vauvan liikkeistä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja rimpppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

rimpppa

Oman äänensä löytänyt
Hei ! haluaisin tietää, että olenko ainut täällä ketä on todella ylivarovainen tämän raskauden kanssa vai mitä ? lähinnä tarkoitan vauvan liikkeistä. välillä pikkuisella on kova vauhtipäällä tuolla mahassa, mutta välillä taas ei tunnu liikkeitä melkeinpä yhtään. ja sittenkun on niitä päiviä, jolloin en tunne melkein ollenkaa liikkeitä, huolestun liikaa ja tressaan sitä että onkohan pienokaisella kaikki hyvin. olen todella nuori, ja tämä on ensimmäinen lapsi. rv:tä on 24+1
olisi todella mukavaa kuulla teidän mielipiteitänne siitä, että olenko liian vainoharhainen tämän asian kanssa. kiitos ! :)

rimpppa: itse olen rv 17+6 vasta.. ja ensimäinen raskaus, joten en osaa sanoa kokemuksesta noista liikkeistä.. Mutta mistä joka paikasta olen lukenut, vauvan liikkeitä tulisi tuntea joka päivä! Tietyn rv viikon tullessa täyteen. Ja jos niitä ei tunnu voi hieromalla ja *tökkimällä* masua sekä makean syömisellä herätellä pientä. Jos liikkeitä ei tunnu huolimatta herättelystä ottaa yhteyttä neuvollaan.

Mielestäni ei voi olla liian varovainen kunhan ei mene liiallisuuksiin, maalaisjärjellä ja äidinvaistolla pärjää hianosti! Itse olin todella yli hysteerinen raskauden aivan alussa.. Onneksi hermotila tasaantui.. [:D]

juurikin mitä Wiki kirjoitti ja siihen vielä lisää voin tätä ensimmäistä odottaessani nyt kertoa että hyvinkin normaalia on että asukki ei välttämättä joka päivä ihan samalla tavalla ilmottele itsestään kuin edellisenä päivänä. just noi verensokerin laskut vaikuttaa, eli aamulla voi olla hiljasempaa ku esim illalla nukkumaan mennessä toinen remuu eniten... (vaihtelee toki kaikilla)! niin ja muista rimppa, että et välttämättä huomaa vauvan liikkeitä kun ite touhuut (oot liikenteessä) eli just paikallaan (makaamassa) ollessa kannattaa niitä liikkeitä sit seurailla. loppuraskaudessa sit enemmän kannattaa just sitä kymmenen liikkeen sääntöä kuunnella (tunnin sisällä vähintään kymmenen liikettä)... ja todella, aina kannattaa olla yhteydessä neuvolaan ettei tarvii yksin sit montaa päivää miettiä ja panikoitua.

itellä kävi tässä vähän aikaa sitten niin että ei pariin päivään ollut liikkeet lainkaan niin runsaita ja monimuotoisia kuin aiemmin ja siinä sitten hätäännyin... soitin neuvolaan seurattuani liikkeitä ja sydänäänien kuunteluun sanoivat että hyvä tulla niin saan mielenrauhan. ja hyvinhän kaikki oli, onneksi! mutta kohdallani kun raskaus jo niin loppuvaiheilla niin liikkeiden väheneminen/rauhoittuminen kuuluu asiaan...

semmosta, toivottavasti jotain apua kirjottelustani... [:)] 

kiitos paljon Wiki ja Anukka ! teistä oli paljon apua, ja sain itsekkin mielenrauhan, kun Anukka kerroit siitä, että on hyvinkin normaalia ! :) teidän vastauksistanne oli todella paljon apua, ja nyt on paljon kivemmin olla ! Wiki, olen myös lukenut saamastanu vauva kirjasta, että jos liikkeitä ei ole tuntunut,  niin menee maaten ja juo makeaa mehua, siten se viestittää lapselle ja myös sitä, että voi varovaisesti tönäistä kohtua ja hieroa mahaa. 

On normaalia vielä tässä vaiheessa ettei tunne välttämättä päivittäin liikkeitä. Näin sanoi mulle terveydenhoitaja.

Itellä tuntuu välillä ihan hirveästi päivän aikana ja toisena päivänä vaa pari potkua. Eli ei kannata vielä hätäillä.

...ja jos itselleen haluaa mielenrauhan niin vanha kotidopplerin puolestapuhuja-Muiia täältä huutelee :D Itse en ole vielä liikkeitä tuntenut (ainakaan että voisin varmasti sanoa), nyt 17+6 ja esikoinen, mutta jos alkaa ahdistaa niin ei muuta kun kuuntelemaan ja aina saa hymyn huuleen :D Noilla pidemmillä viikoilla ei niin ole sitäkään vaaraa ettei löytäis sydänääntä kun jo nyt on vaikea olla löytämättä.

Sulla on vielä kuitenkin niin vähän noita viikkoja kasassa että ei välttämättä joka päivä liikkeitä tunnu. Paljon riippuu myös siitä missä kohtaa istukka sijaitsee, sit vaikuttaa se että jos vauva on kääntyneenä sun selkään päin ja potkii sinne niin sillon et tunne liikkeitä. Joten ota ihan rauhallisesti vaan, pikkusellaki voi olla ne huonot päivänsä ja sillon ei kauheesti liikkeitä tunnu. Itelläni menossa rv 35+1 ja kaikki muljuamiset ja liikkeet tuntuu, mutta on niitäki päiviä kun ei pikkunen kauheesti halua liikehtiä ja sit taas vastaavasti saattaa monena päivänä peräkkäin liikkua todella paljon. Vaikka meijän pikkusella on kyllä harvinaisia noi vähä liikkeiset päivät, on nimittäin hirveen vilkas ja energinen tapaus, puskee jalkoja kylkiin ja kyljet sit luonnollisesti todella kipeet [:D]. Kuhan sullaki kasaantuu enemmän noita viikkoja ja pikkunen kasvaa enemmän niin saa voimaaki niihin potkuihin enemmän niin sit tunnet kaikki muljahdukset ja möyrimiset [:D].

Minä olen kyllä aika tarkka kanssa. Jos ei ole vähään aikaan rimpuillut niin painan vatsaa hellästi niin kyllä sieltä sitten ne liikkeet sitten taas löytyy. :)

Muistan itsekin miten liikkeiden alkaessa tuntumaan niitä olisi halunnut tuntea joka päivä, ja sitten yksikin välipäivä sai pelon persuuksiin. Mutta tuossa vaiheessa liikkeitä ei vielä tarvitse tuntea joka päivä, sillä kaikki ensiodottajat eivät ole noilla viikoilla tunteneet niitä ensimmäisiäkään liikkeitä välttämättä ja silti kaikki on hyvin. Liian varovainen ei tietenkään voi olla, mutta oman mielenrauhankin takia on hyvä ymmärtää, että sikiölläkin alkaa olemaan jo varhaisessa vaiheessa oma rytminsä ja vireystaso mikä vaihtelee päivän ja olotilan mukaan. Vielä kun jaksat odottaa jonkin aikaa, niin huomaat raskauden edetessä miten pikkuisen liikehdintä vain lisääntyy ja lisääntyy, ja pian opit tuntemaan pikkuisen rytmiäkin paremmin. [:)]

Meillä on ollut alusta saakka melko rauhallinen kaveri mahassa ja sitä on edelleen. Välillä voi mennä monta päivää etten tunne oikeestaan mitään.. [&:] Päivän pari saattaa enemmän liikkua ja sitten on taas monta päivää hissukseen. Aiheuttaa kyllä huolta, mutta onneksi on tuo doppleri jolla voi sitten pahimpaan huoleen kuunnella että hengissä ollaan.

Takaisin