Vauvakirjat

Jokeri

Kommentoinnin ninja
Tammikuiset 2023
Onko teillä suunnitelmissa hankkia vauvakirjoja? Entä onko odotusajan kirjoja tai päiväkirjoja? Itse aloitin hoitoihin hakeutuessani päiväkirjan mihin keräilen vaiheita ja ajatuksia ja lasken myös "vauvaprojektin" kustannukset (Tays, vitamiinit, testit ym. pakolliset). Olen laittanut tänne myös paperisia Taysin kutsuja jne. Ainut, mikä harmittaa on, että menin liimaamaan kontaktimuovin alle sellaisen odotushuonelapun tajuamatta, että siitä lähtee värit :Face Without Mouth:. Nyt jo on vain tyhjä lappu siis....

Ostin myös "Masutyypin ensimmäinen kirja"-nimisen odotuskirjan, vaikuttaa ihan kivalta. Ainut miinus (minun kohdallani) on ne useat viittaukset isän fiiliksiin ja ensitapaamisiin ym. :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:

Vauvakirjoja olen selaillut jo ikuisuuksia, ja tänään osui Prismassa silmään Muumi vauvakirja. Äitini innostui sen minulle ostamaan. Tää vaikuttaa just kivalta, on perinteisiä juttuja (kuka kävi sinua katsomassa, eka hammas, sana ym), muttei kuitenkaan mitään isän sukupuuta, ja lopussa on sivut 1-6-vuotiaalle ja ekalle koulupäivälle! Kuvitus on kiva ja on myös söpöjä lainauksia. Nykyään vauvakirjatkin on yleensä verkkokaupoissa ja kuvia on vähän, ei ole kiva tilata sikaa säkissä. Tästä muumikirjasta olin lukenut positiivisia kommentteja, mutta oli se itse livenä nähtävä ennen kuin uskalsin ostaa. Vähän aikaistahan toki vielä on, mutta ajattelin täytellä odotusfiiliksiä ym. vasta myöhemmin. Jos jotain menee pieleen, kyllähän tämä kirja säilyy...
 
Aivan varmasti hankin vauvakirjan! oon itse säilyttänyt oman vauvakirjani ja oon tykännyt vielä aikuisenakin sitä katsella. :) Sopivaa ei oo vielä löytynyt. :) Oon ostanut myös mun vanhemmille "kerro minulle isoäiti" ja "kerro minulle isoisä" -kirjat täytettäviksi, toki ne on vielä paperikassissaan venailemassa sopivaa luovutushetkeä. :D
 
On tarkoitus hankkia vauvakirja. 😊 Esikoisella on Pienen oma kirja. Silloin vertailin tosi paljon eri vaihtoehtoja ja tykkäsin siitä eniten. Joskin kaikissa kyl omat vikansa 😅 Sen jälkeen kyl törmäsin yhteen, joka vaikutti kans kivalta. Se oli kyl joku 70€ tms, mut jäätävä tiiliskivi 😁 Siihen sais kyl kaiken pistettyä muistiin 😅 Mut oisko sit vähän epäsuhtaista, et esikoisella on tollanen ns. tavallinen ja seuraavalla sit sellanen eepos 😅 Lisäksi esikoisen 1v synttäreille, tein kuvista ja videoista videokoosteen. Lisäksi vähän aikaa sit tilasin kans vsmartphotolta valokuvakirjan. Tarkoitus olis seuraavistakin vuosista tehdä, pitää vaan miettiä, mikä on hyvä ajanjakso. Kuvien määrä on vähentynyt nyt sen ekan vuoden jälkeen 😅

Raskaudesta oon sit pitänyt videopäiväkirjaa. Videoin kaikki monet monituiset testien tekemiset ja niissä on vähän fiiliksiä kans avannu ja sama jatkunu nyt sit sen plussan jälkeen. Ekasta raskaudesta tein samaa, mut se loppui sit alkuviikkoina. Nyt harmittaa, etten tehny pidempään, koska kiinnostais nyt hirveesti ne 😅 Tällä kertaa otan sit tavoitteeksi koko raskauden. Ehkä vauva-ajankin.

Ekassa raskaudessa kyl merkkasin asioita kans muistiin yhteen tiedostoon, mut ne on kyl aika paljon sellasia asioita, mitä muistan kyl oikeestaan ilmankin 😅 Toisaalta kirjoitin sitä paljon myös enemmän jälkikäteen, niin siksi ehkä pääasiassa sellasia isompia juttuja, eikä niitä pieniä yksityiskohtia, et mikäs päivä se nännikipu loppuikaan 😅 (Asia mikä mm. on tässä alkuviikoilla kiinnostanu 😅).

Ja sit tietty tää foorumi on kans erinomainen "päiväkirja". Lueskelin just mun viime raskauden aikana laittamat viestit läpi. 😊
 
Meillä on tuo Muumien vauvakirja! Mies sen itse asiassa osti jo vuosi sitten, ennen kuin aloimme edes yrittämään 😂 Sitä on piiloteltu sitten kirjahyllyssä kaikkien takana. Mutta se on kyllä ihana 🥰

Pitäisi kyllä pitää päiväkirjaa! Nuorempana pidin paljonkin, nyt en ole saanut vielä aikaiseksi.

Miehelle ajattelin ostaa myös sen ”Kerro minulle, isä” -kirjan. Jos kaikki sujuu hyvin niin voisin antaa isänpäivänä esimerkiksi sellaisen ns. ”Isyyspakkauksen”, missä olisi mukana tuo kirja.
 
On tarkoitus hankkia vauvakirja. 😊 Esikoisella on Pienen oma kirja. Silloin vertailin tosi paljon eri vaihtoehtoja ja tykkäsin siitä eniten. Joskin kaikissa kyl omat vikansa 😅 Sen jälkeen kyl törmäsin yhteen, joka vaikutti kans kivalta. Se oli kyl joku 70€ tms, mut jäätävä tiiliskivi 😁 Siihen sais kyl kaiken pistettyä muistiin 😅 Mut oisko sit vähän epäsuhtaista, et esikoisella on tollanen ns. tavallinen ja seuraavalla sit sellanen eepos 😅 Lisäksi esikoisen 1v synttäreille, tein kuvista ja videoista videokoosteen. Lisäksi vähän aikaa sit tilasin kans vsmartphotolta valokuvakirjan. Tarkoitus olis seuraavistakin vuosista tehdä, pitää vaan miettiä, mikä on hyvä ajanjakso. Kuvien määrä on vähentynyt nyt sen ekan vuoden jälkeen 😅

Raskaudesta oon sit pitänyt videopäiväkirjaa. Videoin kaikki monet monituiset testien tekemiset ja niissä on vähän fiiliksiä kans avannu ja sama jatkunu nyt sit sen plussan jälkeen. Ekasta raskaudesta tein samaa, mut se loppui sit alkuviikkoina. Nyt harmittaa, etten tehny pidempään, koska kiinnostais nyt hirveesti ne 😅 Tällä kertaa otan sit tavoitteeksi koko raskauden. Ehkä vauva-ajankin.

Ekassa raskaudessa kyl merkkasin asioita kans muistiin yhteen tiedostoon, mut ne on kyl aika paljon sellasia asioita, mitä muistan kyl oikeestaan ilmankin 😅 Toisaalta kirjoitin sitä paljon myös enemmän jälkikäteen, niin siksi ehkä pääasiassa sellasia isompia juttuja, eikä niitä pieniä yksityiskohtia, et mikäs päivä se nännikipu loppuikaan 😅 (Asia mikä mm. on tässä alkuviikoilla kiinnostanu 😅).

Ja sit tietty tää foorumi on kans erinomainen "päiväkirja". Lueskelin just mun viime raskauden aikana laittamat viestit läpi. 😊
Entäs jos ostat kaksi "tiiliskivi eepposta" ja siirrät siihen tiedot nykyisestä? voi olla kylläkin haastavaa. Toisaalta lapsi tavaroineen on oman aikansa sankari ja esikoisen rooli on olla reipas testaaja (totesi oma äiti minulle aikanaan).
Satutko muistamaan missä ko tiilimallia myytiin tai sen nimeä?
Kiitos vihjeestä raskausajan seurannasta, pitänee ottaa vinkistä kii.
 
Entäs jos ostat kaksi "tiiliskivi eepposta" ja siirrät siihen tiedot nykyisestä? voi olla kylläkin haastavaa. Toisaalta lapsi tavaroineen on oman aikansa sankari ja esikoisen rooli on olla reipas testaaja (totesi oma äiti minulle aikanaan).
Satutko muistamaan missä ko tiilimallia myytiin tai sen nimeä?
Kiitos vihjeestä raskausajan seurannasta, pitänee ottaa vinkistä kii.
Googlailin nyt, niin se oli Suloinen tarina sinusta -kirja.


Nyt kyl tosta kuvauksesta luin, et se onkin vain n. 2v asti. Musta on kyl aika kiva, et on myös vähän vanhemman lapsen juttuja mukana. Et ehkä ostan kuitenkin jonkun muun. 🤔 Kun kuitenkin niitä valokuvakirjoja teen, mihin tulee sit tuommoisia kuukausikohtaisia muistoja, niin ehkä tuolle "tiileskivelle", ei sit kuitenkaan ole tarvetta 😅
 
Meillä on esikoisella sellainen kirja, missä on täytettävää 18-vuotiaaksi saakka. Mutta sitä ei enää näytä saavan mistään 😔 Siitä siis näyttäisi tulleen uusi painos, joka on 0-10v.

Noissa tokikin sitten niitä ensimmäisistä vuosista ei ole kuin se muutama sivu, joten lisäksi meillä on joku "ihan tavallinen" vauvakirja ekalle vuodelle. Mutta oon tykännyt ajatuksena tuosta, että siinä on ikäkohtaisia asioita isommillekin lapsille ja myös lapselle itselleen täytettäväksi. Ja ei tosiaan vaadi kuitenkaan kauheasti vaivaa, kun sivuja per vuosi on vain muutama.
Niin ja siellä on myös jokaiselle vuodelle sellainen tasku, mihin voi laittaa kuvia tai piirustuksia.
 
Ositn itse esikoiselle Muumi-vauvakirjan ja sitten hän sai nimiäislahjaksi sellaisen "Kerro minusta...". Se on tosi kiva.. tarkoitus on antaa se lapselle, kun hän täyttää 18v. Hirveä homma täyttää kyllä... :tears:
 
Olis kyllä ihana muisto se vauvakirja. En vaan tiedä kuinka pitkään sitä jaksaa täyttää… 😅 tarkoitus oli pitää raskauden aikanakin jotain päiväkirjan tapaista itselle muistoksi, mutta niin vaan on jäänyt pelkäksi ajatukseksi 🙈
 
Vauvakirjan kirjoittaminen olisi kyllä mieleistä puuhaa. Päiväkirjan kirjoittamisessa tuli pitkiä taukoja heti siitä alkaen, kun hommasin ensimmäisen älypuhelimen... 🤭 Mutta aina silloin tällöin aktivoidun kirjoittamaan. Kirjoittaminen on jotenkin terapeuttista.
Vauvakirja ja koululaisen vaiheista leikekirja olisi ihana muisto antaa sitten lapselle, kun hän on aikuinen.
 
Mies osti tuon Masutyypin ensimmäinen kirja -kirjan mulle lahjaksi ☺️ Miehelle olisi tarkoitus ostaa joku oma kirja.
 
Mies osti tuon Masutyypin ensimmäinen kirja -kirjan mulle lahjaksi ☺️ Miehelle olisi tarkoitus ostaa joku oma kirja.
Mä oon täyttäny vasta kaks ekaa aukeemaa eli viikot 1-8, oli oon noin 6 vko myöhässä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: . Pitäs nyt avata ja jatkaa. Ei kauheesti raportoitavaa ollut, kun vaan oksentelin ja nukuin haha. Laskettupäivä muuttu päivän verran, pitäskö laskentaa nyt siihen kalenteriin muuttaa.... Myös noi valokuvahommat vähän ärsyttää siinä: esim. masukuva kauheen aikasin, ei mulla vielä näy mitään, kun oon valmiiksi pullukka. Sitten ne ihmeen "perheen menopeli"-kuvat ihan höpöjä. Pistän tilalle jotain perheen lemmikkejä sitten:Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:.

Muumikirjaa voisi nyt alkaa täytellä, en vaan jotenkin uskaltanut alkaa ennen tokaa kolmannesta. Ootteko muuten miettiny, miten hommaatte kuvat noihin kirjoihin? Mun mielestä aidot kuvat on kivempia, ja eihän ne teetettynä paljoa maksa, kun vaan muistaa kuvailla eri tilanteita. Ainut vaan se, että esim. masutyypin kirjassa ne kuvanpaikat on sellasia polaroid-kokosia (muumia en oo viel kattonut niin tarkasti), niin miten sen toteuttaa... Voiko kuvia tilata neliönä?
 
Mä oon täyttäny vasta kaks ekaa aukeemaa eli viikot 1-8, oli oon noin 6 vko myöhässä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: . Pitäs nyt avata ja jatkaa. Ei kauheesti raportoitavaa ollut, kun vaan oksentelin ja nukuin haha. Laskettupäivä muuttu päivän verran, pitäskö laskentaa nyt siihen kalenteriin muuttaa.... Myös noi valokuvahommat vähän ärsyttää siinä: esim. masukuva kauheen aikasin, ei mulla vielä näy mitään, kun oon valmiiksi pullukka. Sitten ne ihmeen "perheen menopeli"-kuvat ihan höpöjä. Pistän tilalle jotain perheen lemmikkejä sitten:Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:.

Muumikirjaa voisi nyt alkaa täytellä, en vaan jotenkin uskaltanut alkaa ennen tokaa kolmannesta. Ootteko muuten miettiny, miten hommaatte kuvat noihin kirjoihin? Mun mielestä aidot kuvat on kivempia, ja eihän ne teetettynä paljoa maksa, kun vaan muistaa kuvailla eri tilanteita. Ainut vaan se, että esim. masutyypin kirjassa ne kuvanpaikat on sellasia polaroid-kokosia (muumia en oo viel kattonut niin tarkasti), niin miten sen toteuttaa... Voiko kuvia tilata neliönä?

Ifolorilta ainakin, kun oon välillä tilannut jonkun kännykällä neliöksi rajatun kuvan niin on tullut neliö :)
ja vaikka tulostaisivat sen neliö kuvan sellaiselle "normaalin kuvan" muotoiselle paperille niin voisihan siitä vaan ne ylimääräiset valkoiset leikata päistä pois. :) Katsoo vaan minkä kokoisena kuvan tilaa. ☺️

Tulipas sekavasti selitettyä, mutta toivottavasti ymmärsit. 🤭
 
Mä oon täyttäny vasta kaks ekaa aukeemaa eli viikot 1-8, oli oon noin 6 vko myöhässä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: . Pitäs nyt avata ja jatkaa. Ei kauheesti raportoitavaa ollut, kun vaan oksentelin ja nukuin haha. Laskettupäivä muuttu päivän verran, pitäskö laskentaa nyt siihen kalenteriin muuttaa.... Myös noi valokuvahommat vähän ärsyttää siinä: esim. masukuva kauheen aikasin, ei mulla vielä näy mitään, kun oon valmiiksi pullukka. Sitten ne ihmeen "perheen menopeli"-kuvat ihan höpöjä. Pistän tilalle jotain perheen lemmikkejä sitten:Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:.

Muumikirjaa voisi nyt alkaa täytellä, en vaan jotenkin uskaltanut alkaa ennen tokaa kolmannesta. Ootteko muuten miettiny, miten hommaatte kuvat noihin kirjoihin? Mun mielestä aidot kuvat on kivempia, ja eihän ne teetettynä paljoa maksa, kun vaan muistaa kuvailla eri tilanteita. Ainut vaan se, että esim. masutyypin kirjassa ne kuvanpaikat on sellasia polaroid-kokosia (muumia en oo viel kattonut niin tarkasti), niin miten sen toteuttaa... Voiko kuvia tilata neliönä?
Meillä on tulostin ja valokuvapaperia.
 
Vauvakirjat tosi ihania. Ekans kohdalla jaksoin kirjoitella, tokalta puuttuu vielä ekalta vuodelta tietoja.. saa nähdä nyt kuinka käy. Mut ihania ideoita tässä ryhmässä!
 
Aiotteko antaa kirjaa täytettäväksi myös muille läheisille, kun he kyläilevät? Mä varmaan aion, kun on hauska, että he saavat itse lisätä omat ajatuksensa. Olen itsekin päässyt kirjoittamaan kummipojan vauvakirjaan.
Mies innostui myös yllättäen kirjoittamaan vauvakirjaan, vaikka ei yleensä kynäilystä niin välitäkään.
 
Mä haluaisin jonkun sellaisen kouluikään asti yltävän. Ja sellaisen, että siihen voisi tosiaan muutkin täyttää jotain kuulumisia. Oon tosi nirso kaikkien kalentereiden jne suhteen, niin saa nähdä onko olemassakaan semmosta, jonka haluaisin 😅
 
Mä haluaisin jonkun sellaisen kouluikään asti yltävän. Ja sellaisen, että siihen voisi tosiaan muutkin täyttää jotain kuulumisia. Oon tosi nirso kaikkien kalentereiden jne suhteen, niin saa nähdä onko olemassakaan semmosta, jonka haluaisin 😅
Suomalaisessa oli myynnissä 10 vuoden ikään asti oleva. Me ostettiin "Pienen oma kirja", joka on kouluun menoon asti ja jolle voi ostaa jatko-osan, joka on siitä eteenpäin.
 
Vauvakirja on kyllä ihana muisto, itse olen vain superlaiska täyttämään sitä. Olen sen sijaan tehnyt vauvamuistojen pieniä laatikoita.
 
Vauvakirja on kyllä ihana muisto, itse olen vain superlaiska täyttämään sitä. Olen sen sijaan tehnyt vauvamuistojen pieniä laatikoita.
Mitä sellaisiin laatikoihin kannattaa tallettaa? Alkaisi varmaan minullakin olemaan pikkuhiljaa ajankohtaista.
 
Takaisin
Top