Vauvan maitoallergia

zar_

Keskustelun kolmiottelija
Toukokuiset 2021
Moikka,

Kiinnostaisi tietää kuinka nopeasti allergiaoireet vauvalla helpottaneet, kun maitoa vältetään tai korvike vaihtunut? Meidän vauvalla 3kk, hyvin vahva epäily maitoallergialle ja saatiin lastentaudeilta Nutramigen-korvike testiin. Oireilee iholla, että vatsalla +paha allerginen refluksi. Peppu edelleen palanut, mutta tavallisesta maidosta hyvin vähän aikaa, noin viikko. Ollaan menossa altistukseen, mutta iho pitäisi saada sitä ennen kuntoon. Olen itse täysin maidottomalla, sillä imetän osittain ja vältän myös munaa, kalaa että soijaa. Mulla myös maitoallergia itselläni.
Muutenkin kokemuksia allergiasta kaipaisin, mikä korvike lopulta sopi ja minkä ikäisenä puhkesi, millä oirein?
 
Parikin viikkoa voi mennä. Meillä huuto loppui kahdessa päivässä ja iho-oireet hävisivät vähän yli viikossa. Ummetus kestää vahinkomaidon jälkeen sen 2 viikkoa.

Meillä oireet alkoivat synnärillä, ja diagnoosi tuli 2 kk iässä. Nyt 2-vuotiaana oireilee maidolle edelleen.

Meillä toimi Nutrilon Pepti Syneo. Vain kokeilemalla selviää, mikä toimii, yksi toimii yhdellä ja toinen ei lainkaan, toisella taas juuri päinvastoin.
 
Muokattu viimeksi:
Parikin viikkoa voi mennä. Meillä huuto loppui kahdessa päivässä ja iho-oireet hävisivät vähän yli viikossa. Ummetus kestää vahinkomaidon jälkeen sen 2 viikkoa.

Meillä oireet alkoivat synnärillä, ja diagnoosi tuli 2 kk iässä. Nyt 2-vuotiaana oireilee maidolle edelleen.

Meillä toimi Nutrilon Pepti Syneo. Vain kokeilemalla selviää, mikä toimii, yksi toimii yhdellä ja toinen ei lainkaan, toisella taas juuri päinvastoin.

Kiitos kun viitsit vastata :)
Meillä tuo nutramigen vastaa miltein syneota sillä erotuksella, ettei sisällä lainkaan kalaöljyä.
Mutta ei oikein osata ottaa selvää sopiiko vai ei.. Poika kyllä nukkuu tällä yönsä, mutta nyt päivistä on alkanut tulla taas levottomampia ja selvästi ährää mahaansa. :bag: Rinnalla ähisee myös ja on vaikeuksia syödä siinä, toisaalta mulla maitokin niin finaalissa et voi olla ihan siitäkin johtuvaa. Tosin tätä korviketta mennyt vasta 3 päivää.
Huomattiin myös, että posket lehahteli punaiseksi aina välillä syötön jälkeen, mutta vauva ei valita.. oireet ei kuitenkaan läheskään sellaiset kuin maidosta. Ja tavis maidosta aikaa meillä nyt tasan viikko ja eilen tuli vikat maitoproteiinista johtuneet erittäin limaiset ja haisevat kakat. Sen jälkeen kakannut uuden korvikkeen kakkaa, se on ollut ok jopa väriltään, ehkä aavistuksen tummempaa kuin normaalisti äidinmaidolla, vaikka sanottiin, että saattaa mennä hurjankin näköiseksi. Mutta ei nyt enää sentään itke hullun lailla selkä kaarella, vaan lähinnä kitisee silloin tällöin. Eikä puklaa enää lainkaan.
Ajattelin kuitenkin vielä tarkistaa tämän asian lastentautienpoliklinikalta huomenna puhelinajalla. Uskon, että ollaan lähes oikeaan suuntaan ainakin menossa korvikkeiden kanssa, sillä mikään korvike ei ole ollut näin "sopiva". En tiedä muistanko väärin, mutta ihan kun meille olisi sanottu, että 2 viikkoa ainakin pitäisi kyseistä korviketta käyttää, jotta tietää sopiiko korvike, jos suolioireet paranee hitaasti.

Mutta ehkäpä meilläkin olisi toivoa, että tää tai muu korvike sopisi.
Meilläkin itkut alkoi synnärillä jo ekasta lisämaidosta.
 
Kaksi viikkoa kannattaa kokeilla, kyllä, paitsi jos oireet muuttuvat ihan sietämättömiksi. Ja sen jälkeen voi kokeilla toista maitoallergisille valmistettua korviketta, jos lapsi edelleen oireilee.

Sekä Pepti Syneo että Nutramigen (ja Althera) ovat maitopohjaisia, eli niissä maito on hydrolisoitu niin pitkälle, ettei sen enää pitäisi aiheuttaa oireita, mutta joillekin lapsille tuokaan ei riitä. Heitä varten on tehty aminohappopohjaisia korvikkeita (Alfamino, Puramino ja Neocate), jotka vaativat 2 maitoaltistusta ja kuuluvat toiseen kelan erityskorvattavuusryhmään kuin nuo maitopohjaiset allergiakorvikkeet.

Näissä kaikissa on kuitenkin maissia, joten pahasti maissiallergisille näistä mikään ei käy. Siksi, jos suinkin vain mahdollista, kannattaisi yrittää pitää maidontuotanto käynnissä siihen asti, että sopiva korvike löytyy, koska joillekin epäonnisille ei sovi mikään korvike.
 
Kaksi viikkoa kannattaa kokeilla, kyllä, paitsi jos oireet muuttuvat ihan sietämättömiksi. Ja sen jälkeen voi kokeilla toista maitoallergisille valmistettua korviketta, jos lapsi edelleen oireilee.

Sekä Pepti Syneo että Nutramigen (ja Althera) ovat maitopohjaisia, eli niissä maito on hydrolisoitu niin pitkälle, ettei sen enää pitäisi aiheuttaa oireita, mutta joillekin lapsille tuokaan ei riitä. Heitä varten on tehty aminohappopohjaisia korvikkeita (Alfamino, Puramino ja Neocate), jotka vaativat 2 maitoaltistusta ja kuuluvat toiseen kelan erityskorvattavuusryhmään kuin nuo maitopohjaiset allergiakorvikkeet.

Näissä kaikissa on kuitenkin maissia, joten pahasti maissiallergisille näistä mikään ei käy. Siksi, jos suinkin vain mahdollista, kannattaisi yrittää pitää maidontuotanto käynnissä siihen asti, että sopiva korvike löytyy, koska joillekin epäonnisille ei sovi mikään korvike.

Joo kiitos kun kerroit!
Meillä se tilanne et altistus takana ja sopivaa maitoa ei taida löytyä edes aminopohjaisista. Huomenna lääkäri soittaa jatkot, mutta esim. Alfamino aiheuttaa meillä kaaressa limaoksennukset, joten tuskin on vieläkään oikea maito. Nutramigenin syömisen lopetti kokonaan ja Alfaminolla sama juttu. Pakko vaan siis yrittää ylläpitää omaa maidontuotantoa siten miten pystyn, kun poika kuitenkin kasvanut ihan hyvin. Jätän sitten oman sairauteni hoitamisen vahvemmilla lääkkeillä tuonnemmas ja jos maito lopahtaa niin on todennäköisesti annettava näitä korvikkeita ja toivottava, et ajan kanssa siedättyy.
Aika kurja tilanne meillä, mut minkäs sille mahtaa.
 
Moikka,

Kiinnostaisi tietää kuinka nopeasti allergiaoireet vauvalla helpottaneet, kun maitoa vältetään tai korvike vaihtunut? Meidän vauvalla 3kk, hyvin vahva epäily maitoallergialle ja saatiin lastentaudeilta Nutramigen-korvike testiin. Oireilee iholla, että vatsalla +paha allerginen refluksi. Peppu edelleen palanut, mutta tavallisesta maidosta hyvin vähän aikaa, noin viikko. Ollaan menossa altistukseen, mutta iho pitäisi saada sitä ennen kuntoon. Olen itse täysin maidottomalla, sillä imetän osittain ja vältän myös munaa, kalaa että soijaa. Mulla myös maitoallergia itselläni.
Muutenkin kokemuksia allergiasta kaipaisin, mikä korvike lopulta sopi ja minkä ikäisenä puhkesi, millä oirein?


Meillä todettiin maitoallergia vasta 1v:nä ja sen jälkeen liuta muita (suolioireisia)allergioita. Muutamassa päivässä alkaa yleensä pahimmat oireet helpottaa. Vatsa saattaa olla kovalla/löysällä pitkäänkin epäsopivan ruuan saamisen jälkeen :/
Meillä isoin oire oli atooppinen iho, yö huudot ja jatkuva 24/7 tyytymättömyys.
Neuvola vihjaili, että äiti on sekoamassa ja en meinannut uskaltaa veidä lastani yksityiselle kun pelkäsin hulluksi leimaamista. Paras päätös oli viedä ja vihdoin meidän arki alkoi helpottuaBlue Heart
 
Meillä todettiin maitoallergia vasta 1v:nä ja sen jälkeen liuta muita (suolioireisia)allergioita. Muutamassa päivässä alkaa yleensä pahimmat oireet helpottaa. Vatsa saattaa olla kovalla/löysällä pitkäänkin epäsopivan ruuan saamisen jälkeen :/
Meillä isoin oire oli atooppinen iho, yö huudot ja jatkuva 24/7 tyytymättömyys.
Neuvola vihjaili, että äiti on sekoamassa ja en meinannut uskaltaa veidä lastani yksityiselle kun pelkäsin hulluksi leimaamista. Paras päätös oli viedä ja vihdoin meidän arki alkoi helpottuaBlue Heart

Hienoa et saitte apua! Beating Heart
Ja joo, hirmu paljon on niitä ihmisiä terveydenhuollossakin, jotka ei usko. Mutta me saatiin asiantuntevaa apua, mut siitä huolimatta ei taideta löytää sopivaa korviketta ja vähän huolettaa tämä oman maidon riittävyys.
Toisaalta, eiköhän me johonkin päätökseen päästä, kun lääkäri huomenna soittelee jatkoista, mitä tehdään.
 
Päivittelen tilannettamme tänne, vaikkei täällä juuri seuraajia meillä olekaan. Beaming Face With Smiling Eyes

Ihan vain siksi, jos jollekin muulle olisi tästä apua. Me siis aloitettiin sitten sakeuttajan käyttö ja mä rupesin elvyttämään omaa maidontuotantoa. Käytin sakeuttajaa vain oman maidon kanssa, jätettiin aminopohjaiset korvikkeet kokonaan yhteistuumin pois. Olisi siirryttävä takaisin hera-pohjaisiin. Noh, ei saatu niitäkään sopimaan, mut kun jätettiin tosiaan korvikkeet ja aloitettiin sakeuttaja, poika alkoi oksentaa huolellisesti. Selvisi sitten, että maissi meillä vaikeampi allergeeni kuin maito, minkä takia ei saada yhtäkään erikoiskorviketta sopimaan, ellei sit tekisi jotain altistus-siedätystä, mutta koska oireet oli vaikeammat kuin itse maitoproteiinilla, niin päätettiin sitten, että kun kovalla työllä sain oman maidontuotannon rullaamaan, mä imetän vuoden ikään saakka, luotan omaan maidontuotantoon, koska poika plussakäyrällä ja kasvanut hienosti, samoin lisämaidon käyttö oli tosi pientä meillä, niin ei väkisin ajeta maitoa läpi, mikä ei kuitenkaan ehkä tule sopimaan. Neuvolassakin oltiin samaa mieltä, että kiinteitä sitten vaan aikaistettuna rinnalle, jos alkaa oma maidontuotanto vähän laahailla, mutta en millään uskoisi, että jos se on jo pariin otteeseen meinannut loppua, mutta joka kerta oon saanut nyt sen määrätietoisesti nostettua, etteikö se vauvalle riittäisi. Baby Light Skin Tone
Diettaan nyt sitten vaan tosiaan soijaa, maitoa, munaa, suklaata/kaakaota, kahvia ja osittain kalaa. Myös tattari, maissi, vehnä, ohra ja ruis on pois pelistä. Kokeilen sitten asteittain lisäillä näitä takaisin aina tasaisin väliajoin.

Mutta tosiaan näinkin voi käydä, mutta nyt oon täysimettänyt kolme päivää, pitkästä aikaa ja vauva tyytyväisempi kuin aikoihin. Toki aika herkkä ja vaatelias tapaus, mutta olen vieläkin ihmeissäni, että onnistuin tässä oman maidon elvytyksessä. Nyt voin kyllä kieltämättä taputtaa itseäni olalle, että olen tehnyt ison työn ja tein hienosti, kun en luovuttanut, vaikka pojalla oli suuria syömisvaikeuksia. Rinnalla meillä tosiaan rakenteellista refluksia ja siihen mietitään seuraavalla soittokontrolliajalla hoitoa, mutta nyt ollaan pärjätty ihan bifibabyllä ja poika on alkanut taas syömään. Päivä kerrallaan kuitenkin :)
 
Päivittelen tilannettamme tänne, vaikkei täällä juuri seuraajia meillä olekaan. Beaming Face With Smiling Eyes

Ihan vain siksi, jos jollekin muulle olisi tästä apua. Me siis aloitettiin sitten sakeuttajan käyttö ja mä rupesin elvyttämään omaa maidontuotantoa. Käytin sakeuttajaa vain oman maidon kanssa, jätettiin aminopohjaiset korvikkeet kokonaan yhteistuumin pois. Olisi siirryttävä takaisin hera-pohjaisiin. Noh, ei saatu niitäkään sopimaan, mut kun jätettiin tosiaan korvikkeet ja aloitettiin sakeuttaja, poika alkoi oksentaa huolellisesti. Selvisi sitten, että maissi meillä vaikeampi allergeeni kuin maito, minkä takia ei saada yhtäkään erikoiskorviketta sopimaan, ellei sit tekisi jotain altistus-siedätystä, mutta koska oireet oli vaikeammat kuin itse maitoproteiinilla, niin päätettiin sitten, että kun kovalla työllä sain oman maidontuotannon rullaamaan, mä imetän vuoden ikään saakka, luotan omaan maidontuotantoon, koska poika plussakäyrällä ja kasvanut hienosti, samoin lisämaidon käyttö oli tosi pientä meillä, niin ei väkisin ajeta maitoa läpi, mikä ei kuitenkaan ehkä tule sopimaan. Neuvolassakin oltiin samaa mieltä, että kiinteitä sitten vaan aikaistettuna rinnalle, jos alkaa oma maidontuotanto vähän laahailla, mutta en millään uskoisi, että jos se on jo pariin otteeseen meinannut loppua, mutta joka kerta oon saanut nyt sen määrätietoisesti nostettua, etteikö se vauvalle riittäisi. Baby Light Skin Tone
Diettaan nyt sitten vaan tosiaan soijaa, maitoa, munaa, suklaata/kaakaota, kahvia ja osittain kalaa. Myös tattari, maissi, vehnä, ohra ja ruis on pois pelistä. Kokeilen sitten asteittain lisäillä näitä takaisin aina tasaisin väliajoin.

Mutta tosiaan näinkin voi käydä, mutta nyt oon täysimettänyt kolme päivää, pitkästä aikaa ja vauva tyytyväisempi kuin aikoihin. Toki aika herkkä ja vaatelias tapaus, mutta olen vieläkin ihmeissäni, että onnistuin tässä oman maidon elvytyksessä. Nyt voin kyllä kieltämättä taputtaa itseäni olalle, että olen tehnyt ison työn ja tein hienosti, kun en luovuttanut, vaikka pojalla oli suuria syömisvaikeuksia. Rinnalla meillä tosiaan rakenteellista refluksia ja siihen mietitään seuraavalla soittokontrolliajalla hoitoa, mutta nyt ollaan pärjätty ihan bifibabyllä ja poika on alkanut taas syömään. Päivä kerrallaan kuitenkin :)
Olet tosiaan tehnyt suuren työn ja saat olla ylpeä, kun olet onnistunut. Ei varmasti ole ollut helppoa!

Minulla ei ole kokemusta vauvan maitoallergiasta, mutta kolme refluksivauvaa on ollut. Kaksi viimeisintä oksensivat heti (alle puolen tunnin kuluessa) kun saivat jotain, mille olivat allergisia. Sama reaktio tuli jo silloin, kun olivat täysimetyksellä ja minä olin syönyt jotain sopimatonta. Mitään diagnoosia vauvat eivät saaneet, minulle väitettiin, että pelkkä oksentaminen ei voi olla allergiaoire, mutta en uskonut. Kahdella vanhimmalla allergiat menivät ohi kouluikään mennessä, refluksi on ollut kaikilla pysyvä vaiva.
 
Olet tosiaan tehnyt suuren työn ja saat olla ylpeä, kun olet onnistunut. Ei varmasti ole ollut helppoa!

Minulla ei ole kokemusta vauvan maitoallergiasta, mutta kolme refluksivauvaa on ollut. Kaksi viimeisintä oksensivat heti (alle puolen tunnin kuluessa) kun saivat jotain, mille olivat allergisia. Sama reaktio tuli jo silloin, kun olivat täysimetyksellä ja minä olin syönyt jotain sopimatonta. Mitään diagnoosia vauvat eivät saaneet, minulle väitettiin, että pelkkä oksentaminen ei voi olla allergiaoire, mutta en uskonut. Kahdella vanhimmalla allergiat menivät ohi kouluikään mennessä, refluksi on ollut kaikilla pysyvä vaiva.

Kiva kun kerroit! :)
Noin mullekin sanottiin, mutta en myöskään usko etteikö oksentelu voisi itsellään olla allergiaoire. Meillä tuo maissi pisti ummettamaan, vaikka nyt poika jo roimasti parempi ja iloisempi vauva. Meillä maissi oksennuttaa mun rintamaidollakin, mutta esim soijaa olen jo pystynyt käyttämään jonkin verran ilman vauvan oireilua.
Kyselen vielä kuinka refluksia on hoidettu, vai ootteko pärjänneet ihan tavan kotikonstein?
Minusta näitä uusia ohjeistuksia imetysdietistä ei pitäisi ollakaan, kyllä se omalla kokemuksella pitää paljonkin paikkansa, että imetysdietit toimii osalla äideistä tosi hyvin!
 
Kiva kun kerroit! :)
Noin mullekin sanottiin, mutta en myöskään usko etteikö oksentelu voisi itsellään olla allergiaoire. Meillä tuo maissi pisti ummettamaan, vaikka nyt poika jo roimasti parempi ja iloisempi vauva. Meillä maissi oksennuttaa mun rintamaidollakin, mutta esim soijaa olen jo pystynyt käyttämään jonkin verran ilman vauvan oireilua.
Kyselen vielä kuinka refluksia on hoidettu, vai ootteko pärjänneet ihan tavan kotikonstein?
Minusta näitä uusia ohjeistuksia imetysdietistä ei pitäisi ollakaan, kyllä se omalla kokemuksella pitää paljonkin paikkansa, että imetysdietit toimii osalla äideistä tosi hyvin!
Kotikonstein pärjättiin. Esikoisen kanssa apua ei saanut mistään, joten perimätiedolla mentiin ja kahden seuraavan kanssa olin jo tottunut, joten ei niin kovasti haettukaan apua.
Vastoin kaikkia ohjeita vauvani nukkuivat kyljellään (puklu ja oksennus eivät jää kurkkuun =vauva ei tukehdu). Imetin niin, että vauva oli lähes pystyasennossa, en siis koskaan maaten, en edes yöllä. Pidin vauvaa pystyssä aina syömisen jälkeen, öisin vain 20-30min, päivisin noin tunnin. Vauvan sängyn pääty oli korotettuna, myös rattaissa nukkuessa pääpuoli oli aina ylempänä. Pihassa oli laudoista tehdyt viritykset, missä vaunut pysyivät ”pystyssä”.

En nyt heti edes muista kaikkia niksejä, mutta kyllä ne mieleen palaavat, kun näen vauvoja. Omat lapseni eivät ole vaivan suhteen ainutlaatuisia, suvun muutkin vauvat ovat olleet samanlaisia ja refluksi on kaikille tuttu kaveri aikuisenakin, myös minulle. Se on tietysti vähän opettelun paikka, että kaikki minulle sopivat ruuat eivät sopineet lapsilleni ja itselläni ei ole ruoka-aineallergioita, mutta lapsilla on. Täytyyhän sitä jotain periä isältäkin!
 
Tuo, ettei oksentelu voisi olla allergiaoire... Silkkaa potaskaa. Googlaa FPIES.

Löytyy myös käypä hoito -artikkelista Ruoka-allergia (lapset)
Vaikeimmassa suolisto-oireisessa ruoka-allergian muodossa (Food-Protein Induced Enterocolitis Syndrome, FPIES) alle 10 kuukauden ikäinen lapsi oksentaa poikkeuksellisen voimakkaasti 2–4 tunnin kuluessa ruoan nauttimisesta ja voi jopa joutua sokkiin 50. Tämän akuutin tautimuodon lisäksi FPIES:stä erotetaan myös krooninen tyyppi. Yleisin kyseiseen oireyhtymään liitetty ruoka-aine on maito, mutta sen voi laukaista myös esimerkiksi kananmuna, kala tai vehnä. Tauti on edelleen huonosti tunnistettu, ja sen oireet voidaan helposti sekoittaa muihin sairauksiin.

Melko erikoista, jos lääkäri ei tunne ruoka-allergian käypä hoito -ohjeistusta. :smiley-angry007
 
Muokattu viimeksi:
Tuo, ettei oksentelu voisi olla allergiaoire... Silkkaa potaskaa. Googlaa FPIES.

Löytyy myös käypä hoito -artikkelista Ruoka-allergia (lapset)


Melko erikoista, jos lääkäri ei tunne ruoka-allergian käypä hoito -ohjeistusta. :smiley-angry007
Keskimmäinen vauva oksensi valtavalla paineella, kun söin ruista tai herneitä. Koska kumpikaan ei kuulunut päivittäiseen ruokavaliooni, en jaksanut vaatia tutkimuksia. Myöhemmin kun hän söi jo kiinteitä, listaan tuli pari hedelmää, jotka eivät ole kovin yleisiä, niin en niistäkään jaksanut alkaa taistella. Ruis alkoi sopia jo kotihoidon aikana, siis 3v mennessä. Herneitä lapsi kieltäytyi syömästä ja hedelmistä sanoin päiväkodissa, että jos niitä on tarjolla, niin lapsi syö mielellään, mutta oksentaa. Kerroin, että ei tarvitse sitten soittaa hakemaan, jos itse myrkyttävät. Ei ollut sitten pakko maistaa.

Kuopus on ollut tutkimuksissa 1-vuotiaasta lähtien, mutta koska tutkimuskohteita on paljon, allergiat ovat olleet listan häntäpäässä, kun hänelläkään sopimattomat ruoka-aineet eivät ilmeisesti ole yleisiä, koska ei enää oksentele joka viikko.
 
Löytyykö täältä muita moniallergisten lasten äitejä?

Lähinnä meidän tilannetta päivittelen ja fiiliksiä.. Tosiaan imetän poikaa vuoden ikään saakka, vaikka olisin jo valmis lopettamaan, jos vauva ei olisi näin multiallerginen. Meillä on sopivia kiinteitä noin kymmenkunta, ehkä vähän päälle. Pitkä lista vältettäviä, viimeisin huutoitkua, ihottumaa ja ripulia aiheuttanut olikin peruna. Huonoja öitä aika monta, ehkä noin 4 viikkoa putkeen on tämä lapsi nukkunut hyvin elämässään. Aika väsyneitä ollaan, välillä tuntuu, ettei tämä helpota ikinä. Vauvavuosi on meillä ollut kyllä haasteita täynnä, rankka. Poika nyt 7kk vähän päälle.
Joskus tuntuu kyllä, ettei jaksa tai on ihan yksin näiden asioiden kanssa, mutta päivä kerrallaan jostain aina voimaa ammentaen. Muistutan kuitenkin itseäni päivittäin, ettei poika ole mitenkään kuolemansairas tai sairasta mitään vakavaa ja yleensä allergiasairaudet helpottaa ajan myötä.
Ja kun mikään ei vaivaa niin meillä on maailman aurinkoisin poika. Sitä on vaan väsymykseen asti kuunnellut sitä vauvan itkua, niin ehkä se välillä sumentaa aivoja.
Kaikki soseet teen itse, kun sopivia ei kaupan hyllyiltä löydy ja koen senkin aika työlääksi huonosti nukkuvan vauvan kanssa.
Onhan tämä kyllä ihan tosi erilainen asetelma kuin se, että lapsi pystyisi syömään normaalisti, nukkuisi hyvin verrattuna siihen, että vauvalla refluksia, allergiaa ja uniongelmia.
Mutta hetki kerrallaan eteenpäin. :folded:
 
Löytyykö täältä muita moniallergisten lasten äitejä?

Lähinnä meidän tilannetta päivittelen ja fiiliksiä.. Tosiaan imetän poikaa vuoden ikään saakka, vaikka olisin jo valmis lopettamaan, jos vauva ei olisi näin multiallerginen. Meillä on sopivia kiinteitä noin kymmenkunta, ehkä vähän päälle. Pitkä lista vältettäviä, viimeisin huutoitkua, ihottumaa ja ripulia aiheuttanut olikin peruna. Huonoja öitä aika monta, ehkä noin 4 viikkoa putkeen on tämä lapsi nukkunut hyvin elämässään. Aika väsyneitä ollaan, välillä tuntuu, ettei tämä helpota ikinä. Vauvavuosi on meillä ollut kyllä haasteita täynnä, rankka. Poika nyt 7kk vähän päälle.
Joskus tuntuu kyllä, ettei jaksa tai on ihan yksin näiden asioiden kanssa, mutta päivä kerrallaan jostain aina voimaa ammentaen. Muistutan kuitenkin itseäni päivittäin, ettei poika ole mitenkään kuolemansairas tai sairasta mitään vakavaa ja yleensä allergiasairaudet helpottaa ajan myötä.
Ja kun mikään ei vaivaa niin meillä on maailman aurinkoisin poika. Sitä on vaan väsymykseen asti kuunnellut sitä vauvan itkua, niin ehkä se välillä sumentaa aivoja.
Kaikki soseet teen itse, kun sopivia ei kaupan hyllyiltä löydy ja koen senkin aika työlääksi huonosti nukkuvan vauvan kanssa.
Onhan tämä kyllä ihan tosi erilainen asetelma kuin se, että lapsi pystyisi syömään normaalisti, nukkuisi hyvin verrattuna siihen, että vauvalla refluksia, allergiaa ja uniongelmia.
Mutta hetki kerrallaan eteenpäin. :folded:

Kylläpä kuulostaa raskaalta teidän tilanne Zarar. Ei ihme, että olette välillä hyvin loppu. Kovasti voimia ja hienoa, että olet pystynyt kaikesta huolimatta pitämään mielessä myös myönteisiä ajatuksia ja sen, että allergiat jossain vaiheessa yleensä helpottavat :red-heart:

Tulin tänne lueskelemaan, kun meidän lokakuisella todettiin juuri maitoallergia ja todennäköisesti on muutakin, koska kokonaan maidotonkaan korvike ei ole vienyt iho-oireita toistaiseksi pois. Päin vastoin, tuntuu että kutina ja punoitus pahenee vaikka refluksioireet ovat jonkin verran helpottaneet. Toki maidottoman kokeilua on takana vasta muutama päivä, joten voihan se olla, että keho ei vaan vielä ole tottunut.

Meillä on ensi maanantaina aika allergiapoliklinikalle, jossa tehdään allergiatestejä ja aloitetaan altistus maitopohjaisista allergiakorvikkeista, jotta saadaan Kelan korvaus näihin maidottomiin. Maidosta altistus on jo tehty. On kyllä jäykkä ja ei millään lailla lapsen edun mukainen tämä Kelan korvaussysteemi, kun lasta pitää kahdesti altistaa aineille, joista voi tulla tosi pahatkin oireet. Meidän vauvalle on tullut mm. hengityskatkoksia. Meillä ei siis imetys ole onnistunut ollenkaan ja mun maidontuotanto ei pumppaamalla oikein pysynyt yllä. Mutta jos olisin tiennyt allergioista aiemmin, olisin kyllä yrittänyt pitää omaa maidontuotantoa yllä sitkeämmin, josko se olisi kuitenkin käynyt vauvalle paremmin. No, ei voi nyt enää mitään ja korvike on siis meille ainut vaihtoehto. Myös meillä on se kokemus, ettei julkiselta puolelta oikein saa apua. Vasta yksityiselle mennessä tuli edes puheeksi mahdollinen maitoallergia. Todella harmillista, että näitä asioita helposti julkisessa terveydenhuollossa vähätellään.
Onneksi meillä on ihanan aurinkoinen ja tyytyväinen vauva silloin, kun vointi on hyvä :Two-hearts: Se auttaa kannattelemaan.

Tsemppiä kaikille allergia-asioiden kanssa painiville!
 
Moikka moi kaikille! ☺️

Päätin tulla päivittämään tätä allergia osuutta meidän kuulumisilla, jos jotakuta kiinnostaa tai vaikka hyötyisi näistä.
Meillä päästiin uudestaan lastentautien asiakkaaksi, ollaan siis julkisella, kun pojalle alkoi tossa 10kk tienoilla tulla rajumpiakin reaktioita kiinteistä. Oikeastaan riitti, kun koski esim. Mummolassa maitoläikkään taikka kananmunan jäämiin tiskirätissä, niin iholle nousi komeat urtikariapaukamat.
Se kuuluisa äidinvaisto saikin aikaan elämäni parhaimman päätöksen, eli menin kinuamaan laboratoriokokeet neuvolasta, mutta th pisti suoraan lastentaudeille moniallergian takia lähetteen. Oli vähän sellainen, että Joopa joo, lapsesi kasvaa, tuskin on hätää. Oli vielä oman terkkani sijainen. Noh, käytiin eka lääkärillä joka myös totesi, että ei hätää, vaikka lapsen rv suppea, niin kasvaa hienosti ja saadaan lupa aloittaa kaurajuoma (poika tuolloin 11kk). Imetin tuohon hetkeen suht tiukalla id:llä. Laittoi sitten kuitenkin komponenttikokeita että ige tutkimuksia lähes kaikista viljoista, maidosta, tomaatista, munasta, pähkinöistä, kalasta ainakin. Vähän tuntui sille, että oli alkuun niin, että no kaikki vauvat puklaa ja että refluksia voi esiintyä muutoinkin pienillä. Onneksi mies oli mukana, niin kun avasi suunsa ja sanoi että lapsi vaan oksentaa ja huutaa, että ei ole normaalia niin johan alkoi tapahtua 😅 Käynnistä jäi kuitenkin suht ok fiilis ja saatiin ihan hyvin lisätietoa, tuossa hetkessä kaikki meistä ajatteli kyllä, että lapsella ainoastaan suolistoperäistä reagointia.
Ne kokeet kuitenkin sitten tuli. Hoitajalla alkoi olla vähän eri ääni kellossa, kun aloitti, että sen verran voi kertoa kokeista, että kananmuna koholla, arvo oli lähemmäs 2, kun 0.35 on raja-arvo välittömälle allergialle. Sitten komponentit oli vielä korkeammat, jotain päälle 6 ja 5. Sanoi jo vähän hädissään, että älkää antako kananmunaa missään muodossa, sairaalassa altistus, jos nyt sielläkään. Epipen varmaan tulee. Oireet kuitenkin rintamaidollakin tosi selvät, oksentelee, ripuloi, itkee ja naama täynnä urtikariaa. Lääkäri soittaa jatkoista, mutta näyttää tosiaan sille, että meillä anafylaksiariski kananmunaan, mutta maito oli vain 0.37 eli tosi lievästi koholla. Oireilee siitä kuitenkin tosi rajusti, niin voi olla et komponenttikokeet otetaan vielä siitäkin.
Joka tapauksessa meillä oli ilmeisesti lopuissakin ruoka-aineissa nousuja, mutta lievempiä ja niihin lääkäri ottaa kantaa kun palaa lomalta. Hoito-ohjeet tullaan kuitenkin seuraavaksi määrittämään, mutta olo on ihan uskomaton.
Että meillä ei ollutkaan suolistoperäistä allergiaa vaan lapsi oli allerginen todella monelle ruualle, välittömästi. Osaan varmaan tullut kuitenkin vähän toleranssia.
Mut ei se ihme ole, jos meillä on itketty. Paljon. Järkyttävän raskas tie alkaa avautumaan ihan toisella tavalla, ja äitiäkään ei enää pidetä minään hysteerisenä ensimmäisen lapsen draamakuningattarena 🧐
Minun opetus kaikille teille - kyllä äiti tietää tai hoitovastuussa oleva muu aikuinen esim isä, lapsensa kaikkein parhaiten! Jos yhtään tuntuu, ettei asiat ole kohdallaan, niin toimikaa, silloin ne ei todennäköisesti ole kunnossa!

Mutta joo, tässä viikko venaillaan nyt jatkoja. Vielä toki imetän silloin tällöin, mulla maito määrät oli pitkään järkyttävän reiluja, kunnon ylituotantoa. Nyt vähän alkanut laskemaan ton kaurajuomaan myötä. Vaihtelevasti menee yöt, mutta nyt ei voi purkaa yhtään enempää ruoka-aineita pois, ettei herkistyy lisää, jos jollekin ruoka-aineelle on kuitenkin toleranssia jo kehittynyt ja on pientä oireilua, niin sillon ollaan annettu vaan mennä, lääkäri oli viimeksi samoilla linjoilla.
Mutta joo tämmöistä meillä, pikkuhiljaa parempaan, i hope so 💙
 
Voimia haastavaan arkeen. Toivotaan, että helpottaa! Voin kertoa oman esikoiseni tarinan vertaistueksi. Esikoinen on nyt 16 ja siihen aikaan 2006 suolistoperäisiä allergioita ei todellakaan julkisella puolella tunnustettu olemassakaan. Onneksi naapurissani asui äiti joka tiesi suolistoperäisen allergian ja osasi neuvoa siihen perehtyneelle yksityiselle lastenlääkärille. Myös siskoni lapset ovat olleet maitoallergisia.

Meillä tilanne alkoi kun poika oli 4 viikkoa. Koliikkihuuto alkoi kun olin yhtenä päivänä kylässä nälkäisenä syönyt paljon jäätelöä ja mansikoita. Siitä lähtien naamassa näppyjä ja huuto aina klo 16-21. Osasin jättää heti pois maidon ja munan. Tilanne rauhoittui heti. n kuukauden päästä huuto alkoi uudelleen. Syyksi paljastui soija, jota olin syönyt/juonut paljon jättäessäni ruokavaliostani maidon pois. Taas oli rauhallista kk ja huuto alkoi uudelleen. Nyt oli sitten viljat. Jotka jätin pois. Kala en syönyt kun itse olen allerginen. Maitoallergia oli sitä luokkaa että jos erehdyksessä joku oli paistanut ruoan esim oivariinissa tilanne räjähti käsiin.

Kun poika oli 3 kk allergialääkäri tuumasin että on pakko löytää joku korvike koska kuidun käsiin itse. Onneksi sellainen löytyi (nutrijunior, jota ei enää valmisteta). Pumppasin varmuuden vuoksi kuukauden verran jotta oma maidontuotanto pysyi, jos korvike ei käykkään loppupelissä.

Poika oli syntynyt painokeskosena, joten kiinteitä piti alkaa maistella 4kk ikäisenä. Mikään ei tuntunut käyvän. Maissi oli pahin. Sii tuli vesiväriripulia (vaalean vihreää vettä). Allergialääkäri totesi että poika kehittää allergian jokaiseen ruokaan mitä saa liika. Kiinteät aloitettiin rotaatiolla. (Mitään ruokaa ei saanut syöttää kahta päivää peräkkäin). Näin saatiin joitain kiinteitä menemään. Poika oli kuitenkin allerginen, maidolle, munalle, viljoille (kaura pahin koska olin korvannut immettäessä ruokavaliostani maidon kauramaidolla), soijalle, maissille, riisille (kaupan soseet ei siis käynyt kun lähes kaikissa oli riisitärkkelystä), mustikalle, banaanille, porkkanalle, omenalle, suurimmalle osalle lihoista (poro ja peura kävivät) en muista ihan kaikkia, mutta käytännössä poika söi lopulta poroa, peuraa, hirveä, parsakaalia, bataattia, perunaa ja päärynää (kaupan soseessa oli tapionatärkkekys, ei riisi),

Kuitenkin onneksi allergiat alkoi helpottaa n 1 vuotiaana. Meillä meni niin päin että jos ruoka alkoi hieman mennä ensin helpotti suolisto-oireet ja tilalle tuli iho-oireet, koska vihdoin ruoka-aine pääsi imeytymään saakka eikä tullut läpi... no silloin ei tietenkään kokeiltu sitä vielä uudelleen mutta kuukauden päästä kyseinen ruoka-aine sitten kävikin.

En tiedä nopetuttiko suoliston paranemista se, että vahingossa tuli tehtyä ulosteen siirto. Poika pääsi ulkona vahingossa syömään koiramme kakkaa . 🤮 ja sen jälkeen alkoi maha sietää paremmin. En toki suosittele kokeilemaan.

1,5 vuotiaana ei ollut enää allergioita. Eikä ole tänä päivänäkään. 4. Luokkalaiseksi asti poika oli terve, mutta sitten sai virustaudin jonka jälkeen hänelle puhkesi gastropareesi. Vatsalaukku ei vedä niin kuin pitäisi.
 
Voimia haastavaan arkeen. Toivotaan, että helpottaa! Voin kertoa oman esikoiseni tarinan vertaistueksi. Esikoinen on nyt 16 ja siihen aikaan 2006 suolistoperäisiä allergioita ei todellakaan julkisella puolella tunnustettu olemassakaan. Onneksi naapurissani asui äiti joka tiesi suolistoperäisen allergian ja osasi neuvoa siihen perehtyneelle yksityiselle lastenlääkärille. Myös siskoni lapset ovat olleet maitoallergisia.

Meillä tilanne alkoi kun poika oli 4 viikkoa. Koliikkihuuto alkoi kun olin yhtenä päivänä kylässä nälkäisenä syönyt paljon jäätelöä ja mansikoita. Siitä lähtien naamassa näppyjä ja huuto aina klo 16-21. Osasin jättää heti pois maidon ja munan. Tilanne rauhoittui heti. n kuukauden päästä huuto alkoi uudelleen. Syyksi paljastui soija, jota olin syönyt/juonut paljon jättäessäni ruokavaliostani maidon pois. Taas oli rauhallista kk ja huuto alkoi uudelleen. Nyt oli sitten viljat. Jotka jätin pois. Kala en syönyt kun itse olen allerginen. Maitoallergia oli sitä luokkaa että jos erehdyksessä joku oli paistanut ruoan esim oivariinissa tilanne räjähti käsiin.

Kun poika oli 3 kk allergialääkäri tuumasin että on pakko löytää joku korvike koska kuidun käsiin itse. Onneksi sellainen löytyi (nutrijunior, jota ei enää valmisteta). Pumppasin varmuuden vuoksi kuukauden verran jotta oma maidontuotanto pysyi, jos korvike ei käykkään loppupelissä.

Poika oli syntynyt painokeskosena, joten kiinteitä piti alkaa maistella 4kk ikäisenä. Mikään ei tuntunut käyvän. Maissi oli pahin. Sii tuli vesiväriripulia (vaalean vihreää vettä). Allergialääkäri totesi että poika kehittää allergian jokaiseen ruokaan mitä saa liika. Kiinteät aloitettiin rotaatiolla. (Mitään ruokaa ei saanut syöttää kahta päivää peräkkäin). Näin saatiin joitain kiinteitä menemään. Poika oli kuitenkin allerginen, maidolle, munalle, viljoille (kaura pahin koska olin korvannut immettäessä ruokavaliostani maidon kauramaidolla), soijalle, maissille, riisille (kaupan soseet ei siis käynyt kun lähes kaikissa oli riisitärkkelystä), mustikalle, banaanille, porkkanalle, omenalle, suurimmalle osalle lihoista (poro ja peura kävivät) en muista ihan kaikkia, mutta käytännössä poika söi lopulta poroa, peuraa, hirveä, parsakaalia, bataattia, perunaa ja päärynää (kaupan soseessa oli tapionatärkkekys, ei riisi),

Kuitenkin onneksi allergiat alkoi helpottaa n 1 vuotiaana. Meillä meni niin päin että jos ruoka alkoi hieman mennä ensin helpotti suolisto-oireet ja tilalle tuli iho-oireet, koska vihdoin ruoka-aine pääsi imeytymään saakka eikä tullut läpi... no silloin ei tietenkään kokeiltu sitä vielä uudelleen mutta kuukauden päästä kyseinen ruoka-aine sitten kävikin.

En tiedä nopetuttiko suoliston paranemista se, että vahingossa tuli tehtyä ulosteen siirto. Poika pääsi ulkona vahingossa syömään koiramme kakkaa . 🤮 ja sen jälkeen alkoi maha sietää paremmin. En toki suosittele kokeilemaan.

1,5 vuotiaana ei ollut enää allergioita. Eikä ole tänä päivänäkään. 4. Luokkalaiseksi asti poika oli terve, mutta sitten sai virustaudin jonka jälkeen hänelle puhkesi gastropareesi. Vatsalaukku ei vedä niin kuin pitäisi.
Kiitos kokemuksistasi. ☺️
Meillä tosiaan siitä erilainen tilanne, että lapsi ei ole pelkästään suolistoperäisesti allerginen, vaan ihan ige-välitteisesti ja on tuo anfy-riski. Me saatiin kanssa tuo rotaatio-ohje ja sillä tavoin on meillä mm. Öljyt lisätty ruokavalioon. ☺️
Meidän kohdalla näyttää sille, että allergiat ei väisty ihan vielä, poika täytti just 1v, mutta ehkä vuosien päästä voidaan puhua jo allergioiden hellittämisestä. 🥴🙏🙂
Mut hienoa kuulla, että siellä on tilanne nuorimmaisella jo helpottanut tosi paljon!
 
Takaisin
Top