Littledaisy, ihan kuulostaa justiin samalta kuin meillä nukkumaanmeno iltaisin, Eilenkin mentiin nukkumaan yheltä ja sitte unta riittäis aamulla vaikka kuinka. Oon jo pitkään rajottanut päikkäreitä, että niitä ei nukuta enää kuuden jälkeen. Meillä siis herätään aamulla vaihtelevasti 8-9 aikaan, ekoille päikkäreille 10-11. Tokat päikkärit 13-14 ja vielä minipäikkärit vähän ennen kuutta, ehkä 30min, joskus tunninkin. Riippuu aina miten päivällä on nukuttu ja moneltako on herännyt. Meillähän poika lähti ryömimään ja on niin kova touhuamaan, ettei yleensä jaksa olla heräällä kovin paljon paria tuntia kauempaa. Nukkuu ulkona vaunuissa välillä yli kolmenkin tunnin päiväunia ja on siis päiväunien suhteen kyllä hyvät unenlahjat. Yöt nukkui yhteen väliin klo 21-7 (toki heräsi muutaman kerran syömään) ja se rytmi passas minulle paremmin kuin hienosti, siinä oli iltaisin itselläkin hetki aikaa istua sohvalla miehen kanssa ja katsoa telkkaria. Mutta mitä lie tuli, hampaat tai motorisen kehityksen vaihe ja rytmi heitti sen jälkeen ihan häränpyllyä.
Jotenki yhdistäisin tuon siihen, että ympäristö alkoi kiinnostamaan ja samalla alkoi se iltalevottomuus. Pahimmillaan heräsi tosiaan ekan tunnin aikana 4-5 kertaa ja harvoin nukahti uudelleen ilman tissiä. Mä luulen, että se liittyy jotenkin siihen, että kun on kaikkea touhuttavaa ja kiinnostavaa, niin sitten se levottomuus säilyy vielä sen ekan unipätkän ja sitten vasta siirtyy siihen syvempään uneen. Luulen, että tuohon vois auttaa sellainen selkeä iltarauha, valot pois, ei juttelua, rauhallista sylittelyä vaan ja oleilua. Mutta musta ei vaan oo istumaan pimeässä kamarissa tuntia, niimpä istutaan olkkarissa, jossa on telkkari päällä ja tuo iltarauha toteutetaan tollasena lapsen ja äidin kompromissina. :D Valoja sammuttelen ja telkkarin laitan ihan hiljaselle, mutta onhan ärsykemäärä silti suurempi tietysti kuin pimeässä kamarissa. Mutta tympeetähän se välillä on kun oma ilta menee aina tissitellessä ja ei sieltä makuuhuoneesta kannata edes yrittää lähteä pois. Tuon alkuyön heräilyn takia ei ole tullut mieleenkään siirtää lasta omaan sänkyyn, vaan nukkuu minun vieressä. Äkkiä siihen kuitenkin sopeutuu, että menee nukkumaan itsekin lapsen kanssa samaan aikaan, sitte vaan niiden ekojen heräilyjen välisen ajan surffaan puhelimella netissä, kun ei kannata alkaa nukkumaan. :) Vähän kuitenkin haaveilen ajasta, kun lapsi nukahtaa itse iltasadun jälkeen klo 21. :D
Nyt pikku hiljaa on taas alkanut mennä tuo nukkumaanmeno parempaan suuntaan. Aiemmin meidänkin oli pakko antaa nukkua miniunet joskus 20-21 aikaan, koska ei yksinkertaisesti jaksanut valvoa, mutta noin aikasin ei vielä yöunillekaan nukahtanut, vaan nukkui sen max 30min ja sen jälkeen heräsi niin virkkuna, että nukuttamista oli turha edes yrittää. Sitten mentiinkin yöunille vasta lähempänä puolta yötä. Nyt jaksaa paremmin valvoa ja illat menee aika hyvin, jos nukuttaa pikkupäikkäreille just siinä puoli kuuden aikaan illalla, herättää viimestään vähä yli kuus ja sitte valvottaa puoli kymmeneen, niin sitte nukahtaa yöunille. Iltapuuron tultua kuvioihin, on tuo ekan tunnin heräämiset rajottunu ehkä siihen pariin. Tosin paha sanoa, tekikö sen puuro vai aika, koska meillä se ekan tunnin tissilläolo, ei tuntunut olevan nälkää, vaan juurikin jotain rauhottumista/tissin kaipuuta. :D Meillä iltoja saa venytettyä kivasti, kun ottaa ensin housut pois lapselta ja antaa siitä lattialla touhuta ilman housuja. Sen jälkeen vielä vaippa pois, niin taas menee sen 20min lisää. Tsemppiä, kaikki se on ohimenevää. :)