Vauvan lääkitseminen

eyewink

Vauhtiin päässyt keskustelija
Juu, eli nyt kun tytyllä on ilmenny kärttyisyyttä ja kipuilua enempi ja vähempi kun oli rokotukset joka nosti kuumeen ja tämä iki-ihana hampaiden tulo joka taas valvottaa päivin ja öin (päivällä ei niin paha tietenkään mutta kun illalla ei oikeen tahdo saada unta ku vaan itkettää) niin olen miettiny tuota lääkitsemistä.
Eli neuvolatäti suositteli antamaan nestemäistä panadolia kivunlievitykseen. Annoinki ja tosi hyvin tyttö sen nieli (pienestä irvistelystä huolimatta) ja nukku tosi hyvin ja sikeesti useemman tunnin (tästä päätellen heräily on siis kivusta johtuvaa..) mutta sittenpä en saanutkaan enää nestemäistä lääkettä menemään ku alko hirvee vastaan rimpuilu, itkeminen ja kakominen.
No olihan tuolla suppojaki, mutta helkkari ku en niitäkään meinaa saada menemään! Rasvaan ne tietty ensin perusvoiteella ja kun oon saanu sen sisälle niin se joko livahtaa takas ulos tai sitten en saa sitä ollenkaa menemään.. Tyttö vissiin tikistää vastaan tai jotain... Muutaman kerran oon saanu supon menemään, harjoitus tekee mestarin, vissiin?

Onko muilla samoja ongelmia, vinkkejä? Haluaisin antaa lääkkeen mieluummin nestemäisenä mutten viitti kiduttaa tyttöä sillä väkisin juotolla..

Ja toinen mietintää aiheuttava on se, että kuinka kauan tätä kipulääkkeillä lääkintää voi jatkaa?
Oon nyt antanu neljänä iltana peräkkäin ja on nukkunu tosi hyvin alkuyön sen ansiosta, mutta nyt mietityttää että kuinka kauan uskallan antaa lääkettä.. Tuntuu hurjalta antaa lääkettä useampi päivä peräkkäin noin pienelle.. Mutta tuntuu myös hurjalta katella ku toinen on selvästi kipeä ja itkee sitä..

Päivällä en anna lääkettä ollenkaa, kiukut ja itkut kutakuinki on hallittavissa sylittelyllä yms lohduttelulla mutta yöllä kun kaikkien pitäis saada nukuttua..
Kysyin neuvolasta ja tapansa mukaan siitä meidän neuvolatätistä ei saanu mitään kunnon vastausta irti. Mutisi vaan jotain ja kun kysyin että viikko? kaks? niin meinas ettei viikkoakaan kannate.. Muttei siitä oikeesti ota mitään selkoo.. Enkä jotenki muutenkaa luota sen nykytietämykseen, se on vähän vanhempi nainen, sellanen hissukka piipittäjä..

Huoh, mitä ootte mieltä, ootteko miettiny samoja asioita; ootteko kyselly lääkäreiltä tmv henkilöiltä asiasta? Kokemuksia ymv..?
 
Suppojen kanssa todellakin harjoitus tekee mestarin...tosin valitettavasti myös siitä vastaanottavasta osapuolesta. ;) Meillä siis tuolla isommalla vaatii välillä 4-5 palautuskertaa ennen kuin luovuttaa eikä päkistä sitä ulos. :D
Se nestemäinen panadol on ihan tajutonta jänkkiä,liki puhdasta sorbitolia kun taitaa olla. En yhtään ihmettele siis, jos noin pientä kakostuttaa. Lisäksi ainakin se pullon mukana tullut ruisku oli jotenkin kolho käyttää ja sillä tuli ruutattua liian kovasti välillä. Niinpä me siirryttiin esikoisen kanssa käyttämään ihan tavallista lääkeruiskun mäntää. Noin pienelle en ole koskaan (onneksi) joutunut lääkettä antamaan, mutta oliskohan pienestä päähän lyönnistä apua...hiukan tissimaitoa kaveriksi??? 
Nyt käytetäänkin mieluiten noita pamol f:ä, ne vaan liuotetaan lusikalliseen vettä ja eiku ääntä kohden. Ne on tosin vasta 9kg ylöspäin. :/
 
Me oltiin 1,5kk:n iässä kyssillä flunssan takia ja siellä opetettiin antamaan neidille pienemällä ruiskulla pikku tipoissa se "nestemäinen" panadol, tuonne kielen reunaan takaosaan, lähelle poskea, niin menee helpommin alas... Ja sekin kyllä vaatii pieneltä totuttelua, mutta kuurin loppuajasta suju meillä jo tosi hyvin, että tulevaisuudessa jos tarvii nii tuskin on enää vaikeuksia. Suppoja en oo saanu kans muuten laitettua, kun vanupuikon päällä työntämällä ja toki rasvaamalla suppoa ensin... Ei varmasti pienestä kovin mukavaa niiden laitto ole, joten ajattelin kokeilla esikoisen kohalla tota vanupuikko kikkaa ja sillä keinolla sit ilman pahempia ongelmia saanu ne laitettua kummallekkin. Mut tää uusin tulokas sit kyl saman tien aina kyhäilee kakan ja suppo tulee heti ulos, joten se nestemäisen käyttö oli muutenkin melkeen pakkorako siinä talvella... :)
 
Niin ja tosiaan meille sanottiin, että 1,5vkoa ois se maksimi, tietysti vähempi aina parempi...
 
Mitä pitiks sen nestemäisen panadolin mukan joku ruisku tulla, meil ei tullu. Mut en oo sitä kyl joutun edes antamaan.

Supoissa meil sama ongelma, joskus ekalla yrityksellä jää ja joskus sitä saa sen 4 kertaa laittaa että neiti ei pusaa sitä ulos.

Me jouduttiin silloin rokotuksien jälkee antamaan ja sit noihin hammasvaivoihin ollaan satunnaisesti annettu jos näyttää ihan sietämättömält se tilanne.
 
Suposta.. oon nyt joutun jonkuu aikaa antamaa kun neiti on flunsassa/kuumeessa ni se tosiaa tulee ulos, mut miä ku laitan sen sinne ni pidän siin sormee (välil varovast kokeilen tuleeko se sielt viel ulos) niin kauan kun se pysyy siel, ollu tosi toimiva taktiikka kun neiti tääl kans yritetää puskee sitä ulos eikä sitä meinaa sen jälkee takas enää saada. :)
 
Minäki oon nyt sitten onnistunu sen supon laittamisessa :) Ensin työnnän sen sisään ja sitte vielä pumpulipuikolla vähän syvemmäs ja sit äkkiä jalat ristiin tytyltä :) Ja ei tule ulos..
Nestemäinen ei uppoa vieläkään, ei ruiskusta eikä maidon seassa... Vaikka kylläpä tuo suppoki ajaa saman asian ainaki meillä poistaa kivun kivasti :)
 
Joo mä puristan niit pakaroita vissii sen 5min yhtee et varmana pysyy. :D
 
Takaisin
Top