Vauvan "lisäruoka"

mira88

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ootteko jo ruvennu antamaan vauvalle lisäruokaa (vellejä,soseita jne.) Millä lähdetty liikkeelle ja mimmosilla määrillä. Meillä menee maitoa päivässä reilusti yli lirta ja neuvolassa kehotti pian ruveta antamaan lisäruokaa. 
 
Meillä menee vellejä päivässä, määrä vaihtelee, myös soseita ollaan aloiteltu (vihannes,puolukka etc.) Meijän neuvolan täti kehotti pärjäilemään 5kk asti noilla ja aloittamaan jo sitten lihat.
 
Millä velleillä lähit liikkeelle? paljonko annoit aluksi et tottuu? Maissivellissä ei ole paljon eroa korvikkeeseen joten mietin pitäskö sillä lähtee vai perunaporkkanalla?
 
Maissivellillä aloteltiin, taisin laittaa 40ml ja 160ml korviketta :) Sama homma kun aloiteltiin perunaporkkanaa niin tollai "pikku hiljaa" niin ei tullu mitään vatsanväänteitäkään.. Näin siis ainakin meillä!
 
Meki ollaan alettu jo vähän maisteleen vellejä, vaikkei vielä edes kolme kuukautta ole täynnä.. Saas nähdä mitä ens neuvolassa sanovat kun kerron asiasta. Mutta omasta mielestä oli viisampaa alkaa antamaan sillä maitoa meni niiin reilusti yli litran että ei ssekään voi hyvä olla.. Maissivellillä ollaan aloteltu, ja eka kerralla sama ku esterillä et 40ml velliä ja siihen joukkoon korviketta.. Me syyä ainoastaan illalla ennen yö unille alkua koska sillon selvästi suurin ruuan tarve, saattoi mennä melkein 300 ml maitoa mikä on mun mielestä ihan liikaa :)
 
Oon just ite miettinyt velliin siirtymistä, kun meillä poika vähän reilu 2 kk ikäinen. Poika herää 4-5 kertaa yössä syömään (on täysin rintamaidolla) ja mä oon aika puhki kun yöunet on selllaisia pätkiä. Toisaalta en haluais imetystä lopettaa ja vähän huolettaa jos maito sitten alkaa ehtymään...mutta kun ois niin ihana nukkua vähän pidempiä pätkiäkin...
 
Orchild, jos tarvitsette jotain rintamaidon lisäksi niin voisithan kokeilla ensin ihan äidinmaidonkorviketta, tilkka ilta-/yösyönnin päälle...? Se "sulaa" hitaammin ja siten pitää nälkää pidempään kuin rintamaito (ja toimii parhaiten juuri imetyksen jälkeen tarjottuna). Se vois olla noin pienen vauvan suolistolle hellempi vaihtoehto kuin vellit, jos se vaan riittää. Velleihin jos päädyt, niin viljoista ei ehkä kannata aloittaa (niitä suositellaan lähteestä riippen 5kk tai jopa vasta 8kk iässä). Jotkuthan muuten sakeuttaa pulauttelevalle vauvalle korviketta/lypsymaitoa maissitärkkelyksellä, mistä tulee sit käytännössä maissivelliä... sehän olisi kans yksi vaihtoehto, varsinkin jos sitä lypsymaitoa on. Toivottavasti teidän yöt "eheytyy" vähän ja pysyt tolkuissasi! :) Miten muuten imetät, istuillaan, kyljellään...? Nukkuuko vauva omassa sängyssä vai vieressä? Meilläkin syödään varsinkin aamuyöstä tiuhaan, jolloin vaan tuikkaan tissin kainalossa olevan vauvan suuhun ja jatketaan molemmat saman tien unia :D
 
Me ollaan velliä syöty illalla jo kauan, vaikka neuvolassa ei sitä suositeltukaan.. ;) Aloteltiin maissivellillä ja hyvin on maha kestäny sen.. Mutta viime viikolla kokeiltiin peruna-porkkanaa, ni johan alko masua vääntämään... En välttämättä sitä sitte vellinä anna enää, aletaan pikkuhiljaa soseita maisteleen. Tänään syötiin maissisosetta, maku oli hirveä, mutta kyllä se uppos ihan nätisti! Pikkuhiljaa soseita siis, ehkä ens viikolla perunaa!
 
me ollaa nyt viikko kokeiltu perunaporkana velliä alotettii aika hiljallee 30 ml mut ny menee jo 120 ml velliä korvikkeen kaa ku toi kaks ja puol kuukauden ikänän poika ei aina taho syödä täyttä annosta vaan joskus menee vaa 40 ml ja sitte ollaaki hereillä joka toinen tunti vellistä huolimatta... minkä ikäselle lapselle te aloititte alatte antaa muuta kiinteetä ruokaa?
 
Komppaan Minttuliinaa...ja eihän ne neuvolat kiusallaan kiellä vellien yms. liian aikaisin syöttämistä, kyllä siihen ihan lapsen hyvinvointiin liittyvät painavat syyt on. :)

Mulla on myös pyörinyt tuo muunkin kuin maidon antaminen mielessä, mutta toppuuttelen kovasti itseäni, poitsu kun ei meilläkään ole vielä 3:a kuukauttakaan.En halua että hän saa ristikseen suolistovaivoja, itse kun olen niistä saanut kärsiä aika nuoresta iästä... Harmittaa vaan tuo kova puklaaminen, kiinteämmässä muodossa kun varmaan pysyisi siellä masussakin paremmin. No, nyt koitetaan harvempia syöttövälejä ja jos ei rupea auttamaan niin uutta soittoa neuvolaan.
 
Me alotettiin 2 päivää sitten vellit, kun verneri syö reilusti yli litran korviketta päivässä. Perunaporkkanavelliä annan aamulla ja illalla pojalle niin että velliä on noin 90 ml 60 ml korviketta. Meillä ei oo mahavaivoja tullut, joten pikkuhiljaa lisään vellin määrää ja vähennän korviketta.
 
Meillä alotettiin velli n. 2kk iässä. Maissivellillä aloitettiin, laitoin aluksi ihan pieniä määriä maidon sekaan jotain 20-40ml ja loput maitoa. Nyt menee ehkä 100-120ml velliä aamupalaksi ja iltapalaksi. 3kk kun tuli täyteen, niin alettin maistelemaan kiinteitä. Ollaan kokeiltu jo perunaporkkanasosetta ja mangososetta ja hyvin maistuu. Seuraavana kokeiluvuorossa perunakukkakaalisose. Ollaan maisteltu noilla kaupan soseilla, mutta tarkotus on alkaa tekemään ite soseet ja lihat ym, kunhan päästään vauhtiin. Meillä neiti osaa ja tajuaa avata suutaan aina kun lusikka on tulossa ja oikeen nauttii siitä syömisestä. Ei ole tullut mitään oireita.

Meillä neuvolassa sanottiin, että keskosille voi alottaa kiinteät jo aiemmin, kuin normaaliin aikaan syntyneillä. Meillä siis neiti on syntynyt rv36 olen tuolta elokuisista. Ja tuo nykyinen 4kk suositus tulee kuulemma EU:sta, ettei ole ilmeisesti edes mitään tutkimusta, että miksi kiinteät pitäisi aloittaa 4kk iässä mieluummin kuin 3kk iässä. Ennen suomessa se suositus oli 3kk ja 2kk ikäisille on jo maistateltu. EU direktiivin takia suositus muutettiin 4kk. Jokainen äiti tekee niinku parhaaksi näkee ja syöttää lastaan niinku parhaalta tuntuu!
 
Joo siis kivahan se ois jo aloitella muutakin kuin maitoa, mutta ollut nyt myös paljon puhetta siitä, että suolistovaivathan eivät välttämättä heti näy. Mulla esim. on aloitettu kaikenmaailman tuoremehut yms. kummalliset (joita nykyään ei enää suositella) jo 2kk iässä, ja teini-iässä rupesi vatsavaivat pahenemaan koko ajan. Oon vuosien varrella ollut monissa tutkimuksissa, ja eräskin lääkäri puhui tuosta, että ei edes tiedetä kunnolla miten paljon nykyisiin vatsavaivoihin vaikuttaa vauva-ajan ravinto.Vauvan suolisto kehittyy pikkuhiljaa, siksi ei liian aikaisin muuta kuin maitoa.  Siksi siis oon itse hieman varppeillani...ja odottelen.
Mutta nyt neuvolassa aion ottaa puheeksi tuon, että milloin mekin jotain muuta aloiteltaisiin ja millä me se aloiteltaisiin. Onneksi on ihan kiva "järjellinen" neukkutäti jolta tullut monet hyvät neuvot. :)  Ja jospa se pulauttelukin täällä sitten tosiaan hilliintyisi.
 
Takaisin
Top