Vauvan kehitys

Jasy

Silmät suurina ihmettelijä
Elikäs. Meillä jouduttiin ylimääräiseen ultraan sillä kohtua mitattaessa neuvolan täti oli sitä mieltä että kohtu liian pieni. Kaikki ovet minulle sanoneetkin että onpas pieni maha verrattuna viikkoihin. No, ultraan pääsimmekin nopeasti, heti kahden päivän päästä neuvola käynnistä. Ultran täti kyttäs maha "kumpua" ja kyseli että paljonkos niitä viikkoja nyt sitä oikein olikaan(niin siis lukihan se jo lähetteessäkin[?]). Siinä sitten pöydälle, geelit(iljettävää tavaraa muuten) mahalle ja lasta ihmettelemään. Mittasi pään ja nyökkäili hyväksyttävästi, mittasi sääriluuta ja nyökkäili hyväksyvästi.... Kunnes pääsi lapsen keskivartalon kohdalle johon pysähtyi MONESTI mittaamaan yhä uudestaan ja uudestaan. Kysyi uudestaan että millä viikolla sitä nyt oltiinkaan.. EDELLEENKIN RV29.. Huoh.. Noh.. Lopputulos; lapsi saa hyvin happea, napanuora toimii moitteettomasti, pää ja jalat vastaavat viikkoja MUTTA keskivartalo on kaksi ja puoli viikkoa liian pienet. (?!) Enpä ole asiasta kovin innoissani, mutta en myöskään ole menettänyt yöuniani. Uskottelen itselleni että lapsi saa kohta kasvupyrähdyksen ja siinäs sitä sitten ollaankin.. ;) Olemme käyrien mukaan aina olleet "niillä rajoilla" eli ihan ala köyriä myöten menneet.. Uskon itse vahvasti että lapseni on normaali ja hänellä kaikki on hyvin. Potkut tuntuvat joskus jopa ikävästi. (Nyt tarviikin seurailla niitä liikkeitä kovasti ja jos ei liiku niin äkkiä tayssiin). Noh, kahden viikon päästä uudestaan ultraan katsomaan miten on vauva kehittyynyt.. Ainoa positiivinen asia koko ultrassa oli se että saimme tietää odottavamme tyttöä <3 (kyllä, olen huono äiti, paska ihminen ym mitä ultran täti minulle suoraan sanoi kun kerroin että poltan. olen toki vähentänyt ja en todellakaan usko että moinen heitto kokonaan minun tupakoinnista johtuisi! tupakkaa syytetään nykyisin jokaisesta raskaus ajan ongelmasta, tai lapsen ongelmista yleensä jos siihen vain on mahdollisuus vedota.. [mielenkiintoista että harva tupakoiva esim saa autisti tai adhd lapsen, verrattuna raittiisiin naisiin]enkä nyt kaipaa paskaa palautetta niiltä ihmisiltä jotka eivät polta ja ovat näin ollen super äitejä, anteeksi vain, sillä ultran ämmä kyllä haukkui minut kirjaimellisesti alimpaan helvettiin, ja se vitutus mikä siitä tuli, ei auta lopettamaan tupakointia..) onko kukaan muu joutunut ylimääräiseen ultraan? miksi? onko kaikki jo hyvin, "ongelma" selvinnyt?>
 
Täällä käytiin äitiyspoliklinikalla raskausdiabeteksen vuoksi. Ultrattiin siis ja muut mitat (pään ympärys, reisi, paino) olivat käyrien sisällä, mutta vatsanympärys hieman siinä käyrän yläpuolella. Nyt insuliinin (ja ruokavalion) avulla kasvu kuulemma ehtii tasaantua. Itsehän en saanut mitään selvää siitä mitä siellä ruudulla näkyi, enkä edes muistanut kysäistä että näkyykö sukupuolta. Ei olla hirveän huolissamme, tosin silmät vähän kastuivat kun ajattelee pientä. Mutta eihän jokainen vauva voi olla täysin samankokoinen. Ja sitä paitsi isillä ja äitilläkin on iso maha ;)
 
Meilläkin kasvukontrolleja juuri samasta syystä kuin teillä Jasy eli pää ja reisimitta normialakäyrillä, keskivartalo viikkoihin nähden pieni. Lapsi kuitenkin virkeä ja muutoin kehityksessä ei erityistä ole esiin tullut. Viimeksi ultran tehnyt gynekologi totesi, että kun itse olen hoikkanen niin lapsen hoikkuus ei sen vuoksi erityisesti huolestuta, voi siis olla ihan geeneistä johtuvaa, mutta toki seurantaa tilanne vaatii. Meillä ei tupakoida, joten siitä ei selitystä tähän tilanteeseen pieneltäkään osaa löydy. Kasvukontrolli sairaalalla taas parin viikon päästä ja neuvolassa tihennetyt seurannat. Luotto asiantuntevaan hoitohenkilökuntaan on kova näiden seurantojen tiimoilta, enkä sen takia osaa olla erityisen huolissani, toki ensi alkuun säikäytti kovastikin, kun alettiin puhua että nyt tarvitaan tiiviimpää seurantaa. Mut aivan ihanaahan se on joka kerta päästä pientä ultralla kurkkaamaan, vaikka vakavien asioiden äärellä ollaankin. Tähän asti kuitenkin saatu todeta kaiken olevan onneksi hyvin :)

 
Kiitos vastauksistanne (varsinkin niiden asiallisuudesta, ultra täti kun todellakin hyökkäsi silmille niin että teki mieli alkaa itkee ja tehdä kyseisen tädin hyökkäyksestä valitus, ei ole mielestäni oikein toimittu että syyttää suoraan minua ja katsoo nenänvartta pitkin, asiallisuus unohtui siltä tädiltä..) Kahden viikon päästä todellakin uusiksi ultraan.. :) onhan se mukavaa päästä tyttöä katsomaan ylimääräsiä kertoja (halvemmaks tulee kun yksityinen) vaikka kyseessä onkin tälläinen "ikävä tilanne".. Ihanaa kun en tunne enää olevani nii yksin asian kanssa.. :') Kiitos... :) Todellakin.. päivittelen asian tiimoilta viimeistään kahden viikon päästä, jaetaan ihmeessä ultra kuulumisia kuitenkin jos siltä tuntuu. :) Kyllähän meilläkin esim. Minun pahoinvointini, jota vieläkin ikäväkseni esiintyy, häiritsee lapsen kasvua.. Sitä sanotaan että lapsi ottaa kyllä mitä tarvitsee, mutta hitto, miten se voi ottaa mitään jos ei saa syötyä mitään? :D Nooooh... Eiköhän tyttö kohta ota kasvaakseen.. :) itse olin vauvana myös hoikka, ehkä lapseni ei vaan synny pyöreänä..(jotenkin sitä haluaisi että olisi isompi maha, vaikka tietää että se voi olla epämukavaa ja ahdistavaa, mutta silti sitä toivoisi että näkyisi enemmän.. Kohtu taitaa olla kans taaksepäin ku tuntuu et mitään ei näy)
 
Esikoista odottaessa poltin tupakkaa ja olin parturissa töissä kaikkien myrkkyjen keskellä ja syntyi poika kokoa 50cm ja 3490g :) Nyt en polta koska alkuraskaudessa oli niin kova pahoinvointi että ei pystyny polttaa ja se sitte vaan jäi vaikka olin polttanu n7 vuotta. 
(En puolustele tupakanpolttoa vaan kerron oman kokemuksen enkä ala saarnaamaa kellee)


 
Kävin rv 23+5 viimeksi omalla lääkärilläni ja hän totesi että ac-mitta jätättää viisi päivää. Mutta koska istukan toiminta oli "esimerkillisen hienoa" ja vauvalla kaikki muutenkin kunnossa niin seuraava ultra (ja muutenkin tarkistuskäynti tietenkin) on rv 31+5.
Oman lääkärini (joka on obstetrikko) mielestä tässä ei ole mitään hälyyttävää, tyttömme on vain solakkaa mallia.

Kun katselen tuota ultran tulostetta niin siinä lukee noiden mittojen kohdalla "BPD 5,98cm 24w + 3 d, range 22w2d 26w4d, AC 18.09cm 23w, range 20w6d 25w0d, FL4,16m 23w4d range 21w5d 25w2d".
Eli tuossahan sanotaan niin että vaikkei tyttösemme ac mitta ollutkaan ihan  keskiarvo niin se mahtui hyvinkin vaihtelun joukkoon, katsopa omasta lappusestasi mitä siinä sanotaan sinun tyttösi ac-mitan kohdalla tuosta "rangesta".

Odottava äiti ei voi tehdä asialle kuulemma yhtikäs mitään.

Esikoista odottaessani neuvolan lääkäri totesi terveysasioista selostaessaaan että jos äiti polttaa alle 10 savuketta päivässä niin vauvalle ei siitä koidu ongelmia, enemmänkin vauvalle tulee vaikeuksia jos äiti lopettaa tupakoinnin kokonaan odotusaikana kärsien vieroitusoireista (mm. hermostuminen). Jos äiti pystyy lopettamaan ilman ongelmia niin lopettaminen on suositeltavaa, tietenkin.



 
Takaisin
Top