Vauvan huone

Meillä kuopus (1v10kk) siirtyi nyt alkukuusta meidän sängyn vieressä olevasta pinnasängystä isoveljen kanssa samaan huoneeseen. Vaihto meni tosi hyvin, on innokas kun pääsee iltaisin isojen poikien huoneeseen :) Tuleva vauva nukkuu pinnasängyssä mun vieressä, koska mä en saa nukuttua jos on siinä välissä. Esikon aikaan näin ekan vuoden ajan viikottain painajaista, jossa mun mies oli kääntynyt vauvan päälle ja vauva oli tukehtumaisillaan. Ja silloinkaan en koskaan nukuttanut vauvaa viereen!

Ollaan niin erilaisia nukkujia, sekä aikuiset että vauvatkin, joten mikä sopii kenellekin!!

Tulevaisuudessa saadaan kaikille kolmelle oma huone, jolloin me muutetaan alas makuuhuoneeseen. Mutta siihen menee vielä pitkään, koska niin kauan kun joku heräilee öisin, halutaan nukkua samassa kerroksessa :)

Näin on, aikuiset on erilaisia ja lapset myös! :)
Meillä tosiaa noi kaks nukku samassa huoneessa siihen asti, et poika täytti 4 ja tyttö oli silloin 2.5-3. Eli saivat toisista seuraa sen yhden vuoden ennenku olivat täysin yksin. Ja aina on lupa tulla yöllä viereen jos näkee huonoa unta tai on kipeä ja väliin ovat tulleetkin. Mulla yks kaveri laittoi 4 kk ikäisenä vauvan toiseen huoneeseen nukkumaan ja se nukku jo silloin täysiä yöunia. Ja hyvin on menny. Meillä ei puhettakaan vielä tuossa iässä :hilarious:

Muoks. Aiemmin lasten kohdalla yritin että vauva nukkuu pinniksessä(joka siis samassa huoneessa) mut jonain yönä väsy vaan vei voiton ja vaavi nukkui vieressä. Ihan kiva silleen että lapset nukkuu pääasiassa omassa huoneessa, meillä nimittäin ihan normi kokoinen parisänky, käy hyvin äkkiä ahtaaksi jos kaikki änkeää kerralla :grin toi että on kaks Parisänkyä antaa kyllä tilaa mukavasti!

Meillä 120cm sänky, että se kyl kävis ahtaaksi jos kaikki kakarat väliin änkis :'D Ollaan kyl sanottu, et aina jos on hätä niin saa tulla viereen, mut ei noista käy ku esikoinen ilmoittamassa jos nähnyt painajaisia, keskimmäinen nukkunut 2kk iästä 19-06, kolmas heräilee joskus satunnaisesti, hampaita tehdessä nukkui vieressä...

On lapsissa paljon eroja, esikoinen nukkui ekan kerran 5h putkeen 2v iässä. Nukkui vieressä ja päivät kantoliinassa. Keskimmäinen ei vieressä viihtynyt, eikä varsinkaan liinassa. Kolmas nukkunut aluksi vieressä, sitten 3kk iästä täydet yöt sivuvaunussa, ei liinassa viihtynyt. Kaks isompaa lopettivat päiväunet vähän yli vuoden iässä, tämä nuorin posottaa vielä kolmekin tuntia päivällä ja 10h yöunet :)

Meillä on esikoisen kanssa soudettu ja huovattu nukkumisen kanssa. Eka ei millään suostunut nukkumaan pinnasängyssä ja se jos mikä oli taitolaji saada sinne muilutettua nukahtamisen jälkeen. Kaipasin itse myös paljon omaa tilaa ja pelkäsin omaa kääntyilyä.

5kk iässä nukkui täydet yöt, joten siirtyi omaan huoneeseen, eikä enää suostunut kenenkään läsnäoloon nukkuessaan. Ei siis edes nukuttaa saanut saati olla itse samassa huoneessa.

Nyt kun tulin uudelleen raskaaksi ja muutettiin, niin esikoinen päätti, että perhepeti on paras paikka ja näin mennään edelleen 2v. iässä. Edelleen myös vetää jopa 5h päikkäreitä, että unenlahjoja ainakin neidillä on. :D

Saas nähdä millainen nukkuja uusi tulokas on, jos samalla kaavalla mennään kuin esikoisesta, niin voi olla, että hän saa sitten vallata leikkihuoneen itselleen ja esikoinen saa jäädä meidän viereen jos niin tykkää. :)

Meillä liinuskan kanssa samat nukkumajärjestelyt :) lapset valtaa aikanaan vintin ja me siirrytään miehen kanssa alakerran kamariin nukkumaan :D

Meillä on nukkumisjärjestelyt vähän auki vielä. Esikoinen 11kk nukkuu vielä perhepedissä, eikä ole oikeastaan koskaan nukkunut missään muualla kun meidän sängyssä, joten tulee olemaan vaikeuksia hänet siirtää pois. :D

Sinänsä haluaisin tämän kakkosen opettaa suoraan pinnasänkyyn, mutta toisaalta en jaksa nousta imettämään. Se on vaan niin paljon helpompaa yöllä tyrkätä tissi suuhun ja jatkaa unia.. :rolleyes: ja onhan se ihana nukkua oman pienen tuhisijan vieressä, silloin kun hän ei vielä liiku! :D <3

En kuitenkaan uskalla antaa esikoisen nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä, kun lähtee usein yöllä seikkailemaan. Siksi ollaan yhtenä vaihtoehtona mietitty, että mies ja esikoinen nukkuvat toisessa huoneessa yhdessä ja minä nukun vauvan kanssa toisessa. Ehkä pikku hiljaa aletaan esikoista opettamaan omaan isojen poikien sänkyyn..

Niin ja meillähän ei missään nimessä pitänyt pojan koskaan nukkua meidän kanssa, mutta kas kummaa niin se vain jäi. Sairaalassa jo poika nukkui ja makasi koko ajan mun vieressä, eikä käynytkään omassa sängyssään. Niinpä oli luonnollista antaa sen jatkua kotiuduttuakin. :) ja oli kyllä paras vaihtoehto meille. <3

Kovin on nukkumajärjestelyt kuuluu erilaisia eri perheissä.:p Meillä esikoinen, tällä hetkellä 1 v 4 kk, nukkuu omassa huoneessa, on itseasiassa nukkunut alle vuoden ikäisestä, kun alkoi herätä aina kun vanhemmat tuli huoneeseen, heräsi vessaan tms. Reilun vuoden iässä jouduttiin opettamaan pois pinniksestä, kun alkoi kiipeillä laidan yli. Nukkuu nyt siis "isojen tyttöjen sängyssä".:smug:

Vauvan kans nukkumajärjestelyt menee varmaan samalla kaavalla kuin esikoisenkin kanssa, eli vauva nukkuu pinnasängyssä, joka vanhempien sängyn lähellä. Sivuvaununa nyt tuskin koitetaan pinnistä edes käyttää, kun esikon kohdalla huomattiin hyvin pian, että mun todella pahasti jumisilla hartioilla on helpompi nostaa vauva sängystä suoraan ylös seisaaltaan, eikä nostaa syliin sängyllä "vinosta". Perhepetiä ei ikinä olla uskallettu kokeilla kun ollaan ukon kans kamalia pyörimään, niin ollaan pelätty että vauva jää alle nukkuessa.

Toisaalta nyt lähes koko ikänsä yöt loistavasti nukkunut esikoinen on alkanut heräillä öisin, mikä mahdollisesti aiheuttaa sen, että äiti ja vauva joutuu alkuajan nukkumaan olkkarissa alakerrassa ja mies saa heräillä yläkerrassa yöt esikoisen kanssa niin jos minä en sitten heräilisi kuin vauvan syöttöön ja vaipan vaihtoon.:rolleyes:

Meillä aikoinaan toimi tosi hyvin se järjestely, että mies nukkui 2v esikoisen kans toisessa huoneessa, ja minä vauvan kans parisängyssä :) Ainakin minua helpotti tosi paljon!

Me ollaan muuttamassa isompaan asuntoon myös ja vauvan "huoneeksi" tulee huone joka lähimpänä vessaa. Tuonne huoneeseen ei tule kuin hoitopöytä jossa kaikki tarvikkeet yhdessä paikassa ja säilytetään vaunuja lämpimässä.
Sitten kunhan kasvaa niin saa omaksi huoneekseen sen.

Pinnasänky tulee olemaan meidän makkarissa sängyssä kiinni vaikkakin laitaa ei alas siitä saa. Perhepedissä ei ole aikomusta nukuttaa koska pelkään että minä tai mies pyörähtää vauvan päälle kun ollaan oikeasti molemmat hyvin levottomia nukkujia ja pyöritään oikeasti paljon. Vauva opetetaan nukkumaan pinnasänkyyn.

Meillä on pieni kehto makuuhuoneessa ja vaavi nukkuu siellä meidän kanssa siihen asti, kunnes yöt alkaa sujua ilman suurempia heräilyjä. Sitten pikkuneiti siirtyy käytävän toiselle puolelle lastenhuoneeseen, missä on pinnasänky, keinutuoli, vauvanvaatelipasto ym. Halutaan miehen kanssa, että meille on ihan oma aikuisten tila kunhan tyttö on vähän isompi.

Takaisin