vauvan liikkeet - missä tuntuu?? + pahoinvointi

Hellu76

Oman äänensä löytänyt
Itselläni on nyt jo neljäs raskaus ja LA 20.01.2013 eli tänään on RV 19+1 ja poika tulossa.

Ekat liikkeet tunsin jo raskausviikolla 14. Nyt viimeisen 1,5 viikon aikana on joitakin tuntemuksia oikealla puolella kylkiluissa. Ultra tulossa viikon päästä mutta pieni pelko on että onko ne vauvan potkuja ja että onko vauvalla kaikki ok. Yöllä tulee usein herätty ja mietin ehkä asioita liikaa mutta toivotaan parasta :-)

Miten teillä on pahoinvoinnin kanssa? Itselläni pahoinvointi alkoi vasta viikolla 12 ja on jokapäiväistä. Pienikin normaalista poikkeava haju saa mut jo yrjöämään.
Jospa ne pahoinvoinnit loppuisi niin voisi nauttia kunnolla raskaudesta :-)
 
Vauvan liikkeet tuntuu aika alhaalla, siitä erotan ne suolen murinoista.:) (esim. VAU:n raskausanimaatiosta näkyy aika hyvin, kuinka ylös suolet nousee ja kuinka alhaalla kohtu on) Ja selviä potkuja ja tönimisiä tulee jo, onnistuin jo pariin kertaan bongaamaan liikkeet masunahan läpikin.<3
Epäilisin, ettei ne kylkiluissa tuntuvat tuntemukset voi vielä olla vauvan potkuja, vastahan puolen välin tienoilla kohtu on navan korkeudella...? Sais olla vauvalla aika pitkät jalat notta ylettäis potkimaan kylkiluihin?:P Tai voihan kohtu olla jotenkin poikkeuksellisen korkealla, mutta silti tuntuu hassulta ajatukselta mun korviin... MUOKS** Nii joo paitsi jos on lyhyt äiti niin sithän ne kylkiluutkin "tulee nopeammin vastaan". Mut SILTI musta henkkoht vähän särähtäis ajatus korvaan, tiiä sit...:P
Mulla oli tässä raskaudessa huomattavasti vähemmän pahoinvointia kuin eka kerralla, vain pari viikkoa. Aamuällötystä kesti senkin jälkeen useita viikkoja, mutta se loppui (säännöllisenä) rv 17 alkaessa muistaakseni.:) Silloin tällöin oon vielä oksentanu, jos oon ollu liian pitkään syömättä ja sitten mättäny ruoan turhan nopeasti TAI oon flunssaisena yskiny niin voimakkaasti aamusella, että kova hakkaava yskä on nostattanu oksetuksen. Mut noin muuten ollaan jo selvillä vesillä , phiuh..:) (eka kiekalla kesti noin rv 8-17!! Parhaimmillaan oksensin 4 kertaa 24h sisällä eli olihan se jonkinmoinen kojettelemus -vaik ois voinu olla viel pahempiki tosin...)
 
Liikkeet tuntuu mulla ainaki alavatsalla aika keskellä, välillä vähän oikealla puolellla enempi mut usein alhaalla ja keskel. Olin flunssan kourissa viimeviikolla ja lämpöä oli 3-4päivää niin vauva oli sillon tosi rauhallisesti. Mut nyt alkanu taas potkia enempi :) Huh.

Mulla loppu pahoinvointi säännöllisenä siinä rv 16 kohdalla suunnilleen. Sen jälkeen epäsäännöllisesti välillä, kun menee aamuvuoroon töihin. Mut ihan hyvä olo on ollu nyt. Vähän kohdunkasvu on alkanu tuntuu kipeältä, mut eiköhän se taas siitä! :)
 
mulla myös liikkeet tuntuu hyvin alhaalla ja aika keskiviivan tuntumassa tai vähän sivulle. Nyt ehkä viimeisen viikon aikana alkanut tuntua jotenkin vähän säännööllisemmin ja myös istuessa. Tätä ennen aika harvakseltaan ja pitkällisen tunnustelun jälkeen makuuasennossa.

Mä olen päässyt hävettävän vähällä pahoinvointien osalta, pari viikkoa oli jossain vaiheessa aiemmin etova olo, mutta ei oksentelua. Pari kertaa olen raskauden aikana oksentanut, mutta nekin taisivat johtua Panacodista...

Tsemppiä, todennäköistä on, että kaikki on siellä hyvin! Itsekin edelleen kuitenkin panikoin vaikka liikkeet tuntuvat ihan selvästi :)
 
Tuttu tunne toi panikointi. Tuntuu välillä ettei ehdi yhtään nauttimaan raskaudesta ku koko ajan hermoilee onks kaikki hyvin. Ja onks tää ja tää tuntemus ihan normaalei. Toivottavasti sitä osais edes loppu raskaudesta nauttia. Jossain vaihees tulee todennäkösesti sellanen olo et syntyis jo :D Ku nyt on sellanen olo et pysyis nyt vaan siel tarpeeks kauan. :)
 
Mie olen tuntenut jo jonkin aikaa sellaisia muljahduksia päivittäin ja välillä joku tönii virtsarakkoakin. Ei kyllä vielä ulospäin liikkeet näy. Alkaa heti huolestuttaa jos liikkeitä ei oo rekisteröinyt vähään aikaan. Pahoinvointihan mulla alkoi viikolla 6 ja välillä on ollut ihan hirveetä. Henkisesti ja fyysisesti monta viikkoa kestävä pahoinvointi on ottanut koville. Viime viikosta alkaen olen saanut vähän paremmin pysymään ruokaa sisällä ja olossa sen huomaa heti. Oon jaksanut käydä töissäkin. Välillä elin pelkillä tomaateilla. Pahimmissa oloissa yritin saada pysymään sisällä apteekista saatavia nutriletin mehumaisia ravintojuomia. Mutta edelleen huonojakin hetkiä on, aamulla oksensin autokatokseen just kun oltiin lähdössä töihin. En tiedä loppuuko tää oksentaminen ollenkaan... On kuitenkin jo 19+4. No näillä mennään eikä muuta voida. Onneksi vauva kasvaa.
 
moi, toinen raskaus nyt menossa ja oon tuntenu liikkeitä jo rv 15 ku tis mitä tuntea ekast raskaudest ni oli helpompi tunnistaa potkuiksi..

ekan raskauden myötä ei ollu minkälaista pahoinvointia mutta tän kaa voi että tätä pahaa oloa, joka päivä joka kerran ku laittaa ruokaa itelle tai pojalle ni tulee paha olo tai jos ei oo syöny vähää aikaa mitää tai syöny liian paljo tulee paha olo...  toivoisin tän raskauden jo loppuvan , ei meinaa millää jaksaa..
 
Täällä on tuntunut jo viikolta 16 pieniä potkuja, jotka nyt vahvistuneet. Mielestäni ei vielä päältä päin näy eikä juuri tunnukkaan....varsinkin innostuu karkin/suklaan syönnin jälkeen selvästikin. Useita kertoja tuntuu päivässä varsinkin istuessa tietokoneen ääressä...niihin on melkeen jo tottunutkin eikä kaikkia ees sillee erityisesti huomaa. 

Ihmettelin, miten niin ajoissa tuntui vaikka kyseessä on esikoinen mutta olen aika hoikka niin voi vaikuttaa.

Pahoinvointi jäi mulla sinne 8-9 viikoille, enkä silloinkaan joutunut oksentamaan kertaakaan. Aamupäivisin parin tunnin ajan ällötystä varsinkin liikkuvassa autossa mutta kun samalla mussutin omenaa hyvin hitaasti sai jotenkin pikkuhiljaa aina olon kääntymään hyväksi. Äidilläni ei ole myöskään kenestäkään meistä 4:stä ollut pahoivointia, eli kai sekin on osittain perinnöllistä. :)  Minua esikoisenaan hän sitten synnyttikin 36 tuntia, lopulta imukupilla mut saatiin tulemaan....toivottavasti se ei ole perinnöllistä ;>
 Kauhulla luen teidän pahoivoivien kertomuksia, että ei kyllä kuulosta ollenkaan helpolta....varsinkin jos jatkuu vielä näinkin pitkällä :(

Tsemppiä!
 
Täällä on liikkeet tuntunut jo muutaman viikon ajan, lähinnä vasemmalla puolella ja rakenneultrassa kävikin ilmi, että istukka on oikealla etuseinässä. Näin ensikertalaisena vauvan liikkuminen tuntuu tosi ihmeelliseltä. Toivon, että mieskin pääsisi pian osalliseksi näistä liikkeistä.
 
Nyt tuli käyty ultrassa ja kyllä kätilön mielestä on ihan normaalia että potkut tuntuu kylkiluissa. Nytkin ultrassa vauva oli poikittain, selkä äidin vatsaa päin ja siinä se potkii suoraan kylkiluihin.

Pahoinvointi on sinäänsä helpottunut mutta erilaiset hajut saavat minut taas yrjöämään. Kätilön mielestä sekin on poikaa odottavalla äidillä ihan normaalia :-)

Mutta tärkeä on että pojalla on kaikki ok. Nyt vastaa huomaa että vatsa on kasvanut - vanhin lapsistani (14-v. tyttö) sanoi että nyt on äidillä iso vatsa :-)
 
Kyllä noi kylkiluupotkut on joo ihan normaaleja. Eihän ne tietenkään siellä tunnu jos vauva on perätilassa ;) mutta kyllä viime raskaudessa sai niin kipeitä muksauksia kylkiluihin että oksat pois. Joskus vauva työnsi jalkansa kipeästi kylkiluiden alle ja työnsi, niin että täytyi itse hellästi työntää se takaisin... Tietenkin jos on lyhyempi äiti, niin varmasti tuntuu siellä suunnalla paremmin kuin pitkäselkäisellä mammalla.
Nyt liikkeet tuntuvat lähinnä keskivatsalla, reunoissa ja alhaalla, kun vauva on väärinpäin ja välillä poikittain. Välillä on taas niin kipeitä potkuja, että tekisi mieli itkeä.
Pahoinvointia ja oksentelua ei ole enää niin paljoa :) kyllähän tuo 20vk riitti, kun takana oli jo yksi raskaus loppuun asti kestävällä oksentelulla.
 
Toki toki vauva voi potkia kylkiluita, eihän siinä oo mitään ihmeellistä. Mutta epäilin, että voiko ne jo puolenvälin tienoilla tuntua siellä asti, kun kohdunpohja yltää silloin hädin tuskin navan korkeudelle.:P Ainaki siinä vau:n animaatiossa kohtu näyttää niillä viikoilla olevan vielä niin alhaalla kylkiluihin nähden, ettei niihin osuis, vaikka ois kättä pidempää vauvalla apuna.:D Kattokaa vaikka ite... http://www.vau.fi/Laskurit/Raskaus-animaationa/
(Tosin onhan nuo mittasuhteet yksilöllisiä..Et siin mieles joo..)
 
Alissa23, siitä just puhuin itekin vaikka huonosti taisin ilmaista :) loppua kohtihan ne pahenee, mutta kyllä mullakin on jo kylkiluissa tuntunut. Nyt ei vähään aikaan, kun vauva ei tykkää tällä hetkellä olla oikeinpäin, mutta vielä muutama viikko sitten. Varsinkin jos istui eli oli selkä kyyryssä, niin otollisestihan ne luut sinne kohtuunpäin työntyi.
Ehkä johtuu lyhyestä selän pituudesta, mutta mulla ainakin on jo kohdunpohja kylkiluissa kiinni. Ja tossa se on jo hetken ollut... toi raskaus-animaatio taitaa olla tehty vähän pidempiselkäsille :)
 
Mulla ainakin suht lyhyt väli alavatsalta kylkiluihin ku oon vaan 155cm. Mutta onneks ei oo viel sinne potkinnu :D Ku potkii edelleen alas. Et tykkää varmaan olla enemmän pää ylhäällä. Tai sit poikittain. Mut ylös ei oo kyl potkinnu yhtään. Ja odotan kovasti et liikkeet tuntuis jo ulkopuolelle :D Viel kaks yötä rakenneultraan. Menis nyt aika pian!
 
Joo, ei taida tuo animaatio ihan yks yhteen olla joka naisen kohdalla.;) Mut se hieman havainnollistaa.
Ja voihan tietty kohtu olla taaksepäin kallellaan, silloinhan kohtukin varmaan tavoittaa kylkiluut nopeammin.
Ollaan niin yksilöllisiä kaikki mitoiltamme.:)
 
Mites teillä muilla tuntuu nyt liikkeet? Mul tuntuu ainakin tosi hyvin. Ja monessa, monessa paikassa. Tuntuu jo kaikenlaisia myllerryksiä. Ja jos on vapaa päivä niin heräilen kaikes rauhas ja herättelen pikkuista silittelemällä vatsaa. Niin kyllä siellä alkaa möyryämään :) Ja ollaan ruvettu miehen kans laulamaan masuasukille iltasin niin siitä se kans aina riemastuu kovasti! Aika hyvin tuntee kans sen missä kohtaa vatsassa asukki milloinkin on, varsinki ku on selälleen ja tunnustelee. Muutenki ihanaa et hän yleensä vastaa silityksiin vaikka oliskin nukkumassa :)
 
Mulla viikkoja 24+1 nyt ja liikkeitä tuntuu pitkin ja poikin mahaa.. :D pikkuhiljaa alkaa jo ihan käteenki tuntumaan ku masulla kättä pitää.. :) nii ja tää on nyt neljäs raskaus ja mulla kyl alko liikkeet tuntumaan ihmeenki myöhään, oisko viikolla 17-19 voi johtuu siit et istukka eessä ja tota omaa massaa sen verta paljo kuitenki, kettumaisinta on ku tää pieni tuntuu potkivan koko ajan tonne alas et saa kyl ravata vessassaki heti urakalla.. :)

pahoinvointii oli rv4-12 silleen et joutu ihan kävästä halaan vessanpönttöä ja vielki on kyl etovaa oloa vähä väliä enkä nyt usko et se lakkaa enneku pikkunen on syntyny..
 
Vauva istuskelee mun masussa aika pitkälti perätilassa, joten potkut tuntuu alamasulla eniten. :) Ja vilkas tapaus onkin! Kun istukka ei ole edessä niin potkut ja liikkeet tuntuu TO-DEL-LA selvästi, siis ei esikoisen liikkeet tuntunu läheskään näin selvästi vielä näillä viikoilla.
Sain jo pariin kertaan videollekin tallennettua masun hytkymistä, hurrrrjaa.:)
Ja kättä vasten mulla on tuntunu liikkeet jo rv 17 lähtien, isi tunsi tasan 20+0. Aika hauskaa oli, kun rakenneuä:n jälkeen kätilö sanoi, että kohta voi sit alkaa tuntua potkut jo uloskin päin. Naurahdin, että ne on kuule tuntunu jo monta viikkoa ja isäkin on saanu osansa...:D Oli kätilö hieman hämillään.;)
 
Ihanaa :) Kyl vaan noi liikkeet on niin tärkee osa päivää! Heti tulee sellanen inhottava olo jos ei saa aamul heti ekana masukkia heräämään. :D Mut kyl se sielt yleensä herää viimeistään sit ku herättelen häntä. Ja tuntuu kans hyvin potkut käteen ja kyllä muutkin myllerrykset tuntuu! Ja mulla kans onneks istukka takana et saa nauttia näistä ihanista liikkeistä!
 
nyt kun on rv 25+4 niin potkut tuntuu jo koko päivän. Välillä täytyy vauvelia jo rauhoittaa ja sanoa että pitäisi hetken taukoa mutta jos taas on hetken potkimatta niin alkaa heti huolestumaan että onko kaikki ok. Mulla tuntuu potkut suurimmaksi osaksi ihan alavatsasta. Erilaiset Hajut saavat vieläkin voimaan pahoin. Kai se jossain vaiheessa loppuu ?!?!
 
Takaisin
Top