Vauvan pukeminen pakkasella?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kuinka paljon ja mitä puette vauvalle talvella?

Meille tämä on viimeistään helmikuussa ajankohtaista, kun saadaan talvivauva. Eikä esikoisen pukemisesta muista juuri mitään... (Eikä ole sanottu että tämä toinen on samaa sarjaa kuin ensimmäinen, jolle ei voinut laittaa kerroksen enemmän kuin äidillä.) Tarvitseeko kaukalon lämpöpussissa muuta kuin pipon? Entä kuinka paljon vaatetta pitäisi laittaa vaunuihin makuupussin alle?

Me hyödynnettiin tosi paljon äitiyspakkauksen merinovillahaalaria, sillä se pitää lämpötilan miellyttävänä.
Muistaakseni me puettiin:

1. Merinovillahaalari sisävaatteiten päälle (Haalarin hihat käännettiin vauvan käsien päälle)
2. Toppahaalari (Haalarin hihat käänneettin vauva käsien päälle)
3. Kypärämyssy
4. Pipo
5. Vaunujen oma peite

Jos oli kunnolla pakkasta, niin laitettiin myös villasukat, tumput ja äitiyspakkauksen makuupussi.
Makuupussia voi avata jos tulee liian kuuma. :happy:

Talvisäitä on monenlaisia. Minulla kaikki kolme lasta ovat talvivauvoja. Vaunuissa olen pohjimmaiseksi laittanut villaviltin ja kovalla pakkasella lampaantaljan. Sen päälle joko äitiyspakkauksen makuupussin tai paksumman untuvamakuupussin. Vauvalla on tässä valmiissa pakkauksessa ollut sisävaatteet ja villapuku, villatumput ja villasukat sekä kypärämyssy. Jos on ollut pakkasta, olen lisäksi laittanut hengitysilman suojaksi vaunuverhon, sideharson tai hyttysverkon.

Aluksi käytin vaunukopassa lämpömittaria, myöhemmin oli vain itkuhälyttimen lämpömittari, joka kertoi hengitysilman lämpötilan.

Turvaistuimessa oli lämpöpussi. Enimmilläänkin siellä alla oli sisävaatteet ja villavaatteet.

Omat lapset ovat olleet kevätvauvoja, eli mitään kovin kummoista pynttäystä ei varsinkaan pienemmän kanssa ole tarvittu ennen kuin nyt.
Eli pärjättiin autossakin ihan sisävaatteilla ja pipolla ja satunnaisesti peitolla. Jossain vaiheessa käytettiin äitiyspakkauksen villahaalaria.

Vasta nyt hiljattain on tarvittu pakkauksen haalaria ja talvitöppösiä sisävaatteiden päälle ( meillä on niitä kahdet, kun esikoisenkin haalari oli säästetty) Harvemmin etelässä sen kummempaa tarvitaankaan. Tosin kohta pitää etsiä liikkuvaiselle lapselle minipienet talvikengät.

Omat lapset ovat olleet kevätvauvoja, eli mitään kovin kummoista pynttäystä ei varsinkaan pienemmän kanssa ole tarvittu ennen kuin nyt.
Eli pärjättiin autossakin ihan sisävaatteilla ja pipolla ja satunnaisesti peitolla. Jossain vaiheessa käytettiin äitiyspakkauksen villahaalaria.

Vasta nyt hiljattain on tarvittu pakkauksen haalaria ja talvitöppösiä sisävaatteiden päälle ( meillä on niitä kahdet, kun esikoisenkin haalari oli säästetty) Harvemmin etelässä sen kummempaa tarvitaankaan. Tosin kohta pitää etsiä liikkuvaiselle lapselle minipienet talvikengät.
Toppatöppösiä suosittelen pienelle. Kengät haittaavat liikkumista.

Toppatöppösillä on vaikea seistä/kävellä. Meidän vauva kun päätti nousta seisomaan 7-kuisena ja haluaa nyt 8-kuisena nousta myös ulkona.
Minulla tämä kolmonen käytti Toppatöppösiä ja stonzeja yli 2-vuotiaaksi. Niillä on helpompi oppia kävelemään kuin kengillä. Tietysti pitää olla puettu niin, että pysyvät jalassa, mutta niinhän se on kengilläkin.

Aika huolella olen laittanut vaatetta. Sisävaatteet, haalari, toppapuku. Kahdet sukat, lämpimät tumput ja kypärämyssymallinen pipo plus huppu. Rattaissa on vaunupussi.

Takaisin