Vauvan eväät ;)

Huolestuneet mummut on kyllä rasittavia kun mikään ei mene perille - ainakaan miniän sanomana... Sitten kun se tulee "arvovaltaisemmalta" taholta niin sitten kyllä päivitellään ihastellen uusia tuulia vauvan hoidosta ja hyvinvoinnista :)
Meillä oli juuri 5 kk neuvolassa puhetta tuosta vedestä. Terkka sanoi, että nyt saa antaa jo suoraan hanasta. Määrästä ei ollut sen kummemin puhetta, mutta ymmärsin että sillä ajatuksella että "suuta huuhtoo" tarvittaessa ja tottuu jo vähän veteen kesän helteitä (?) silmällä pitäen. Eli käsitin ettei  määrä sinänsä ole ole elintärkeä. Ja joskus  aikaisemmin taisi sanoa, että jos on vatsa kovalla, niin vesikin voi osaltaan helpottaa tilannetta.  No, eilen sitten kokeiltiin vettä tuttipullosta ja yllättynyt ilme olisi kyllä pitänyt saada talteen!! Mutta maistui kyllä eli ei huolta jatkosta. Pullolapsen kanssa on ainakin helpompi ottaa vettä varuiksi mukaan lyhyille hellekesän reissuille niin ei näänny pikkuinen.

Meillä myös maissi on viikon maistelun jälkeen kiljuttavan hyvää! Soseutin sen järeällä tehosekoittimella ja samettisen tasaista ja kuohkeaa tuli. Maissiin lisättynä menee kaikki lisukkeet ihan huomaamatta. Mulla itselläni on aika herkkä vatsa ja saan ilmavaivoja monista jutuista. Olenkin miettinyt uskallanko antaa esim. kukkakaalia pojalle. Jos on perinyt mun vatsan, niin kevyenä paisuu varmaan ja leijailee kaasujen voimasta... :) Nyt on muutamana yönä itkeskellyt unissaan ja mietinkin olisko soseet syynä tavalla tai toisella.
 
 
Ajattelin, että onkohan se veden tuputtaminen sitten maidontulosta/imettämisestä pois.. Tietty täytyy antaa vettä, jos tuo maito ei juomaksi riitä. Täytyy kysäistä neuvolasta.

Soseita meillä menee jo ihan ruokana kahdesti päivässä. Poika on kova syömään ja ymmärsi jutun nopeammin kuin uskoinkaan. Ottaa kovaa kiinni ikäisiään, kun tuli tosiaan ennenaikaisesti. Vielä ei olla käyrillä, mutta varmasti kohta. Nythän se kiskoo jo lähes koko pienen purkin hedelmäsosetta. Kasvissoseita ei yleensä mene kuin puolikas. Lisäksi sitten imetän sen päälle ja välissä muutamat ruokailut menee myös omalla maidolla. Illalla noin desi velliä. Uskoisin siis, että saa tarpeeksi nestettä. Voihan olla, että otan tuon anopin  avun vähän valmiiksi karvat pystyssä, kun tuntuu, että siellä ei nyt niin imettämistä arvosteta.

Toi veden keittäminen on vähän kaksipiippuinen juttu. En uskoisi, että Suomen vettä tarvitsisi keitellä. Asutaan tosin tässä Nokian lähellä ja sen vesikriisin aikaan olin siellä töissä, joten tuoreessa muistissa on mitä kaikkea kamalaa bakteeri vedessä voi saada aikaan. No ehkä tuollainen ei pääse kuitenkaan toistumaan. Meillä on kyllä talossa oma kaivo, joten voihan siinäkin olla vaaransa. Joskus oli ollut liian matala kaivonrengas, ja sadevesi ja maata oli päässyt kaivoon ja se oli saastunut. Nyt asia on korjattu, mutta mitäs jos lumisen talven jälkeen sulamisvesi onkin ollut korkeammalla.. Taidan sittenkin keittää kotiveden. Huh, olen kyllä nyt paljon neuroottisempi kaikkien asioitten suhteen, kun kymmenen vuotta sitten kun sain esikoisen.
 
Äidnmaidosta (niinkuin muistakin maidoista) on melkein 90 % vettä. Kun vesi on siinä osana maitoa se ei silti ole YHTÄÄN sen vähemmän vettä kuin jos se olisi kraanavettä. 

Eli jos imetät vauvaa vaikkapa 6 dl edestä päivässä, niin vauva saa yli 5 dl VETTÄ siinä samalla. Myös noista soseista on iso osa vettä. 

On ihan turha antaa vauvalle vettä vetenä, paitsi siinä tapauksessa että vauva syö jo runsaasti kiinteitä jotka todella ovat kiintietä, ja maidon määrä ruokavaliossa on aika vähäinen. Toinen syy voisi olla, että vauva saa paljon korviketta ja janon vuoksi sen menekki meinaa kasvaa liian suureksi (korviketta voi antaa "liikaa" kun äidinmaitoa ei). Kolmas ja tavallisin "hyvä syy" on se, että halutaan vähitellen totuttaa vauvaa myös juomaan ruokailun yhteydessä. Tähän riittää ihan pienet määrät ruoan kanssa silloin tällöin, nokkamukista tms. 

Viekö annettu vesi tilaa ja tilausta äidinmaidolta? No viehän se sikäli että täyttää vatsaa. Toisaalta, jos määrät eivät ole suuria, niin koska vedessä ei ole kaloreita ei se myöskään pidä vauvan nälkää.... kyllä vauva osaa sitten nälkäänsä pyytää maitoa vaikka olisi vettäkin saanut. Jos ei siis ole saanut ihan vatsaa-täyttäviä määriä. 

Tuosta veden keittämisestä... minä kyllä uskaltaisin antaa kraanavettä keittämättä, mutta oman kaivon veden varmaan keittäisin johnkin n. vuoden ikään asti, ellei vettä ole just äskettäin tutkittu ja hyväksi todettu. Esikoisen ollessa pieni, en uskaltanut juottaa hänelle kesäpaikkamme kaivovettä enkä itsekään juoda sitä raskaana ollessa, vaikkei siitä kukaan koskaan tiettävästi sairastunut tms. - ostin kesäpaikkaan aina isot vesikanisterit mukaan. Sukulaiset sitä vähän nyreksivät mutta nyreksikööt. Ei minua haittaa olla pieni pilkka tai kyseenalaistaminen jos se tulee siitä, että yritän pitää lapsestani mahdollisimman hyvää huolta ;-)

 
hellurei ! aika hiljaista ollut täällä ptkän aikaa :)
Semmosta ajattelin kysästä niiötä jotka jo soseita syöttävät pienoisilleen, että mitä kaikkia soseita olette syöttäneet?
Mulla meinaa mielikuvitus loppua kun mietin että mitä antaisin. Neiti on syönyt porkkanaa,kukkakaalia, mustikkaa,kaupan kuningatar-sosetta,banaania,luumua ja nyt ollaan perunaa maisteltu.
 
aika paljon on siirrytty tonne fb keskustelemaan kun tän vau sivujen kanssa on koko ajan enemmän tai vähemmän ongelmia ja ei oikein jaksa ees yrittää tänne tulla. Jos oot facebookissa niin tuu säkin sinne ryhmään citronella. se on salainen jne. Ajattelin just tulla tänne antaa vähän palautetta ylläpitäjille että voisivat vähän tarkistaa näitten sivujen toimivuuden tai käy ihmiskato.

Soseissa en osaa auttaa ku me ihan alkutekiöissä poitsun kanssa mut sen verran oon ymmärtäny et ainakaan tässä ennen 6kk ei oo mikää kauhee kiire noitten kanssa että ei liian montaa makua jne per viikko. Et mä oon antanu nyt pottua,porkkanaa,kukkakaalia,bataattia ja aion palata nyt tohon perunaan ku se ei oikein maistunu mikä kuitenkin on aika perus elintarvike. Ja meillä on vielä käytössä niin pienet määrät että ei vielä oikein voi sanoa syömiseksi..
 
Meillä neiti syö 2x päivässä soseen ja ennen nukkumaan menoa velli/puuro.
Aamupäivällä ollaan annettu hedelmäsose. Ollaan kokeiltu omena/päärynä, ruusunmarja/päärynä, mango, persikka/banaani, ananas/omena/persikka. Seuraavaksi vuorossa pelkkä persikka.
Iltapäivällä on mennyt kasvissose. Ollaan annettu peruna/porkkana, maissi, maissi/peruna, pe/po/maissi, kukkakaali(oli inhokki), bataatti/kesäkurpitsa.
Ennen nukkumaan menoa annettu velli ollut massi tai pe/po velli. Nyt tänään 4 päivä ku annettu vellin sijaan iltapuuro ja alotettiin vadelmakaurapuurolla.
Puuron ansiosta ensimmäinen yöuni pätkä piteni 8tuntiin ja sitten aamulla vielä 1-2 pientä unipätkää tissittelyn jälkeen.
Enkä ole katunut pätkääkään että aloitin kiinteiden antamisen. Tyttö on niin paljon tyytyväisempi kun masu pysyy täydempänä. :)
 
Mä ajattelin tällä viikolla aloittaa kiinteiden maistatuksen, mutta pukkasi kamalan flunssan ensinnäkin itelle, että en tosiaankaan jaksa ruveta tekemään mitään ite - valmista perunasosetta en kyllä suostu ostamaan kaupasta ja potulla ajattelin aloittaa :) Niin ja myös tytöllä nyt yskää ja nuhaa, ei taida olla paras hetki ruveta maistattamaan. Olin jo pohtinut että odottelen sinne 5 kk asti, mutta enpä taida malttaa sittenkään.

Sotketteko te kaikkeen soseeseen vähän äidinmaitoa/korviketta? Ei kai noihin hedelmäsoseisiin ainakaan tarvi... kyselee Tyhmä :D
 
Me mennään näköjään Sadepilven kanssa samaa tahtia! :) Meilläkin tarkoitus alkaa maisteleen tällä viikolla soseita. Tarkotus oli oottaa siihen 5 kk saaakka myös, mutta jospa nyt kuitenkin maistelut alottas jo. Ei tule sitten niin kiire maistella kaikkea siinä ennen 6 kk ikää. :) Peruna on varmaan täälläkin ykkönen, ja sitten varmaan porkkana.

Vanhemmilta ja viisaammilta sain semmosen kommentin, että hedelmäsoseisiin ei välttämättä tarvii äidinmaitoa, ovat niin makeita muutenkin että maistuu yleensä vauvalle. Mutta pitää vaan pitää huoli, että sose on pikkusella vauvalla tarpeeksi "lirua", että on helpompi opetella syömään. Voi ohentaa joko vedellä (keitetyllä) tai sitten sillä äidinmaidolla/korvikkeella, jos muuten on liian jäykkää.
 
Mie en oo kirjotellu paljoa tänne mut oon aktiivisesti seurannu täällä joka aihetta ja ootte ilmeisesti facebookkii menny enempi juttelee niin mitenhä mie siihen tammikuisten ryhmää pääsisin ku mie en oo sinne liittyny ku täällä on ollu niin hyvät keskustelut. Tää on ollu aika hyvä tuki mulle ku oon saanu lukea saman ikäisten vauvojen arkea ja nyt kaikki on hävinny. :D
 
Juu, hiljentynyt vähän täällä kun ei tämä foorumi ilmeisesti kaikilla enää oikein toimikaan. Mulla kyllä toimii, mutta yksin täällä ei viitsi jatkuvasti huudella :)

Tuon FB ryhmän asetukset muuttui sillai tyhmiksi että nykyään ei vissiin voi ryhmään liittää muita kuin omia fb-kavereita. (en tiiä voikohan niitä asetuksia jotenki muokata -ylläpitäjät???) Laita yksityisviestillä nimesi niin voi ottaa sut kaveriksi ja liittää ryhmään ;)
 
Oi kivaa, et tääkin vihdosta viimein pelittää :) vaikka on tonne fb:nki puolella kiva kirjotella, samalla ku käy muuten siellä. Noista soseista... Meillä syödään nykyään aamupvällä bataattia. Kokeiltu on peruna-porkkanaa, pe/po/maissia, perunaa js kukkakaalia ( poju ei tykänny yhtään, eikä kyllä pojun vattaka) sit bataattia js kesäkurpitsaa. Ite oon nyt tehny bataattisosetta ja sitä poitsu kaikista mieluiten syökin. En oo laittanu tonne bataatin sekaan ollenkaan korviketta, ku se menee nii tasasesti sopivan soseeks ihan niinkin. Ensin aattelin, et tulis niitä ravintoaineita enempi jos laittais, mut annan kuitenkin aina tissiä päälle ni sieltähän ne tarpeelliset tulee :) Makeita soseita maistellaan sit tossa neljän maissa (tai miten nyt uniltaan herää). Nyt iha suosikkeja on päärynä, luumu, kuningatar ja mango. Niitä nyt sit eniten oon ostellukki enkä juurikaan oo ottanu muita makuja viä. Illalla saatan sit viä antaa luumua, jos maha on renkannu pvällä. Velliä kokeiltiin, mut ei maistu.. Liekö sit johtuvan siit, ki ei oikein tykkää pullosta.. Aattelinkin, etten enää ees tarjoo sitä velliä, et siirtyy sit suoraan puuroon. Kuinkas teillä muilla on pikkusen masu tykänny? Ostin tollasta persikkaista puuroo, ku kyljessä lukee jotain hyvästä ensipuurosta :) onko kellään siitä kokemusta? Onhan noitten pienten mahat toki erilaisia...
 
Takaisin
Top