun ja jos sen mukaan näyttää "huonolta", tulee asiasta maininta, mutta luota vaan omaan itseesi äitinä. Ei kaikki vauvat mene siellä käyrillä... Kaverin lapsi on niiden käyrien mukaan ylipainoinen ja mä en voinut muuta, kuin nauraa kuullessani tämän... se lapsi ON NIIN SOPUSUHTAINEN kuin olla ja osaa, pienen pieni pömppis löytyy, mutta aikamonella muksulla sellainen on.

Mä en ainakaan edes "ota kuuleviin korviin" mitä neuvolantäti juputtaa kasvukäyrästä, itse kyllä näen että poika on oikein sopusuhteinen, jos nyt hirveästi heilahtais suuntaan tai toiseen, niin toki sitten katottais mikä mättää... Tämä oli tietysti vain mun mielipide, mutta kun niin monet äidit ovat ihan huolissaan, kun neuvolassa mainitaan ettei mene käyrillä ja se ei todellakaan ole vielä merkki mistään huolenaiheesta. Hyvähän se on, että seurataan, mutta vähempikin hössötys riittäis. [:)]

Meninkö mä jotenkin jo ohi aiheen?? [:D]

Onneks tää pikkujätkä on menny käyrillä pituudessa +2 ja painossa -1, että pituuskasvuun on menny sen verran paljon energiaa varmaan alusta asti :) Ja meidän neuvolantäti ihan samaa sanoo ku sinäkin, Riikka, että ei noista käyristä kannata välittää, kun silmillä näkee totuuden! Onneks se on sellanen maanläheinen ihana terkka muuteski, että pysyy mun mahdolliset ylihysteriat hollilla :)

Moi SannaKoo!

Meillä on nyt sama tilanne kun sulla oli tuolloin. Vauva 6 viikkonen ja samoja kokoja ja tuntuu ettei mikään maitomäärä riitä! Aamusta aamuun yhtä syöttämistä. Valveilla ollessa kattelee ympärilleen max. 15 minuuttia ja loput valveillaoloajat vetää sapuskaa. Maitoa tulee rinnoista ruiskuamalla mutta ei silti puhettakaan että riittäis. Viime yöksi veti purkillisen korviketta, nukku huimat 3 tuntia, heräs syömään, nukku tunnin ja heräs syömään, nukku tunnin ja heräs syömään...jne. Ympätään aina ihan ähkyyn asti (kun neuvolassa sanovat ettei voi syöttää liikaa) kun ei ole vielä koskaan pulauttanut uloskaan mitään. Niin tosiaan asian ydin oli, että miten teillä on mennyt jatko tuon 6 viikon iän jälkeen? Onko ruokamäärä vähentyny tai oletteko alkanu antaa velliä yms? Tässä alkaa olla ihan neuvoton kohta. Kehtaa ees kysyä miltään ns. "asiantuntijoilta" mitään, kun tuntuu että valloilla on jokin ihme kuuden kuukauden täysimetys-vouhotus[>:].

Ninsai: Mun on ihan pakko kysyä vaikka varmaan kerjäänkin verta nenästäni... Kun noin kivan kannan olet ottanut täysimetykseen...

Miksi ihmeessä luulet ettei maitosi riitä, jos sitä kerran tulee ruiskuamalla?  Sanoit että vauva syö vartin välein... Nukahtaako rinnalle? Kannattaa koittaa kutitella vauvan jalkapohjista jos vaikuttaa että vauva lakkaa syömästä, ja syöttää aina mahdollisimman pitkään ja vaikka molemmat rinnat peräkkäin. Mä aloin tän lisäksi antamaan tuttia ja ne muutaman minuutin lussutusimetykset jäi siihen. Ihan normaalia on että vauva nukkuu vaan pari tuntia kerrallaan, se että antaisit velliä saattaa vaan pahentaa yökukkumista eikä sitä noin pienelle sais edes antaa... Kolmen tunnin yöunet on jo pitkä pätkä tuon ikäiselle, ei parikuisenkaan vauvan ole mitenkään normaalimpaa nukkua neljää tuntia pitempiä pätkiä. Mun vauvat on nukkuneet (kaksoset korvikkeella) max 4h aluksi, tämä pariviikkoinen tuppaa nukkumaan kaksi tuntia.

[:)] tykkäänhän minä imettää, en minä sillä. Sen lähemmäksi kun omaa vauvaa ei pääse :) Jos vaan imetys loppuisi tyytyväisyyteen niin kaikki hyvin. En vaan viitsi enää vauvaa huudattaa nälässä. Sen jälkeen kun olen syötellyt molemmat rinnat niin ettei tule varmasti enää tippaakaan, niin itkee ja näyttää ominaiset nälkämerkkinsä. Pää vapisten lussuttaa käsiään ja hamuaa ja hamuaa. Sitte annetaan lisämaitoa ja itkut loppuu siihen. Luulin aluksi että vauva lisää maitomääriä itselleen, mutta kun tiheä imeminen ei kestä päiviä vaan on kestäny koko elämänsä. Onneks ollaan päästy hajonneista rinnanpäistä ymv ees eteenpäin.
Justiin katoin kellosta että alotin imettämään 9.00 ihan täpötäydet "tonkat".
kävin läpi 2x molemmat, että saa kaikki takamaidotki. Lopetin 9.45 ja nyt 10.15 iska juottaa tuossa vieressä lisämaitoo...saas nähdä paljonko sitä menee ja miten kauan on tyytyväinen sitten ennenko on taas nälkä.

60 ml sitä vielä uppos näemmä. Nyt nukahti sitten. Aluks olin kauhuissani että venyykö vauvan vatsalaukku jättimäiseksi, mutta kun kerta neuvolassa sanoivat että syöttää vaan niin paljon kun itse lopettaa syömisen, niin antaa nyt sitten paukkua.

Omassa neuvolakortissa vm -73 mulle oli annettu 10 päivän iässä neuvolan käskystä tuoremehuja, 24 päivän iässä RAASTEITA :tomaatti,  omena ja päärynä 47 päivän iässä muhennoksia perunasta, porkkanasta, kukkakaalista ja herneistä. Lisänä suosituksessa vielä ne raasteet ja tuoremehut. Tähän voi jo sanoa että ou my good! Ihan tämmöstä ruokavaliota en ole kuitenskaan ajatellu[:D]. Varsinki nuo raasteet hämmästyttää. Tuntus äkkisiltään että jäisivät vauvan kurkkuun kiinni.

Nyt en tiedä enää mitä tässä höpöttelen sekavia kirjotuksia väsypäissäni. Pitänee lähteä äkkiä nukkumaan että kerkee, ennenku aletaan taas syöpöttelemään!

Ninsai, kyllä se ihan sama tankkailu jatkui. Meille taas neuvolassa sanottiin, että ei pitäis antaa korvikettakaan ihan mielin määrin, alkoi jo 9viikkoisena olla ne määrät sellaista 1000-1200ml vuorokaudessa! Ja poika vielä on sellainen, että nukkuu yönsä hyvin ja tankkaa päivällä (10 viikkoisesta asti nukkunut kerralla yöllä sen 9-10h, syönyt ja nukkunut vielä lisää kolmisen tuntia), eli päivällä ei kyllä juuri nukuta ja syö sen 100-120ml päivällä sitten tunnin välein...
Mulla ei ihan ensipäivistä lähtien oma maito riittänyt, ja aika pian ton ekan viestin jälkeen lopetinkin sit imettämisen kokonaan, kun jätkä vaan riehui tissillä eikä enää suostunut imemään lähes tyhjää rintaa...

Nyt ollaan neljä päivää harjoiteltu sitten kiinteitä, aloitettiin siis 2+2+2 (kk/vkoa/pvää) ikäisenä neuvolan ohjeistuksen mukaan. Nyt vielä kun lähinnä tuo on sellaista maistelua ja harjoittelua, niin ei ihan hirveesti oo noihin korvikemääriin ehtinyt vaikuttaa, mutta päivällä on taas alkanut yhdet pitemmät unet (pari tuntia) maistua. Velliä ei anneta, vaan toi yks kiinteä sapuska päivässä ja muuten korviketta. Poika tosin on tollainen hurjasti kasvava malli, 11 viikkoa vanhana oli syntymäpituuteen tullut 12.5cm lisää ja paino lähes tuplaantunut, eli ihan oikeasti kasvaa hurjaa tahtia ja sinänsä ei ihmekään, kun pitää myös tankata! (eli oli 63.5cm ja 6.6kg)

Tissiähän sä et voi lapselle liikaa antaa, joten anna ihmeessä pienen syödä (tietysti omaa jaksamistasikin kuunnellen!)! Toivottavasti lapsen ruokahalu ei estä sulta imettämistä, vaan jaksaisit jatkaa, vaikka joutuisitkin vähän korviketta antaa, mulle oli aika kova paikka henkisesti, etten saanut lastani rintamaidolla ruokittua (fyysisesti ei tuntunut, kun maitoa ei tihkunut koskaan sen jälkeen, kun imettämisen päätin lopettaa).

Tsemppiä vauvan kanssa, kuuntele itseäsi ja sitä pientä, kyllä voit luottaa omaan järkeesi ja tunnet vauvasi! Me ollaan yritetty pitää noi määrät pienempinä ja annettu sit useammin, vaikka välillä vauva tyhjennettyään pullon on selkeästi vielä nälkäinen ja sitten itkee... Itse kuuntelin siis herkästi neuvolaa, kun sanoivat, ettei pitäisi niin suuria määriä kerralla lapselle antaa!  Laita ihmeessä viestiä vaikka yksärinä, jos haluat vielä jotain kysellä :)

Pitkästä aikaa näillä sivuilla ja pakko nyt vastata tähänkun meillä syödään ihan mahdottomasti.
Poika tällä hetkellän 4,5 kk jo.
Meillä syötiin jo sairaalassa 30 ml lisämaitoa ja kun kotiin päästiin niin määrä alkoi nousta 50-80ml. Kahden viikon tarkastuksessa hoitaja totesi että anna vain reilummin ja useammin pojalle maitoa, paino ei ollut noussut odotetulla tavalla. Sen jälkeen annoin aina lisämaitoa imetyksen jälkeen ja poika oli tyytyväinen, yöt nukuttiin paremmin ja päivälläkään ei tarvinnut itkeskellä niin paljoa. 100ml kerrallaan meni n kuukauden iässä ja kaksi kuisena jo 150 ml ja joskus iltaisin 200ml. Kolmen kuisen ikäisestä sain luvan antaa sosetta kerran päivässä ja velliä iltaisin, maitoa kun meni se 200 ml joka syötön päälle (no enää ei tullutkaan niin hirveästi tisseistä) ja silti saattoi herätä tunin päästä nälkäisenä.
Meillä ainakin neuvola kannustanut siihen että vauva syö sen mikä mahtuu ja senkun antaa vaan. Kyllä vauva ilmoittaa koska täysi. Itse ajattelin odotusaikana että imetän tietty ilman lisämaitoja, mutta mielipide muuttunut pojan myötä. Parempi antaa lisämaitoa kuin huudattaa lasta turhaan, kaikille tulee vain paha mieli.
Nyt 4 kuukauden iässä pikkumies syö kaksi kertaa päiväsää sosetta, illalla 200 ml velliä ja 5 kertaa 200 ml maitoa, en imetä enää. Paino ja pituus kasvavat sopusuhdassa. Paino n8kg ja pituus 68,5 cm tällä hetkellä.
Jokainen vauva on yksilö!

Sannakoo ja Mami79--> kiitokset kannustavista vastauksista! Edelleen syömämäärät meillä huisit, mutta nyt mennään 1 syötöllä yössä, JEE :) Kun poitsu on saanut tuplattua painonsa niin jaksaa näköjään vedellä unta palloon sitten vararavinnonkin turvin. Ennen unia tankataan rintaa ja vastiketta ja rintaa ja vastiketta niin kauan kun nälkämerkit hiipuu ja unijukka saa vallan:)

Eikös vau.fi:nkin sivuilla ollut juttua niistä uusista kasvukäyristä, jotka tulee käyttöön ens vuonna? Vanhat käyräthän ovat aikansa nähneet, aiemmin vauvat olivat lyhyempiä ja pulleampia. Aika monella mun tutulla vauva on kasvanut nykyisten käyrien mukaan "väärin". Pituuskäyrillä ollaan huideltu jossain ylärajoilla ja paino on ollut alakäyrillä. Uusien käyttöön otettavien käyrien mukaan tällaiset lapset ovat ihan normaalisti kasvavia, eivät mitään alipainoisia hujoppeja. Joten käyristä viis!

Itse vielä odotan esikoista joten imetykseen en osaa sanoa omaa kokemustani, mutta neuvo antaa lapselle niin paljon kuin hän jaksaa syödä, kuulostaa ihan järkevältä. Kyllä luonto on hoitanut tämänkin homman niin, että lapsi ilmoittaa nälkänsä/kylläisyydensä ja valtaosa äideistä osaa nuo viestit myös oikein tulkita.

Näin hetken tauon jälkeen...meillä jätkällä ikää 7 vko ja nyt kymmenessä tunnissa menny korviketta jo 500ml...
Puolilta öin syö 170ml, kolmelta (parhaassa tapauksessa alkaa nälkä-ähinä jo kahden jälkeen) menee 140-160ml ja puoli kuuden kuuden aikaan ollaan taas nälkäisiä. Sillon menee yleensä vähän vähempi mut vähintään 100ml ja sit onkin kasilta jo ihan järkky nälkä [&:] Nyt on vetäny kasin ja kympin välillä 220ml yhteensä...

Ja aamuöisin on hirvee ähinä ja vehtaaminen kun masussa ilmeisesti kiertää. En tiedä mistä johtuu mut pahempaan päin menee. Viimeyönä en saanu ite nukuttua puol kolmen ja kuuden välillä kun puolisen tuntia ähinältä. Poitsu ei tosiaan itke mut ähisee yms...

Jos korvikemäärät on todella suuria, niin sitten kannattaa jutella asiasta neuvolassa. Korvikkeessa kun on lehmänmaitoproteiinia, niin se ei suurissa määrin (yli litra) vuorokaudessa oo kovin hyväks vauvan munuaisille. Rintamaitoa taas voi antaa oikeesti just niin paljon kun lapsi tahtoo..

Meillä siis juuri suuresta korvikemäärästä johtuen (1.5l/vrk, ikää oli 2.5kk) alettiin jo antaa neuvolansuosituksesta kiinteitä. Hiljalleen ku oppi niitä syömään, niin alko korvikemäärätkin onneks tippuu. Silti edelleen, vaikka syö n. 3-4dl puuroa ja 2-3dl soseita vuorokaudessa, niin korviketta menee 8dl-1l.

Paino-pituussuhde on kyllä todella ideaali ollut alun alipainoisuuden jälkeen! Kovasti kasvava (nyt puolivuotiaana monen 10-12kk ikäisen kokoinen) ja hyvin nukkuva pikkumies tietysti tarvii sen ravinnonkin, vaikka ei vielä liiku!

No näin minäkin olen ymmärtänyt että ei ihan mahdottomia määriä pitäis antaa ja kyselinkin eilen sit neuvolassa et mitä pitäis tehdä. Sieltä sanottiin ettei noin pienelle ku meidän poitsu, sais antaa ku korviketta [&:] Jotenkii TOSI ärsyttävää ku joka neuvolatädilla on omat mielipiteensä ja paikkakuntasia erojakin on tosi paljon. Veljen vaimolle sanottiin niiden tuoreimman kanssa ekat helteet kun tuli et kylmää vettä kraanasta ja antaa lämmetä niin voi janoon antaa (Nuutti nyt 4kk, sillon 2,5kk) ja mulle taas sanottiin nyt et ei missään nimessä vettä...Koita sit siitä viidakosta selvittää miten pitäis toimia [:@]

Ja edit: syntyessään Joa oli 53cm ja 4000g ja 6viikkoisena 58cm ja 5600g...Hyvin tosiaan kasvaa tuolla korvikkeella, mut sitä menee vaan niin älyttömiä määriä et ne pienokaisen sisuskalut vähän pelottaa.

Me alotettiin 2.5kk iässä, koska siihen harjotteluun menee oikeesti oma aikansa... Mitään ongelmia ei oo ollu, ku rauhassa totutellu!
Loppupeleissähän te teette ite ne ratkasut lapsen ravintoon(kin) liittyen... Eli jos vaikka alotattekin ennakoidusti, niin eipä neuvola voi sille mitään ;) Ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että eipä siitä mitään ongelmia oo koitunut! (mutta mä EN oo siis todellakaan mikään alan ammattilainen, ihan vaan yhden lapsen omakohtaisella äiti-kokemuksella tämä!)

Takaisin