Vauvan liikkeet loppuajasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja esukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

esukka

Silmät suurina ihmettelijä
Onko teillä vähentynyt vauvan liikkeet loppuraskaudessa? Mulla on nyt 38+0 ja muutaman pvän aikana vähentynyt huomattavasti liikkeet! Tottunut siihen kauheaan myllerrykseen emoticon
Neuvolassa pari viikkoa sitten meinasivat, että vauva on alkanut laskeutumaan ja mietinkin, että taitaa siihen liittyä nuo liikkeiden vähentymiset.. Siltikin meinaa vähän huolestuttaa! Äsken kyllä laskeskelin jo tunnin aikana esiintyviä liikkeitä, ei niitä ihan kymmentä ollut, mutta kaippa sekin on vaihtelevaa! jos vaikka vauva nukkuu..

Alavatsakipujakin (menkkamaiset) alkaa olla yötäpäivää..ei mitään järetöntä kipua, mutta jatkuvaa tasaista kipua! Mutta taitaapi olla normaalia :) jospa se siellä valmistelis synnytystä varten..

Mulla ei oo vielä liikkeet vähentynyt. Eniten tuntuu, kun menen selälleni makaamaan (ja herätän vauvan), niin johan rupeaa vatsa hyppimään. Tosin selällään en itse pysty olemaan kovin pitkään. Mut kai ne liikkeet voi loppuajasta vähentyä kun ei siellä vatsassa enää oo tilaa liikkua.

Tällä kertaa huomasin selkeästi tuon liikkeiden vähentymisen tuossa rv37+, aiemmat raskaudet ovat loppuneet sen verran varhemmin, ettei liikkeiden vähenemistä ole ehtinyt tulla...

Kuitenkin sitten, kun synnytys alkoi lähetä poika taas melskasi ihan entiseen malliin jollei kovemminkin. Liikkeet vain tuntuivat erilaisilta kuin aiemmin, niissä oli aika paljon voimaa ja päätä ei juuri pystynyt pyörittelemään, kun oli kiinnittynyt niin alas.

Ainakin tämä kaveri touhuu vielä aika paljonkin..mutta uskoisin, että tämäkin asia on niin henkilökohtaista..eikä kaikki vauvat ole niin aktiivisiä kohdussa :) Pääasia, että on välillä liikeitä niin en usko, että vauvallasi ole hätää siellä :) Kyllä itsekin välillä mietin, että onko kaikki hyvin jos en ole liikeitä huomannut vähän aika :)

Mulla on nyt rv 38+3 eli aika samoissa mennään  ja kyllä täälläkin on liikkeet vähän rauhoittuneet ja muuttuneet, ei ehkä niin voimakkaita enää, pientä myllerrystä. Ja menkkakivut myös täällä ihan jokapäiväisiä ja öisiä, vähän jotain vihlontaakin tuntuu välillä. Selkäkin on aika kipeä, oon käyttänyt lämmintä vehnäjyvätyynyä, se rentouttaa mukavasti :).

Mulle sanottiin neuvolassa että vauvat yleensä hiljenee noin viikkoo ennen syntymäänsä, mut eiköhän tämäkin ole hyvin tapaus kohtasta. Meillä on liikkeet hiljentyny, ovat vaimeempia pääsääntösesti kun pari viikkoo sitten, eikä ihan yhtä paljoa liiku kun aikasemmin. Eiköhän sekin vaikuta kun tila alkaa loppumaan, ei enää pysty riehumaan niin kovasti. =)

mulla tänän rv 38+0 ja on kyllä kaveri mahassa huomattavasti rauhottunut. Alkuun siis vedettiin välillä sellasta masudiskoa, ettei saanut edes nukkua, mutta eipä enää. Puhuttiin tästä justiin viime viikolla neuvolassa ja todettiin, että pikkunen vaan nukkuu enemmän päivisin. Koska sitten kun se on taas hereillä niin kyllä tuntuu liikkeet taas, hyvä ettei kylki ole mustelmilla kun se oikein pistää potkuja tulemaan :) Mutta siis kyllä on rauhottunut. Ja samoja vaivoja täällä myös, öisin eniten niitä kamalia alavatsakipuja kun tämä taas runnoo mua päällään.

Hmm... Mun vauvani ei kyllä ole vieläkään rauhoittunut ja perjantaina tulee 42 viikkoa täyteen. Eikä hän ole laskeutunut saati kiinnittynytkään. Mikäli annettais, hän lilluisi varmaan tammikuuhun asti mun masussa. Eipä tuo itseänikään haittaisi, jos se vain olisi biologisesti mahdollista. :)

hei, huomaan tässä että en osaa käyttää tätä uutta vau keskustelu palsta versiota;). Taisin lähettää sulle pajunkissa viestin;)...juu siis kirjoittelin, että täällä myös tuntuu et vauvan liikkeet vähentyneet- muuttuneet. Mut kipeetä tekee kun vauva tietyissä asennoissa,,,jalka kiinni masussa...eilen neuvolassa kaikki ok, sydänäänet ja "kaveri" laskeutunut jo viime viikkoonkin nähden. Eli tulossa taitaa olla maailmaan tässä ihan joskus, miloin hän päättää et nyt tulen;) eli jännää odotusta ihan tämä loppuaika.

Kits tiedosta pajunkissa;) hyvä et tulivat sulle, mietin eka hetken et mihinkä ne menivät kun missään ei näkyneet. Mä oon NIIN kätevä näiden koneiden kanssa.

Minäkin olen tämän uuden foorumin kanssa ihan surkea. Älkää yhtään ihmetelkö, jos joskus saatte viestejä tai kaveripyynnön (mitä tällä foorumilla misella tekee, tulee jotenkin teinimeininki mieleen?) Ja aina olen painamassa "peruuta"-nappia ensin. Joo, se off topicista.

Nyt oon huolissani... yhen ainutta liikettä en tunne. Koitan syödä makeaa, rauhoittua itse, kuunnella musiikkia, herätellä vauvaa... mitään en tunne. Ahdistavaa. Yöllä noustessani oikealta kyljeltä ylös tunsin aivan hillitöntä kipua. Sänkyyn palatessa menin vasemmalle kyljelle ja kipu helpotti. Ajattelin, että kun vauvan jalat on oikealla, niin ne painoi johonkin hermoon tai jotain... mutta nyt kun liikkeitä ei tunne - alkaa todella hermostuttamaan.

Heh, heti kun sain tämän kirjoitettua alkoi tuntua pientä liikettä. Ette usko kuinka helpottunut mieli, kun pitkään yritin kaikki konstit. Paljon tehokkaampaa näköjään valittaa teille. ;)

Meemi, voin kuvitella, että hermostuttaa, jos ei vähään aikaan saa vauvaa liikkeelle. No mutta hyvä, että liikkuu, kaikki on varmasti hyvin! :)

Mulla vauva liikkuu ja myllertää tosi paljon, joten ei sitä ehdi miettiä. Ja nyt kun oon tään flunssassani saanu vielä ihan kauhean köhäröhä yskän, niin että meenaan keuhkot yskiä pihalle, niin vauva raasu ei varmaan saa nukuttua ollenkaan. Maha kun pomppii koko ajan hirveästi yskiesssäni. Ilmanko vauva onkin koko ajan hereillä... vastaa yskimiseeni kääntyilemällä.

Tänään heräsin siihen, että silmät on muurautuneet rähmästä... ilmeisesti silmätulehdus tähän kaupan päälle... :(

Ihanaa, meemi, että alkoi purkautumisella liikkua. Itsekin muistan viimeisiltä raskauspäiviltä sen, miten liikkeet vähenivät ja muutamaan kertaan piti tosissaan pysähtyä miettimään niitä ja kuulostella jonkin aikaa ennen kuin vastaus tuli.

Helpottaa sitten, kun vauvelin saa ulos, tuossahan tuo sätkyttelee ja jos ei sätkyttele niin ainakin hengityksen näkee koko ajan. Tässä taas vahtaan nukkuvaa nuorimmaista...

Meemi laske nyt kuitenkin että saat ne 10 liikettä per tunti.. Mulle sitä teroitti just neuvolassa että ne pitää saada laskettua joka päivä, ja jollei saa niin sitten synnärille yhteys..

Onneksi kuitenkin sait vähän liikettä aikaiseksi.

:)

Mitä teille on sanottu tuosta liikelaskennasta? Siis milloin se pitäisi aloittaa ja pitäisikö se tehdä joka päivä? Kun kysyin siitä neuvolassa, niin th sanoi että vasta sitten jos raskaus menee yli lasketun ajan, pitää alkaa laskemaan liikkeitä. Itse olen muutaman kerran huolestunut, kun liikkeitä on tuntunut jotenkin tosi vähän, kun yleensä masussa myllätään tosi paljon. Tänään aamupäivällä viimeksi oli vähän sama tilanne kuin meemillä, mutta onneksi nyt illalla on myllerretty taas kunnolla.

Mä oon viikoilla 38+3 ja eilen siis th sanoi että seuraa liikkeitä. Aiemmin ei ole asiasta huomauttanut. Sanoi että kerta päivään pitää saada se 10 liikettä laskettua. Eli jos pitkään tuntunut ettei liiku, niin makaamaan ja ottaa sitä ennen jotain makeaa, mehua tai vaikka suklaata. Siinä pitäisi sitten saada tuo vähintään 10 liikettä per tunti laskettua. Jollei niin sitten pitäisi ottaa yhteyttä synnärille. Näin siis minulle on selitetty. Voi olla että vähän erilaisia neuvoja eri tht antaa..?

Meillä vauva on tänään koko päivän ollut kyllä paljon tavallista hiljaisempi. Kuitenkin joitain liikkeitä olen nyt havainnut. Täytyy vielä huomenna seurata tilannetta. Kamalaa olla huolissaan pikkuisesta. :/

Liikelaskennasta mulle on sanottu (ihan jo jostain viikolta 30) että jos yhtään tuntuu, että liikkuu normaalia vähemmän, niin sitten on syytä laskea. Jos myllertää jatkuvasti, niin eihän silloin toki ole tarvetta laskemiseen.

Takaisin