vauvan kotiutumisvaatteet

pisces

Näppärä viestien naputtelija
Eli siis joko ootte aatellu vauvan kotiutumis vaatteita?
Minkähänlaiset lämpötilat silloin on? :o siis suurin piirtein...
Ja paljonko vastasyntynyt tarvitsee sitä vaatetta? :)
Ja mitä te pakkailette vauvalle joukkoon?? :)
Meillä on n. 20 min automatka kotiin, ja siis lämpöisellä autolla kuljetaan...
Haluaisin sellaisen haalarin laittaa vaatteksi(miksi sitä sanotaan kun on niin ku potkupuku mut siinä ei oo umpinaaset ne jalan suut? ), niin pitääkö sinne alle laittaa sukkahousut ja kietasubody? ja sit toppahaalari vai semmonen karvahaalari vuorella..?
mulle on muutenkin aivan hepreaa tuo vauvojen pukeminen, tosiaan kun ei omaa kokemusta niistä ole. olen siis paljon nähnyt vauvoja, ja pidellyt sylissä, pukenutkin vaatetta mutta ne on valmiiksi annettu mitkä on puettu. ei ikinä ole sillai tullut ajatelleeksi että mitenkäs se vauva nyt sit oikesti puetaan ja mitä kaikkea tarvistee päällensä.
Moon niin hoopo tämän pukemisen kans, ja ku mun on vaikia arvioida palijoko se vauva tarttee vaatetta ku mun on aina kylymä vaikka oliski 25 astetta lämmintä!emoticon
 
Eiköhän se ihan sukkien kanssa riitä se sukaton puku jostoppiksen pistää päälle. Itse ajattelin ihan kokopuvun ja kevyttoppiksen laittaa ja tietysti myssy päähän. Pitänee sitten vielä vähän katsoa ilmoja, mutta tosiaan eihän sitä vaavia juuri ulkoiluteta tuolla matkalla. Muuten taitaa olla yleisempää että vauvaa ylipuetaan kuin että liian vähän. Nyrkkisääntönä minun ymmärryksen mukaan on"että puetaan saman verran kuin itselle ja aina lakki/myssy päähän. tuo voi olla vähän vanhanaikaista mutta sillä saattaa olla  merkitystä allergioiden välttämiseen. Kallon aukileetkin on vielä joten pää on herkkä saamaan vetoa.Saa vapaasti kumota ;)
 
Meillä on jo vaatteet valittuna. Arvelisin, että huhtikuun lopulla, jolloin siis meillä LA, niin riittäisi pitkähihainen body, housut, sukat ja vanupuku päälle. Ja tietenkin se pipo ja tumput. Se pipo on kuulemma tosi tärkeä juuri pienelle vauvalle, koska päästä haihtuu lämpöä kaikkein eniten. Varaan kyllä mukaan myös lämpimämpää vaatetta, koska eihän sitä tiedä jos onkin hyvin kylmä päivä juuri se kotiintulopäivä. 
 
Mulla laskettu aika on vasta huhtikuun lopulla, joten noita säitä ei kyllä pysty vielä ennustamaan kukaan.. Useimmiten tuolloin alkaa kuitenkin olla jo kevät jo aika pitkällä, eikä enää ole toppavaatekelit ainakaan täällä lounaisrannikolla. JOS tämä päättää odottaa ulkoistumistaan sinne huhtikuun loppuun, voisin ottaa kotiutumisvaatteiksi nyt työn alla olevat villatakin ja villahaalarit. Jos lankaa jää yli, teen settiin vielä myssyn, lapaset ja sukat. Ensisijaisesti lapaset ja sukat, koska villatakissa on huppu. Jos sitten on viileämpää, niin voi laittaa hupun alle vaikka sellaisen puuvillaisen kypäräpipon. Tietty sinne alle tulee sitten.. mitä sinne sitten pitää laittaa, body ja sukkahousut? :D Jossain vanhassa käsityölehdessä oli myös sellaisen kaukaloon sopivan "makuupussin" ohje. Sellaisen saatan kanssa tehdä, jos ilmat näyttävät pysyvän kylminä pitkälle kevääseen.
 
Itse tein ja teen tälläkin kertaa näin:
otan mukaan useamman vaatekerran - sukkahousua, villasukkaa, potkuhousut ja jonkun nutun, "lapaset", lämpöhaalarin ja vielä jonkun ulkohaalarin. Ja EHDOTTOMASTI sen hatun, tai parikin eri vaihtoehtoa. Vielä jos kassiin mahtuu, niin ehkä joku vauvan vilttikin.

Sitten lähtöpäivänä yksinkertaisesti kysyn apua kätilöiltä, he kyllä tietävät ja osaavat. Ei mulla henk. koht ollut yhtään mitään käsitystä vauvan riittävästä pukemisesta ja kevättä kun sillonkin elettiin, niin säät vaihtelee ja tuuli saattaa olla aivan sikakylmä vaikka mittari näyttäisikin plussaa.
Ja nyt mulla varmaan pitäis olla käsitys, mut enpä muista enää. :D Ja kaikki me ollaan ihan avuttomia, kun siitä pienestä taimesta pitäisi puuta alkaa kasvattamaan... :)

Jolane tuossa korostikin hatun tärkeyttä: alkuun vauvalla on usein joku ohkainen myssy päässä sisälläkin, koska vauva haihduttaa suurimman osan kehonsa lämmöstä juuri pään kautta. Että kotiinkin kannattanee varata joku pehmoinen, ohut myssy ekoiksi päiviksi just in case. Ja siis vaikka ulkopuvussa yleensä onkin huppu, pitää siellä alla olla tietysti vielä myssykin.

Ääh... jokohan TÄLLÄ viikolla saisin tuon vauvanvaateprojektin alkuun. Tai yhtään mitään valmisteluja...
 
Mä oon suunnitellut ottavani mukaan pitkähihaisen bodyn, potkuhousut, sukat ja ostin h&m:ltä 50 cm "farkut" :D Pitäähän toisen lähtee kotiin farkut jalassa! Sit mulla on semmonen pörrönen valkonen huppari kans. Paksumpi pipo tietty, lapaset ja villasukat tms. Eilen vihdoin löysin kevyt toppapuvun, sellasen ihanan ruskean pörröisen jossa on umpinaiset jalansuut ja huppu nallenkorvilla. Vähän söpöö ;) Joku pieni viltti vielä varmuudeks päälle niin ei palellu. Onneks saa auton ovelta ovelle sitten niin ei niin järjettömän topattu tartte olla.
 
Aloitin eilen pakkaamaan sairaalakassia ja mietin juurikin näitä vauvan kotiinlähtö vaatteita. Mä en ota mitään! Sit kun tiedetään millon päästään kotiin sairaalasta niin laitan miehen hakemaan sellaiset vaatteet kotoa, jotka ovat sille ilmalle sopivat. Meiltä kun ei sairaalaan ole matkaan kun 10min autolla, joten ei paniikkia että pitäis etukäteen mitään välttämättä laitella.
Kätilö ja varmasti oma äitinikin osaa hyvästi sanoa millaista pienelle päälle laitetaan ja luulisin ainakin, että mies osaa käydä kotoa hakemassa minun ohjeiden mukaan oikeanlaiset vaatteet. Ja tosiaan, kun eihän sitä tiedä etukäteen minkä kokoinen lapsonen sieltä tulla tupsahtaa. :)
 
Tuskin minäkään niitä mukaan siinä vaiheessa alan hätäilemään kun on h-hetki käsillä, vaan mies voi ne sit myöhemmin hakea. Oon kyllä valinnut tosiaan vaatteet, mitkä haluisin pienelle päälle kun kotiin tullaan mut ne tosiaan on tytön vaatteet ja pienet sellaiset, joten eihän sitä tiedä jos onkin poika tai hyvinkin isokokoinen. 
 
Mulla on laskettu aika 11.4. Ja oon nyt hirveesti miettiny noita kotiutumisvaatteita kun säät vaihtelee vielä paljon. No oon nyt sit neuvolan ohjeitten mukaan pakannu: sukkahousut, pitkähihasen bodyn, sukat, villasukat, sit ne äityspakkauksen tumput, pitkät housut ja paian ja siihen vielä päälle fleece asun johon kuuluu housut ja hupparit, sit on semmonen ohkanen myssy mitä voi pitää sisälläkin ja siihen päälle pipo ja villaset tumput vielä. Sitten on vielä varmuuden vuoks vauvanhuopa jos tarvii. Mutta nyt sit vielä mietityttää se ulkoasu että riittääkö jo semmonen välikauden haalari vai vieläkö pitäs talvihaalari olla? Molemmat on pestyinä valmiina.
 
Minä pakkasin vauvalle bodyn,sukat,housut,tumput,pipon ja sen äitiyspakkauksen toppahaalarin. Tai otin 2 bodya,kun en osannut päättää kumman otan. :D Meiltä sairaalaan 100km matka. Että ihan mukavasti on tuota matkaa. Ja mieshän voi sit tuoda lisää vaatetta jne, jos tarvii. Ens torstaina LA. :)
 
Takaisin
Top