Vauvalle säästäminen?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hemppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Hemppa

Kommentoinnin ninja
Helmimammat 2017
Eli ootteko aloittaneet säästämään vauvallenne?  Tili? Säästöpossu? Jotain muuta?

Me avattiin tili Aleksille pankkiin jonne laitan kaikki lapsilisät ja myös tilinumeron oon antanu isovanhemmille,
jos  haluavat laittaa sinne rahaa. Kummeille en ole tätä vielä kertonut. Kerron sitten jos he kysyvät koska tämä ei ole mikään
velvollisuus kenellekkään.

Säästöpossu saatiin ristiäislahjana johon kerätään rahaa myös, kerran on jo täyttynyt joten tyhjennän aina ja vien sitten pankkiin tilille.

Kunhan saan aikaiseksi niin käyn avaamassa tilin pankkiin, saa jonkun aloituslahjan sinne :) Ei olla kauheasti ajateltu, oon kyllä tuhlannu jo kaikki lapsilisät mitä on tullukin...En tiedä onko sitten kun maksetaan asuntolainaa ja vuokraa yhtä aikaa ja vielä talon lämmityskustannukset jne päälle niin varaa laittaa sitä sivuun aina. Toisaalta jos suunnittelis raha-asiat siten, että laittais lapsilisän aina sivuun niin olis se hyvä juttu, jos etukäteen miettis mihin sais käyttää ne rahat sitten.

Onko joillakin jotain hyviä säästötilivinkkejä - en ole itse perehtynyt vielä ollenkaan, pitää kai pankissa kysyä kun käy. 

Mutta hyvä vain jos oppii nuorena menemään itse kesätöihin jne. ja oppii rahan arvon, mutta olis se kiva jos voisi etukäteen jemmata esim. jotain kallista harrastusta varten... tai vaikka ajokorttiin säästää.

Myö avattiin pojalle tili heti kastajaisten jälkeen. Kulkee nimellä "käyttelytili", pankissa oli joku ihme systeemi siinä säästötilissä ettei sellaista otettu.. Tarkoituksena oli laittaa joka kuukausi osa lapsilisistä pojan tilille, mutta kummasti vaan nekin rahat menevät vaippoihin ja jääkaapin täyttämiseen. (Saan minimitukia). Käteislahjat olen kiikuttanut suoraan pankkiin ja pankista saatuun säästölippaaseen tyhjennän silloin tällöin kolikot kukkarosta ja taskuista.

Omat vanhempani eivät säästäneet minulle. Joskus teini-iässä pyysin lapsilisiä itselleni "koska kaikki kaveritkin saavat", jolloin äiti totesi että sitten ei tarvii kotona syödä :D Silloin olin hurjan katkera asiasta, mutta nyt näen asian toisin. Sukulaispariskunta tosin säästi siskolleni ja minulle ihan sievoiset summat rahaa, mummonmarkoissa yli kymppitonnit molemmille. Olenkin siitä hyvin kiitollinen, noista rahoista oli iso apu mm. kun tarvitsin ekat silmälasit.

Meillä kanssa lapsilisät menee pojan tilille. Lahjaksi on nyt jo rahaa kertynyt, täytyy nekin sinne viedä kun saa aikaseksi. Kiva sitten antaa ne kun on oppinut rahan arvon, eli ei teini iässä humputeltavaksi, vaan vaikka sitten kun on se auto koulu ja ehkä kämpän ostoa joskus :) Aika näyttää:)

Meillä sama kuin esikoisella ja necculla. Eli lapsilisät käännän sinne ja samaten ne muutamat lahjarahat viety sinne. Toivon, että sitten joskus, kun neiti menee opiskelemaan, on niistä iloa ja hyötyä vaikkapa vuokran maksuun..

Me avattiin pojalle tili ja aloitettiin rahastosäästäminen just ennen ristiäisiä. Tilille menee lahjarahat sekä rahastoon 50e/kk meiltä. Tuolta rahastosta saa rahaa pois aina kun tarvii, mut jos ei tartte ottaa ulos, siellä se kasvaa hieman normaalia korkeempaa korkoo vaikkas sit pojan asunnonostoon tms.

Lapsilisät tulee mun tilille ja se menee sit elämiseen... Eli ts. puolet lapsilisästä menee aina säästöön.

Me avattiin poitsulle tili muutama viikko sitten. Lapsilisät ei meidän perheessä jouda pojalle, valitettavasti, mutta miehen vanhemmat laittelee sinne rahaa. Me laitetaan kotona säästöpossuun kaikki kolikot ja viedään sit aika ajoin pankkin. Tarkoitus on, että poitsulla on käyttöoikeus tähän meidän avaamaan tiliin heti, kun on vähän vanhempi. Meillä molemmilla oli pienenä omat tilit ja saatiin vapaasti rahamme käyttää, ja saman suomme myös pojalle.

Ja miun porukat avaa toiseen pankkiin tilin, minne sit laittavat pesämunaa. Sen tilin poika saa käyttöönsä vasta myöhemmin, ehkä motskaria tai autoa ostaessaan.

Vielä tähän aiheeseen...
Meilläkin siis tarkotuksena et poika saa rahansa käyttöön vanhempana. Eli kun on aika ostaa asunto tai
hankkia ajokortti.
Mekin maksetaan asuntolainan korkoja ja vuokraa tällä hetkellä mut en halua laittaa "pojan rahoja"
niihin. Vielä siis ainakin riittänyt miehen palkka ja minun äitiyspäiväraha menoihin..

Minulle ja veljelleni säästivät omat isovanhemmat mukavan pesämunan ja saatiin ne rahat kun täytettiin 18v.
Se raha meni opiskelun aikaiseen asumiseen. Muuten olen ajokortit sun muut tienannu työtä tekemällä.

Osuuspankissa kun avasi tilin niin pankki laitto 10€ tilille alotusrahaksi. :)

Me emme ole avanneet tiliä vauvalle, eikä hänelle ole säästöpossuakaan olemassa. Isoäiti avasi hänelle tilin, ja laittaa sinne rahaa. Lapsilisä menee meillä elämiseen. Ehkä ne voi myöhemmin ohjata lapsen omalle tilille, kun palaan töihin ja rahaa on mahdollisesti enemmän. Käteistä rahaa tyttö ei ole vielä saanut lahjaksi, joten senkään vuoksi tilin avaaminen ei ole vielä ollut ajankohtaista.

Itse koen "ongelmalliseksi" sen, että lapsilisän ohjaaminen lapsen omalle tilille joko suoraan tai oman tilin kautta, muuttaa lapsilisät lahjaveron alaisiksi. Lahjaveroa pitää maksaa, jos lapsi saa rahalahjoja kolmessa vuodessa 4000 euroa tai enemmän. Se tulee lähes täyteen lapsilisistä (ensimmäisen kohdalla, kolmannen lapsen kohdalla summa ylittyy), ja jos lapsi saa vielä sukulaisilta rahaa lahjaksi, ylittyy tuo 4000 euroa melko helposti.

"Perhe saattaa myös siirtää lapsilisää vastaavan summan lasten tileille säästöön. Aika ajoin vanhemmilla on ollut epäselvyyttä, pitääkö lapselle annetusta lapsilisästä maksaa lahjavero.
– Kyllä pitää, mikäli summa nousee 4000 euroon kolmen vuoden jaksolla, vahvistaa veroasiantuntija Martti Roti Verohallinnosta. Jos lapsilisä on myönnetty vanhemmalle, lahjaveron kannalta ei ole merkitystä, tuleeko raha lapselle suoraan Kelasta vai vanhemman tilin kautta. "

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1254802/lapsilisasta_lahjaveroa_

Vielä kun muistaisi, myönnetäänkö lapsilisä lähtökohtaisesti lapselle vai vanhemmalle.. emoticon

Mie kysyin pankista tota lahjaverohommaa ja ne sanoi et se vajaa 4000 € per henkilö...eli vaari voi laittaa 4000 €, lapsilisät 4000€, mummi n4000  jne...

Me avataan varmaan keskiviikkona samalla ku käydään pankissa Siinalle oma tili. Laitan samanlaisen ku Eemilläki. Eli sellanen mistä saa rahaa ulos vain pankista hakemalla. Mut sinne voi laittaa netistä ja ne tiedot näkee omilla netti tunnuksilla.

Eemin tilin tyhjäsin just Ikeaanemoticon . Mulla tulee kaikki lapsilisät omalle tilille ja käyttöön. Siirrän sit joka kuukausi sen verran kun tuntuu et voi niin tilille rahaa. Ja sit kun sitä tarvin niin otan sieltä. Eli Eemille pitää ostaa jotain isompaa. Niin kuin nyt ostin tulevaan taloon hänelle uuden sängyn ja kunnollisen koulupöydän ym. Keväällä pitäisi ostaa uusi isompi pyörä. Eli tili on tarkoitettu sitä varten, että sillä rahalla voi ostaa Eemille jotain mitä hän tarvitsee sitten kun hän sitä tarvitsee. Siinan tili tulee samalaiseksi.

Näin ei tule yllättäviä rahan menoeriäkään kun on joku paikka mistä ottaa. Mutta siis mulla on itelle oma säästötili ja näitä käytetään vain Eemin menoihin.

Mä ajattelen tämän samalla lailla kun Eemi. Mä olen itse tosi pienirahaisen yksinhuoltajaäidin tytär, joten en todellakaan koskaan saanut lapsilisiäni omaan käyttöön. Rahat menivät elämiseen ja sitten suurempiin ostoksiin, kuten juuri pyörään jne.

Me avattiin typylle OP:n tili, johon meillä molemmilla on käyttöoikeus. Kun osa sukulaisista on englannissa, on heille helpompi laittaa rahaa tilille merkkipäivinä. Lisäksi meidän molempien tileiltä menee 20e/kk typyn nimellä rahastosäästämiseen. 

Meillä avattiin tuli kun nordea tarjosi 40€ tilille alkurahaa. sinne sitten voi kuka vaan laittaa rahaa ja itse ajattelin joskus aina jos on rahaa niin laittaa pikkasen sinne.

Me avattiin myös tytölle ihan tavallinen käyttötili. Aateltiin ensin tavoitetiliä (tms. mikä lienee), mutta pankkitädin mielestä se ei tällä hetkellä ole yhtään sen parempi vaihtoehto kuin tavallinenkaan käyttötili, vaan jopa hankalampi (kun sieltä ei voi "vapaasti" nostaa rahaa tarvittaessa). Ei oltais koko tiliä vielä avattu, ellei isovanhemmat olis sitä kyselleet. Kun ei meillä ole laittaa rahaa tytölle vielä säästöön... mun äiti sanoi laittavansa joka kuukausi pienen "kuukausirahan", toivottavasti joskus itekin siihen vielä pystytään.
Kaikenlaisia vakuutussäästämisiä ja rahastosäästämisiä mekin mietittiin, mutta kun luettiin niiden ehtoja niin todettiin niiden olevan ihan älyttömiä meidän tilanteessa. Enemmän vain kuluja kuin mahdollista tuottoa! Ehkä ne kannattaa, jos on mitä laittaa säästöön..

Meilläkin tämä tili siis ihan normaali käyttötili.. Pankkitunnuksilla voidaan tiliä käyttää. Korttia ei vielä ole tälle tilille.
Meilläkin siis aluksi  tarkoitus ostaa näillä rahoilla pojalle isompia hankintoja kuten pyörä jne.. Eli voidaan ottaa tältä tililtä rahaa ja ostaa sillä Aleksille mitä hän tarvii.
Mutta tavoitteena olisi että kun Aleksi on  vanhempi niin hän saa tilin omaan käyttöönsä (jos siellä on yhtään rahaa) :D

Meillekin ehoteltiin kaikkia niitä säästötilejä ynnä muita mut meistä tämä ihan normaali käyttötili on parempi kun sieltä tosiaan saa rahaa tarvittaessa nostettua  jos haluaa.

Sme kirjoitti:
Mie kysyin pankista tota lahjaverohommaa ja ne sanoi et se vajaa 4000 € per henkilö...eli vaari voi laittaa 4000 €, lapsilisät 4000€, mummi n4000  jne...

Kiitos selvennyksestä :) Vaikka ei meillä kauhean suurta vaaraa ole, että tyttö tuollaisia summia saisi, kun ei kummatkaan olla mistään Kroisos Pennosten suvusta.

3999€/3 vuotta ilman veroo. 4000 eurosta joutuu maksaa jo satasen. Eli kannattaa ottaa toi huomioon.

Takaisin