Vauvan kotiintulovaatteet

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Oletteko jo miettineet millaisissa vaatteissa tuotte vauvan synnäriltä kotiin?:)
Sehän on monille äideille tärkeä valinta, sillä on enemmän tunnemerkitystä, kuin muuta väliä...;)

Mie tulin tänään valkkailleeksi mieleiseni vaatteet, kun sain pikkuruiset rimpsessavaatteet silitettyä ja pinottua kaappiin.:)
Tässä ois kuvaa...
http://aijaa.com/2Hglv5
 
Oon miettinyt ja melkein päättänyt :) pitänee ottaa kanssa kuva kun päätös on varma :D
 
Enhän mä oo ees vielä ostanu ku ihan muutamia vaatteita! Äitiyspakkauksen vaatteista en niin välitä että niihin tahtosin lastani pukea heti ensimmäisenä. Eli en todellakaan oo valinnu. Valitsen varmaan ihan viime hetkellä, niinku teen varmaan kaiken muunkin.
 
Mulla ei kans oo vielä ees paljoa vauvanvaatteita eikä juuri mitään vauvatavaraa muutenkaan. Näin me ollaan erilaisia valmistautujia :)
 
Ite hankin nyt hyvissä ajoin kaiken valmiiksi, koska vuodenvaihteeseen asti on kauheesti kaikkea muuta tekemistä ja ohjelmaa, kuten joulu ja siihen liittyvät. Jos LA olisi tammikuun lopulla, niin olisin kyllä pantannut vauvaostosten tekemistä joulunjälkeisiin alennusmyynteihin :D nyt ei uskalla riskeerata. 
 
Ite en oo vielä silleen pahemmin miettinyt tuota kotiutumisvaateasiaa, mutta olen ajatellut, että jos omatekemä nallehuppari ei mee ihan pieleen, niin sen ainakin haluan laittaa, sit ehkä omatekemän bodyn ja jotkut puolipotkuhousut siihen. Tai sit housut ja sukat. En oo vielä ehtiny ajatella ihan niin pitkälle, vaikka kohtahan se aika jo ois ajatella :DD
 
Mä en oo ajatellu viel yhtään mitä mä otan vauvalle mukaan tai siis kotiutumis vaatteet, kaippa mä jonku bodyn, potkarit, tumput, pipon ja sit sellasen sinisen 56cm haalarin laitan.. oikeen osaa ajatella viel nii pitkälle.. :D vaikka eihän täs kyl hirmu paljo aikaa oo jäljellä ku vauva syntyy..
 
Hauska aihe :) Eilen tämän innoittamana keräsin kaikki alle 60cm vaatteet ja asettelin kauniisti esille sohvalle. Oli helppo katsoa, että onko kaikkea tarpeeksi. Miehen kanssa sitten yhdessä valittiin söpöt kotiintulovaatteet meidän pyllerölle<3

Ajateltiin sille pukea potkari, body, sisäpipo, tumput ja villasukat. Potkari ja body on kirpparilöytöjä ja sisäpipo äitiyspakkauksesta. Sukat ja tumput olen tehnyt vauvalle itse vihreästä alpakkalangasta :)



Tämmöinen on myös tekeillä, eli villahaalari Novitan Polku-langasta. Vieressä lähes valmis oikea lahje, koko 60cm niin mahtuu koko talven :) Tämä tulee myös päälle kun laitokselta lähdetään, ja totta kai H&M:n toppapussi ja ulkopipo.

Kun on kyse tammikuusta, niin pitäisikö teidän mielestä kotimatkan ajaksi pistää tuonne potkareiden alle vielä toiset housut? Tätä oon pähkäillyt ittekseni.
 
Vaikka lapsi syntyy tammikuussa, mielestäni vauvalle riittää päälle body ja potkarit, villapuku/fleece-puku tai kevyt vanupuku, tumput ja tossut, aluslakki, villamyssy sekä päällimmäiseksi toppapuku/pussi. Kun vauva laitetaan kaukaloon ja siinä kannettaan autoon, kannattaa kaukalo peittää villa tai fleece-peitolla kokonaan tai sitten niin että laittaa harson kasvojen eteen ja peiton jalkojen päälle, kuitenkin niin että lapsen ei tarvitse hengittä raakaa pakkasilmaa autoon vietäessä ja jos auto on kylmä (todennäköisesti on) niin antaisi vielä olla tuon harson siinä edessä niin kauan että autossa hengitysilma lämpenee. Itse autossahan on lämmin sitten kun on ajettu jonkunmatkaa eikä lasta pidetä kyllä ulkona kuin sen aikaa kun viedään autoon ja sieltä kotiin sisälle. Joten mitään älyttömiä vaatemääriä ei tarvitse pukea.
Meillä on kotonakin vähän vetoista ja viileää talvella (vanha talo) joten pidän aluksi varmaan sisälläkin lapsella villaista- tai fleecevaatetta bodyn ja potkareiden lisäksi ja tietysti sukat ja villatumput käsissä + alusmyssy päässä. Kyllä sen aika äkkiä huomaa jos pukee lasta liikaa, silloin niska hikoontuu. Jos niska on kuiva ja ihan normaalilämpöinen ei vaatetta ole liikaa.
Uudet talot ovat usein lämpimämpiä ja vedottomia joten siellähän ei lasta tarvitse niin kauheasti pukea. Mutta olen sitä mieltä että kaikkien uni on parempaa yöllä jos makuuhuoneessa on viileähköä eli alle + 20 lämmintä. Jos lämpötila on yli +23 alkaa olla liian kuuma nukkua edes tavallisen peitonalla, itselleni se on ainakin liikaa. Tykkään nukkua peiton sisällä. Mutta tämähän on makuaisa...
 

Hyvä nyrkkisääntö vauvan pukemiseen on se, että yksi vaatekerros enemmän kuin itselle.:) Ja just niskasta kokeilemalla selviää onko vaatetta sopivasti (käsistä ei kannata kokeilla, pikkuvauvan kädet on luonnostaan usein kylmemmät kuin aikuisella!).

Ja jos autossa on webasto niin se kannattaa laittaa päälle kun isä tulee hakemaan synnäriltä. Näin auton sisäilma lämpenee valmiiksi.:)

 
Niin ja eihän sitä tiedä millaset ilmat on, niin laittaa vaikka isille valmiiks kaks eri kasaa: toinen kylmempää ja toinen lauhempaa ilmaa varten ja ottaa sitte kotiinhakureissulle sen mikä on sopivampi vallitsevaan säähän. Meillä oli parin asteen pakkasessa kotiin lähtiessä body+potkarit+pipo+kevyesti topattu fleecehaalari ja sit kaukalolämpöpussi. Mukana oli myös villatakki ja -sukat mutta ne jätettiin suosiolla pois. Kotimatka oli n25 min ja autossa lämmöt päällä, ja nekin päädyttiin pitämään 19 asteessa. Ei ollu vaavilla hiki eikä vilu, eli sopivasti tais olla :)
 
Mie otan 50cm vaatteet + 56cm toppahaalarin. Sen kokoiset oli esikoisellekin ja vaatteet sopi hyvin, vaikka poika oli syntyessään 51cm.:) Mutta voihan sitä ottaa viiskutoset, jos epäilee viiskymppisten mahtuvuutta, eipähän ole ainakaan liian pienet vaatteet.=)
 
Mä kuvailin tänään vaatteita minin blogiin ja kävin samalla läpi mahdollisia kotiutumisvaatteita. Yllättävän hankalaa on vaan löytää sellasia vaatteita, jotka kävis niin tytölle kun pojallekkin, ettei tarttis raahata synnärille kahta eri vaatesettiä mukaan.

Tämmösiin vaihtoehtoihin päädyin ainakin toistaiseksi:


Po:pin 56cm haalari. Saattaa olla pikkasen iso, mutta toisaalta, hihoja ja lahkeita saa helposti käännettyä sopivammaksi :)




Benettonin 50cm collegesetti. Tytölle laittaisin ehkä alle jonkun ihanan pinkin bodyn, pojalle joko sähkönsinisen tai kirkkaan oranssin.




Tai sitten jotain muuta tästä popin kasasta (50-56cm) :)
Niitten vaatteissa kun on hurjasti värejä ja kuoseja, jotka sopii niin tytölle kun pojallekkin :))







Haalarivaihtoehtoina on Bogin 56cm teddyhaalari ja Benettonin 56cm untuvahaalari.
Jos ei ihan mahottomat pakkaset ole, niin luultavasti mini kotiutuu tossa Bogin haalarissa.

 


Vielä tarttis löytää joku ihanaakin ihanampi, ja lämmin pipo!
Tytölle noihin haalareihin sopis tietty tosi hyvin vaaleanpunanen tai pinkki pipo, kirkkaan punanen taas sopis molemmille. Löysin myös yhen ihanan turkoosin pipon, joten voi olla, että ostan omat pipot molemmille sukupuolille ja pistän vaan sit toisen myyntiin :)


 
Mulle näkyy kyllä, näkyi aikaisemminkin :)
oisko jotain selainkohtaisia juttuja tms...
 
Mullekin näkyy nyt kun kännykällä dataan. Varmaan mulla selaimessa joku ropleema.:P
 
Sain päätettyä mitä vauvalle pakataan synnytyskassiin :)



Oikeella on body ja puolipotkarit alusvaatteiksi, päälle kietaisupaita ja siniset velourhousut. Puuvillatumput riittää käsiin ja jalkoihin villasukat. Päähän kypärämyssy alle ja päälle tuo itsetehty villamyssy. Jos on kovat pakkaset, niin mukaan vielä tuo velourhaalari... ja koko komeushan pakataan lämpöpussiin :)
Meillä on sairaalasta kotiin 55-75 km (riippuen mihin menee synnyttämään) ja vanhassa autossa huono lämmitys, joten on paras olla kunnolla vaatetta mukana.
 
Meillä puettiin body ja terälliset potkarit, sit siihen päälle velourhaalari. Sit ulkovaatteista kypärämyssy, mummun tekemä valkoinen vauvamyssy, valkoinen ihana nalle toppapuku, villalapaset, toppahanskat, villasukat, toppatöppöset. Meillä oli yli 20 astetta pakkasta kun sairaalasta lähdettiin. Matkaa kotiin oli n. 5km, jotenka niin lyhyellä matkalla en riisunut autossa mitään pois. Tytteli vaan nätisti nukku koko automatkan ja kotiin tullessa ei ollut liian kylmän tai kuuman olonen, että tuli vissii ihan nappiin valittua vaatteet :) Ja nuo vaatteet meinaan säilyttää mitkä ekana tytön päällä oli :)
 
Takaisin
Top