Vauvaelämää

Jahas, täällä neiti on vihdoin päättänyt näyttää, että hän on kuitenkin tavallinen vauva. Eli öisin on alkanut olemaan kaikenlaista häppeningiä, lähinnä tuttia pitää käydä laittamassa. Selvästi yksi tai kaksi levotonta pätkää on joka yö ollut ja saattaa tunninkin verran touhuta ja öhkätä ja tuttia vaatii. Ei kuitenkaan itke eikä vaadi maitoa tai edes syliin pääsyä. Mutta miehen kanssa aamulla tuumattiin, että pitää ehkä yrittää vähän aikaisemmin itse iltaisin sänkyyn, nyt ollaan valvottu luvattoman myöhään joka ilta.

Muutenkin nyt on jotenkin tapahtunut jokin muutos ihan pikkuvauvasta vähän isommaksi. Päiväunien määrä on vähentynyt selvästi, joinain päivinä on nukkunut niinkin vähän kuin 3-4 tuntia koko päivänä yhteensä. Hereillä ei kuitenkaan jaksa olla kuin sen 2-2,5h kerrallaan, joten sitten on menty monilla lyhyillä unilla.

Ja kääntyminen se ei edelleenkään neitiä jaksa kiinnostaa. Sunnuntaina kääntyi kaksi kertaa, eikä mitenkään vahingossa, mutta nyt ei ole edes yrittänyt. Mönkii eteenpäin selällään ja katsoo vaan välillä että mitä kiinnostavaa olisi vastaan tulossa ja yrittää sitten sitä kohti ja hamuaa sitten tavaroita käsiinsä sivuilta.

Tänään kokeillaan kaupan kasvissosetta. Tarkoitus oli ruveta ensi viikonloppuna tekemään lihasoseita, mutta mietin että josko sittenkin mentäisiin vaan helpoimman kautta. Pojille olen tehnyt kaikki soseet itse, mutta nyt tuntuu että krooninen aikapula vaivaa. No, katsotaan miten maistuu.

voihan rotaripuli.... Tyttö sai viime ma toisen annoksen rotaa, ja voi luoja mikä ripuli ollu eilen ja tänään..... Reppanan pylly on ihan ärtyny. :( alkuviikon oli tosi väsyny ja eilen alko kakka lentää. Viiminen annos pitäs ottaa just ennen joulua, mut en kyl tiiä jättääkö kesken ku ärty nyt noin pahasti. Ekasta ei tullu mitää.

Minttu, pöh! Muista rasvata peppua ahkerasti, esim sinkkivoidetta oikein kunnon kerros niin että jää paksulti valkoiseksi. Suojaa siltä ikävältä polttavalta kakalta. Ja kyllä se kolmas annos kannattaa ottaa, rota on niin kurja tauti pienillä. Luulen, että jos pyydät neuvolasta, niin voit varmaan käydä ottamassa vaikka joulun jälkeen, niin ei tarvitse joulua viettää peppupesulla.

Täällä on saatu rauhallisemmat yöt takaisin, taisi neidillä ähky vaivata. Kiinteitä kun on alkanut menemään ihan kunnolla, niin luulen että söi liikaa, kun annoin aina ensin maitoa, sitten soseen/puuron ja sitten vielä maitoa päälle. Nyt ollaan viitisen päivää menty niin, että ensin sose/puuro ja siihen päälle sen verran maitoa kun haluaa ja sitten ehkä tunnin päästä isompi satsi maitoa. Pulauttelut katosi kokonaan (oli sitäkin ruvennut vähän harrastamaan) ja muutenkin tyytyväisempi tyttö. Ja kaupan kasvissoseisiin nyt siirryttiin, kun ne maistuu niiiiin paljon paremmin kuin mun omat... Eipä tässä lopulta ole enää kuin noin reilu puoli vuotta kun pitää purkkeja kantaa kotiin, sitten neiti saa jo siirtyä meidän kanssa samaan ruokaan.

Ja aamupäivän ihanan pitkät päiväunet on historiaa, neiti nukkuu aamupäivällä noin 1,5-2,5h ja saman verran iltapäivällä. Illalla sitten vielä 15-30min tirsat joko sylissä tai kaukalossa, jos ollaan kaupoilla tms. Neiti tuleekin jo viikon päästä 5kk :).

Minttu, me saatiin lääkäriltä vinkiksi tuohon rikkoutuneeseen pyllyyn välttää vesipesua ja tehdä sen sijaan pesut vanulapuilla ja Aqualan L rasvalla. Sitten sinkkivoiteeksi kunnon töhkää, Zinkosal pastaa apteekista, niin johan pysyi pylly kunnossa, vaikka rotan takia kakka polttikin. Meillä tuli tuo ripuli ekasta ja lykättiin tokaa annosta jotta pylly tulee kuntoon ja massukin rauhoittuu. Otetaan nyt toka annos tiistaina, kun poika on 4,5kk. Tuon jäljiltä heivattiin kaikki kosteuspyyhkeet kotikäytössä, hoitolaukussa yksi paketti on ja kotikäytössä putsataan pyllyä nykyisin aina rasvalla ja vanulapuilla. Vesipesu vain kerran päivässä tai olosuhteiden pakosta. :D Mä tuosta paljon googlettelin ja monesti oli niin, että jostakin noista kolmesta rota-annoksesta oli oireita tullut ja kahdesta muusta ei. Täytyy toivoa, että noin on ja nyt tästä tokasta ja kolmannesta ei sitten tulisi mitään.

Taidan luopua sen unipussin ostosta.. Kokeilin nimittäin äp:n makuupussia poika hätääntyi aivan älyttömästi, kun ei päässyt enää potkiutumaan. Siirsin omaan huoneeseen nukkumaan lauantaina ja la-su yö meni hyvin, heräsi syömään vain kerran eikä muuten kuulunut mitään. Viime yö ei taas mennyt yhtä hyvin. Kävin syöttämässä kahdesti ja neljän aikaan kävin hakemassa viereeni kun en jaksanut jatkuvasti huoneessa ravata.

Juu sinkkipasta meil on käytössä, se ei vaan ollu mukana viikonloppuna kun oireet alko ja tyttö oli mummilla hoidossa. Meil ei voi lykätä kolmannen annoksen antoa ku tuo 16.12 on viiminen päivä jolloin sen voi antaa. Eilisen tyttö oli tosi kipee, mut nyt jo helpottaa. Viel kun peppu korjautuu ni hyvä.

Mä oon ite hirveessä flunssassa ja tuntuu muksun puolesta pahalta ku en jaksa hänen kanssa mitään tehä. :( sen lisäks mul on synnytyksestä asti ollu alaselkä kipee ja nyt se on siinä pisteessä et kaikki tekee kipeetä, muksun kantaminen ja nostelu on pahinta. :(

Minttu32: minkä vuoksi 16.12. viimeinen päivä, kun rokotteen voi antaa? Mulle sanottiin neuvolasta, että riittää, että vika annos annetaan ennen 7 kuukauden ikää, kun jouduttiin siirtään toisen annoksen ottamista 3 viikkoa eteenpäin.

Psykoenkeli, unipussi saattaa silti toimia, kun siinä ei tule ihan samanlaista ahdistuksen tunnetta, kun kädet on kuitenkin täysin vapaana. Tosin, täytyy sanoa, että me kokeiltiin esikoisella ja ei se oikein tykännyt. Kakkosella ja neidillä ollaan suosiolla pidetty peittoa. Ja toivotaan, että yöt rauhoittuu! Monestihan aamuyö on lapsilla levottomampaa aikaa, eli jos saisit edes alkuyön nukuttua kunnolla, jos vauva nukkuisi eri huoneessa ja sitten aamuyöstä kainaloon. Melkein pitää vaan kokeilla että mikä toimii parhaiten, meillä kaikki kolme lasta on olleet ihan erilaisia nukkujia, se mikä toimi yhdellä ei todellakaan ole toiminut muillla.

Ai se on unipussi.. Mulla on niitä kolme, en kylläkään kertaakan käyttänyt, ja oon sanonu niitä käsisäkeiksi... :D Yksi "minisäkki" ilman erillisiä käsiä oli käytössä n. 1,5kk ikäseksi, kunnes kasvo siitä ulos.

meiän terkalla taitaa olla oma rokotusohjelma ton rotan kanssa, ku muutenki meni eri rytmissä ku muilla. Meil meni 2, 4 ja 5kk. Ja sano et viimeistään 24viikon iässä pitää antaa.

Tänää oli käynti neurologilla ja sano et tyttö menee reilun 2kk kehityksessä edellä... :O ainaki hänen testien mukaan... Ku sanoin et neuvolassa oltii huolissaan ku tyttöä ei kiinnosta tasan yhtään kääntyy massulta selälleen ni hän oli sitä mieltä et jos muksu ei kiinnostu kääntymään niin päin ni ei sitte. :D siinäkin on siis lääkäri ja neuvola eri mieltä. Kuukauden päästä viimeistää saadaa alkaa istumaan syöttötuolissa, kunhan vähä liikkeet rauhottuu ku nyt on niin kovin hätänen liikkeissään vielä... Sylissä tyttö kyl istuu täysin pää ja selkä suorassa, joten muualla saa istuu niin paljon ku haluaa. En sit tiedä mikä logiikka siinä on... :)

Minttu32, meillä ihan sama juttu oli sen rotan kanssa! ihan hirvee ripulirumba alko siit toisesta satsista ja kesti 2 vkoa.. ens vkolla ois seuraava.. saa nähä miten sit käy! :/ täällä ei käännytä vieläkään mutta sentään on mennyt mmolemmille kyljilleen itse mutta vain kerran... :)

Meillä on alettu peruuttamaan vatsallaan ollen. Yleensä samalla myös menosuunta kääntyy samalla, joten kovin suoraa ja tavoitteellista kulku ei ole, saati nopeaa.

Kyljelleen tyttö kääntyilee, mutta masulleen asti ei ole vielä pyörähtänyt, vaikka välillä olen yrittänyt opettaa liikerataa.

:love2:love2:love2Meidän ihana pikkuneiti on ollut ilonamme 5kk. Sen kunniaksi kokeiltiin tänään nokkamukista jääkaappikylmää korviketta ruuan päälle ja hyvin maistui. Pitänee ostaa neidille pehmeällä silikoninokalla varustettu nokkamuki, meiltä löytyy vaan noita perus Ainun vippamukeja. Tosin hyvin näytti siitäkin menevän, aikuisen tietysti pitää hörpyttää. Haluaa yleensä ruuan päälle pienen hörpyn maitoa, niin ajateltiin että otetaan siinä kohtaa muki käyttöön ja sitten pullosta ottaa isomman satsin maitoa myöhemmin.

Otin myös neidiltä nyt tuon pehmeän kantokopan kokonaan pois, kun on niin usein ulkoillessa tarve saada pidettyä vielä hereilläkin tyytyväisenä rattaissa. Eli siirtyi lämpöpussiin ja sitten voin tarvittaessa nostaa selkänojaa puoli-istuvaan asentoon. Iso tyttö :).

Täällä tytöllä ikää 4,5 kk. Selältä kääntyy mahalleen, mutta ei takas. Selällään mennään myös kovaa eteenpäin, takaraivoon on tullut jo kalju läntti :( .
Soseita maistellaan, bataattia, perunaa, parsakaalia, porkkanaa, päärynää, omena-persikkaa. Välillä maistuu paremmin, välillä huonommin. N. 3 rkl on kerta-annos ( x2 päivässä). Päärynä on ehdoton suosikki ja kasviksetkin menee, kun niihin sekoittaa päärynää! :D
Yöt nukutaan n 21-06.30, kolmella herätyksellä siinä välissä.
Korviketta ei suostu juomaan ( tosin vain nan ha:ta kokeiltu..), vettä otetaan pullosta pikku huikka soseen päälle.
Sellaista täällä :) meillä on ihana tyttönen!

Tytteli 14.7.13, meidän silmäterä ja ilopilleri!

Heipsan ja hyvää alkanutta joulukuuta!

Meillä on ollut koko viikonloppu lastenjuhlahulinaa!
Lauantaina järkättiin VIHDOIN meidän pikku tytsylle omat juhlat joihin sitten kutsuttiin lähipiiri. Olin leiponut vaikka mitä pitkin viikkoja ja pistänyt pakkaseen odottamaan (piirakkaa, korvapuusteja, kahvikakkua, ymmm) . Sitten tilasin vielä 15 hengen valokuvakakunkin, joten tarjoilut oli aivan ylimitoitettu sille porukalle mitä täällä oli :D
ja sehän tarkoittaa sitä, että herkkuja notkuu kaapit vieläkin :( olen lahjoittanut naapurillekin, mutta tuota kakkua on vieläkin ihan sikana! Ja sehän tarkoittaa sitä, että ei tää mun tsemppiprojekti ota nyt alkaakseen ollenkaan... Söin aamupalaksikin kakkua, hyi hitto, nyt ällöttää. On ihan sellainen olo, että painan saman verran kuin raskaana ollessa.. (Ja kyllä juhlissa otetuissa kuvissa oli aika tuhti täti.. LÄSKI! :D)
Niin ja tosiaan eilen sunnuntaina oltiin miehen veljen muksun synttäreillä joissa sitten oli myös perinteiset piirakat ja kakut tarjolla... Pakko yrittää ryhdistäytyä ennen joulun mässyjä!!

Tyttö oli juhlien ajan herttainen ja ihana. Nukkui hyvät päikkärit aamusta mutta ei sitten malttanut ennen juhlia nukkua, joten oli vähän töttöröö juhlien ajan, mutta ei kuitenkaan turhia kiukutellut kun oli niin paljon kaikkea nähtävää. Nukahti sitten jossain vaiheessa syliin. Voi reppanaa.

Niin ja ne selkäkivut! Ne tuli takaisin eilen!
Oikea kyljen puoli, vihloi ja viilsi eilen illalla ihan hulluna. Jalat ei enää jossain vaiheessa kantanut kun sattui niin paljon. Mätkähdin jopa maahan enkä päässyt ylös :D mut ei naurattanut silloin, pelkäsin et mitäpä tänään tehdään kun mies menee aamusta töihin ja mulla ois koiran lenkitys ja reissut sinne sairaalaan aamusta... Ei eilen illalla tullut lapsen nostosta mitään.. No otin yöksi vähän Panadolia ja nyt kun sai pötköttää yön (tosin huonossa asennossa as usual kun vauva vieressä), niin on tuo selkä nyt vähän parempana. Koira pitäis lähtee kohta käyttämään, valohoitoreissun siirsin suosiolla huomiselle. Pakko vähän levätä, että paranee.
On se kumma, kun raskausaika meni ilman MITÄÄN kremppoja ja nyt sitten oon kuin mikäkin raihnainen!

Muokattu viimeksi:
Mä kävin selkäkipuineni kalevalaisella jäsenkorjaajalla viime viikolla ja sinne jäi tuskat. Lantio oli raskauden jäljiltä vinossa kahteen suuntaan, ylös ja oikeelle. Suosittelen lämpimästi. :)

Joo mä vähän googlailin noista raskaudenjälkeisistä selkäkivuista ja tosiaan, paikat voi "mennä vähän sijoiltaan" siinä synnytystohinassa (ja tietty raskausaikanakin).. Meikäläisellä oli aika vauhdikas se ponnistusvaihe, 15min (+imukuppi), niin voihan se olla, että joku nikama meni siinä rytäkässä vähän mutkalle.

Täytynee tarkkailla tilannetta jos vielä uusii!

Meillä poika siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan eilen illalla, toiveena siis se, että vanhemmat sais paremmin nukuttua, kun ei joka peiton kahinaan heräisi...no saa nähdä milloin ne paremmat unet tulee, viime yönä syötiin edelleen kahdesti ja sen lisäksi itkeskeltiin tuttia pariin otteeseen, joten ainkain mulla unet jäi aika vähiin, tietty myös sen takia et nyt täytyy lähteä toiseen huoneeseen syöttämään.

Onko muilla siirtymiset omaan suoneeseen sujuneet hyvin, vai onko vauvat protestoineet muuttoa? Mietin et onkohan tää nyt kuitenkin vähän turhan aikaista jos joudun kuitenkin kaksi kertaa yössä nousemaan syöttämään...

Takaisin