Vauvan nukkumaan laittaminen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten teillä sujuu vauvan nukuttaminen. Meillä ison osan vauva-ajasta taisi mennä aika helposti tissiltä suoraan. Poika nukahti tissille vaikka mitä olisi tehnyt. Vähän hän heräsi sitten kun siirsin siitä omaan sänkyynsä, mutta yleensä jatkoi siitä sitten unia. Toisinaan tosin heräsi ja vaati päästä takaisin tissille ja siinä saattoi mennäkin iltatankkauksessa pitkään.

Siinä suunnilleen vuoden-puolentoista iässä muistaakseni oli vaikeampaa ja toisinaan vaihdettiin miehen kanssa nukuttajaa. Jos en ihan väärin muista juuri siinä iässä oli todella tuskasta. Saattoi mennä kevyesti yli tunti kun miehen kanssa vuorotellen yriteltiin rauhoitella unille. (Onneksi nyt on jo iso poika ja osaa ruveta itsekseen nukkumaan.)
 
Sujui huonosti, 2,5 - 3 h meni nukuttamisessa ja vieressä piti olla koko ajan tai ei nukkunut. Ja kelpasi vain äiti. Liikuttaa ei voinut tai heräsi heti. Tutti ei kelvannut eikä oma sänky. Ja öisin piti kannella usein, kun itki eikä rauhoittunut muuten. Neuvolastakaan ei saanut mitään muuta apua kuin tsemppausta ja tiedon, että kyllä se siitä sellaisia vauvat on.

Nykyään, 1,5 v, sujuu todella hyvin ja helposti. Noin 45 min kestää, normaalit iltasadut ja silittelyt ja nukahdettua voi siirtää omaan sänkyyn. On nukkunut kaksi kertaa koko yön omassa sängyssään tähän mennessä. Nykyään on superluksusta, kun pääsen lapsen nukahdettua itse iltapalalle ja pesemään hampaat yksin!
 
Isommat vain vietiin hereillä sänkyyn johonkin 5kk ikään asti ja nukahtivat itsekseen sinne. Sisko oli tosin kyllä vieressä, joten yksin eivät toki olleet. Sitten alkoi se nukutusralli, joka oli väsytystaistelu lasten ja vanhempien välillä. Kokeiltiin kaikki mahdollinen ja mahdoton! Ei auttanut mikään muu kuin aika. Tunti meni vähintään joka ilta ja yleensä tarvittiin kaksi aikuista nukuttamaan, kun kumpikin tarvitsi oman aikuisen.

Nuorin nukahti alkuun vain ja ainoastaan tissille tai vaunuihin. Alkuun käytiinkin iltaisin siis lenkillä ja nostettiin vain vaunukopassa jatkamaan unia. Kun ulkona tarvittiin enemmän vaatetta, ei se oikein enää onnistunut, kun heräsi aina sitten siihen riisumiseen. Joskus 7kk iässä aloin siirtämään hereillä omaan sänkyynsä, jonne nukahti minun ollessa vieressä. On ollut helppo nukutettava ja nukkunut aina hyvin, joten on aikuisen ollessa huoneessa nukahtanut sen jälkeen itsekseen omaan sänkyynsä melko rauhallisesti. Joskus on näprännyt jotain omiaan, mutta yleensä nukkuu viimeistään 5-15min sen jälkeen, kun on sänkyyn laskenut.

Iso apu on ollut varmaan alusta asti ollut säännöllinen päivärytmi ja illasta toiseen toistuvat rutiinit. Isommat ja heidän jatkuvaa seuraaminen myös väsyttävät ihan omalla tavallaan ja vauva on ollut iltaisin jo ihan valmis menemään nukkumaan. Toki on myös varmaan luontaiselta rytmiltään ollut sellainen, että nukkuu yöt ja valvoo päivät. Helpolla on tämän lapsen kanssa kyllä päästy!
 
Esikoinen oli ensimmäisen vuoden helppo nukuttaa tissille viereen ja myöhemmin omaan (sivuvaunu)sänkyyn ekaksi unipätkäksi. Sitten kierto käynnistyi eikä maitoa enää herunut samalla tavalla. Kiukkua, harmia ja turhautumista saattoi kestää pari-kolmekin tuntia.
Kolmannen herumisvaikeuden aikana päätettiin samoilla harmeilla opetella käydä nukkuu ilman tissiä; kahdessa yössä se kävi iskän kanssa helposti.
1,5v ei meinannut saada unenpäästä kiinni, taas tunnin-parin nukutuksia. 2v3kk alkoi taas käymään nopeasti (alle 30min) nukkumaan.
 
Ei ole oikeestaan koskaan tarvinnut sen kummemmin nukuttaa yöunille. Nyt vuoden ikäinen nukahtaa tosi nätisti. Oon kyllä ottanut ja syntymästä tavaksi laulaa iltalaulun, jolla tavallaan "erottelin" vauvalle päiväuniajan ja yöunet. Nykyään samalla kun laulan niin paijaan kasvoja, oon huomannut mukelon rauhottuvan vieläkin paremmin, eli ei jää riekkumaan sänkyyn kun poistun paikalta ja tavallaan annan vielä viimeiset läheisyystankkaukset siinä.

Päikkäreillä tarvii joskus vähän auttaa nukahtamaan. Yleensä riittää se että vaan istuu sängyn vieressä ja missään nimessä ei saa luoda katsekontaktia. Mulla on vähän sääntönä ollut et jos ei puolen tunnin sisällä ole nukahtanut niin sitten noustaan pois sängystä ja makkarista odottamaan että väsyttää tarpeeks.
 
Kaikki kolme vauvaa nukkuneet aluksi tissille ja sitten jossain välin alkaneet temppuilemaan siinä ja sitten siirrytty muihin nukutustaktiikoihin. Nyt tän viimesimmän 7kk kanssa nemee iltaisin kevyesti se 2-3h että saa kunnolla unenpäästä kiinni. Se siis torkkuu ja tankkailee. Huoh.. menis nyt vaan nopeesti tämäkin vaihe ohi..
 
Tämä neljäs on helppo nukutettava (yöunille)! Siinä missä muita on saanut nukuttaa jopa tuntitolkulla ja kyhnätä vieressä, niin tämän otan klo 21-22 maissa tissille, nukahtaa syliin. Kannan nukkuvana meidän sänkyyn, siitä usein havahtuu, mutta nukahtaa hetkessä uudestaan. Saattaa herätä vielä kerran, huonolla tuurilla kaksi kertaa, känisemään, mutta zippaa nopeasti kun saa tissin suuhun.
Ja nukkuu yön paremmin kuin toiset vauvoina. :)
 
Meillä oikeastaan syntymästä asti tyttö 1v 8kk nukutettu tissille. Ei oo ikinä nukahtanu itekseen sänkyyn eikä oikeastaan pysy unessakaan yhtään jos en oo vieressä. Pitäis olla ihan äärettömän väsyny että niin kävis että ite nukahtais. Tarkotus ois tässä joku päivä vielä hänet saada omaan sänkyynsä nukkuun mutta kiire ei varsinaisesti oo.
 
Esikoinen (nyt 1v8kk) nukahti pikkuisena tosi kivuttomasti omaan sänkyyn, yleensä tutti suussa. Tuttia piti kyllä nostaa ehkä kaksi kertaa takaisin sinne suuhun. Nykyään sanotaan hyvät yöt ja annetaan halit ja pusut,sitten kiipeää omaan sänkyyn ja käy nukkumaan. Kuopuksemme (tänään 13vkoa) lasketaan vain pinnikseen klo 21 ja hän käy heti itse nukkumaan. Helppoa on.
 
Esikoinen (nyt 1v8kk) nukahti pikkuisena tosi kivuttomasti omaan sänkyyn, yleensä tutti suussa. Tuttia piti kyllä nostaa ehkä kaksi kertaa takaisin sinne suuhun. Nykyään sanotaan hyvät yöt ja annetaan halit ja pusut,sitten kiipeää omaan sänkyyn ja käy nukkumaan. Kuopuksemme (tänään 13vkoa) lasketaan vain pinnikseen klo 21 ja hän käy heti itse nukkumaan. Helppoa on.

Onneks jollakin käy näin helposti! :woot: :thumleft
 
Meillä poika nukahti 9kk asti tissille, siitä vaan nostettiin sänkyyn. Sama päiväunien kanssa, toki vaunut tai autokin toimi päikkärinukutukseen hyvin.

9kk iässä siirrettiin poika omaan huoneeseen ja opeteltiin samalla pois pakollisesta unitissistä, eli saa maitoa ennen nukkumaan menoa mutta useimmiten nukahtaa sen jälkeen syliin unilaulun kera tai ilman. Joskus tosi väsyneenä nukahtaa myös itse sänkyyn.

Harvemmin menee 10 minuuttia kauempaa nukuttamiseen, koitetaan vaan lukea väsymys lapsesta eikä yritetä väkisin aina nukuttaa samaan aikaan. Haarukka on tällä hetkellä (11kk) jossain 20.30-22. Useimmiten 21 hujakoilla.
 
Meillä menee näin: Illalla kuuden ja seitsemän maissa alkaa olla pikkuhiljaa väsy, mutta jaksaa kuitenkin vielä olla hereillä. Siinä iltasyötöt, vaipan vaihto, yöpuku päälle ja omaan sänkyyn. Niin ollaan tehty alusta asti. Välillä menee ilman iltasyöttämistä. Hyräilty niin kauan, kunnes nukahtaa. Välillä menee tunti nukahtamiseen välillä vähempi. 8-10 aikaan illalla nukkumaan ja aamulla herätään koko porukka 5-6 välillä. Mukavasti nukkuu yöt. Ja päivällä pieniä päikkäreitä nukkuu. Näin meillä.
 
Syötän, vaihdan vaipan, pistän unipussiin ja nostan omaan sänkyyn. Peitto päälle, tutti suuhun ja uniriepu toiseen käteen mitä saa hipsutella. Yleensä nukahtaa siihen, joskus pitää laittaa tähtivalo pyörimään jota saa ihmetellä, joskus Youtubesta vauvojen unimusiikkia soimaan. Pari kertaa on menny puoli tuntia että tyttö sammuu, yleensä max vartti. Poika oli vielä helpompi.
 
Kyllä on ollut tässä pojan elämän alkutaipaleella monenlaista nukutusrumbaa ja erilaisia tilanteita, mutta ei mitään aivan tolkuttomia haasteita ole ollut, kaikesta on tähän mennessä selvitty ainakin jälkikäteen ajateltuna aika helpolla. Toki vaikeampiakin kausia on ollut kaikessa nukkumiseen liittyvässä, mutta niistäkin on selvitty.

Vauvana poika nukahti aina tissille ja minun kotona ollessani saattoi nukkua sylissä paritkin päiväunet. Sivuvaunu oli myös käytössä sen jälkeen kun poika oppi kääntymään itse. Aluksi poika siis nukkui parisängyn toisella puoliskolla minun nukkuessani toisella puolella, toki esteitä ja erilaisia reunusvirityksiä oli siinäkin varmuuden vuoksi, ettei poika putoa.

Olen nukuttanut pojan tissille miltei näihin päiviin asti, poika on nyt siis reilut 2v. Nyt aivan viime aikona tissiä ei ole tarvittu varsinaisesti nukahtamiseen, poika osaa nukahtaa itsekin, mutta haluaa toki välillä sitten tankata maitoa ja ehkä läheisyyttäkin siinä samalla, ja joskus sitten nukahtaa vieläkin siihen tissille niin hyvin, että jatkaa sänkyyn siirron jälkeen uniaan saman tien. Varsinkin päiväunille. Imetys on nyt pikku hiljaa kai jäämässä pois asteittain, joten joskus poika menee nukkumaan täysin ilman tissiä. Tissittely on vaihtunut viime aikoina yhä enenevässä määrin kirjojen katseluun ennen nukkumaanmenoa, tai sitten katsellaan ensin kirjoja ja sitten vasta tissitellään.

Poika siirrettiin vasta tänä vuonna keväällä omaan huoneeseensa ja homma on sujunut tosi hyvin loppujen lopuksi. Poika on oppinut nukahtamaan itse omaan sänkyynsä mielestäni todella helposti jo ennen omaan huoneeseen siirtoa, en ole häntä siihen erityisesti opettanut koskaan, vaan ihan on menty hänen tahtiinsa asiassa, kulloisiakin fiiliksiä ja käyttäytymistä tutkaillen.

Monesti poika saattaa nukahtaa kyllä tissille edelleen, mutta sitten yhtäkkiä nouseekin siitä ja menee itse sänkyynsä, ja nukahtaa jonkin ajan päästä sitten sinne itsekseen. Toki jään vieläkin hänen sänkynsä viereen istumaan tuoliin siksi aikaa, että nukahtaa, kun koen, että se luo pojalle turvaa siinä nukahtamistilanteessa. En siis ole vielä koskaan jättänyt poikaa nukahtamaan yksin, vaan poistunut paikalta vasta kun poika on sikeässä unessa. Olen kyllä jo pitkään kertonut pojalle, että lähden huoneesta sitten kun hän on nukahtanut, ja menen sitten omaan sänkyyni nukkumaan (vaikken nyt heti tietysti menekään niin aikaisin illalla), ja jotenkin luulen, että poika on ymmärtänyt asian, eikä ole hätääntynyt yöllä herätessään, kun en olekaan vieressä. Poika osaa kyllä tulla minun huoneeseeni tarvittaessa yöllä, jos on joku hätä. Tämä on ollut todella harvinaista sen jälkeen kun poika omaan huoneeseensa muutti.

En tiedä, olenko sitten kaivanut itselleni ansan siinä, että joudun nyt vuodesta toiseen sitten istumaan siinä pojan sängyn vieressä sen aikaa, että poika nukahtaa. Minua se ei haittaa yhtään, ainakaan vielä, kun ei siinä pojan nukahtamisessa mene kuin maksimissaan 45 minuuttia. Luotan kyllä siihen, että poika oppii ajan kanssa menemään itsenäisesti nukkumaan ilman minua. Ainakin tällä hetkellä se rauhoittaa iltoja todella paljon, kun olen siinä pojan sängyn vieressä, niin poika ei lähde ramppaamaan mihinkään sängystään turhan päiten, eikä nukkumaan menosta ole vielä tarvinnut tapella erityisesti. Sekin aika vielä tulee, siitä olen varma :)
 
Minulla esikoinen nukahti yöunille imettäessä ja siitä oli helppo laskea sänkyyn. Kun sitten oppi uusia taitoja, harjoitteli niitä unissaan ja piti olla aina kääntämässä selälleen, ettei herää. Ja tutti oli aina hukassa.
Päiväunille piti hetkuttaa vaunussa lakkaamatta, heräsi heti kun liike loppui.
Kun iltaimetys loppui, alkoi pomppia iltaisin sängystä minkä tahansa verukkeen vuoksi. Aivan sama oliko vieressä vai ei eikä palvelu koskaan toiminut yöaikaan. Kaksi vuotta pomppi sängystä 1-3 tunnin ajan, vaikka oli väsynyt nukkumaan käydessään. Onneksi en edes muista, mitä kaikkea kokeiltiin.

Toinen lapsi nukahti myös aluksi rinnalle. Nukkui pienestä asti kokonaisia öitä. Kun oppi kävelemään 9kk:n iässä, meni sänkyyn, kun oli väsynyt ja nukahti. Päiväunet myös. Tuttia ei koskaan tarjottu, koska esikoisen kohdalla sain siitä traumoja.

Kolmas on näiden välimuoto. Nukahti vauvana rinnalle, nukkui pääosin öisin. Päiväunet nukkuu vaunuissa ihan hyvin. Sängyssä ei päivisin nuku. Iltaisin istutaan vieressä kunnes nukahtaa.
 
Meillä 8kk tyttö nukahtaa illalla rinnalle, kun sohvalla iltaa istutaan, siitä sitten kannetaan sänkyyn, jossa jatkaa unia. Päiväunet nukkuu joko vaunuissa tai sylissä. Olen vielä pitkään kotona, eikä ole (tulossa) muita lapsia, niin nautin vaan, kun pieni tuhisee tuossa sylissä :love7 yöt nukkuu hyvin omassa sängyssä, joka on meidän sängyn vieressä.
 
Poika 8kk nukahtaa yleensä 10-20min kuluttua iltavellistä. Joskus menee jopa 30min. On nukkunut syntymästään asti pinnasängyssä. Ja täysiä öitä alkoi vetää 6vk ikäisenä.
 
Joka ilta noin klo 18.30 iltamaidot (tissi tai pullo), sen jälkeen isin kanssa iltapesulle ja klo 19 sänkyyn. Sängyssä yksi laulu, unipupu käteen ja hyvää yötä. Sinne jää yksin ja 1-15 min niin on unessa. :) nyt ikää 5 kk ja näin on menty varmaan 1 kk iästä asti. Yöt menee yhdellä syötöllä. Luojan kiitos ei nuku vielä kokonaista yötä, toi 7-9 h pätkäkin on jo aika tuskaa tissien kanssa :hilarious: varsinkin jos on illalla syönyt pullosta.
Päikkärit meni ennen samanlailla, omaan sänkyyn ja yksi laulu jonka jälkeen nukahti itsekseen. Nyt on pari viikkoa ollut taistelua ja vierellä pitää käydä monta kertaa ja usein jäädä nukahtamiseen asti. Joskus ei suostu nukahtaan kuin tissille. Vaunuissa onneksi vielä menee hyvin :) myös päikkäreiden pituus on tippunut pääsääntöisesti yhteen unisykliin eli noin 40 minuuttiin.
 
Mellä poika 4kk syö viimeisen kerran yhdeksän maissa ja sen jälkeen menee pikkuhiljaa yöunille pinnsasänkyyn meidän sängyn viereen. Tuttia täytyy muutaman kerran laittaa, mutta muuten nukkuu 10 tunnin yöunet ilman syöttöjä. Nukkui ensimmäiset pari kuukautta vain sylissä ja omaan sänkyyn ei voinut kuvitellakkaan laittavansa. Pikkuhiljaa kuitenkin alkoi viihtyä unilla omassa sängyssäänkin. Nukkuu vielä äitin ja isin vieressä jos vaikeampi yö. :love7
 
Takaisin
Top