Vauvan kuvia nettiin/someen

Miksi muuten ette siis raskauskuvia ole julkaisseet netissä, jos muuten itsestänne olette kuitenkin....?

Mä en siks julkassu, kun en halunnu "turhien" ihmisten tietävän raskaudesta. Eli niiden, jotka ei pidä yhteyttä muuten kuin somen välityksellä.

Edit: ja siks, koska itseäkin ärsyttää, jos ja kun jotkut laittavat jatkuvasti mahakuvia. :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Itse vaihdan FB-profiilikuvan tasan silloin, kun ulkonäköni on muuttunut niin radikaalisti, ettei vanhasta kuvasta minua enää tunnista (tai olen jotenkin erityisen ylpeä vaikkapa uudesta tukasta, jonka kampaaja loi tms 'isompaa'), joten ei mahakuviakaan tullut sitten laitettua kuin yksi, joskus viikoilla 37 (?). Tosin en myöskään muuten kuin sillä kuvalla koskaan ilmaissut julkisesti FB:ssä olevani raskaana, en kokenut siihen tarvetta. En myöskään halunnut käydä mitään julkista mahakeskustelua tai 'joko se on syntynyt'-kyselyjä seinää täyteen.

Mä en julkaissut raskaudesta mitään. En halunnut kaikkien tietävän ja minulle odotus oli niin intiimiä ja henkilökohtaista, ettei se kuulunut minusta someen. On sieltä saanut lukea jokaisesta raskausviikosta päivityksiä ja synnärille lähdöt, kaikki. Itse vieroksuin ajatusta postaa synnytyssalinkin tapahtumia someen ja ennenkuin vauva on ees pesty, niin se on jo sinne infottu. Mutta eihän siinä mitään, jos joku tykkää kaiken siellä jakaa, niin jakakoon. Ei se ole minulta pois. Minulla oli yksi salainen kansio, joka näkyi vain vanhemmilleni ja kummeille ja sinne pistin massustani sitten kuvan viikoilla 37.

Ja sitten se, miksi en halunnut kaikkien tietävän. Minusta oli hauskaa kihistä tyytyväisenä, kun sukulaiset tai tutut höpötti et millos sä lisäännyt ja plaa plaa ja samaan aikaan raskaana ollessani vaan kirjoittelin et nooooh.. saa ny nähdä.. eiköhän niitä muksuja sit joskus putkahda, sen näkee sitten et milloin. Toinen vakavampi syy oli se, että pelkäsin jonkin menevän vikaan ja en tosiaankaan haluaisi sitten joutua siellä somessa kertomaan, että lapsi on kuollut tms.. En varmasti olisi kestänyt kysymysten tulvaa, et kumpi tuli ja millon se syntyy, jos vaikka jotain olisikin käynyt hullusti tai lapsi olisi vammautunut tai mitä vaan... näitä asioita minulla pyöri alkuraskaudessa mielessä ja päätin, että raskaus ja syntymä ei kuulu someen.

Olihan se sitten ihanaa ilmoittaa terveen ja terhakan pikkuisen syntymästä.

Itse kyllä laitoin sellaisiakin kuvia faceen jonkin verran, joissa näkyi myös mun raskausmasu. Mutta vaan siis seinälle niin että eivät julkisesti kummiskaan näy, ainoastaan kavereille.

Miksi pitää facessa kavereina sellaisia, jotka eivät oikeasti ole niin läheisiä kavereita joille raskaudesta haluaisi kertoa?
Mutta en mäkään siis julkisesti mitään lapsesta olevia juttuja laita, ainoastaan tosiaan niille jotka mun kavereina on.

Mä olen muutamat kuvat myös pikkuisesta syntyneestä tytöstämme faceen laittanut, nekin niin että eivät julkisesti näy.
Ja kaikki on sellaisia soveliaita kuvia, eli ei mitään nakuna juttuja tms.
Olen ajatellu että kun lapsi kasvaa ja kasvot alkaa olemaan sellaiset että niistä alkaa jo tunnistamaan, niin sitten en välttämättä laita enää kovinkaan montaa kuvaa tytöstä faceen.

Mäkään en alkuun laittanut raskaudesta mitään, mutta rv 30 paikkeilla taisin julkaista ekan masukuvan.
Mä olin niin onneni kukkuloilla koko raskaudesta, että halusin jakaa sitä onnea muidenkin kanssa, myös niiden kenen kanssa nyt ei välttämättä ole ihan koko ajan tekemisissä. Varsinkin kun sitten loppuraskauden aikana en enää ystäviä niin kauheasti tavannut kun mun liikkuminen oli niin hankalaa että oleilin lähinnä kotona.

Mä en osaa oikein elää jommassa kummassa ääripäässä; kaikki tai ei mitään.
Mun mielestä mä olen hyvän maun mukaan joitain kuvia julkaissut kavereilleni, enkä näe siinä mitään pahaa.

Itse kyllä laitoin sellaisiakin kuvia faceen jonkin verran, joissa näkyi myös mun raskausmasu. Mutta vaan siis seinälle niin että eivät julkisesti kummiskaan näy, ainoastaan kavereille.

Miksi pitää facessa kavereina sellaisia, jotka eivät oikeasti ole niin läheisiä kavereita joille raskaudesta haluaisi kertoa?
Mutta en mäkään siis julkisesti mitään lapsesta olevia juttuja laita, ainoastaan tosiaan niille jotka mun kavereina on.
.

No itselläni on esim FB-kavereina paljon miehen sukulaisia, joita en ole koskaan edes nähnyt (tai nänhyt kerran pari), mutta joiden ystäväpyyntöihin olen kokenut jonkinnäköistä velvoitetta vastata myönteisesti sen sukulaisuuden takia.

Ja niinkään ei ole itselläni kyse siitä keiden ihmisten kanssa somessa viestin vaan siitä kuinka turvallisena somea pidän noin ylipäätään.

Mulla sama ku ReginaVeritaksella. On tätiä ja setää kavereina ja vanhoja koulukavereita, joiden kans oli ja on kaikki ok. Silti en halunnut kaikkien tietävän ja se minulle/muille suotakoon. Ja selitinkin mielestäni hyvin, että miksi. On helpompaa kertoa huonot uutiset vain läheisille, jos jotain olisi mennyt vikaan kuin kaikille. Itsekin olen laittanut pojastamme muutaman fiksun kuvan ja aina puettuna yms. Eli siinä hyvän maun sisimmässä piirissä.

Julkisesti en jaa yhtään mitään.

EDIT: Ja olihan se yllätys sitten mahtava! ;)

Samaa mieltä monen edellisen kanssa tuosta että kivempi pitää asioita omana tietona, kiva ylläri oli kun sitten itse ja mieskin mainitsi facessa vauvan syntyneen, oli suurin osa tutuista että wtf kun ei ollut asiasta huudeltu. Raskausaikana tuli laitettua itsestä kuva profiilikuvaksi mutta sekin vain takaapäin otettu että ei siitäkään pystynyt arvaamaan. :grin Yllärit on kivoja!

Mulla kanssa facessa kavereina kaukaasempia sukulaasia, vanhoja koulu kavereita ym, joiden ei kaikkea tarvii mun asioista tietää. Lisäks en päivitä kuvia ittestäni kun noin kerran kahteen vuoteen. Ja raskaudesta ei kerrottu kuin muutamalle, niin pitkään, kun ei näkynyt mihinkään, koska mulla oli suurentunut keskenmenon riski. Lisäks supistukset alkoi noin 20 viikolla niin voimakkaina, että oli ennenaikaisen synnytyksen riski suuri. Ei huvittanut muille siitä puhua, kun oli lähes koko raskauden ajan pelko lapsen menettämisestä.

Mun facebook olis aika tyhjä, jos ottaisin sinne vaan lähimmät ystävät, jolloin minun ei oikeastaan kannattaisi olla koko facessa, koska keskustelen näiden ystävien kanssa usein ihan henkilökohtaisesti. Minusta some on osittain verkostoitumista varten ja minulla on siellä paljon vaan tuttuja eli koulukavereita ja tuttuja vauvakerhoista ja mistä milloinkin.

Vaihdoin itsestäni profiilikuvan facebookiin joskus rv 24, mut ei siitä kuvasta helposti nähnyt, että olin raskaana, jos ei asiaa etukäteen tiennyt. Vartavasten otettuja mahakuvia en halunnut laittaa, koska ei ole mun juttu. Loppuraskautena minusta ei vaan ollut kivoja kuvia, joita olisin lisännyt, kun olin vieläpä todella turvoksissa. Muuten ei minulla ole mitään raskausaikana itsestäni julkaistuja kuvia vastaan. Oli minut liitetty kavereideni kuviin, joissa kyllä maha näkyi.

En mä tarkoittanut sillä mun kommentilla, että facessa tarvitsisi pitää vain lähimmät ystävät. Meinasin vaan siis sitä, että kai siellä kuitenkin sellaisia ihmisiä tulee pidettyä kavereina, joille voi asioita myös jakaa? Toki kaikki ei halua raskaudesta pelkojen takia kertoa... Toivottavasti en pahoittanut kenenkään mieltä, jokainenhan tekee omat valintansa. Mutta tosiaan, mulle on siis ainakin ollut ok laittaa muutama kuva myös niin että raskausmasu on näkynyt, ja nyt jo syntyneestä vauvasta, sillä mulla on kavereina sellaisia ihmisiä jotka raskaudesta muutenkin saivat tietää tai joille sitten oli mukavakin facen kautta raskaudesta ja vauvan syntymästä kertoa :)

FB:iin laitan kuvia lapsistani ja itsestäni ja kerron kyllä esim. hauskoja lasteni tokaisuja. Kahdelta vanhimmalta (7v ja 10v) kysyn aina luvan, että saanko laittaa kuvan Faceen, Instagramiin tai blogiin ja jos ovat sitä mieltä että ei, niin sitten en laita. Instagram mulla on suljettuna tilinä, eli multa pitää kysyä lupa saako seurata ja FB:ssa julkaisen vain kavereille.

Meilläkin on rajana se, että kuvia paljaspeppuisista lapsista ei laiteta nettiin. Ei mitään kylpykuvia tai vastaavia. Juttuja kirjoitetaan aika vapaasti, tosin aivan avoimilla palstoilla olen käyttänyt tytöistä lempinimiä enkä ole maininnut tarkkaa asuinpaikkaa tms. Siinä olen myös tarkka, että en kerro netissä jos ollaan pois kotoa. Kerron sitten vasta jälkikäteen, että käytiin siellä ja siellä. Yhden kerran laitoin Faceen, että ollaan ystävien luona ja eiköhän meille oltu yritetty murtautua sinä iltana. Vaikka julkaisu näkyi vain kavereille, niin ilmeisesti joukossa oli joku epäluotettava.

Takaisin