Vauvan pään koko

Helleena

Oman äänensä löytänyt
Heippa! Mulla on edessä suunniteltu sektio 9.3 ja eilen kävin sitten kontrolli käynnillä ja tsekattiin vauvan tilanne. Noh kaikki muut mitat olivat normaalit ja virtaukset ja sykkeet ja liikkeet oikein hyvät. MUTTA vauvan pään koko oli pari viikkoa jäljessä. Vastasi jotain 33+3 viikkoja ja mulla nyt siis 36 rv. Lääkäri ei kyllä ollut ollenkaan huolissaan mutta arvaatte varmaan mikä hätä tässä itsellä on. Mietin kaikkia kauhu skenaarioita. Tähän asti kaikissa ultrissa myös pään mitat on olleet normaalit,viimeksi ultrattu 18.12. Koitan tolkuttaa itselleni,että jos kaikki hyvin tähän asti niin tuskin voi olla vakavaa ja kun lääkärikään ei huolissaan ollut. Mutta silti kaihertaa takaraivossa että entä jos... apua,kaipaan vertaistukea :D tyttöä odotellaan ja painoarvio oli 2605g aika siro vauveli varmaan tulossa. Epäilivät että ehken noin 3kg painaa syntyessä. Mutta silti stressaa kyllä,eikä nyt olis hyvä aika stressata.
 
Täällä viimeksi tammikuussa käyty seuranta ultrassa..
Pää ollut pieni ja vastaa myöskin kolme viikkoa pienempää..
Silloin pienen paino 31+2 1.6kg ja huomenna jälleen katsomaan pientä minne asti päästetään.
Ennen laskettua aikaa tulee syntymään..
 
Heippa! Mulla on edessä suunniteltu sektio 9.3 ja eilen kävin sitten kontrolli käynnillä ja tsekattiin vauvan tilanne. Noh kaikki muut mitat olivat normaalit ja virtaukset ja sykkeet ja liikkeet oikein hyvät. MUTTA vauvan pään koko oli pari viikkoa jäljessä. Vastasi jotain 33+3 viikkoja ja mulla nyt siis 36 rv. Lääkäri ei kyllä ollut ollenkaan huolissaan mutta arvaatte varmaan mikä hätä tässä itsellä on. Mietin kaikkia kauhu skenaarioita. Tähän asti kaikissa ultrissa myös pään mitat on olleet normaalit,viimeksi ultrattu 18.12. Koitan tolkuttaa itselleni,että jos kaikki hyvin tähän asti niin tuskin voi olla vakavaa ja kun lääkärikään ei huolissaan ollut. Mutta silti kaihertaa takaraivossa että entä jos... apua,kaipaan vertaistukea :D tyttöä odotellaan ja painoarvio oli 2605g aika siro vauveli varmaan tulossa. Epäilivät että ehken noin 3kg painaa syntyessä. Mutta silti stressaa kyllä,eikä nyt olis hyvä aika stressata.
Tottakai huolettaa, ihan ymmärrettävää :sad001 Lääkäri jos ei kuitenkaan ollut huolissaan, yöunia ei tarvitse menettää :Heartred Vauva vain on todennäköisesti pienikokoinen, niinkuin painoarvio ennustaa. Kävin esikoisen kanssa painokontrollissa, kun oli pienemmät mitat, mutta hän vain on ikätovereitaan sirompi ja terve 3v neitonen on :)
 
Heippa! Mulla on edessä suunniteltu sektio 9.3 ja eilen kävin sitten kontrolli käynnillä ja tsekattiin vauvan tilanne. Noh kaikki muut mitat olivat normaalit ja virtaukset ja sykkeet ja liikkeet oikein hyvät. MUTTA vauvan pään koko oli pari viikkoa jäljessä. Vastasi jotain 33+3 viikkoja ja mulla nyt siis 36 rv. Lääkäri ei kyllä ollut ollenkaan huolissaan mutta arvaatte varmaan mikä hätä tässä itsellä on. Mietin kaikkia kauhu skenaarioita. Tähän asti kaikissa ultrissa myös pään mitat on olleet normaalit,viimeksi ultrattu 18.12. Koitan tolkuttaa itselleni,että jos kaikki hyvin tähän asti niin tuskin voi olla vakavaa ja kun lääkärikään ei huolissaan ollut. Mutta silti kaihertaa takaraivossa että entä jos... apua,kaipaan vertaistukea :D tyttöä odotellaan ja painoarvio oli 2605g aika siro vauveli varmaan tulossa. Epäilivät että ehken noin 3kg painaa syntyessä. Mutta silti stressaa kyllä,eikä nyt olis hyvä aika stressata.
Itselleni olen hokenut silloin kun joku asia on vauvan tai raskauden suhteen alkanut huolestuttamaan että kaikki on hyvin kunnes toisin todistetaan. En usko että vauvallasi on mitään hätää, toisilla vain on pienempi tai suurempi pään ympärys. Ja jos painoarvon mukaan siro vauva tulossa niin eiköhän kaikki ole kunnossa, en olisi huolissani. Huolesi on kuitenkin ymmärrettävä ja varmasti jokainen omalle kohdalle sattuessa ajattelee samoin. Raskaus herkistää entisestään ja monesti teemme päässämme kärpäsestä härkäsen. Mutta kuten jo ensin totesin niin mennään sillä ajatuksella että kaikki on hyvin kunnes toisin todistetaan :):Heartred
 
Onko nää ultrat jotenkin normaaliin neuvolaan kuuluvia? Minulla rv 37+3 ja viimeinen ultra oli rakenne ultra silloin rv 20 tienoilla. Mitään paino tai kokoarviota en ole saanut, ainoastaan sf mitan joka ilmeisesti normaali tai vähän keskikäyrän alapuolella.
 
Onko nää ultrat jotenkin normaaliin neuvolaan kuuluvia? Minulla rv 37+3 ja viimeinen ultra oli rakenne ultra silloin rv 20 tienoilla. Mitään paino tai kokoarviota en ole saanut, ainoastaan sf mitan joka ilmeisesti normaali tai vähän keskikäyrän alapuolella.
Mul on nyt 34 +1 ja ei oo ollu mitää puhetta mistään ultrista tai koko arvioista. Seuraavat kaks neuvolaa on 35+0 Ja 36+0, mut ne on ihan perus th neuvolat.
 
Mul on nyt 34 +1 ja ei oo ollu mitää puhetta mistään ultrista tai koko arvioista. Seuraavat kaks neuvolaa on 35+0 Ja 36+0, mut ne on ihan perus th neuvolat.
Mulla oli viimeinen neuvolalääkäri joka teki myös sisätutkimulsen, mutta ei hänkään sanonut mitään. Ainoa mitä kommentoi oli että paikat pehmenneet ja pää laskeutunut kun tuntui hyvin jo sisältäpäin. Toisaalta uskon että jos olisi huolia tai oikeaa tarvetta niin olisivat siitä minulle sanoneet. Olisi kyllä kiva tietää jotain vauvan koosta, edes sinnepäin.
 
Onko nää ultrat jotenkin normaaliin neuvolaan kuuluvia? Minulla rv 37+3 ja viimeinen ultra oli rakenne ultra silloin rv 20 tienoilla. Mitään paino tai kokoarviota en ole saanut, ainoastaan sf mitan joka ilmeisesti normaali tai vähän keskikäyrän alapuolella.
Kaikille ei tehdä synnytystapa-arviota. Se tehdään esim. jos epäillään ettei vauva mahdu syntymään alateitse. Monesti odottajalle ei kuulu kuin ne 2 ultraa ja se on ihan normaalia:) Jotkut jutut sit taas on neuvola tai sairaalakohtaisia.
 
Itse pääsin synnytystapa-arvioon ja "ylimääräiseen" ultraan, kun yksi raja-arvo ylittyi sokerirasituksessa, jonka vuoksi minulle diagnosoitiin radi. Ylityksiä on ollut omissa mittauksissa tasan yksi, sf-koko ala/keskikäyrällä, mutta tämä ultra tulee automaattisesti, kun diagnoosia pukkaa. Enkä valita, oli kiva nähdä, että kaikki oli ok.
 
Mä oon äippäpolin asiakas ollu alusta pitäen ja seurattu kokoa ..pieni tulossa tälläkin kertaa joka ei yllätä:happy:
 
Mulla molemmissa raskauksissa sikiö ollut siro/pienehkö rakenneultrassa, joten siksi seurattu kasvua ultrilla. Ensimmäistä lasta seurattiin tiheämmin, nyt tässä raskaudessa käyntejä harvemmin kuin silloin ja on todennäköisesti perinnöllistä, että saan siroja lapsia. Synnytystapa-arviota ei tehty ekassa raskaudessa mutta nyt tehdään automaattisestikin, koska eka synnytys päätyi sektioon. Ja nyt se sisältää sektioajan sopimisen + ultran ainakin, koska sektio synnytystapana on jo päätetty.
 
Kiitos tsempeistä! ❤ yritän kovasti itseäni rauhotella ja ajatella positiivisesti,että jos jotain häikkää olisi niin kyllä lääkäri olisi sanonut. Ja ehken muutkin mitat sitten olisi heittäneet ja tosiaan kun tähän asti kaikki mitat olleet ok! Mulla on siis suunniteltu sektio,siksi olen saanut pari ylimääräistä ultraa kun olen pelkopolilla käynyt. Ekassa raskaudessa oli vain kaksi ultraa,eli en tiedä yhtään minkälainen pään koko pojalla on loppuraskaudessa ollut. Nyt siis tulossa tyttö ja jos tätä viimeisintä ultraa ei olisi ollut niin koko pään koko ei olisi edes alkanut huolestuttamaan,koska muissa ultrissa kaikki ollut niin kuin pitää. Tieto tosiaan lisää tuskaa. Mutta eipä lääkäri katsonut aiheelliseksi edes tarkkailla tilannetta tai ultrata uudelleen esim viikon päästä. Eli yritän nyt rauhoittua. Hyvää ystävänpäivää kaikille!
 
Takaisin
Top