Vauvan kiinteät syömiset

mä77

Näppärä viestien naputtelija
Laitan nyt tähän uuden ketjun, niin voidaan laittaa kaikki kysymykset ja vinkit kiinteistä tähän samaan ketjuun. Lisään nuo omat, jo muualla kirjoittamani, jutut myös tänne.
 
Esikoisella tein kasvissoseet itse. Vähemmän vettä, tottui kokkareisempaan ja paksumpaan syötävään heti, minusta myös maistuu enemmän itse kasvikselle ja --- halvempaa. Meillä ei ole autoa, joten lasipurkkien ylenmääräinen raahaaminen kaupasta ei myöskään houkuta. Yksi porkkana tai bataatin pala riittää näin aluksi aika pitkälle. Yhdellä kertaa voi keittää pariakin eri kasvista samassa kattilassa. Sosetta (paitsi perunaa) voi pakastaa helposti pieniksi annospalasiksi vaikka jääpalamuotissa. Myöhemmin proteiinia saa otettua sivuun perheen muusta ruoasta ja vaikka paistamalla tai keittämällä sen erikseen. Itse en kokenut tätä mitenkään hankalaksi. Tein samalla, kun tein muutakin ruokaa, joten ylimääräistä aikaa ei mennyt.

Mitenkään ehdotonta ei tämä elämisen tarvitse olla! Minä annoin esikoiselle evästä kaupan purkista aika usein, kun olimme kaupungilla ja menossa. Joskus otin enemmänkin omaa ruokaa, toisinaan vain vähän porkkanatikkuja. Yleensä minulla oli jotain tuoretta vihannesta ja kasvista meille molemmille. Tässä juuri naurettiin kaverin kanssa, joka kahvilassa syötti vauvaansa purkista, ruoka oikeaoppisesti vesihauteessa lämmitettynä. Minulla oli tapana antaa se vauvaruoka ihan vain suoraan purkista, kuka sitä nyt jaksaa lämmittää reissussa. Tyttö oppi syömään kylmää "pilttiä", vaikka kotona sai ihan yrteillä maustettua gourmee pöperöä. Tyttö on innokas syöjä ja pitää kaikenlaisesta ruuasta; Herkkua ovat sinihomejuusto, punajuuri, oliivit, kala ja aina sen päiväinen ruoka. "Nam! Minä tykkään..." on meillä yleisimmin kuultu lause.

Raastinrauta on kanssa oikein hyvä. Sillä voi raastaa omenaa, päärynää ym. hedelmää ja lisäämään puuroon tuoretta. Suomessa ei vellejä hirveästi enää suositella. Puuroa ja sitten maito erikseen. Esikoiselle en tehnyt velliä kertaakaan. Puuroa veteen keitettynä (ja aluksi lisänä äidinmaitoa) ja sen jälkeen annoin maitoa tissistä päälle. Jotkut suosittelevat alussa ensin antamaan maitoa ja sitten kiinteitä, koska maito on pääasiallinen ravinto vielä näin pienillä. Tiedä häntä!
 
Ihanan ajan kohtainen ketju:) meillä oli tänään 3kk neuvola ja siellä oltiin sitä mieltä että hyvin voi sinne 4kk+ odotella ennenku aloitellaan maku annokset.

Mä oon tehny itse soseet sunmuut, ainakin tietää tasan tarkkaan mitä lapselle antaa ja makukin parempi kun kaupan valmis soseissa:wink jotka muuten maistuu todellla kummalle ja tuleehan ne itse tehtynä halvemmaksikin :p
Mä oon myös tehny pakkaseen ns hätävara ruokaa minigrip tms pusseihin ja reissun päällä on kyl ollut piltit mukana, ihan vaan säilyvyys syistä! Joten täysin ehdoton en ole:wink
Näillä näkymin aloitetaan perunalla, sitä sit luumu,porkkana,bataatti jne.

Vellejä nää on kyl meillä saaneet jos puuro ei oo maistunut, kun ne ainakin uppoaa:D
 
Meillä aloiteltii ihan kaupan soseilla. Ajattelin kyllä jossian vaiheessa tehdä itekkin. Nyt maistellaan kaupan soseilla mitä niissä on yksittäisiä makuja. Maisteltiin enaimmäisenä porkkana ja nyt kukkakaali menossa. Päärynää hedelmäsoseista tässä rinnalla kun porkkanasta ei tullut mitään muuta huomattavaa kun oranssia kakkaa vaan mutta tosiaan bataatit ja parsakaalit ym mitä ei ole purkeissa pelkästään nii ajattelin tehdä itse ja helpompi myöhemmässä vaiheessa itse tehdäkin isompi satsi ja pakastaa kun alkaa mennä enemmän soseita kun se teelusikallinen tai muutama teelusikallinen.

Ootteko kinteitten jälkeen antanut vettä suun huuhteluun? Neuvolassa ei ainakaan ohjeistettu mutta monet tuntuu tekevän sitä ja mikä siinä lie oikea tapa olisi. Ja missä vaiheessa lapselle antaa vettä jotta tottuisi siihenkin? Maidon määrä tietysti pysyttävä hyvänä että ei varmana isoja määriä vettä vrk montaa kymmentä ml mutta miten ja milloin veden antoa?

Niin ja annatteko miten soseita, ennen vai jälkeen maidon? Ite tehny että yrittäny vähän jo tiettyyn kellonaikaan antaa ja tarjonnu maitoa päälle. Maito mennyt sitten omana aikana kun ei ole monestikaan maistunu soseen maistelun jälkeen. Korvikkeella on kokonaan että ei siinä mielessä tarvitse imetyksen suhteen miettiä.

Ei näihin varmaan oikeaa tapaa ole mutta kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia.
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon maistattanu nyt porkkanaa,ite soseutin..maissia, sen otin kaupan hyllystä...ja sit perunaa soseutin ite:). Me ollaan huuhdeltu suuta aina maistelun yhteydessä..eli siis se tarkottaa tällä jäbällä noin viittä milliä mitä menee vettä:joyful:l täällä ei kummosempii oireita, vähän kakan väri muuttui ja ehkä pikkasen toki maha reagoi..tissillä on edelleen,ja aina tos 11-12 aikaan annetaa soseita plus tietty tissiä :pompus:
 
Niin mammuska,yleensä eka annan kiinteetä,sit maitoo...tosin se varmaa ois parempi tehä toisten päin mut niih...mene ja tiedä:pompus:
 
Meillä on kokeiltu nyt porkkana, bataatti, peruna, kesäkurpitsa, luumu ja päärynä.. ei oo pojalle tullu oireilua. :)

Mä imetän ensin ja sitten annan soseen. Joskus puolen tunnin päästä joskus vähä kauemman ajan päästä, riippuen kuinka hyvin poika on syöny tissistä. Kolme kertaa päivässä syödään tässä vaiheessa soseita. :)

En oo koskaan antanu vettä soseen jälkeen, en oo kokenu tarpeelliseksi. :)
 
Mitenkäs ne valmiudet pitäisi osata katsoa näin 4kk ikäiselle, istuahan tuo ei tietenkään osaa yms. Kun tossa innokkaana testasin ihan pienellä määrällä banaania (joo ei sais alottaa makeella mutta kun satuin sitä syömään ja no... oon innokas :p) niin lusikka meni suuhun ja banskua tais mennä mahaan asti. Sen jälkeen oli kyllä innokkaana avaamassa suuta banaanille ja lusikalle, että lisää kiitos. Oliko se vaan niin hyvää vai voiko tästä päätellä, että jotain mielenkiintoa löytyy ja voidaan hyvillä mielin alottaa soseet? :grin
 
Pikkuhiljaa pöperöitä aloittelet:happy: meillä ei kyllä oikee tykkää ku tämä on tällänen tissiposki:sorry:
 
Tällä hetkellä jo hyvin aukastaan suu kun lusikalla ruokaa vähänkään suun lähelle vie .. luumusta meillä tuli liekkö ku oli poskiin kosketuksissa nii punoittavaa näppyä heti. Onko kellään muilla kokemusta vastaavasta?

Omenaa eilen kokeiltiin aloitella niin liekkö se uutena teki että masu sekaisin kun vähän väliä tuli löysempää kakkaa ja vaippaihottuman iski päälle. Pylly punoittaa ja huutaa kun joutuu hanan alla huuhtelemaan aina pyllyä. Onko vinkkejä miten saa rauhoittumaan vaippaihottuman?
 
Meilläki on tullu hailakoita punasia pisteitä naamaan mut niihin aluelle mistä poju on hangannu ja on myös ruokaa hangannu siihen..ja punotuksiin on bebantheeni ollu paras + ilmakylvyt:) ja huolellinen kuivaaminen...
 
Äidinmaito tepsii kaikkeen vaippaihottumasta silmä- ja korvatulehdukseen (kun varhain oivaltaa). Ja pihkavoide on mahtavaa kans! Terkkui kesäkuisista (vaikka vauva syntyikin kaksi päivää ennen laskettua, eli toukokuun vika)!
 
Muokattu viimeksi:
Äidinmaito tepsii kaikkeen vaippaihottumasta silmä- ja korvatulehdukseen (kun varhain oivaltaa). Ja pihkavoide on mahtavaa kans! Terkkui kesäkuisista (vaikka vauva syntyikin kaksi päivää ennen laskettua, eli toukokuun vika)!

Pihka on ongelmallinen kun voi joillekin altistaa luonnonhartsi allergialle jos on yhtään sille taipumusta. Silloin ei käy enää luonnon tuotteet kuten marjat ja riista ja esimerkiksi kumi hammasharjan varressa voi aiheuttaa oireita.

Peukut ilmakylvyille ja huolelliselle kuivaamiselle. Talkki on kans hyvä ja sinkkivoide suojaa ihoa, mutta kuivattaa jatkuvassa käytössä.
 
Miten työ laitatte vauvat nukkumaan? Meillä nukkumaanmeno rituaaleihin kuulu aina noin tunnin verran huutoitkua. Ja sitten ehkä puolisen tuntia nukutaan. Välillä saattaa minuutiksi pariksi nukahtaa ja taas alkaa itkemään. Ei kelpaa rinta, ei tutti,ei syli. On kokeiltu vaunut, auto ja kantoliina. Väsyneen näköinen mimmi on, vaan heti kun tajuaa että nukkumaan yritetään niin alkaa huuto. Ajattelin että olisko jo yliväsy, mutta sama homma puolen tunnin tai kuuden tunnin valvomisen jälkeen. Aina aloitetaan nukkumaankäyminen samoin: vaippa, tissi ja sänkyyn. Kokeiltu myös nukuttaa syliin yhtä laihoin tuloksin. Ja rinnalle ei oo nukahtanu enää pitkiin aikoihin. Sama huuto päivällä, illalla ja yöllä. Tääl aletaan olla aika väsyjä... ja mimmi ei oo mikään pieniääninen, meillä ikkunat heläjää...
 
Miten työ laitatte vauvat nukkumaan? Meillä nukkumaanmeno rituaaleihin kuulu aina noin tunnin verran huutoitkua. Ja sitten ehkä puolisen tuntia nukutaan. Välillä saattaa minuutiksi pariksi nukahtaa ja taas alkaa itkemään. Ei kelpaa rinta, ei tutti,ei syli. On kokeiltu vaunut, auto ja kantoliina. Väsyneen näköinen mimmi on, vaan heti kun tajuaa että nukkumaan yritetään niin alkaa huuto. Ajattelin että olisko jo yliväsy, mutta sama homma puolen tunnin tai kuuden tunnin valvomisen jälkeen. Aina aloitetaan nukkumaankäyminen samoin: vaippa, tissi ja sänkyyn. Kokeiltu myös nukuttaa syliin yhtä laihoin tuloksin. Ja rinnalle ei oo nukahtanu enää pitkiin aikoihin. Sama huuto päivällä, illalla ja yöllä. Tääl aletaan olla aika väsyjä... ja mimmi ei oo mikään pieniääninen, meillä ikkunat heläjää...

Onko tuota jatkunu kauan? Meillä oli sama 4kk iässä noin viikon, sit onneks helpotti. Jos on nyt vaan 4kk iässä nii voi liittyy niihin "hulinoihin"
 
Miten työ laitatte vauvat nukkumaan? Meillä nukkumaanmeno rituaaleihin kuulu aina noin tunnin verran huutoitkua. Ja sitten ehkä puolisen tuntia nukutaan. Välillä saattaa minuutiksi pariksi nukahtaa ja taas alkaa itkemään. Ei kelpaa rinta, ei tutti,ei syli. On kokeiltu vaunut, auto ja kantoliina. Väsyneen näköinen mimmi on, vaan heti kun tajuaa että nukkumaan yritetään niin alkaa huuto. Ajattelin että olisko jo yliväsy, mutta sama homma puolen tunnin tai kuuden tunnin valvomisen jälkeen. Aina aloitetaan nukkumaankäyminen samoin: vaippa, tissi ja sänkyyn. Kokeiltu myös nukuttaa syliin yhtä laihoin tuloksin. Ja rinnalle ei oo nukahtanu enää pitkiin aikoihin. Sama huuto päivällä, illalla ja yöllä. Tääl aletaan olla aika väsyjä... ja mimmi ei oo mikään pieniääninen, meillä ikkunat heläjää...

Meillä on tätä pojalla ollu pienen ikänsä. IKINÄ ei oo nukahtanu tissille eikä sänkyyn eikä mihinkään itsekseen.. tuskin koskaan oppiikaan. Jossai vaiheessa nukahti syliin, tunnin-kolmen tunnin kanniskelun jälkeen mutta sitäkään ei oo tapahtunu enää reiluun kuukauteen. Vaunuihin pitää hyssytellä, työnnellä ja lauleskella yms, mutta kohtahan tuo ei enää vaunun koppaan mahdu.. :eek: nyt on viiminen viikko ollu taas pahempaa kun hetkeen. Yölläkin kitistään ja natistaan vaikka mitään hätää ei pitäisi olla.
 
Miten työ laitatte vauvat nukkumaan? Meillä nukkumaanmeno rituaaleihin kuulu aina noin tunnin verran huutoitkua. Ja sitten ehkä puolisen tuntia nukutaan. Välillä saattaa minuutiksi pariksi nukahtaa ja taas alkaa itkemään. Ei kelpaa rinta, ei tutti,ei syli. On kokeiltu vaunut, auto ja kantoliina. Väsyneen näköinen mimmi on, vaan heti kun tajuaa että nukkumaan yritetään niin alkaa huuto. Ajattelin että olisko jo yliväsy, mutta sama homma puolen tunnin tai kuuden tunnin valvomisen jälkeen. Aina aloitetaan nukkumaankäyminen samoin: vaippa, tissi ja sänkyyn. Kokeiltu myös nukuttaa syliin yhtä laihoin tuloksin. Ja rinnalle ei oo nukahtanu enää pitkiin aikoihin. Sama huuto päivällä, illalla ja yöllä. Tääl aletaan olla aika väsyjä... ja mimmi ei oo mikään pieniääninen, meillä ikkunat heläjää...

Juu, meillä jatkunut yli kuukauden. Ennen 3kk ehti olla jo vähän parempi, nyt on yhtä huutoa nukutus. Tosin tissillä saan tainnutettua lopulta, eikä ihan tuntia kestä sentään. Tuo tissillä nukuttaminen ei vaan oo kovin hyvä pitemmän päälle varmaan... Meillä tulee loppukuusta käymään joku MLL:n "uniekspertti" kun haluan ihan konkreettisia neuvoja nukuttamisen kanssa. Löytyisköhän teiltäkin päin joku ammattilainen?
 
Yleensä nukahdetaan ihan ku väsyneenä nostaa sänkyyn niin omine aikoineen joko heti tai pienen ähräämisen jälkeen. Jos on yliväsyny nii sillo huudetaan eikä meinata rauhottua mitenkään. Onneksi harvoin niin, jos päikkärit jääny vähiin nii sillo kiukkuaa.
 
Ootteko miten kokeillu oikeita marjoja antaa ja miten on maistunu jos ootte? Vadelmasose sai irvistelemään täällä.
 
Ootteko miten kokeillu oikeita marjoja antaa ja miten on maistunu jos ootte? Vadelmasose sai irvistelemään täällä.

Mustikoista irtoava mehu sai täällä myös irvistelemään, mutta tykkäs vissiin kun otti lisääkin :joyful:
 
Takaisin
Top