Vauvan hoito

kuukiurustakesään

Piirimestaruustason postaaja
Lueskelin maaliskuisten foorumia ja heillä oli luotu tälläinen viestiketju. Otin heti mallia, oli niin hyvä idea!

Eli tähän ketjuun vauvan päivittäisestä hoidosta: iho, kynnet, peseytymiset jne.


Aamu- ja iltapesut tehdään huolellisemmin, vähintään kerran päivässä pesen silmät, korvantaukset, kaulapoimun, kädet ja kurkkaan myös varpaanvälit sukkanöyhtien varalta. Pyllyhän meillä pestään aamulla ja illalla sekä jokaisen kakkavaipan yhteydessä, ja aina vesipesujen jälkeen taputellaan huolellisesti poimut kuiviksi. Ilmakylpyjä on kiva myös antaa, samalla tehdään masujumppaa laulun tahtiin. Nivusiin ja reisimakkaroiden poimuihin laitan talkkia jokaisen pyllypesun yhteydessä, tämä jäi tavaksi synnäriltä kun siellä nivuset pääsivät hautumaan osaamattomuuttani/tietämättömyyttäni. Emma viihtyy vaipanvaihtopisteellä, kiiltävä hana ja veden lorina hymyilyttävät tyttöä aina! :)

Iho on meidän Emmalla todella hyvä, en rasvaa sitä ollenkaan. Hormoninäppyjäkin ollut vain muutama pieni hassu näppy. Välillä nivusiin (talkin sijaan) tai punottavaan pyllysilmään sipaisen punaista Apobasea.

Kylvetään 1-2 kertaa viikossa, välillä kylpy korvataan suihkulla. En pidä mitään tiettyä kylpypäivää, vaan pesen vauvan kun hän tuoksahtaa siltä, että olisi pesun tarpeessa. Emma tykkää peseytymisestä, mutta ympäristön on oltava lämmin ja pyyhe kiedottu hyvin tytön ympärille kun pesusta tullaan pois, muuten alkaa itku. Päänahkaan kertyy pikkusen karstaa jatkuvasti, noin joka toinen viikko teen kylpypäivän yhteydessä öljyhoidon. Hiuksia harjaan lähes päivittäin muistaessani, joskus jopa useamman kerran päivässä.

Kynsiä leikataan kun ne ovat sen verran kasvaneet että niissä on leikattavaa. Käsien kynnet leikkaan valveilla, rauhallisena ja tyytyväisenä hetkenä tai imettäessä. Varpaiden kynsiä olen leikannut vasta kerran, se hoitui näppärästi hoitopöydällä vaipan vaihdon yhteydessä.
 
Meillä pestään pylly vedellä aamuisin ja ison kakan yhteydessä. Pienemmät kakat ja pierut putsataan veteen kostutetulla käsipaperilla, joskus laitan siihen pikkuisen öljyäkin, jos on sitkeesti kiinni pepussa kakka.

Silmät, korvantaustat ja kaulapoimut tarkistetaan ja pestään aamulla. Kädet ja varpaat tulee tarkistettua leikkien yhteydessä ja tarvittaessa putsattua :)

Kylvyssä käydään 1-2 kertaa viikossa ja päivä vaihtelee tarpeen mukaan.
Jäbällä on hyvä iho ja ollaan selvitty Acon jokapaikan öljyllä, jota laitettu punoittavaan peppuun ja kylpyveteen.
Karstaa on pikkasen ollut päässä, sitä öljytty silloin tällöin. Hiuksia en oikein koskaan muista harjata muuten kuin kylvyn jälkeen :joyful:

Meillä vessan vaipanvaihtopiste on jäbän lempipaikka! Siinä makoilisi jokellellen vaikka kuinka kauan, harmi vaan kun ei siihen tuollaista salamasanteria todellakaan voi ilman valvontaa jättää sekunniksikaan :nailbiting:

Kynnet leikataan tarpeen mukaan, yleensä tissittelyn yhteydessä. Jaloista olen kylläkin vasta pottuvarpaiden kynnet kahdesti joutunut leikkaamaan, sormien kynnet jo useastikin.
 
Oivoi, me taidetaan olla vähän huolettomia näiden asioiden kanssa :D Poika vaan vaikuttaa koko ajan niin siistiltä, ettei tunnu olevan tarvetta erityisesti pestä ja puunata! Peppu pestään jokaisen kakan jälkeen (ja niitä piisaa!), muuten vähän sellaisella "kun tarvitsee" -mentaliteetilla mennään. Vaippaseutu on pysynyt tosi hyvänä, ei oikein mitään punoituksia tai muita, ei olla kertaakaan käytetty rasvoja tai talkkia. Ihoon ilmestyy aina välillä ihottumaa (helteillä varsinkin), mutta ne nyös myös paranevat vauhdilla itsekseenkin, neuvolan terkkakaan ei suositellut mitään niihin laitettavaksi.

Kynnenaluset tosin on töhnässä, mutta mites niitä putsattua saisi?!
 
Me pestään pylly aina kakan yhteydessä, joskus pissankin, mut yleensä jälkimmäinen hoituu pelkällä kosteuspyyhkeellä. Öljyä laitan tarvittaessa jos iho rupee kovasti punoittaa, meidän jäbällä ainakin ärtyy iho tuosta pippelin alaosasta sieltä alta kun niin vaikea paikka kuivata pyyhkeellä niin sitä oon koittanut useasti öljytä.

Kylvyssä käydään muutaman kerran viikossa. Kylpyveteen laitan hiukan sekaan jotain Natusanin kylpynestettä, antaa hennon kivan tuoksun kylpyvedelle ja tekee pieniä kuplia niin saadaan skidisti kylpylätunnelmaa. :p

Muuten pyyhin silmät kun rähmivät, kasvot putsaan yleensä aamusin ja silloin kun tarvitsee, kuin myös kädet, ja jalat putsaantuu aika hyvin pyllynpesun yhteydessä tuossa käsienpesualtaassa ja kylvyssö. Napa rähmii vielä pikkasen niin oon tottunut kerran päivässä putsaamaan sen pumpulipuikolla vedellä ja desinfiointiaineella.

Koitan käyttää maalaisjärkeä näissä asioissa, kun aika puhtaitahan nää ihmistaimet tuppaa näin alussa olemaan, vaikkei kauheesti vaivaa asian eteen tekiskään.
 
Meillä peppu pestään kakkojen yhteydessä eli n. 2 x päivässä. Samalla huuhtaistaan myös etupuolelta. Kasvot putsaan päivittäin kostealla pyyhkeellä. Kylvyssä/suihkussa käydään joka toinen tai kolmas päivä. Poju tykkää kyllä enemmän suihkussa käynnistä. Kynnet leikkaan kerran viikossa, varpaan kynsiä ei vielä ole pahemmin tarvinnut leikata. Iho on niin hyvässä kunnossa, ettei mitään rasvoja tai talkkeja pahemmin ole tarvinut. Bebanthenia joskus pepuun laitettu. Aqualan öljyä olen hieman käyttänyt kuivaan ja karheaan ihoon. Alkuun jalat ja kädet olivat tämmöiset. Viime aikoina oon hieman öljyä välillä laittanut kulmakarvojen ja niiden välin iholle joka on tuntunut kuivalta ja karhealta, samoin korvan taustat on olleet kuivat, joten oon öljynnyt niitä. Muutoin kanssa kaikki ihan tarpeen mukaan ilman mitään tarkkaa kellotusta ja maalaisjärjellä mennään. ☺
 
Joka ilta sama rutiini eli iltapesut suihkussa. Nyt ehkä kerran viikkoon kylpy, johon en lisää mitään. Aamuisin lavuaarissa kasvot, kädet (märät ja mönjäiset, koska suussa paljon) ja kaulapoimu. Joskus harvoin olen pessyt vauvaa jollain baby washilla, esim. silloin kun käynyt isompi haiseva pulautusepisodi, että on puoli lasta puklussa. Muuten aina pelkkä vesi, myös kylvyssä.

Pyllynpesua vedellä tarvittaessa kakkojen (min. 2/vrk) yhteydessä. Pikkupierut tai pisut saatan pyyhkäistä kostealla pyyhkeellä tai öljytyllä lapulla. Turvakaukalossa istuminen välillä saa pepun punoittamaan mutta vesipesu ja ilmakylvyt auttavat.

Korvien taustat ihoöljyän tarpeen mukaan, karstoittuvat. Samoin toisinaan kasvojen ihoa tarve öljytä. Tyttöä hieron muutaman kerran viikkoon vähän tarpeen mukaan. Siinä tulee joskus käytettyä öljyä ja samalla saa rakastamiaan ilmakylpyjä. Ihanaa, että tytöllä on siisti iho.

Pitkiä hiuksia harjataan vähintään kerran päivään, joskus niskavilloja pitää kammatakin. Kynsienleikkuu sujuu kerta viikkoon parhaiten tissin jälkeen tai unessa.

Etenkin iltarutiinia pidän tärkeänä. Pesuissa on kyse mun mielestä puhtaanapitoa enemmän läheisyydestä ja hoitamisesta, johon voi isäkin osallistua kun ei voi imettää. Tyttö rakastaa olla iholla suihkussa. Samalla saatetaan vähän rauhallisesti laulaa ja keinutella.

Lisäksi kaikki iltatoimet valmistaa vauvaa yöhön ja uneen kun niissä on rutiini. Pesujen jälkeen iltatissit ja unille. Sama tappavan tasainen ja arkinen mutta turvallinen rytmi on kaikilla lapsilla edelleen, isommilla tietty iltapala korvaa tissin. :D
 
Muokattu viimeksi:
Meillä aamu alkaa aamupesulla, kostealla vanulapulla käydään läpi kasvot, kaulapoimut, kainalot ja taipeet, taipeet oli hiertyneet jo syntyessä joten niiden kanssa ollaan tarkkana vieläkin, aamupesulta tissittelemään.

Pyllyn pesee ainoastaan isi aina kun on kotona kakkahommien aikaan, minun ranteet eivät vieläkään kestä sellaista vauvan nostelua joten minä sitten käytän kosteuspyyhkeitä siinä hommassa. Ääpeen pakkauksen sinkkivoide ei ollut toimiva punaiseen pyllyyn mutta sinkkipasta aivan loistava! Välillä b-vitamiini voidetta on myös käytetty jos on ollut punainen pylly, muuten neidillä on erittäin siisti iho, ei ole karstaa ollenkaan ja tukka pysyy hyvänä ilman harjailua.

Kynnet leikataan unessa kun ovat kasvaneet, varpaiden kynsiä pottuvarvasta lukuunottamatta ei ole tarvinut vielä leikata ollenkaan.

Kylvetään jokatoinen ilta, se on lähinnä kans isin hommaa mutta jos on töissä, niin äiti hoitaa, nauttii kovasti ja rentoutuu, eilen kokeiltiin ennen kylpyä hierontaakin kun oli niin mahanpuruja. Kylpyveteen joskus laitetaan pari tippaa öljyä, ei saippuoita missään nimessä vaan pelkällä vedellä.

Hoitopöytä on meilläkin lempparipaikka, siellä on aina kova jumppaus menossa ja mukava aamuisin kertoa yön kuulumiset :happy:
 
Heh, meidän pikkuisäntä pääsääntöisesti aloittaa karjunnan kun hänet hoitopöydälle laittaa :D Aamuisin on vähän säyseämpi, mutta viimeistään kaulapoimun pyyhkimisen kohdalla kiukustuu. Vaipanvaihdon hän kokee suurena loukkauksena ihan joka kerta!

Suurinpiirtein aamuin illoin pesut maalaisjärjen mukaan, kylpy kaks kertaa viikossa. Öljyä laitan kylpyveteen.
 
Meillä hoitoalusta on kans nunnon juttupaikka, hirveä höpöttely alkaa aina kun vaihdetaan vaippaa. ♡ Neuvolan antamalle hymynaamakuvallekin jonka laitoin kaakeliin jutellaan kaikkea, melkein enemmän kun äidille... Poika ihan haltioituu siitä kuvasta. Vaipanvaihto sujuu aina leppoisasti, eikä navankaan putsaamiselle löydy vastaväitteitä.

Kynsiä en ole vielä leikannut kun raapiminen ei oo ollut missään vaiheessa ongelma eikä nuo kasvakaan sillain että tarvitsisi, sormien kynnet välillä lohkeilee itestään.
 
Vauva rakastaa pyllynpesua, mikä on hyvä, ku kakat tulee aika monesti. Isoimmat sinapit pyyhitään kosteuspyyhkeillä, jotta saadaan vaavi makkarista vessaan pesulle. Karmeimmat niskakakat hoitaa aina äiti, koska isältä pettää rohkeus :wink Muuten kylvetään tarpeen mukaan tai käydään aamusuihkussa isossa lavuaarissa. Suurimpi haasteita pesun suhteen on ollu saada kaula puhtaaks. Sitä protestoidaan ja vaikeutetaan viimeiseen asti. Välillä on koko vauva haissut niin kamalalta puklulta, että äiteekin oksettaa.

Hiukset on vauvalla tosi pitkät, enkä o niitä erityisemmin hoitanu, mitä nyt pidän kampausmallina irokeesia. Meiän vauva sai ihan hirveän aknen! Pahin akne, jonka oon kellään nähny. Ei saatu siihen kylläkään mitään, ja on jo huomattavasti parempi. Kylpy rauhottaa ihoa selvästi. Oli se vaan hurjannäköne, varsinki ku rupes kuivuun ja paraneen.

Ny ollaan opeteltu hoitaan räkänenää ja mittaan kuumetta takapuolesta. Nenä-Friida on ihan ykkönen rään poistamiseen vauvan nenästä. Onnensa ei o ollu kuumetta pienokaisella ja Muumi-mittari takapuolessa ei o itkettäny yhtään. Säälittää vaan tää räkäpossu, joka on vaan kaks kuukautta vanha ja jo ny nuhassa.

Tällä hetkellä yritän assosioida unta pehmoaasisoittoleluun ja pistän sen soimaan aina, kun on uni tulossa. Luulen, että oon jo hivenen onnistunu, koska välillä vauva on rauhottunu paremmin nukkumoodiin, ku se on kuullu pehmoaasin soivan. Jos ei muuta, ni ainaki se o nukuttanu mua itteeni ja oon pari kertaa pistäny sen soimaan mennessäni itte päikyille ilman vauvaa...
 
En mittaa lämpöä takapuolesta, eivät mitanneet sairaalassakaan. Enkä suostu suppoja käyttämään ellei viimeinen pakko eikä jostain syystä oraaliliuosta saatavilla tai mahista käyttää.
 
Me saatiin lahjaksi tommoinen korva- ja otsakuumemittari, tosi nopeesti ja helposti saa mitattua lämmön vaikkei otsasta taida hirveen tarkkaa mittausta saadakaan.
 
MIkä on teidän vauvojen normaalilämpötila? Meidän vauva tuntuu hieman lämpimältä päästä, ei siis muusta vartalosta ja pyllystä mitattuna näyttää 37.6? onkohan se paljon? Huolettaa jos onkin kuumetta näin pienellä, katson vielä kainalosta ja soitan sitten lääkäriin jos vielä huolettaa. Muita flunssan oireita tai rohinaa ei ole ollut. Väsyneempi on kyllä tänään ollut. Tissi ja pullo on mielestäni normaalisti maistunut.
 
Meillä normilämpö pepusta on 37.2. Eikö se lämpö iltaa kohden aina nouse vähän, eli johonkin 37.5? Sairaalassa sanottiin, että 37.5 olisi vielä normi, korjatkaa jos oon väärässä?
 
Joo eilen soitin sit lääkäriin kun pyllystä mitattuna oli jo 38, mutta käskivät seurailla kun tosiaan voinnissa ei muutoin vikaa. Ja nyt aamusella 36.8, että olisiko ollut hetkellisesti jostain syystä koholla. Lisäksi vauva nukkui hyvin yön, ei ollut minkäänlaista kiukkuamistakaan. Toivon mukaan ei kehkeydy miksikään pahemmaksi.
 
Mä jouduin esikoisen kanssa käyttämään taipeisiin talkkia, mutta sitten ystävä vihjaisi talkin ongelmista ja suosi laittamaan perunajauhoa, joka toimii ihan yhtä hyvin. Talkista on sanottu sen olevan mahdollinen munasarjasyövän riskiä lisäävä tekijä, mutta ilmeisesti kytkös ei mahdollista varmempi ole. Löysin netistä aihetta käsittelevää tutkimustakin: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21516319

No, mene ja tiedä, mutta viimeeksi vaihdoin talkin ystävän mielenrauhaksi perunajauhoon ja ihan hyvin se hoiti tehtävänsä :) Ehkäpä pitää varata sitä taas kaappiin.
 
edit. nyt pojan kanssa ei ehkä tarvi miettiä sitä munasarjasyöpäriskiä, mut voishan sitä yrittää vaikka luomuilla muuten vain ja hankkia se perunajauhopurkki...
 
Hyvä tietää tuollaisestakin väitteestä. En kyllä usko, että näin vähäinen käyttö aiheuttaa yhtään mitään riskiä millekään. Kokeilin anoppilassa perunajauhoja kun talkki unohtui kotiin, ja minusta perunajauhot paakkuuntuivat herkemmin eivätkä olleet ihan talkin veroisia. Oli niitä kuitenkin parempi laittaa kuin olla ilman. :)
 
Pottujauhoja on hyvä olla kotona, jos vatsapöpö iskee niin oiva ensiapu tl perunajauhoja lasilliseen vettä :happy:
 
Takaisin
Top