Vauvan painoarvio

Sophie82

Kommentoinnin ninja
Ootteko miettineet minkäkokoinen paketti pitäisi lokakuussa pusertaa ulos? Mietin noita parin viikon takaisen ultran painoarviota (23+5 ja 789g) ja tänään tehtyä arviota (25+6 ja 1067g). Nuo viikot ovat siis LAn mukaan joka on laskettu viimeisten kuukautisten perusteella. Koon mukaiset viikot ovat olleet 25+1 ja tänään 27+4. Eli aika vauhdilla on vauva kasvanut... Melkein 300g kahdessa viikossa!?!? Ei ihme että vauvan liikkeet tuntuu ja näkyy :happy093

http://www.tekay.fi/index.php

Katsoin tämän sivun laskureilla, että mun pituuden ja painon mukaan olisi tulossa n. 3,8kg vauva (3,2-4,3kg välillä). Ja kun jo nyt mennään keskivertoa ylempänä kaikkien mittojen mukaan (mutta vielä just ja just normaalien rajojen sisällä) niin en kai mä nyt helv... joudu puskemaan ulos yli 4kg vauvaa?? Myös kasvutrendi noiden kahden eri painon mukaan ennustaa yli 4kg vauvaa :smiley-angry017

Josko nuo sairaalassa siirtäisivät laskettua aikaa. Tämän päiväisen koon mukaan LA 19.10, mun laskujen mukaan 25.10, ja kuukautisten mukaan 31.10. Eh... Jo rakenneultrassa vauva oli viikkoa suurempi kuin lasketun ajan mukaiset mitat.. Ei kai tuolla LA niin väliä muuten kun että tietäisi sitten että alkavat käynnistelemään jos marraskuu alkaa lähestymään ja vauva pysyy visusti mahassa ettei se nyt ehdi kasvaa ihan valtavaksi....

Tulipa epäselvästi selitettyä, mutta oon ihan pihalla näistä. Eikö ne nyt voisi siirtää LA tuolla parilla viikolla niin ei tarvitse pelätä jättivauvaa..?

PS. Pääsin läpi sokerirasituskokeesta, joten hurja kasvu ei johdu siitäkään...

Rv 20 sain painoarvion vaavista, mut ei mitään mittoja, mitä voisin syöttää laskuriin ja sen vkon jlk ei oo vauvan koosta puhuttu mitään.. Teidän muiden juttuja lukiessa pistää miettimään miten leväperäisesti täällä idässä päin oikein suhtaudutaan tutkimuksiin, kun sisätutkimustakaan ei oo tehty, mut kun kaikki on menny ainakin näennäisen normaalisti, niin yritän olla pyörittelemättä mielessä. Kohdun koko, ainoa, mitä seurattu, on mennyt normaalin yläreunassa. Rv 36 PITÄISI kroonisen sairauden vuoksi tulla vielä ultra, jos siellä selviäisi enemmän, laitoksella viimeistään.. Itse olin 3600g syntyessäni, sisarukseni 4300g, muista en tiedä. Mut toivotaan, että omia käyriä mukailtaisiin, ei ainakaan mitään viiskilosta ois kiva punnertaa..!! Nm Yllätyksiä on kiva olla?

Raskausdiabeetikkona pääsen useasti ultraan ja painoa seurataan tiheästi loppuraskauden ajan. Ekalla neuvolalääkärillä ultrattiin myös, mikä oli kiva yllätys. Siellä sain arvion jonka mukaan vauva kasvaa keskikäyrällä. Ultraus ei ymmärtääkseni ole tavallista Helsingissä neuvolassa, mutta joissain neuvoloissa laitteita on käytössä.

Täällä taas ei ole tehty yhtäkään sisätutkimusta, kerran ultralla katsottu että paikat on kiinni kun oli kipuja. Myöskään kohdun kokoa ei ole tarkistettu kertaakaan. Ja mehän käydään nyt yksityisellä jossa on jo normaalisti ultra kerran kuukaudessa, julkisella ei ole ku viikoilla 12 ja 18, ehkä myöhemmin kerran. Meille tulee noita ylimääräisiä ultria myös sen viruksen takia. Mutta joo, myös meidän molempien suvussa on ollut suuria vauvoja, ja kaikki mun kolme siskon/veljenpoikaa on tullut sektiolla, kaksi suunnitetulla kokonsa takia tai kolmas hätäsektiolla kun jäi jumiin päästään. Kaikki toitottaa että ei sillä painolla ole väliä, että se on se pää mikä tekee tuhot jos on tehdäkseen. Joo, ymmärrän, mutta kuka haluaa mahaansa 4-5kg vauvan. Ja epäilen että sen kokoisen vauvan pääkin on suurempi ja tuskin se yli 4 kilon vartalo sieltä "luiskahtaa" itsestään ulos. Jos jolla on kokemuksia suuren vauvan synnyttämisestä niin saa mielellään rahoittaa mun villiä mielikuvitusta o_O

Meillä katsottiin rv 20 kieppeillä ultrassa mitat joiden perusteella tehtiin joku painoarvio, mutta sf-mitta otettiin multa ekaa kertaa vasta neuvolalääkärissä tällä viikolla kun rv oli 26+3. Se olikin sitten 25,5 eli aika lähellä yläkäyrää, joten ketjun alkuperäiseen kysymykseen liittyen, todellakin mietityttää millainen jööti pitäisi pusertaa ulos! :eek:

Toisaalta, lääkäri sanoi, että tässä kohtaa sf-mitta on vielä vähän niin ja näin, eikä kerro onko kyse lapsen vai kohdun kasvusta, eli en ole huolissani. Kuulemma jos huitelisi reilusti yli yläkäyrän jo nyt, niin vasta sitten alettaisiin tarkemmin ihmettelemään. Eli ehkä on vielä toivoakin :) Itse olin aika tarkalleen kolmekiloinen syntyessäni ja monet vauvat ovat ilmeisesti aika samankokoisia syntyessään kuin äitinsäkin. Toisaalta taas, minusta kasvoi paljon kookkaampi kuin meidän muu suku, hmmm...

Äidilleni oli sanottu minua odottaessa laskettuna päivänä painoarviokseni yli viisi kiloa, no voitte vain kuvitella, millaisen paniikin sai aikaiseksi, kun odotutin syntymääni vielä puolitoista viikkoa :D Vaan kuinkas kävikään, mahasta kuoriutui pitkä 54 senttinen ruipelo, jolla painoa vaivaiset 3200g. Pikkuveljeni syntyessä ja taas viiden kilon veikkauksen tullessa, äitini kohautti vain olkiaan kaikkien muiden hätäillessä ja sektiokehotuksesta kieltätyi vain hienovaraisesti. Jälleen kerran, "viisikiloisella jytkyllä" oli painoa alta 3500g.

Joten nyt esikoista odottaessani on parilla neuvolakerralla mitattu sf-mitta ja sehän on ollut yläkäyrillä, johtuen tosin kuulemma vain omasta pitkästä selästäni, mutta tällä kertaa myös minua peloteltiin normaalia suurikokoisemmalla vauvalla. Mutta kumma kyllä pää pysyy hyvin kylmänä, pituutta kyllä varmasti löytyy, mutta en jaksa mitenkään uskoa hirveän painavaan vauvaan. Eiköhän sieltä sellainen pitkä, vaalea ja sinisilmäinen mieheni pikkukopio ole tulossa <3 Voi vitsit, ei malttaisi enää odottaa, miltä poika näyttää! :)

Tosin jatkan vielä sen verran, että katsellessani mieheni vauvakuvia, hän näytti aika jytkyltä ja kysyinkin sitten anopiltani, että mitä tuo poika on painanut syntyessään ja vastaus oli hieman alta viisi kiloa ja perään hiljainen kuiskaus "mä kyllä söin tosi paljon suklaata" :D

Meillä ei ole tehty mitään painoarviota.. Harmittaa vähän, koska haluaisin kovasti tietää minkäkokoinen pötkylä sieltä maailmaan haluaisi tulla.. Ainoa painoarvio on tehty rv 21 ultrassa, jossa arvioitiin sen hetkiseksi painoksi 410g. :D

Sf-mitat menee aivan siellä alarajoilla, joten eikai sen perusteella ainakaan voi mitään 5 kiloista tullakkaan..?

Meillä ei ole tehty mitään painoarviota.. Harmittaa vähän, koska haluaisin kovasti tietää minkäkokoinen pötkylä sieltä maailmaan haluaisi tulla.. Ainoa painoarvio on tehty rv 21 ultrassa, jossa arvioitiin sen hetkiseksi painoksi 410g. :D

Sf-mitat menee aivan siellä alarajoilla, joten eikai sen perusteella ainakaan voi mitään 5 kiloista tullakkaan..?

Mullakaan ei oo tehty mitään painoarvioita, ei nyt eikä esikoisen kanssa. Tälläkertaa tuntuu että ollaan muutenkin lungimpia ihan kaikessa, kakkonen kun on tulossa, eli ei sisätutkimuksia eikä muutakaan ylimääräistä - toisaalta, ei ole ollut aihettakaan mihinkään ekstraan.
Käyrästä sen verran että nyt mennään ilmeisesti vähän keskikäyrän yläpuolella, mutta maha on mitattu vasta kaksi kertaa (nyt (30+5). Ei mitään hajua painosta!

Itse olin syntyessäni 52cm/4000g (ja synnyin kaksi viikkoa jälkeen lasketun ajan), esikoinen 52cm ja 4200g (tuli 10pv lasketun ajan jälkeen) ja meni koko ajan yläkäyrillä niin raskausaikana ja synnyttyäänkin eli odotan että nelikiloinen napero sieltä tälläkin kertaa on tulossa.
Minä ja mies ollaan pitkiä molemmat, eli ihme jos vauvan koko jäisi alle 50cm:n tai neljän kilon! Mutta neuvolassa sanottiin myös että nelikiloinen on nykyisin normaali, ei mitenkään "jättivauva".
Esikoista odottaessani kätilö totesi tunnusteltuaan, että "oletpas onnekas, vauvalla on pieni pää", mutta vauvan synnyttyä sairaalassa sanottiinkin: "bra jobbat, mamma" kun pusersin ulos ilmeisesti hyvin isopäisen tyypin ;)
eli en nyt niin luottaisi aina kätilön sormituntumaan ihan täysillä...:)
Ja ensimmäinen ei ollut vaikea synnytys, vaikka jälkeenpäin jouduttiinkin paikkoja ompelemaan.
Täysin kivutta se vauva ei alateitse synny, oli sitten pieni tai iso.

Harvemmin tuota painoarviota tehdään, ellei sitten ole jotain syytä sitä selvittää. Jos käyrät alkaa näyttää siltä, että saattaisi oikeasti olla liian kookas vauva syntymään tehdään kyllä tarkempaa arviota (ultralla), mutta ei muuten. On meinaan aika hankala homma käsikopelolla alkaa sanomaan minkä kokoinen vauva sieltä on tulossa.. :)

Meijän poijjaan painoarvio 5.8. ma rv 30+5 1500g, eli sopusuhtainen vauveli meille ainakin näillä näkymin tulossa. :3 <3 Ylilääkäri sanoi, että jos ruokavalio ja liikunta pysyy hyvänä loppuraskauden (olen kovasti tsempannut), niin ei kuulema usko, että mikään iso vauva on tulossa vaan se ihana sopusuhtainen. :) <3 Hirmuisesti mietityttänyt ja stressannut tuon RD:n takia tuo vauvan koko- juttu, mutta tuon kasvun seuranta käynnin jälkeen oli parempi mieli. :)

Meillä seurataan vauvan kasvua ultrassa äitipolilla reilun parin viikon välein, kun rakenneultrassa tuli esille "riskipisteitä" josta olen/ollaan avauduttu tuolla toisessa ketjussa. Tänään käytiin viimeksi ja pikkuinen kasvaa alakäyrillä mutta kasvaa kuitenkin, painoarvio 1400g.

Painoarvio n.1600g, 32. viikko menossa. Oikein sopivan kokoinen, sanoivat. Eli ei ole raskausdiabetes ehtinyt kokoon vaikuttaa. Eikä varmaan vaikutakaan, koska sokeriarvot ovat nyt hallinnassa. Hyvä mieli :) Kolmen viikon päästä ultrataan uudestaan. Olipa ihanaa nähdä vauva, hän oli niin reipas ja virkeä :)

Painoarvio nyt rv.32 oli 1900g. Mitat vastas viikkoja 33+1. Kävin istukan paikan takia ultrassa ja se oli nyt noussut riittävän korkealle.

Rv 30 +6. Tänään ultrattiin ja lääkäri antoi ohimennen painoarvioksi vaivaiset 1390g. Kotiin päästyäni rupesin sitten tietenkin "googlettamaan", onko se paljon vai vähän vai keskiverto ja eksyin sitten lueskelemaan tietenkin myös muiden painoarvioita erinäisillä keskustelupalstoilla, jossa tuon kokoisesta rääpälepainosta on moni joutunut eritysseurantaan :( Mitä te muut olette saaneet 30-31 rv tietämillä?

Meille tuli eilen (30+6) painoarvioksi 1600g :)

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Kuymin, tuo 1600 g taitaa olla juuri esimerkillisesti keskikäyrällä :) Vähän huolestuttaa tuo oman rääpäleen pieni paino :( Onneksi pääsen huomenna omalle lääkärille ultraann, niin voin kysellä häneltä näitä kokojuttuja tarkemmin. Ehkä kaikki on ok, kun ei se kättärin lääkäri sen kummemmin alkanut pientä kokoa analysoimaan. Toivottavasti. Alan jotenkin olemaan kaikesta huolissani tässä loppumetreillä...se siitä rennosta odottajasta. Oot melkein samoilla viikoilla/ päivillä. Koska sulla LA? Mulla 23.10.

Jep, niinhän tuo neuvolatäti ainaki sano :) etkä oo ainut joka on kaikesta huolissaan... :D ja en usko ainakaan että lekureilla motkottamista asiaan kun eivät mitään sanoneet, mutta eihän se mitään maksa kysyäkkään :)
Juu niin taidetaan olla, la 22.10 :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Kävin tänään omalla lekurilla, jossa olen käynyt edelliset ultrat ja voi vitsi sitä helpotusta, kun 4D.llä pötkylän kokoarvio olikin enemmän,1700 g eli hippusen yli keskikäyrän (nyt rv tasan 31). Tuon 4D ultrauslaitteen pitäisi olla kuulema luotettavampi. Toisaalta arviot saattavat heittää myös ultraajasta riippuen.

Takaisin