Vauvan perätila

Karolina

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kesämammat 2016
Mua jäi vähän häiritsemään rakenneultran jälkeen kun siellä todettiin, että tyttö on perätilassa niin että kädet ja jalat ovat pään yläpuolella. Etenkin ultran jälkeisen neuvolakäynnin jälkeen häiritsi, kun neuvolassakin todettiin että perätila. Mietin, että tässähän on vielä paaaaaljon aikaa heittää kuperkeikkaa, joten miksi asiasta mainittiin kahteen kertaan!?!?

Tytsy on edelleen perätilassa (mielestäni) ja luulen että täytyy alkaa henkisesti valmistautumaan perätilasynnytyksen mahdollisuuteen. Onko muilla tästä kokemusta tai samassa tilanteessa?

Nyt on menossa rv 26+3 ja seuraava neuvola on kuukauden päästä 31.3.

Mä kävin myös viimeviikolla ja perätila oli täälläkin. Ei sillä vielä tässä vaiheessa ole mitään merkitystä missä asennossa se on. Ehtii vielä kääntyä moneen kertaan... Ja mulla ihan selkeesti kääntyilee kun potkut tuntuu eripaikoissa väliin...
Mutta ymmärrän toki että erilaisia asioita jää häiritseen käyntien jälkeen mutta kannattaa silloin rohkeesti kysyä selvennystä. Itse ainakin kyselen usein mitä se tarkottaa? Ja onko se normaalia? :) sitähän varten he siellä neuvolassa ovat; auttamassa ja tukemassa meitä :)

Ei ole tässä vaiheessa väliä. Vauva kerkee pyörähtelemään vaikka mihin asentoon ennen syntymää.

Joissain tapauksissa kokeillaan vauvan kääntöä lähellä laskettua aikaa. Vissiinkään ensisynnyttäjälle ei suositella perätilasynnytystä.

Joo ei tässä vaiheessa ole väliä miten vauva on ,se mahtuu vielä ketteräati mennä ympäri ja liikkua. Rv 32 jälkeen vauva asettuu.

Näin olen itsekin yrittänyt järkeillä :) ei kai se vauva jumissakaan siellä ole vaikka onkin täydellisessä perätilassa :rolleyes: kaverini synnytti suunnitellussa sektiossa perätilan vuoksi 2vk sitten ja se varmaan laukaisi tämän pohdinnan.

Täällä ainakin neuvolassa sanottiin ettei ole vielä väliä missä asennossa toukka mahassa on. :happy: Täällä ainakin vielä ollaan perätilassa.

Mulla nyt 27 viikkoo täynnä ja kävin eilen ultrassa ja vieläkin lääkäri sanoi että voi vaihdella asentoo siellä vielä mitenpäin vain... Mutta pikkuhiljaa alkaa kuulemma jäämään pää alaspäin -asentoon

Mulla 30+0 ja vauva viihtyy perätilassa, mutta mahtuu edelleen kääntymään joten en ole huolissani. Esim eilen tunsin useamman kerran kun hän meni ympäri ja se alkaa olla aika epämielyttävän tuntuista jo. :)

Alkaa tosiaan tuntumaan aika keljulta noi vauvan asennonvaihdot. Alkaa tila käymään ahtaaksi. :D Sinttikin pyörii ja vaihtaa asentoa tiuhaan. Enimmäkseen on kuitenkin pää alaspäin tai sitten "mukavasti" poikittain.

Täälläkin ollaan edelleen perätilassa. Esikoinen oli liikkuvaisempi ja kääntyi aikaisin! Mutta aikaa on vielä, nyt on rv 30+0. :happy:

Eilen oli neuvola rv 31+0 ja vauva on edelleen perätilassa. Mulla on 4vk:n päästä neuvolalääkäri ja jos silloin on vielä sama tilanne, niin sitten varataan kääntöyritysaika äitipolille. Nyt siis vaan odotellaan ja katsotaan kuinka käy! :)

Mä en yhtään osaa itse sanoa miten päin vauva oikein on mutta tosi kovaa mylläkkää on välillä :) alkaa tosiaan tuntuu jo epämiellyttävältä mutta ainakin tietää kaiken olevan hyvin kun liikettä riittää :)

Tänään olin rv35+0 neuvolassa/lääkärillä ja tyttö majailee edelleenkin perätilassa. Lähete lähti äippäpolille ja nyt odotellaan kutsua sinne kahden viikon kuluessa. Siellä sitten katsotaan tilannetta ja puhutaan ulkoisesta käännöksestä.

Täytyy alkaa valmistautumaan henkisesti siihen, että sektioon mennään. En halua riskeerata tytön terveyttä perätilasynnytyksellä alateitse.

Kiinnostaisi, missäpäin tunnette liikkeet, kun vauva perätilassa? Mulla ollut vauva rv 31+ viimeksi pää ylöspäin ja olin varma, että on sen jälkeen kääntyillyt useamminkin, kun liikkeet ja hikka tuntuneet eri kohdissa. Mutta enää en olekaan yhtään varma, että liikkeiden sijainnista osaisi päätellä mitään; esim. samana päivänä voi tuntua sekä ihan alhaalla, että navan kohdilla ja ylhäällä.. Nyt rv 33+2 ja pelottaa, ettei viikon päästä neuvolassa olekaan kääntynyt pää alas. Mietityttää käännösyritykset, ja sektiota en ainakaan haluaisi.

Huomasin vaan, että kumartuminen on vaikeaa kun joku tosi kova kohta vauvasta painaa kylkiluihin. Potkut tulivat rakkoon terävinä.

Nyt en osaa sanoa miten päin ollaan, sillä välillä on tehnyt tosi kipeää navan ympärillä, eikä potkut ole teräviä enää kun on ahdasta :winkHuomenna meillä on aika äippäpolille (rv36+6) ja siellä tutkitaan vielä missä mennään. Jos tyttö "pyllyilee" vieläkin, niin sitten tehdään etenemissuunnitelma..luulen :)

Täällä 34+ ja vauva pakaratarjonnassa. Potkut tuntuu lantioluihin ja rakkoon mutta erityisesti sen huomaa siitä että painaa päätään kylkiluihin välillä. Joskus vessassa ei meinaa yltää pyyhkäseen kun tää painaa niin lujaa vastaan ettei meinaa pystyä yhtään kumartuun :joyful:
Lisäksi ylämahalla tuntuu nyt vaan sellaisia venytyksiä pelkästään eikä enää sellaisia kunnon myllerrystuokioita joita tuntui silloin kun oli jalat ylöspäin.

Kävin polilla ja edelleen ollaan peppu edellä täydellisessä perätilassa. Ulkokäännöstä yritettiin, mutta se ei onnistunut. Viikon päästä uusi aika polille, jossa tarkistetaan vielä tarjonta ja jos vauva ei ole edelleenkään raivotarjonnassa, niin samalla varataan aika sektioon. Lääkäri yritti työntää mut useaan otteeseen lantiokuviin, mutta en suostunut, sillä en aio synnyttää perätilavauvaa alateitse, vaikka kokonaiskuva näyttäisi kuinka otolliselle sen suhteen.

Eli tilanne sama, odotellaan ja katsotaan taas myöhemmin tilannetta uudelleen :rolleyes: niin, ja jos vedet menee sitä ennen, niin tilataan lanssikyyti ja pysytään vaakatasossa. Mielenkiintoiseksi meni tämä raskaus! :grin

Miksei mulle puhuttu mitään tuosta jos vedet menee kun on vauva siis täälläkin perätilassa..... Miksi pitää olla vaakatasossa? Ja miksi lanssilla mentävä?

Tinni, Lanssikyyti on sitä varten, että täytyy matkustaa makuullaan. Tämä siksi, koska peppu ei tuki synnytyskanavaa kuten pää, jolloin on olemassa riski, että napanuora pääsee luiskahtamaan synnytyskanavaan vesien mentyä. Ei siis ole mitään paniikkia, se on vain varotoimenpide :)

Takaisin