Vauvan rasvat

  • Ketjun aloittaja Vauvaöljy
  • Aloituspäivämäärä
V

Vauvaöljy

Vieras
Odotan esikoista ja näihin eri rasvoihin ja muihin tuntuu hukkuvan. Mitä tarvii mihinkin? Mitä kantsii hankkia valmiiksi?
 
Etukäteen ei ole välttämätöntä hankkia mitään voiteita. Osa vauvoista pärjää ihan rasvaamatta, mutta osa toki tarvitsee monenlaista ihonhoitoa. Ne ehtii sitten hankkia, kun tarve tulee esille. Jos haluaa pelata varman päälle, niin joku ihan tavallinen apteekin perusvoide voi olla varalla ja talkki voi olla joskus tarpeen. Itselleni tuli vasta kolmannen vauvan kohdalla rasvaukset tutuiksi.
 
Yölennon kanssa olen samoilla linjoilla ettei ainakaan suurta arsenaalia kannata hankkia ennen kun näkee mitä tarvitsee. Me ollaan kummallakin lapsella tarvitti sinkkivoidetta satunnaisesti. Se on hyvää siinä vaiheessa kun iho on jo ottanut nokkiinsa esim. kakasta, ei siis pelkän kuivuuden hoitoon. Perusrasvaksi voi sopia myös ihan marketista löytyvä vauvan hoitovoide. Talkki tai perunajauhot taas on aika todennäköisesti tarpeen imemään kosteuden ettei haudo (me käytetään välillä nivusiin). Vauvaöljyä sen sijaan ei olla kuopuksen kanssa tarvittu lainkaan, joten sitä en suosittele hankkimaan ellei vauvan iho osoitu herkästi kuivuvaksi.
 
Mä ostaisin hyvän apteekin perusvoiteen (koko riippuen siitä, käytätkö itsekin), Bebanthenin ja sinkkiä. En ostaisi mitään, missä voi olla mitään allergisoivaa tai ärsyttävää, koska ne jää käyttämättä, mikäli lapsi onkin herkkäihoinen.
 
Muokattu viimeksi:
En suosittelisi talkkia kenellekään ainakin vauvaan laitettavaksi. Saisi sen myrkyn myynti kieltää. Googlatkaapas mitä kaikkia haittoja siitä voi olla vauvalle! Perunajauho on turvallista ja sitä paitsi halpaa.
 
En tainnut hankkia etukäteen muuta kuin jonkin Ainun tai vastaavan ihonhoitorasvan ja sinkkivoiteen. Kaikki muut on hankittu sitten tarpeen mukaan, atoopikko kun perheeseen syntyi. Öljyt yms. jäivät kokonaan käyttämättä, kun eivät sopineet ollenkaan vauvan iholle.

Apteekin perusvoiteetkin voivat aiheuttaa ihottumia ja allergisia oireita, jos niihin on alttiutta. Kokeilemalla löytyy sopivat tuotteet. Eikä tosiaan kannata turhaan rasvata, jos ei ole tarvetta.
 
Mä oon käyttänyt satunnaisiin kuiviin kohtiin sitä nännirasvaa. Kertahoidolla kaikki kuivuudet hoituneet Beaming Face With Smiling Eyes
 
Kiitos vastauksista! Toiset suosittelee apteekin rasvaa ja toiset ilmeisesti maitokaupan vauvojen rasvaa. Ainakin oon Ainua katsonut Prismassa. Että kumpikohan on parempi ostos ennen kun tietää tarpeen?
 
Kiitos vastauksista! Toiset suosittelee apteekin rasvaa ja toiset ilmeisesti maitokaupan vauvojen rasvaa. Ainakin oon Ainua katsonut Prismassa. Että kumpikohan on parempi ostos ennen kun tietää tarpeen?

Ne on vaan kokeiltava, mikä sopii omalle lapselle, jos jotakin rasvaa on käytettävä. Se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi jollekin toiselle.
 
Me ostettiin raskausaikana vaan sitä Ainun perusrasvaa ja bepanthenia varastoon. Syntymän jälkeen ehtii kyllä ostamaan tarpeen mukaan! Mekin on tässä matkan varrella ostettu sinkkivoiteet ja -pastat, hoitoöljyt, talkit ja apteekin perusvoiteet. Joku toinen vauva ei välttisti niitä tarvi. Harvemmin vastasyntynyt tarvitsee edes sitä perusrasvaa, että senkin ostamisen jättäisin vasta syntymän jälkeen tarpeen mukaan.
 
Atoopikon lapsen äitinä suosittelen hyvää vakuutusta. Monesti sellaisen voi ottaa jo ennen vauvan syntymää. Me ollaan säästetty todella paljon sillä vakuutuksella. Se korvaa kaikki rasvat ja lääkevoiteet. Vauvan rasvaus piti aloittaa jo ihan pari kk:n ikäisenä. Ja ei, se oikea rasva ei löydy ensimmäisellä kerralla. Kokeiltiin montaa eri merkkiä. Lisäksi talvella rasvan pitää olla tuhdimpaa, kesällä riittää kevyempi. Kortisonivoiteita tietenkin kolmea erilaista erilaiseen ihottumaan. Onhan tässä kohta neljättä vuotta rasvattu aamuin illoin. Voi sitten miettiä että kuinka monta erikoislääkärikäyntiäkin sillä vakuutuksella on kuitattu.
 
Olen käyttänyt samaa voidetta vauvalle, kun koko perheelle. Eli Dermosil Extra voide, joka on hajusteeton ja riittoisa. Sillä sai hyvin rasvattua mahdolliset punoitukset ja ihottumat, eikä vauvaa tarvinnut rasvailla koko ajan. Kaapissa on myös Bepanthen, jota on sitten käytetty esimerkiksi peräaukon suulla mikäli pylly on punoittanut.

Samaa mieltä kun moni, hommaisin jonkun perusvoiteen ensin mitä voi sitten tarvittaessa muutkin perheenjäsenet käyttää, ja sitten kävisin apteekissa/kaupassa hakemassa täydennystä varastoon mikäli tarve vaatii :smiling-eyes:
 
Meillä vauvaoljy on toiminut hienosti kuivaan ihoon kasvoissa ja alkuun käsissä, jaloissa ja sinkkivoidetta olen käyttänyt vastikään kasvoihin ilmestyneeseen näppyihottumaan, joka ilmeisesti on tullut Cuplatonin käytöstä.
Eipä harmita että juuri nämä hankin ennen vauvan syntymää.
 
Takaisin
Top