"Vauvan harrastukset"

@sukki

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Moikka,

onkos muut ilmoittautuneet oman paikkakunnan harrastuksiin vauvoille? Meillä alkaa joulun jälkeen muskari ja vauvajumppa :). Vauvauintiin en halua mennä kun en itse pidä uimahalleista :sad001.
 
Muskariin mennään alkuvuodesta ja vauvauinti alkaa tammikuun puolesta välistä. Vauvauintia odotetaan jo jännityksellä.. =)
 
Hih, me aloitettiin muskari jo kun ikää oli 3viikkoa :) Loppiaisen jälkeen jatkuu.
Aikoinaa esikoisenkin kanssa aloitettiin vauvamuskari ja ollaan jatkettu aina seuraavassa ryhmässä kesäloman jälkeen.. Tällä hetkellä se on äiti-tytär aikaa, ihan kaksistaan. Ensi syksynä tytön pitäisi sitten jo 3-vuotiaana mennä yksin, mutta äiti tahtoo mukaa! Nii ja suunnitelmissa olisi, että pojankin kanssa jatketaan joka vuosi. Iskä on kuulemma ottamassa mukaan iskän ja siskon kanssa sirkukseen kun hieman vielä kasvaa :grin (iskä ja sisko siis harrastava sirkusta). Tammikuussa mennään myös kokeilemaan värikylpyä, voipi olla että poika on niihin touhuihin vielä hieman liian pieni mutta katsotaan.. Vauvauintia voisin harrastaa kanssa, mutta se on niin kallis että ei pysty näiden muiden lisäksi ottaa niin kallista harrastusta..
 
Oon hakenu vauvauintiin, mut ei oo tietoa vielä päästäänkö tammikuussa alkavaan ryhmään. Vauvajoogaa ja jumppaa oon miettinyt, mut en oo ehtiny perehtyä asiaan vielä. Kahdessa vauvakerhossa on käyty jo pidempään.
 
Minä kans ajattelin pojan kans alkaa tammikuussa käymään perhekerhossa ja muskarissa. :) Vauvauintiin kans mennään, jos on otsonivettä altaassa.. en oo vielä ottanu selvää. Mun iho ei kestä kloorivettä, joten se on pois suljettu vaihtoehto. :)
 
Mä taas en siedä sitä kloorin hajua ja se käy ahistaa henkeä vaik en astmaatikko (vielä) olekaan. Meillä ei käydä viel missään, paitsi et ens keskiviikkona vois taas mennä perhekahvilaan.
 
ei myökää käydä.ei täällä kyllä mitää ihmeellistä taida ollakkaa,tai sit vauva on liian nuori niihin (esim.muskari).
 
Ei mekään käydä missään... tosin koitan muistaa ilmottaa tammikuussa meidät vauvajumppaan ihan itsenikin takia, että saan enemmän liikuntaa :) Muskaria oon kanssa miettinyt mutta jotenkin nyt ainakin tää vauva arki on vienyt pyörteissään niin on jäänyt se. Uintia olen kanssa miettinyt tammikuusta.
 
Joo se on normaalia ettei käy missään :) Esikon aikanakaa ei käyty muuta kuin varmaa pari kertaa vauvaryhmässä. Sielki tunnettii ittemme ulkopuolisiks ku ne kaikki muut siit ryhmäst kävi myös vauvauinnissa ja seurakunnan kerhos, ite ku ei kirkkoo kuuluta ni ei sinne haluttu mennä ja sit tos ylempänä jo mainitsinki syyn siihen ettei uinnissa käydä.

Ja jossai lukikii joskus siitä et nykyajan lapsille tungetaan hirveesti harrastuksia jo pienest pitäen, vaik ei viel 3-vuotiaatkaan tarvis muuta harrastusta kuin yhteistä aikaa vanhempiensa kanssa. Jos niit harrastuksia on lapsella liikaa, niin se ajan vähyys ja puute kotona olemisen suhteen käy jo pienellekin raskaaksi ja ahistavaksi. En tietty oo sitä vastaa et vanhemmat haluu antaa lapsilleen harrastuksien kautta lisää kokemuksia ja taitoja, kunhan se ei käänny itseään vastaan(eli sillä korvataan äidin/isän antama aika). Kohtuus kaikessa :)
 
Mulla on yks kaveri, joka on iha alusta asti pyöriny tyttärensä kanssa jos jonkinlaisissa "harrastuksissa". Minua hän vähän kritisoi siitä, että en ole poikaani vienyt tutustumaan muihin lapsiin ja että tästä syystä lapseni ei saa vastustuskykyä tai sosiaalistu tms. Itse olen sitä mieltä, että paskat. Pieni vauva ei vielä luo mitään kaverisuhteita eikä sen tulevaisuuden sosiaaliset taidot ole siitä kiinni, että onko se käyny muskarissa jo 1kk vanhana. Olen mielelläni nauttinut pienestä vauvastani kotioloissa ja ottanut iisisti sekä tavannut sukulaisia ja lähimpiä ystäviä. En myöskään halua tuputtaa lapselle liikaa kaikkea kokoajan.. ei se voi sekään olla hyväksi. Nyt olen sitten ajatellut, että tammikuussa voisi kerran, kaksi viikossa käydä katsomassa millaista meininkiä noissa kerhoissa on. Tässä alkaa olla sellainen ikä pojalla käsillä, että toisiakin lapsia on ainakin mielenkiintoista katsella ja meidän poika ainakin on niin mahdottoman kiinnostunut kaikesta ja tarkkaavainen, että voisi olla ihan hauskaakin hänelle. Ja ehkä sitä tekisi itsellekin hyvää käydä vähän tapaamassa ihmisiä välillä... saa sitten nähdä, että uskallanko? :D Oon kummallinen tyyppi, kun oon periaattees sosiaalinen ja kova jutteleen, mut kynnys tutustua uusiin ihmisiin on aika korkea ja minua usein jännittää uudet ihmiset. Mut ajattelin ny silti yrittää rohkaistua.. :D
 
Mä kans tonne aikasempaa ketjuun kirjottelinki, et ois kiva mennä vauvauintiin. Mä vaan niin inhoon uimahalleja. Sit ku ne on lauantaisin ne tunnit, niin mies on useimmiten töissä, ni se ois sit vaan mun ja jätkän juttu. En kyl ees tiiä mahtuisko niihin. Luin jostain, et pitäs suunnilleen ennen syntymää varata paikka. Hyvin tuo jäppinen ammeessakin viihtyy ja nauttii :)

Muskarit meillä päin on täynnä. Ihan ku kehtaisin johkuu julkisesti mennä hoilottelee. Kotona voiki rallatella hölmöjä juttuja :D

Kerhot ois jees. Täällä meitin tuppukylässä on seurakunnan kerho. No eipä kuuluta kirkkoon, ni ei sinnekään huvita mennä. Perhekahvila ois keskiviikkosin, mut jotenki on iso kynnys sinneki lähtee. Oon asunu täällä monta vuotta, mut jotenki sitä ei oo kuitenkaan tutustunu keneenkään. Sit taas ne mammat, joita täällä on, tuntuu kaikki tuntevan toisensa. Huoh...ehkä me muumioidutaan ton jätkän kanssa tänne :D
 
Mä oon kanssa samaa mieltä että ne pienet vauvat ei tosiaan vielä mitään sosiaalisia tapahtumia tarvitse :) mutta kyllä hänellä hauskaa on muskarissa ollut! Esikoiselle taas, joka kolme vuotta täyttää yritän haalia paljon mukavaa tekemistä, kun hän kotona vielä on. Jos taas esikoinen olisi hoidossa, ehdottomasti harrastukset vähenisivät, koska kyllä lapsikin tarvitsee rauhallista aikaa päivän mittaan.
 
Kultashiini: Meilläkin paikkakunnalla seurakunnan kerho ja molemmat vetäjät ei uskovaisia :) pieni rukous lausutaan aluksi, siinä kaikki uskontoon liittyvä, lopun aikaa lapset saavat leikkiä keskenään. Mukava kerho :)
 
Meidän pikkukylässä ei ole mitään muuta kuin seurakunnan järjestämiä kerhoja ja käyn jäbän kanssa avoimessa kerhossa.. Sielläkin rukoillaan aluksi, lauletaan, sitten lapset saa leikkiä vapaasti ja äidit rupattelee keskenänsä. :)
 
En minäkään usko, että vauva toisten lasten seuraa välttämättä tarvitsee, mutta mielellään kuitenkin katselee toisia lapsia makoillessaan lattialla. Enkä usko, että lapsi siitä häiriintyy, vaikka me pyörähdetään muutamana päivänä viikossa pari tuntia jossain. Minusta on hyvä vaan totuttaa vauvaa erilaisiin tilanteisiin, ettei vauva hermostuisi niissä niin helposti ja malttaisi myös syödä tai nukahtaa pienessä hulinassa. Noissa käyminen on oman jaksamisenikin kannalta todella tärkeää ja tuovat päivään hieman sisältöä. Ahdistun, jos olen pelkästään kotona ja odotan mieheni kotiin paluuta. Ja koko ajanhan noissa ollaan ja puuhaillaan vauvan kanssa. Vauva jaksaa noissa olla tyytyväisenä, kun välillä vähän muutakin puuhaa kuin kotona.
 
Me ollaan käyty pojan kanssa jo tasan 1kk ikäisestä muskarissa :) kovasti herran on tykännyt ja kovasti hymyilee aina kun huomaa mihin mentiin.. Ollaan käyty saman ikäsestä myös mll:n perhekahvilassa :)
 
meillä tyttö lähtee iskän kans tammikuussa vauvauintiin. itse en myöskään uimahalleista tykkää,mutta jos nyt uhrautus,niin saadaan siitä perheen yhteinen juttu. meillä neiti tykkää kauheesti kylpyhetkistä,voi sitä hymyn ja potkuttamisen määrää kun pääsee veteen :)
 
Takaisin
Top