Vauvan kääntyminen öisin

Kyfi6791440

Oman äänensä löytänyt
Meillä 6kk vauva on alkanut öisin pyrkiä kääntymään vatsalleen. Takaisin selälleen ei osaa kääntyä. Annanko vaan nukkua vatsallaan jos niin on kääntynyt, osaako kääntää päätään sivuun että saa happea? Monta kertaa yössä menen kurkkimaan onko se mahallaan ja saako henkeä. :D
 
Korjatkaa joku jos oon väärässä, mutta käsittääkseni jos vauva osaa itse kääntyä vatsalleen, voi olla vatsallaan. Kai siinä vaiheessa vauva osaa huolehtia siitä että saa henkeä, jos osaa kääntyäkin. Ja ilmoittaa sitten jos on epämukava olla.
 
Mulle terkkari sanoi, että ei tarvi kääntää takas jos vauva itse menee vatsalleen yöllä :) esikoinen aloitti tämän kanssa joskus 6kk tienoilla ja perhepedissä kun nukutaan niin minä aluksi aina säikähdin ja saatoin kääntää takas selälleen useastikin yön aikana.. ja hänellä oli aina naama patjaa vasten niin etten edes ymmärrä miten se sai happea! :confused: nyt 1v6kk neidin ehdoton lempiasento nukkua on vatsallaan polvet vedettynä vatsan alle ja pää sivulle käännettynä :p
 
Meillä poika alkoi nukkua silloin mahallaan, kun oppi kääntymään mahalleen eli 4,5 kk iässä :) Alussa kävin kääntämässä useamman kerran yön aikana selälleen ja muutenkin tarkistamassa mutta sitten annoin olla :) Ihan turha oli kääntää selälleen, koska kääntyi heti takaisin mahalleen ja tyytyväisenä nukkui niin :) Mullekin sanottiin ettei tarvii kääntää, jos itse on kääntynyt mahalleen.
 
Alkuun tosiaan hermoilin sitä, kun nukkui mahallaan mutta hyvin osasi kääntää pään sivulle joten vähitellen jäi se tarkistaminen pois :)
 
Meillä 5kk ikäinen vauva kääntyy yöllä vahingossa välillä vatsalleen "alamäkeen", perhepedissä kun nukutaan. Pää nousee ylös ja jää käsien varaan nojaamaan ja tähän herää yleensä, sit kattelee hämillään ympärilleen että mitä tapahtui. Olen kääntänyt takaisin selälleen kun ei itse ole päässyt jatkamaan unia.
 
Meillä myös opittiin kääntymään selältä mahalleen viime viikolla kun ikää oli 2kk 3vk. Ja sängyssä kun se onnistuu vielä helpommin niin ei tyttö oo enää montaa hetkeä selällään, vaikka sen kääntäisinkin.
Sit kun vähän herää tai mitä yöllä tekeekään niin mahalleen vääntää itsensä. Perhepedissä nukutaan öisin, niin on tietty helppo valvoa.
Mut siis mahallaan nukkuu paljon, ja mulle th sanoi että vauvalla on refleksi että kääntää päätään jos ei saa happea. Ku oon kans kattonu ku ihan naama lytyssä patjaa vasten mut silti hengittää....
 
Olisiko tähän uusia ajatuksia? Vauva pian 7kk kääntyy mahalleen ja th oli sitä mieltä että ei Ok, kun ei käänny selälleen takaisin itse.
Vauva konttaa ja nousee tukea vasten seisomaan eli on motorisesti suht lahjakas.

Uskallanko antaa olla noin kuin On?
 
Vauva osaa varmasti nostaa ja kääntää jo päänsä? Itse en olisi enää tuon ikäisen kanssa huolissani tukemisesta. Oliko terveydenhoutajalla jotain ideoita, miten estää kääntymien öisin? Vanhempi valvoo koko yön vieressä? Minusta se ei ole edes vaihtoehto..
 
Olisiko tähän uusia ajatuksia? Vauva pian 7kk kääntyy mahalleen ja th oli sitä mieltä että ei Ok, kun ei käänny selälleen takaisin itse.
Vauva konttaa ja nousee tukea vasten seisomaan eli on motorisesti suht lahjakas.

Uskallanko antaa olla noin kuin On?

Miten on mahdollista, että vauva konttaa ja nousee tukea vasten, muttei osaa kääntyä vatsalta selälleen? Onko vauvan patja huono? Jos hoitaja on sitä mieltä, että ei ole turvallista antaa 7 kk ikäisen vauvan nukkua mahalleen, niin tottele häntä. Hän on nyt nähnyt jotain laajemmin huolestuttavaa, kannattanee soittaa ja pyytää selitystä.

Yleensä kuitenkin on turvallista antaa vauvan nukkua mahalleen, kun hän itse osaa kääntyä. Huonoa patjaa mietin siksi, koska kerran yökylässä ollessa huomasin, että vauvani siellä kääntyi mahalleen yöllä, vaikkei muuten vielä osannut. Kävi ilmi, että patja oli kupera.
 
Miten on mahdollista, että vauva konttaa ja nousee tukea vasten, muttei osaa kääntyä vatsalta selälleen? Onko vauvan patja huono? Jos hoitaja on sitä mieltä, että ei ole turvallista antaa 7 kk ikäisen vauvan nukkua mahalleen, niin tottele häntä. Hän on nyt nähnyt jotain laajemmin huolestuttavaa, kannattanee soittaa ja pyytää selitystä.

Yleensä kuitenkin on turvallista antaa vauvan nukkua mahalleen, kun hän itse osaa kääntyä. Huonoa patjaa mietin siksi, koska kerran yökylässä ollessa huomasin, että vauvani siellä kääntyi mahalleen yöllä, vaikkei muuten vielä osannut. Kävi ilmi, että patja oli kupera.

Voi elämä.. En jaksa edes kommentoida ja jatkaa aihetta. :facepalm:
Ei ole mitään huolestuttavaa, kiitos vain.
 
Vauva osaa varmasti nostaa ja kääntää jo päänsä? Itse en olisi enää tuon ikäisen kanssa huolissani tukemisesta. Oliko terveydenhoutajalla jotain ideoita, miten estää kääntymien öisin? Vanhempi valvoo koko yön vieressä? Minusta se ei ole edes vaihtoehto..

Kääntää päätä tai nostaa koko ylävartalon kyllä.

Ei se tosiaan ole vaihtoehto, että valvoo vieressä. :)
 
Olisiko tähän uusia ajatuksia? Vauva pian 7kk kääntyy mahalleen ja th oli sitä mieltä että ei Ok, kun ei käänny selälleen takaisin itse.
Vauva konttaa ja nousee tukea vasten seisomaan eli on motorisesti suht lahjakas.

Uskallanko antaa olla noin kuin On?

Minuakin ihmetyttää tuo että mukamas konttaa ja nousee, mutta ei osaa kääntyä.... Taitaa nyt mamma vähän hekumoida vauvansa motorisia taitoja..:D

Kuuntele THta
 
Takaisin
Top