vauvan rokotukset

Winnie: minä kokeilin, eikä kuumemittarista ollut mitään apua, ainakaan tässä tilanteessa. Viidennen kakkaamattoman päivän jälkeen hain apteekista mallasuutetta, annoin puolet annoksesta ja illalla toimi vatsa kaksi kertaa todella runsaasti, mutta Ilona oli siis ihan ummella monta päivää, tosin se vaivasi varmaan mua enempi kuin lasta :)
 
Satru, tuliko Ilonalla sen ummetuksen aikana yhtään kakkaa? Poitsulla on vaipassa muutaman kerran päivässä kanamunan kokoinen kakka. Aiemmin oli enemmän!
 
Ei tullut yhtään ja normaalisti toimi joka päivä, siksi olinkin huolissani, vaikkei likka näyttänyt siitä kärsivän. Ilmavaivoja oli kuitenkin ja piereskeli huolella jatkuvasti :) Sen jälkeen kun taas rupes toimimaan, niin on tahti muuttunut ja kakkaa tulee n. 2-3 päivän välein ja on paljon tuhdimpaa tavaraa kuin ennen rokotusta (liekö sillä osuutta asiaan, vai onko vaan koostumus muuttunut siitä kun ei ole enää vastasyntynyt).
 
Mä muistelen jostain kuulleeni, ettei tuota kuumemittarikikkaa kannata käyttää. En vaan enää kuollakseni muista, mikä se peruste oli? Joku ihan järkevä, kun otin neuvosta vaarin.... Esikoisella joitakin kertoja käytetty konstia, joskus auttoi, joskus ei.
Mallasuute meilläkin sitten otettiin käyttöön, mutta siinä on taas sitten se ongelma, että kun on viljaa, niiin saattaa ärsyttää mahaa ihan tosi kovasti... Neuvolasta eivät antaneet silloin siunausta pienoisperäruiskeille eikä oikein muullekaan, kuin tuolle mallasuutteelle, niin sillä sitten mentiin.
 
Mulle sanoi neuvolantäti tuosta kuumemittarikikasta, että kerran voi käyttää, jos vauva potee mahaansa, mutta pidemmän päälle voi vauva alkaa tarvita tuota ns. tuseerausta ulostaakseen niin, ettei ilman onnistukaan. Itse jätin kokeilematta kokonaan. Meillä pisin kakaton jakso oli kuusi päivää ja siitäkin pidempi olisi vielä ollut ihan normaali.
 
Kylvetettiin poitsu pitkän kaavan mukaan, se ainakin rauhoitti siinä määrin, että nukkuu nyt tyytyväisenä eikä kiemurtele unussaa. Vielä ei ole kakkaa tullut kunnolla mut jos vaikka huomenna. Googlettelin mallasuutetta ja ei nyt ainakaan vielä sitä uskalleta käyttää, kun voi aiheuttaa sitä kovaa vatsakipua.
 
Meillä myös mallasuutteen ottamisen jälkeen likka oli aika kiukkuinen ja selvästi oli vatsan väänteitä, mutta se myös auttoi ja mä tosiaan tein vaan puolet siitä annoksesta mitä pullossa luki ja oikeestaan suuhun meni vaan siitäkin puolet kun ei toi likka osaa tuttipullosta imeä mitään :) Eli on tujua ainetta, mutta kyllä se helpotti sitten myös.
 
Meillä kuumemittaria käytetty ja toimii, eikä tarvi pienen kärsii ja huutaa mahaansa. Oiskin mielenkiintosta tietää miksi ei voisi käyttäå? Kuitenkin sehän on ihan sama kuin mittaisit kuumeen pyllystä.
 
Soittelinkin neuvolaan ja kyselin. Sieltä sanottii että voi käyttää mutta jos kovin usein käyttää mittaria apuna voi se laiskistuttaa suolta. :)
 
Me vaan laitetaan se pyllyyn(samalla tavalla kun kuumeen mittaisi) ja sit ootellaan et alkaa ilmaa tulee ja sit tuleeki yleensä kakat. Mittari otetaan pyllystä pois vasta kun kakkaa alkaa tulemaan.
 
Mäki kokeilin kerran kuumemittarin kans mutta enpä saanu mitään aikaseks. Voipi johtua siitä etten tienny että pitäis 2cm syvyyteen laittaa enkä myöskää tainnu pitää ku 5sek. :D
 
Muokattu viimeksi:
Tänään poitsu on sitten ollutkin aika itkuinen ja pukluaa aika paljon. Voisiko se mallasuute aiheuttaa tämän? Eilen annoin sen yhden annoksen, tänään kakkaa ei ole tullut yhtään. Pitäisikö antaa useampi annos vai alkaakohan sitä kakkaa nyt tulemaan...
 
Winnie: mä en antanut kuin kerran, seuraavaa kakkaakin odoteltiin muistaakseni ainakin kolme päivää ja tuon rokotteen jälkeen onkin muuttunut niin, että vatsa toimii n. 3 päivän välein.

Tänään Ilonalla on 3kk neuvola..saa 2 rokotusta ja toisen osan siitä rota-rokotteesta..äitiä hirvittää Ilonan puolesta:nailbiting:
 
Siitzu, kuulostaapa kauhealta! En kyllä yhtään odota seuraavaa neuvolakäyntiä, omaa itkevää lasta on niin sydäntäsärkevää kuunnella ja katsoa. Voih, onko niitä rokotuksia pakko ottaa. .. Meidän poitsu päästi tänään kahdet tosi isot kakat 3 päivän kakattomuuden jälkeen. Ja ei siis tarvinnut käyttää mallasuutetta. En tiennytkään, että kakasta voi tulla näin onnelliseksi. :D
 
Ilona sai eilen myös nuo rokotteet, eikä ainakaan vielä ole reagoinut muuten kuin piereskelee ihan hirveesti :grin Saa nähdä tuleeko taas ummetusta, mutta koko makkari haisi viime yönä kun paukutteli :wtf: Masua ei kuitenkaan vissiin hirveesti väännellyt kun nukkui, vaikkakin normaalia levottomammin, mutta nukkui. Mun kaveri eilen viestitteli, että hänen 1v oli saanut eilen kolme piikkiä..kaksi jalkoihin ja yksi käsivarteen..sitä odotellessa :eek: Silloin ennen vanhaa (eli 90-luvulla) oli rokotteita useammin, mutta ei muistaakseni pistelty montaa samalla kertaa.
 
Meillä vielä yli 3vko nuihin tokotuksiin ja vauvalla kova yskä. Nyt pelkään hulluna että on jotain hinkuyskää ja seuraan yötäpäivää, tuleeko hengityskatkoksia... Hengitys vaikean kuuloista nyt kuudetta päivää ja tätähön voi kestää vielä helposti viikon! Että vaihtaisin tämän taudin yhden päivän rokotus-reaktioihin hetkessä! Eihän niitä rokotteita pakko ole ottaa, mutta me ainakin otetaan kitollisina vastaan. Hengenvaarallisia tauteja vastaan kuitenkin saa hyvän suojan!
 
Takaisin
Top