Vauvan piereskely

Kyfi6791440

Oman äänensä löytänyt
Meillä 5,5kk vauva alkanut kauheasti piereskelemään, mistäköhän se johtuu? Pienestä asti ollut vatsavaivainen, alkaako suolisto pikku hiljaa toimimaan vai mitä on?
Kiinteitä meillä syödään jo ja korvikkeella mennään. Nyt menossa viides erilainen äidinmaitokorvike kun ei ole sattunut löytymään mikä vauvalle parhaiten sopisi. Pitääköhän vielä kokeilla jotain muuta vaihtoehtoa? :)

Onko teillä maitohappobakteerit käytössä? Mitä kiinteitä vauva syö ja millä tahdilla tulee uusia makuja? Hän on hyvin pieni, joten ensisijaisesti vatsan kannalta hyvä on rauhallinen tahti uusien makujen kanssa. Ja voi olla hyvä kirjata ylös mitä on syöty ja milloin ja millaiset oireet tuli. Jättää sitten pois niitä oireita aiheuttavia ja antaa muutaman kuukauden päästä uudestaan.

Vauvalla suolisto kypsyy ja välillä ne vaiheet voivat aiheuttaa vähän masuvaivaa. Meillä myös oli herkkävatsainen vauva, viimeisin paha vaihe oli 7-8-kuisena. Silloin yhdenäkin alkoi pierettämään ja kävi vatsaan kipeää, vaikka samoilla ruoilla oli ollut jo pidempään. Hedelmät selvästi aiheuttivat vatsavaivoja, joten ne jätin pitkäksi aikaa pois. Ja ruis teki kovat kivut, ruista sai lapsi syötyä vasta noin vuoden iässä ilman oireita. Nyt lapsi on 20-kuinen ja pystyy syömään mitä vain ja miten vain, en olisi tuota uskonut vuosi sitten (:

Minulle ohjattiin neuvolassa, että syötä mitä lapsi pystyy syömään ilman vaivoja, ei kuulemma haittaa jos pari viikkoa menee pelkällä bataatilla ja kaurapuurolla. Sitten taas varovaisesti lisää makuja hiljalleen.

Jos oiretta on kovasti, niin soita neuvolaan ja he varaavat neuvolalääkärille aikaa tarpeen mukaan (:

Maitohappobakteerit oli aiemmin käytössä ja neuvolan kehoituksesta pidetään taukoa niistä jos ne aiheuttavat vaivoja, mutta en ole huomannut mitään eroa. Mitkä olisivat parhaat maitohappobakteerit kun voisi aloittaa antamaan uudelleen? Eikö niitä ole hyvä antaa ihan muutenkin vatsaa tasapainottamaan, vai onko se ihan höpöhöpö juttuja? :)
Kiinteitä meillä syödään aamuin illoin puuroa, kaurapuuroa on mennyt ja nyt riisipuuro. Joukossa hedelmäsosetta. Kasvissoseista ollaan maistettu bataattia, maissia, porkkanaa. Bataatin joukkoon laitoin vähän porkkanaa kun sen maistelu aloitettiin. Olen kuullut että porkkana kovettaisi vatsaa?
Mitä kasvissoseita voitaisiin seuraavaksi maistella? Kukkakaalia?
Lihatkin saataisiin aloittaa, mutta kiire niiden kanssa ei ole eikä pidetä. Mistä lihoista kannattaa aloittaa ja kokeilla?
Hedelmäsoseista luumua, päärynää, mangoa, ruusunmarjaa ollaan maistettu. Olisiko niistä seuraavaksi jokin hyvä maistattaa?

Kyllä mä uskon parempaan että vaivat lähtisi pois pian :)

Kiitos vastauksista ja kaikista vinkeistä! :)

Meille vyöhyketerapeutti jolta haettiin apuja masuvaivoihin neuvo maitohappobakteeria hakemaan luontaistuote kaupasta semmoista missä on useampaa kantaa sekä että niitä välillä vähän vaihdeltaisi. En tiedä saako semmosta apteekistakin kun itse hain luontaistuotekaupasta. :)

Maitohappobakteerit oli aiemmin käytössä ja neuvolan kehoituksesta pidetään taukoa niistä jos ne aiheuttavat vaivoja, mutta en ole huomannut mitään eroa. Mitkä olisivat parhaat maitohappobakteerit kun voisi aloittaa antamaan uudelleen? Eikö niitä ole hyvä antaa ihan muutenkin vatsaa tasapainottamaan, vai onko se ihan höpöhöpö juttuja? :)
Kiinteitä meillä syödään aamuin illoin puuroa, kaurapuuroa on mennyt ja nyt riisipuuro. Joukossa hedelmäsosetta. Kasvissoseista ollaan maistettu bataattia, maissia, porkkanaa. Bataatin joukkoon laitoin vähän porkkanaa kun sen maistelu aloitettiin. Olen kuullut että porkkana kovettaisi vatsaa?
Mitä kasvissoseita voitaisiin seuraavaksi maistella? Kukkakaalia?
Lihatkin saataisiin aloittaa, mutta kiire niiden kanssa ei ole eikä pidetä. Mistä lihoista kannattaa aloittaa ja kokeilla?
Hedelmäsoseista luumua, päärynää, mangoa, ruusunmarjaa ollaan maistettu. Olisiko niistä seuraavaksi jokin hyvä maistattaa?

Kyllä mä uskon parempaan että vaivat lähtisi pois pian :)

Kiitos vastauksista ja kaikista vinkeistä! :)

Tää tulee nyt vähän myöhässä. Tuli mieleen tuosta kun laitoit että riisipuuro oli aloitettu uutena, että mitä maitoa käytit, laktoositonta vai ihan perusmaitoa? Just toi paukuttelu voi olla siitä maidon laktoosista, en tiedä mitä noissa korvikkeissa on mut ainakin toi perusmaito voi monella pienellä aiheuttaa vaivoja. Joskus myös ihan pelkkä maitokin, siis myös laktoositon.

Ei kai noin pienelle lehmänmaitoon kukaan vielä tee puuroa? 10kk iästä vasta on suositus ottaa aikaisintaan kypsennetyt maitotuotteet käyttöön. Korvike on asia erikseen. Siinä maidon proteiinit on pilkottu niin pieneksi, ettei elimistön niitä pitäisi tunnistaa, mutta kaikillehan sekään ei toki sovi. :)

^No sitä mä kanssa itse mietin, mut tosiaan en tiennyt että puuron voi tehdä korvikkeeseen:wacky: Kiitos selvennyksestä! Mut tää oli itellekki hyvä tietää (tai miehelle joka meillä kokkaa) et voi tarjota myös ns maitopuuroja vaan korvikkeeseen tehtynä kun tyttö alkaa kasvaa. Tää on nyt ot mut pystyykö vastaavasti esim äidinmaitoon tekemään puuroja? T:ummikko :smiley-ashamed005

Kiitos vastauksesta:) joo sen mäkin tiesin et maito ei oo hyväksi vauvoille, ja meillä on muutenkin suvussa maitoallergiaa sekä laktoosi-intoleranssia, joten ois aika pitkään mennyt ennenkuin oisin uskaltanut edes kokeilla pienelle. Mutta loistojuttu toi et voi tehä noita maitopuuroja tämänkin vuoden aikana!

Helpointa minusta on tehdä paksu puuro veteen ja jatkaa sitä korvikkeella sopivan paksuiseksi. :) Äidinmaito ei kestä keittämistä ja siinä olevat entsyymit alkavat pilkkoa ruokaa, joten pienikin tilkka tekee puurosta velliä hyvin nopeasti. Äidinmaito ei siis oikein sovellu noihin puuroihin..

Kauramaitoa voi käyttää myös puuron tekemiseen alle vuoden ikäisellä :)

Korvikkeessa on se huono puoli että sitä ei suositella kuumennettavaksi, koska siitä katoaa kaikki ravintoarvot tms

Takaisin