Vauvan huone/tila/pesä...

Kiitos, rozie! Näyttää ihan asialliselta. Pitääpä tutkia mitä vintistä löytyy ja laittaa tuleva isä tai pappa töihin. Verkon varmaan pitää olla sen verran tiheä, ettei tassu mene läpi.. 
 
Wii mietti sitä heti omaan huoneeseen nukuttamista niin ite en ainakaan.. Lähinnä sen takia että huoneet on eri kerroksessa enkä oo esim itkuhälytintä hommannut ja joutuisin ravittaa noita portaita ylös alas koko ajan. Myös oon yrittäny tässä maha aikana jo pitää aika kovaa "mekkalaa" koska mulla hajoo pää jos joudun olemaan hiljaisuudessa. Että aina on vähintään radio päällä ja siihen yritän lapsenkin totutta että kun nukkuu niin saan telkkaria kattoo eikä tarvii olla ku kusi sukassa jos nuppineula tippuu.. koiristakin tuota ääntä vähän lähtee.. [:D] ja sit myös jos vauva olisi eri huoneessa niin olisin kokoajan huolissaan jos se olisi hiljaa että miksi se on hiljaa jne..

oon miettiny sitä perhepetiä et onko sitä kukaan meinannut? Tai ite en varmaan uskalla luottaa siihen etten kierisi sen lapsen päälle mutta tossa luonnollinen lapsuus kirjassa kyllä aika puoltavia perusteluja on sillekkin vaihtoehdolle. Saa itekin nukuttua paremmin kun vauva vaan imee sitten kun on nälkä ei tarvii nostella sängystä jne. Mutta kyllä kokeilen ainakin sitä mamma poksia sängynvieressä ja sitten jos nyt nukahdetaan vierekkäin niin sit nukahdetaan. Kyllä vauva kuulemma ilmottaa jos ei oo hyvä olla (esim peitto naamalla tai ite [:D]) että yleensä nää tukehtumis jutut on ollut siinä että on vauvan petikaverit ollu kännisssä tai huumausaineiden vaikutuksen alasena ja voihan olla et jotkut unilääkkeetkään ei ehkä sovi tohon kuvaan..mut ite raittiina ihmisenä voisin kyllä rohjeta kokeilla..ehkä.. no tulis se vauva niin näkis käytännössä! [:)]
 
Mä oon aatellu että en halua varsinaista perhepetiä meille. Mutta just noin kuin basura sanoi että varmasti tulee imetettyä öisin omassa sängyssä ja siihenhän on helppo molempien nukahtaa, eikä tarvi aina nousta sängystä nostelemaan vauvaa rinnalle ja takas omaan boksiin, tissi suuhun vaan ja takas unten maille. 

Sekin kyllä vaikuttaa, missä imetysasennossa kokee homman helpoimmaksi, eihän kaikki osaa/halua makuullaan edes imettää, jolloin voi olla parasta etsiytyä hyvään nojatuoliin imettämään.

En tiiä miksi ajatus perhepedistä (ainakaan pitkäaikaisena) jotenkin ei minulle istu, ehkä haluan jollain tasolla pitää parisuhteen parisuhteena että vauva ei tule "meidän väliin".
 
Hassua miten sitä mieli muuttuu asioissa. Ennen raskautta ajattelin, että totta kai vauva nukkuu omassa sängyssään, mutta nyt olen yhä enemmän alkanut ajatella, että jos aluksi kuitenkin nukuttaisiin suurin osa ajasta samassa sängyssä. Mies on vastustanut tätä ajatusta tosi paljon, koska on levoton nukkumaan eikä kyllä herää edes isompaan tönimiseen, mutta josko se kohta alkaisi siitä pehmetä. [:)] Pinnasänky meillä tulee ihan sänkyyn kiinni mun puolelle. Omaa huonetta tai nurkkausta ei siis vauvalle ole luvassa, hoitopöytä on työhuoneessa, kun ei mahdu vessaan.

Mutta palatakseni siihen perhepetiin, niin meille Haikaranpesän synnytysvalmennuksessakin suositeltiin perhepetiä alkuun, jopa siellä sairaalassa olon ajaksi! Kuulemma kukaan tuore (ja terve, ei lääkityksen tai huumausaineiden alainen) äiti ei käänny vauvan päälle. Vauvaa ei kuitenkaan kannata nukuttaa vanhempien välissä, koska silloin molemmat varoo vauvaa eikä kukaan (paitsi ehkä se vauva [:D]) nuku kunnolla. Parempi paikka vauvalle on sängyn laidalla äidin vieressä, kunhan ensin varmistetaan, ettei putoamisvaaraa ole.

Saivat kyllä hyvin aivopestyä tuosta läheisyyden ja ihokontaktin tärkeydestä. Kuulemma jopa vauvan verensokeriarvot pysyvät tasaisempana, jos vauva on äidin tai isän vieressä (mielellään ihokontaktissa). Ja jos sairaalassa vauvan ruumiinlämpö meinaa laskea, niin sitten laitetaan kenguruhoitoon, koska se on kuulemma paras tapa pitää vauva lämpöisenä. Ja lisäksi vieressä nukkuva vauva hengittää paremmin kuin yksin nukkuva. Että kyllä meillä ainakin kokeillaan perhepetiä, samoin kantoliinaa.
 
meillä mies haluaisi vauvan väliimme nukkumaan ja ajattelin myös että ressu jää kyllä sinne puristuksiin, mutta en tiedä miten mies kokisi asian jos vauva nukkuisi sängyn laidalla minun puolella... onko muuten perhe pedissä joku oma "peti" vauvalle siihen väliin vai nukkuuko se ihan niinku samalla patjalla siinä vaan :) ?? meillä kuitenkin pinnasänky on aivan meidän sängyn vieressä mun puolella... pitänee kokeilla... onhan se ihana kun se tuhisee vieressä kun tähän asti tykänny että koirat nukkuu kainalossa sillon ku mies ei ole kotona.. :)
 
Meillä pikkuinen asustaa meidän makuuhuoneessa ja pinnis tulee mun puolelle sängyn viereen. Meillä kun on "vaan" kaksio, mutta tää on onneksi niin iso että kyllä me muutama vuosi tässä pärjätään [:)]
Tässä on iskän entisöimä sänky joka me maalattiin Antin kanssa [:)]

edit: siis sängyllä on ikää se 26 vuotta [:D] Missä miekin olen vauvana nukkunut.



 
Meillä kanssa on pinnis meidän makkarissa mun puolella sänkyä ja Napero nukkuu äippäpakkauksen laatikossa, joka on siis pinniksen sisällä. Perhepetiä ei olla ajateltu, kun mies on sikeäuninen ja iso koira häslää sängyn ympärillä. Mutta saa nähdä muuttuuko mieli huomisen Haikaranpesän valmennuskerran jälkeen... [;)]
 
Ihanan
 
... näköisiä vauvan huoneita ja pinniksiä, piti vielä sanomani. Liian nopeat sormet...[;)]
 
 
 
ALKUPERÄINEN: basura

oon miettiny sitä perhepetiä et onko sitä kukaan meinannut?


Minun tuttavapiirissäni perhepeti on kyllä ihan ylivoimaisesti tavallisin tapa vauvojen nukkua vähintäänkin ensimmäiset kuukaudet. Ei se mikään "ainoa oikea" ole mutta minun ajatusmaailmassani on ehkä niinpäin, että jos vauva EI nuku vieressä niin siihen on joku syy (eikä toisinpäin että etsisi syitä miksi vauva nukkuu samassa sängyssä :-)) niinkuin että tilaa ei vain ole tarpeeksi, tai erityisen herkkäuninen äiti tai isä tai vauva (tosin vauvan uneen yleensä auttaa se että hän tuntee jonkun lähellänsä kun havahtuu unisyklien välissä tarkistamaan tilannetta - tulee turvallinen "näin on kuin pitääkin" -olo) tai joku lääkityksen tarve, tai tupakoiva vanhempi, tai että ei vain kerta kaikkiaan pääse eroon ajatuksesta että se olisi vaarallista (ymmärrän ihan hyvin jos jotakuta vain pelottaa!).

Vinkki: kannattaa heti alkuun opetella imettämään molemmat rinnat samalta kyljeltä niin säästyy monilta nosteluilta yöllä!
 
Takaisin
Top