Vauvan ensisänky

Troll

Satasella mukana keskusteluissa
Minkälaisia ensisänkyjä teillä on? Ja onko kenelläkään kokemuksia vaavi sängystä? Mä olen nyt alkanut miettimään sen vuokrausta, koska meno on meillä varsin villiä, eikä vauvaa varmaan uskalla sohvalle laittaa nukkumaan päikkäreitä. Toki meiltä pinnasänky löytyy mutta päivisin vois olla alkuun ainakin kiva, että vauvaa pystyisi liikuttamaan helposti aina sinne missä itse milloinkin on. Tammikuussa saattaa olla niin kovia pakkasia, ettei vaunuihin voi pientä päikkäreille laittaa.
 
Meillä vauva (päällystämässäni) äitiyspakkauksen laatikossa makuuhuoneessa, unipesässä olohuoneen sohvalla ja tarvittaessa vaunuissa.
Edellisen vauvan kohdalla vauva oli joka aamupäivä unilla sisällä vaunuissa, koska niitä piti joka tapauksessa pitää sisällä.

Siis vauva valvoi aina alkuyöt ja nukkui pitempiä unia puoleenpäivään. Tällöin tein niin, että aamuimetyksen jälkeen siirsin vauvan makuuhuoneesta eteisaulaan vaunuihin (tietty ilman makuupussia) jatkamaan unia valot päällä ja itse jatkoin unia pimeässä makuuhuoneessa. Tällöin vauva oppi päivärytmiä, mut ite sai unet pimeässä.

Vuokrattavasta sängystä ei ole valitettavasti kokemusta.

Todennäköisesti seuraavakin vauva välillä sisällä vaunuissa. Viimeksi erossa koirasta ja nyt erossa taaperosta!
 
Mä ostin unipesän sitä varten, että vauva voi nukkua päiväunet joko meidän sängyllä jos iteki otan nokoset tai sohvalla jos teen omia juttuja, kuten vaikka kudon, virkkaan tai muuta ja yöt nukkuu pinnasängyssä, joko unipesän kanssa tai ilman. Sitte meillä on se keinu, johon vauvat kuulemma nukahtaa helposti, niin varmaan siinä sitte välillä unia vetelee. :)

Meille siis esikoinen tulossa ja lemmikkejä ei ole, niin ei tarvii pelätä hurjaa menoa tai jalkoihin jäämistä. :) Saa nukkua vaikka lattialla, ku on lattialämmityski! :wink
 
Meillä on tollanen vaunukopasta tehty peti jossa esikoinenki ekat kuukautensa vietti (toki esikoinen mahtu siihen ainakin puolvuotta ellei ollu yliki ihan kepeesti kun on niin pieni) se liikkuu sit tarvittaessa pinnasängystä vaikka olkkariin.. ja sit on koliikkikeinu myös.. mut tarvii nyt kattoo että missä nukuttaa (siis muualla kun pinnasängyssä) kun tuo esikoinen on nii vauhdikas kävelemään oppija :)
 
Meillä on korisänky ensisänkynä, se on myös kevyt siirtää tarvittaessa, samassa sängyssä on nukkunut myös lapsen isä ja hänen siskonsa pienenä. Kun tyttö syntyi hän oli laatuaan sylissä kannettava, istuinkin ekat viikot tyttö sylissä sohvalla ja imetin kunnes päätin sitten hommata Manducan ja se olikin huippuostos, mulla vapautui kaks kättä ja pystyin tekemään vähän muutkin kuin istumaan sohvalla. Se on ollut myös hyvä myöhemminkin kun lapsi on ollut esim sairaana, tehnyt hampaita tai ollut eroahdistusvaihetta päällä niin on ollut helppo kanniskella pientä mukana askareissa. Kantoliina vois olla ihan pienelle vielä parempi mutta mä en ole jaksanut opetella sitä sitomista. Muuten meillä onkin nukuttu perhepedissä joka on imetyksen kannalta ollut se helpoin vaihtoehto.
 
Miulla oli edellisellä toi vaavisänky vuokrattuna, oli kätevä kun sai muksuu vietyy mukana joka paikkaan. :)
 
Me kokeillaan, josko mentäis unipesällä näin alkuun. Sen saa sitten laitettua pinnasänkyyn, meidän sänkyyn tai vaikka ollkarissa sohvalle.
Sitten vauva näyttää miten käy.
 
Me saatiin Tiny Loven sitteri/koliikkikeinu, jonka saa ihan vaakatasoon. Sitä ajattelin pitää alakerrassa taaperoturvana ja yläkerrassa sitten ihan pinnasänky. Katsotaan onko meidän vauva samaa mieltä :D
 
Meillä on äp:n laatikko sellaisessa telineessä jossa on renkaat alla. Kaikki muut paitsi esikoinen siinä nukkuneet :) Keinu ja sitteri löytyy myös, mutta niissä en varmaankaan anna ainakaan isompien hereillä olo aikaan nukkua, käy äkkiä vahinko vilkkaiden sisarusten kanssa.
 
Me saatiin Tiny Loven sitteri/koliikkikeinu, jonka saa ihan vaakatasoon. Sitä ajattelin pitää alakerrassa taaperoturvana ja yläkerrassa sitten ihan pinnasänky. Katsotaan onko meidän vauva samaa mieltä :D

Meillä sama sitteri, mäkin ajattelin sitä pitää olkkarissa että vauva vois sitten siinä nukkua. :-) mutta nähtäväksi tosiaan jää onko vauva samaa mieltä... :-D
 
Minkälainen peitto sopii pieneen sänkyyn esim unipesään tai vaunukoppaan?
Äp:n peitto tuntuu jotenkin valtavalta jos sen laittaa unipesään... joka ehkä menee vielä äp:n laatikkoon sisään aluksi. Mietin sitä siis tässä pitäiskö hommata joku erillinen peite ensisänkyyn ja sitten "oikea" peitto pinnasänkyyn. Miten muut ootte hoitaneet?
Tai mietinkö ihan tyhmiä, tarviiko sinne edes peittoa jos on sopivasti vaatetta päällä?
 
Minkälainen peitto sopii pieneen sänkyyn esim unipesään tai vaunukoppaan?
Äp:n peitto tuntuu jotenkin valtavalta jos sen laittaa unipesään... joka ehkä menee vielä äp:n laatikkoon sisään aluksi. Mietin sitä siis tässä pitäiskö hommata joku erillinen peite ensisänkyyn ja sitten "oikea" peitto pinnasänkyyn. Miten muut ootte hoitaneet?
Tai mietinkö ihan tyhmiä, tarviiko sinne edes peittoa jos on sopivasti vaatetta päällä?

Minä ostin käytettynä muutaman eripaksuisen unipussin,sekä pitkä-että lyhythihaisena.Peittoa en aio käyttää.Unipesän ostin myös,minkä laitan pinnasänkyyn. :)
 
Meillä esikoinen nukkui ekan kuukauden vieressä niin ei tarvinnut erillistä peittoa. Sen jälkeen meillä oli semmoinen pieni fleece-viltti ja sen jälkeen unipussi. Se äitiyspakkauksen peitto otettiin käyttöön vasta joskus 9 kk iässä. Tuntui jotenkin niin isolta ja painavalta. Saatiin lahjaksi semmoinen pieni (ehkä 60cmx60cm) fleece-viltti. Koin kyllä sen tosi käteväksi moneenkin tarkoitukseen. On ollut meillä peittona, vaunuissa lisävilttinä, joogassa vauvan alustana yms. yms.
 
Mä oon jo puolitoista vuotta sitten hommannut kehdon (kun vauvakuume iski), jonka saa katosta roikkumaan. Hyvä ratkaisu meidän keskustakaksioon kun ei paljoa neliöitä.
Sit meillä myös Tiny Loven sitteri minkä saa myös makuuasentoon, sitä voi sit kuljetella perässä:)
 
Minkälainen peitto sopii pieneen sänkyyn esim unipesään tai vaunukoppaan?
Äp:n peitto tuntuu jotenkin valtavalta jos sen laittaa unipesään... joka ehkä menee vielä äp:n laatikkoon sisään aluksi. Mietin sitä siis tässä pitäiskö hommata joku erillinen peite ensisänkyyn ja sitten "oikea" peitto pinnasänkyyn. Miten muut ootte hoitaneet?
Tai mietinkö ihan tyhmiä, tarviiko sinne edes peittoa jos on sopivasti vaatetta päällä?

Me taitettiin äp:n peitto kaksinkerroin esikoisella ja niin tehään nyttenki. Jotku käyttää myös vilttiä tms muuta peittoa
 
Meillä tulee vauvaperhepetiin :) on myös kyllä pinnasänky olemassa. Esikoinenkin nukkui vieressä 6 kk :)
 
Meilläkin on alusta lähtien ollut äp:n peitto käytössä yöllä. Alkuun oon pitänyt sitä vauvan alla ja kietonut siitä peiton vauvan päälle. Saa helposti siirrettyä omaan sänkyyn takaisin yösyötön jälkeen, eikä vauva havahdu kylmään sänkyyn. Jos siis viitsii siirtää yöllä mihinkään...
 
Meillä vauva nukkuu aluksi äitiyspakkauksen laatikossa pinnasängyssä. Päivällä varmasti onnistuu nukkuminen sängyssä tai sohvalla. Vähän kyllä houkuttelisi hankkia unipesä.

Hyvä idea Saimailta tuo äp:n peiton pitäminen vauvan alla ja päälle kietominen. Se on tosiaan muuten aika iso alkuun. Meillä on myös vauva saanut jo useamman pienen viltin, jotka sopivat hyvin peitoksi.
 
Meillä isän suvun n. 80v vanha pinnasänky käytössä ja sinne nyt alkuun laitoin ton äippäpakkauksen laatikon, jotta tuntuu turvallisemmalta vauvasta :) päivisin varmaan tulee nukutettua myös vaunuissa parvekkeella jos kelit sen sallii, sekä sohvalla ja sitterissä..

Itteä kans mietityttää toi pakkauksen peitto, kun tuntuu niin isolta ja painavalta. Voi olla että aluksi mennään viltillä tai toukkapussilla. o_O
 
Minkä ikäselle ootte ottanu tollasen vauvatyynyn käyttöön ? Jostain luin ettei vastasyntyneelle vielä. Mutta mikä ois hyvä ikä ? Tai meneekö se sen mukaan miten lapsi kannattelee päätä yms?
 
Takaisin
Top