Vauvan asento mahassa.

undulaatti

Sukkela juttelija
Mielestäni tälläistä keskustelua ei vielä ole ja mielenkiinnosta sitten aloitin. Kiinnostaisi siis tietää, että ne joilla liikkeet jo tuntuvat, tuntuvatko liikkeet lähinnä vain samassa kohdassa ja jos, niin missä päin? Entä jo lähellä la:ta olevat/jo synnyttäneet, missä vaiheessa vauva on kääntynyt raivotarjontaan vai onko ollenkaan? Kyselen lähinnä mielenkiinnosta, en niinkään huolissani, sillä itsellä on liikkeet tuntuneet jo kuukauden päivät koko ajan pelkästään alamahassa ja rakenneultrassa todettiinkin, että vauva on tuolla alhaalla, pää tissejä kohti ja jalat siis mahan pohjalla... Liikkeitä ei ole tuntunut missään muualla, kun ihan alamahassa. Jämähtävätkö vauvat siis usein samaan kohtaan ja viihtyvät siellä aika lailla loppuun asti? Entä missä vaiheessa niiden pitäisi kääntyä, että mahtuvat? Tälläisestä jos saataisiin keskustelua käyntiin [:)]

Niin, ja siksi lähinnä olen kiinnostunut, kun haluan tietää, että voiko tällä olla vaikutusta, että vauva on jo nyt vain samassa asennossa siihen, että se viihtyisi siellä aika lailla loppuun asti ja ei sitten mahtuisikkaan kääntymään enää tai jotain.... En siis halua vain vastauksia tähän omaan "ongelmaani", ihan vain yleisesti keskustelua tästä aiheesta [:)]

Täällä on iskuja tullut pitkin masua, nyt viikkojen edetessä kuitenkin enenevissä määrin ylemmäs ja ylemmäs. Enimmäkseen nykyään pikkuinen potkii vasemmalle puolelle mutta välillä keikahtaa jotenkin niin että oikealla puolellakin tuntuu potkut. Olen olettanut että meijän pikku herra on nyt enimmäkseen pää alaspäin kun hikottelu tuntuu voimakkaimmin juuri tuolla kohdun pohjalla ja siellä nuo moksut ovat vaimeampia eli varmaan nyrkistä tulee silloin =) Nyt kun vauvan pepun ja pään saattaa tuntea masun läpi, ollaan välillä huomattu herran olevan myös poikittainkin.

Noilla 20+ viikoilla pikkuinen vielä tuntui pyörivän sen verran paljon, ettei oikein osannut sanoa missä asennossa milloinkin oli ja siis nyt vasta 30 viikon kieppeillä on itsellä alkanut olla enemmän hajua siitä miten tuo pikkuinen on.

Tilaa pitäisi kyllä kait riittää vielä viikolle 32 asti hyvin, sillä silloin nuo pikkuiset kääntyvät enimmäkseen pää alaspäin.

Moikka!

Mä olin myös jossain vaiheessa huolissani tuosta, että jämähtääköhän vauva lekottamaan poikittain tuonne mahaan loppuun saakka, kun se siinä asennossa viihtyi jonnekin rv 34 saakka. Mutta seuraavalla neuvolakäynnillä se olikin sitten jo kääntynyt pää alaspäin, niinkuin pitääkin. Mun kätilön mukaan ne ei sitä edes sen kummemmin ala ihmettelemään kuin vasta joskus viikolla 36. Eli sun vauvelilla on näköjään vielä hyvin aikaa kääntyillä vaikka minkälaisiin asentoihin, ennenkuin kääntyy pää alaspäin. :)

Muistaakseni mulla tuntui potkut melko usein samoista kohdista koko raskauden ajan. Vaaveli oli joka kerta raivotarjonnassa kun häntä sieltä tunnusteltiin.. Ja sellaisest asennosta hän sieltä ulos putkahti..

Hei!

Meillä on menossa rv 31. Potkut tuntuvat enimmäkseen ylöspäin vasemmalle, mutta usein tunnutaan takovan samaan aikaan sekä käsillä että jaloilla, jolloin osumia tulee siis eri puolille. [:)] Ultrissa rv 29 ja 31 on todettu että kaveri on ollut pää alaspäin mutta neuvolassa ultrien välillä tyyppi tuntui istuvan tyytyväisenä pyllynsä päällä pää ylöspäin.

Lempiasento vaikuttaisi olevan pää alaspäin, kasvot minun selkää kohti ja lempipaikka on selvästi tuolla minun vatsan oikealla puolella. Mutta toki vauva vaihtelee vielä paljonkin paikkaa ja kääntymiset tuntuvat nyt "muljahduksina" (ei kivoina...).

Ja kuten Ailimekin kirjoitteli, viikolle 36 asti vauvat kääntyilevät ja saattavat toki kääntyä itsestään vielä sen jälkeenkin. Jos viikolla 36 ollaan perätilassa niin silloin usein yritetään äitipolilla kääntöä. Näin meidän neuvolassa kerrottiin.

Heippa!
Täällä iskuja tulee alavatsan seudulla ja ympäriinsä millon mistäkin suunnasta, vasemmalta ja oikeelta. Vauvalla on kuulemma hyvin tilaa liikkua ja tämän mahdollisuuden hän myös käyttää hyväkseen [:)]

Mulla sama ku KICAlla. Iskuja tulee melko rykelmissä ja sit on hiljasta pari tuntia tai pari päivää niinku täl viikol. Nyt taas saa kokea potkimisen riemun...[:D]

Mäkin kuulun näihin, joilla potkut on pitkälti tuntuneet ihan ylävatsassa tai navan kohdalla.
Ja nyt, rv 36 vauva on jo ollut viitisen viikkoa todistetusti (ultratusti) raivotarjonnassa, eikä varmaan oo onneks enää väärinpäin kääntymässäkään. On myös laskeutunut sen verran alas, että aika luottavaisin mielin loppuasennon löytymisestä ollaan :)

Meillä vauva on myös pää alaspäin, tällä viikolla ultrattu. Potkut tuntuu ylävatsalla navan yläpuolella ja pienempää muksimista alavatsalla, oletan niiden olevan nyrkiniskuja [:)]. Voihan se olla että se pysyy siellä loppuun saakka, pää alaspäin siis. Muuten muksii niin kovaa, että varmasti masu on sisältäpäin mustelmia täynnä... [;)]

Nyt vielä kun pikkuisella on runsaasti tilaa liikkua on liikkeitä tuntunut eri puolilla kohtua, eli aamulla saattaa tuntua oikealta puolelta napaa ja illemmalla vasemmalta puolelta. Ja ne potkut mitä en tunne kohdistuvat rakkoon, jolloin vessassa pitää valehtelematta juosta tunnissa ainakin kolme-neljä kertaa.. [:D]

Te, jotka olette jo pidemmällä raskaudessa, niin osaatteko sanoa pysyykö vauva yhtä aktiivisena koko raskausajan? Eli nyt vielä ne liikkeet ja potkut hymyilyttävät, mutta jos sitten myöhemmin sama meno jatkuu niin voi hieman olla pinna kireällä välillä. Tiedän kyllä, että sikiölle kehittyy unirytmi pian, mutta jos nyt esimerkiksi liikkeitä tuntuu parin tunnin välein, niin voiko myös sitten myöhemmin liikkeitä tuntua yhtä tiheään/jopa tihempään silloin kun vauva on hereillä?

Mulla liikkeet on tuntuneet samoissa kohdissa yleensa, siella missa vaavin paa ja jalat ultrankin mukaan. Nyt on tullut enenevassa maarin muljahduksia tuohon navan alle ja ne on isompia tuntemuksia eli veikkaisin pienen kropan olevan siina. Meilla tuli neuvolakorttiin eilen merkinta raivotarjonta, sanoivat sen mahdollisesti viela muuttuvan moneen kertaan varsinkin viela kun vaavilla on paljon tilaa pyoria ja hyoria. Mutta siis mun mielesta se on ollut tuolla samassa asennossa tahan asti!

Moi Arwen! Tää kaveri on ainakin pysyny aika vilkkaana koko ajan, ja nyt ne iskut alkaa oleen jo sen verran voimakkaita että tuntuu oikein inhottavalle välillä, ja iskun/potkun tullessa oikein pelästyy ja nytkähtää eteenpäin tai saattaa ähkäsy tulla tahattomasti Ja pakko tunnustaa, että on se välillä ärsyttävääkin jos oikein kunnon nyrkkeilysarja tulee ja osuu tonne johki ikävästi (en tiä tarkalleen mihkä mut jossain kohdissa iskut ei varsinaisesti satu mut lähelle sitä). Onneks tää ei yöllä kauheesti liiku (tai en aikanaa oo heränny), tuntus olevan sama rytmi kun mullaki!!

Eli yhteenvetona, aluks ne liikkeet oli ihania, sit kyllästytti ja tuntu inhottavalle välillä, nyt saa useimmin kauheet hepulit kun välillä hyllyy koko maha ja kerran kaukosäädin tärisi mahan päällä kun olis maanjäristys ollu menossa (ihan kun ois huutanu et "se kapula ny pois siitä yksiön päältä!!")! Näyttää niin huvittavalle kun se liikkuu, näkyy selvästi mahan päälle.

Täällä kans todettiin viime viikolla lääkärineuvolassa, että pää alaspäin tuolla masussa hengaillaan. Ja sen kyllä todellakin uskon, koska potkuja satelee siihen malliin tuohoon oikean kylkiluun alle (ja välillä kylkiluuhun ja rintalastan päähän, jos satun sopivan "rutussa" istumaan) ja sitten pienet kädet taitavat kutitella äiteetä nivusista [:)].

undulaatti: Mulle sanottiin rakenneultrassa, että vauva oli silloin yllättävänkin alhaalla. Mutta samaan hengen vetoon se hoitaja kerkesi tuumaamaan, että kyllä se sieltä vielä ylemmäksi nousee kohdun kasvaessa. Ja näin on todellakin käynyt...

Ja yhdyn ihan täysin tuohon mitä Yohanna sanoi Arwenille. Aluksi ne liikkeet oli tosiaankin mukavia pieniä tönäisyjä ja pönkäämisiä. Nyt ne rupeaa menemään jo kidutuksen puolelle... Itsellä kun on suht kireä tuo vatsanahka, niin siinä ne iskut tuntuu ja näkyy välillä pelottavankin hyvin [:)]. Mutta eiköhän se tässä viikkojen kuluessa tilanne helpota, kun vauva lähtee hakemaan jo reittiä ulos. On kuulemma ensimmäisen raskauden "vaivoja", että vauva on ylhäällä ja potkii/nyrkkeilee yllättävänkin ylös ja samalla vielä ahdistaa henkeä, kun ei ole edelliset raskaudet vielä löysyttäneet paikkoja.

Täytyy vielä mainita, että silloin kun äiti on odottanut minua, niin minä olen sitkeästi ollut tulossa peppu edellä tähän maailmaan. En muista nyt tarkalleen, että millä raskausviikolla äiti on mennyt sairaalaan sitä varten, että suoritetaan meikäläisen kääntö. Olisikohan ollut raskausviikkojen 36-38 aikana... No, edellisenä yönä ennen toimenpidettä olin sitten päättänyt kääntyä ihan omasta tahdostani. Joten kyllä sitä aika myöhäisessä vaiheessa tuolla masussa voi vielä heittää kuperkeikan [:D].

Rakenneultra oli 12.11 ja neiti oli perätilassa. Mutta onhan tuolla kohdussa vielä tilaa vaihtaa asentoa montaki kertaa [:D]. Rv 22 menossa, et aikaa on viä rutkasti [;)]

Kiitos Yohannalle ja Nenn1lle vastauksista! Tänään aamulla tuli huomattua miten vilkas pikkuinen vatsassa on, puolen tunnin sisällä tuntuivat liikkeet vasemmalla, oikealla ja navan kohdalla. [:D] Eli katsotaan millä mielin näitä liikkeitä tunnetaan sitten sanotaanko noin parin kuukauden kuluttua. [;)]

Meillä eilen ultrattiin ja todettiin, ettävaavi jo raivotarjonnassa oleilee. Potkuja en oo kauheesti tuntenu vaikka lekuri sanokin, että kovasti vaavi siellä liikkuu. Välillä toki isompia potkjakin tuntuu, mutta niitä tulee melko harvakseltaan. Nyrkin iskuja tuntuu alavatsalla usein ja hikkaa kans.. [:D]

Meillä on pikkuisen liikkeet tuntuneet yleisesti ottaen lähes samassa kohdassa eli oikealla puolella ihan alhaalla, lähestulkoon tuossa "suoliluun" kohdalla (vai mikä se - ainakin minulla - törröttävä luu onkaan).
Samassa asennossa hää oli ultrassakin, eli lempiasento taitaapi olla pää ylhäällä vasemmalla ja koivet alhaalla oikealla [:)]
Huvittavaa sikäli, että juuri nyt, kun tätä kirjoittelen, tuntuu vaavi potkivan  tuohon jotakuinkin navan alapuolelle VASEMMALLE puolelle. Tuntuupas oudolta [:D]

Heissan!

Meidän vauva on nyt alkanut viihtyä raivotarjonnassa viimeset pari viikkoa. Milloin on peppu oikealla milloin vasemmalla. Rakenneultrassa viikkolla 21 oli vielä pää ylöspäin. Viime keskiviikkona 28 viikolla oli 4d ultrassa tosiaan raivotarjonnassa, tosin minöä en sitä olisi välttämättä arvannut, kun tän kädet tekee myös niin kovia lyöntejä tonne alamahaan, että olisin voinut vaikka vannoa, että on pää ylöspäin. Mut nyt ton ultran jälkeen on ollut selvästi helpompi hahmottaa pienen asento. Periaatteessahan kun vauva alkaa olla jo niin iso, niin potkuthan voi tuntua melko alhaallakin vaikka oliskin pää alaspäin. Sikiö asennossahan se siellä kuitenkin on. Nyt ylimmät tuuppimiset tuntuu tossa alimpien kylkiluiden kohdalla ja että niitä ihania teräviä potkuja odotellessa[:D]Alussa meidän vauva viihtyi luultavasti tuolla ihan alhaalla ja uskoisin että aikas poikittain, kun koko ylämasu oli ihan tyhjä. Toivotaan että hemmo nyt pysyis kiltisti pää alaspäin, oli meinaan sen verran potra poika tulossa, että tieäd häntä kuinka kauan mahtuu enää kunnolla kääntyileen[;)]

Takaisin