Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

Meillä nukutaan toistaiseksi hyvin, tai siis poika nukkuu, vauvat nyt aiheuttavat väkisinkin herätyksiä. Pojalla on joko isänsä unenlahjat tai sitten hän on jotenkin niin ehdollistunut rutiineihinsa, että nukahtaa itsekseen hyvin pian, kun hänet vie unille. Välillä saattaa kuulua itkua / huutoa yöllä, varsinkin jos vauvat itkevät, mutta yleensä se on loppunut samoin tein ja poika on nukahtanut uudestaan ennen kuin edes ollaan menty katsomaan. Muutaman kerran on äänestä päätellen pudonnutkin sängystä, mutta kiivennyt itse takaisin, en tiedä onko herännytkään kunnolla.

Pari kk sitten, isojen poikien sänkyyn siirtymisen jälkeen oli vaihe, ettei poika antanut peitellä itseään ja kiipesi aina pois sängystä kun vietiin nukkumaan, mutta toivotin hänelle silloinkin vain kauniita unia ja poistuin huoneesta, jonka jälkeen yleensä huoneesta kuului jutustelua ja legopalikoiden kolinaa vähän aikaa, kunnes hiljeni. Jossain vaiheessa kävin kurkistamassa ja poika oli aina omassa sängyssään nukkumassa, joloin peittelin hänet. Ilmeisesti tuo poistumistaktiikka oli hänelle ihan toimiva.
 
Meillä nukutaan yleensä täysiä öitä, jotain pikku kitinöitä lukuun ottamatta. (tosin nukkuu vielä pinniksessä) Mutta meillä ei saa enää laittaa valoja pois ennen kun tyttö on nukahtanu. Selkeesti pelkää jo pimeetä. Pelkääkö muitten lapset?
 
Poju ei pelkää pimeää. Toteaa vaan valojen sammuttua että "pimeää on!"

Nyt kun alkaa hämärtää aikaisin ja aamulla on pimeää, niin se tuntuu olevan pojulle hämmästyksen aihe. Mutta hän on kovin innoissaan katuvaloista ja autonvaloista :grin
 
Meillä on alusta asti ollut makkarin pistorasiassa ledivalo, joka syttyy kun hämärtyy. On helpottanut melkoisesti öisin vaikkapa tutin etsimistä. Ne valot on nyt sitten kovin pelottavia päivällä jos välkähtelevät päälle/pois. Meistä tyttö kyllä vähän pelkää jos on ihan pimeää. Valojen päälle laittaminen on huippu juttu, ja poiskin niitä räpsii aika innokkaasti nyt kun ylettää. Meidän pieni energiansäästäjä.. :joyful:
 
Salme meillä on kanssa sellanen valo, mutta se ei riitä... Eikä vielä toisenkaan yövalon kanssa oo hyvä. Kattovalo pitää jättää päälle, ja jos ei jätä niin alkaa huuto ja laittaa ite...
 
Poika nukkuu hyvin, ei herää öisin ollenkaan. Nukahtamiseen on jo pidempään tarvinut aikuisen "tukea", vaatii että äiti tai isi tulee nukkumaan eli makaamaan omaan sänkyyn siksi aikaa että poika nukahtaa. Aiemminhan siis nukahti itse, niin että vaan jätettiin makkariin. Päikkäreiden kanssa on vähän niin ja näin. Hoidossa unet jää usein alle tuntiin, kotona viikonloppuisin taas on hankaluuksia malttaa ryhtyä unille. Sitten kun lopulta nukahtaa, nukkuisi vaikka kuinka pitkät unet, jos vaan antaa nukkua.
 
Meidän risainen kausi näyttää olevan taas ohi. Huoh. Illalla nukahdetaan itsekseen ilman pölinöitä (tosin lahjaksi saatu isohko muovinen kaivuri täytyy olla vieressä) ja päikkäreille nukahdetaan viidessä minuutissa. Yöllä ei herätä ja aamulla tullaan toivottamaan huomenet pusun ja halin kera iloisena.
Sormet ja varpaat ristissä toivon että tämä kausi ei lopu koskaaaaaaaan.....
 
Meillä monista yirtyksistä huolimatta pitää edelleen nukuttaa. Yksin tulee itku. Mutta kun saa nukahtamaan, nukkuu yleensä nätisti koko yön läpi ja herää aamulla iloisena. Se on vähän ongelma, kun arkisin herätys on meidän aamu-uniselle selvästi liian aikaisin, ja sitten saattaa olla aika väsynyt ja kärttyinen. Viikonloppuina nukkuu sitten helposti yhdeksään, pidempäänkin.
 
Meilla poika menee ihan kiltisti nukkumaan. Nyt on semmonen parempi kausi, etta pelisaannot ovat selvat. Vien sankyyn, tutti suuhun, laitan unilelukoiraan musiikin, peittelen, toivottelen hyvat yot ja vilkutan. Poika vilkuttaa takaisin. :) Laitan valot pois ja suljen oven takanani. Yleensa sielta ei kuulu mitaan. Joskus jotain yksinjuttelua ja sitten hiljenee. Unissaan liikkuu ja kolistelee sankyaan, mutta ei onneksi heraa.
Aamulla, jos joudutaan herattamaan kesken unien, sielta heraakin sitten oikea raivo-jooseppi tukka pystyssa.
 
Poju on jo jonkin aikaa ruvennut heräämään viikonloppuna vasta 8-9 aikaan, mikä on siinä mielessä mahtavaa, että ennen heräsi aina 6-7 aikaan. Päiväunet jäävät vain nykyään viikonloppuna pois, koska unille käyminen tapahtuisi vasta myöhään iltapäivällä, eikä poju edes saisi nukkua sitten tuntia pidempään. Yöunille käyminen venähtää muuten ihan liian myöhään.

Hyvin poika on jaksanut ilmankin päiväunia. Hoitopäivinä kun poju herää 6.30-7 päikkärit nukutaan. (Ei aina ja ei välttämättä kovin pitkään.)

Mutta ompa ollut tosi jees saada nukkua vapaapäivinä :) en taatusti pistä kelloa soimaan aikaisemmin päikkäreitä varten :wink
 
En laita kelloa soimaan minäkään. Meillä nukutaan myös pitkään viikonloppuisin. Päikkärit vedetään myös, useimmiten oikein pidemmän kaavan kautta ja nukkumaan mennään kuitenkin samaan aikaan kuin arkenakin. Pohdin jo arkipäivien unien pituutta, ovat yhteensä n. 12 tuntia, pitäisi riittää, mutta vapaapäivinä voi nukkua jopa 14 tuntia.. Kai meillä on sitten joku nukkumiskausi, tai viikonloppujen suuri ulkoiluaika vaikuttaa. Ollaan näissäkin pakkasissa oltu ulkona, suurin osa siitä kuitenkin siivottu ulkovarastoja ym. Taitaa touhutessa lämpimän lisäksi tulla väsy?
 
Neiti on nukkunut vähän huononlaisesti jo kuukausia, alkuyöstä herää ja haetaan sitten makkariin jatkamaan unia. Päikkäreiltä herätessä huuto on vakio, yhden kerran on itse hiippaillut pois omasta huoneestaan. Yölläkään ei tule itse sängystä pois vaan on haettava. Minun vieressä nukuttaa loppuyön ihan hyvin, mutta en oikein itse tykkää tilanteesta kun on aina aiemmin nukkunut omassa sängyssään. Yöunille menee 21 maissa ja aamulla herätään 7-8 aikaan, joskus aiemminkin. Päikkäreitä nukkuu tunnista pariin tuntiin.
 
Voi ny @s€%&. Mä oon aina nukkunu täydenkuun aikaan surkeasti, ei tu uni ja herään aamuyöstä eikä millään uudestaan unta. Ok, se olen minä jolla mahdollisesti alitajunnassa ja muutenkin on tietoisuus "kuuhulluudesta". Ajattelin että se on jotenkin opittua.
Pojasta polvi paranee sanotaan, muttei tässä tapauksessa.. Jäbä on hereillä yöllä jo ennen kun itse herään ja taitaa nukahtaa kainaloon vasta kun itse olen nukahtanut.. Näköjään valvotaan kilpaa..
Ärsyttävää jos poika on perinyt multa yhden asian ja vielä tällaisen älyttömyyden...
 
Eipäs tainnut olla kuu meidän muksun herättäjä. Kun yksi yö oli jo poika kolmatta kertaa mut herättänyt, kellokin oli vasta yksi yöllä, palo multa pinna ja lähdin muualle nukkumaan. Seuraavana aamuna mieheni oli vakaasti mieltä että nyt täytyy tehdä jotain että äitikin saa nukuttua.
Työnnettiin sitten koko joukolla jäbän sänky sen omaan huoneeseen ja on siellä nyt sitten nukkunut 3 yötä. Hiljaa, herättämättä muita. Myös päivät ovat muuttuneet kuin taikaiskusta. Ei uhmata eikä huudeta kuin murto-osa edellisestä.
Olin tätä siirtymistä pelännyt yhtä paljon kuin tutista vierottamista. Aivan turhaan. Onpa meillä hyvin uudistuksiin mukautuva poika. Ylpeä olen!
 
Hieno kuulla puikula, etta teidan poika nukkuu jo kuin miehet. :wink Meilla poika tekee toisinaan jo niin, etta kesken iltapuuhiensa menee omaan huoneeseensa ja nousee roikkumaan pinnasangyn reunalle haluten nukkumaan. Ihanaa, kun voi vain kipata ja peitella sen sinne, sammuttaa valot ja sulkea ovi. Ilman pienintakaan draamaa. :joyful:
 
Teillähän käy nukahtaminen helposti Littlered! Onnittelut! Meillä on muodostunut kasa traditioita nukkumaan menosta ja jos yksikin asia ohitetaan, poika ei nukahda ennen kuin kaikki on hoidettu.
Aloitetaan iltapalasta. Sen jälkeen mutustaa muumiksylitolin katsoessaan Sakun ja vaakun boxilta. Sitten iltapesut, hampaat, yöppärin vaihto ja kirjan valitseminen. Sänkyyn kun unikaveri on valittu, aika usein se plaston kaivuri tai muutama muovikasvis. Sitten iltasatu, rukous, pusut, hyvät yöt, peittely, valot pois. 10 min päästä pyytää vettä jota löytyy vierestä nokkiksesta. Hyvät yöt ja valot pois. Ovea ei saa laittaa kiinni.
Meillä makuuhuoneet on pitkän käytävän päässä vastakkain ja eilen mennessäni nukkumaan löysin pienen tuhisijan omasta sängystäni. Hänellä oli oma peitto ja tyyny kylläkin mutta huone oli aivan väärä.. Kannoin omaan sänkyyn ja siellä nukkui aamuun asti.
Oma vika, mitäs olen antanut asian paisua mutta nämä pienet asiat saavat pojan tyytyväseksi eivätkä ne tosiaan ole mitään muuta kuin kasa pieniä asioita.. Antaa hänen ne pitää.
 
Meillä poika on tähän mennessä nukahtanut hyvin, mutta nyt on tullut jonkin verran venkoilua iltaisin. Luulen, että tässäkin on paljolti syynä se, että rutiinit ovat muuttuneet ja tavalla tai toisella rikkoutuvat melkein joka ilta, kun yhden lapsen sijaan pyörittää kolmen iltatoimia. Iltapala maistuu vaihtelevasti, sen jälkeen iltapesut hoituvat vaihtelevasti (poika on keksinyt, että voi pelata aikaa esimerkiksi teeskentelemällä kakkahätää) ja sänkyyn mentyään saattaa vielä nousta uudestaan ylös ja ruveta vaikka räpsyttelemään valoja tai leikkimään legoilla. Tai sitten kuuluu jutustelua ja lauleskelua, mikä on kyllä aika suloista :) Joskus poika käy hetken päästä itse nukkumaan, joskus täytyy käydä komentamassa pää tyynyyn. Usein riittää, jos huikkaa oven takaa että valot pois ja pää tyynyyn.
 
Takaisin
Top