Vauvaelämää

Mara, voi että! sitä itsekkin odottelen milloin alkaa vierastamaan.. muutaman kerran suupielet on menny alaspäin kun on joutunut vieraan sukulaisen syliin mutta tutti onneksi auttanut! vielä hymyilee tuntemattomille välillä, mutta katotaan milloin nekin hymyt hyytyy.. ;)

ai että nyt hymyilyttää. tyttö söi viime yönä ainoastaan 1 aikaan ja seuraavaksi 5 aikaan! eikä ees halunnut tissiä lutsuttaa muuten vain siinä välillä! ah näitä lisää :) kunhan en vaan innostuisi liikaa... pari päivää sitten nostin taas sängyn päätä koholle ja yritin rakentaa sänkyyn "pesän" jos vaikka sänky tuntuu vieläkin turvattoman isolta. en sitten tiedä oisiko näistä pikkujutuista ollut jotai apua :O en oikeestaan tiedä miksi alunperin otin kirjat pois sängyn jalkojen alta.

Haa, Kostille ilmesty jo ensimmäiset hampaat :D Keskiviikkona just puhuin neuvolassa, että oon kyllä yrittäny kattella näkyiskö kun kuolaa niin hirveesti, mutta torstaina vasta tietenkin bongasin ekan alun, eilen näky kaks alkua ja toinen niistä puhkes jo tänään. Kilisee metallilusikkaan, piti testata :D
Ja Kosti myöskin tajus ihan kunnolla tänään kääntymisen, illan tossa kääntyili ja kun yritin yövaatteisiin vaihtaa nii sain bodyn pois päältä ja olin aikeissa vaipan tarroja irrottaa nii jätkä hävis alta :D
Muutenkin ollu kyl ihan loistava päivä, lahja oli niin nappi! Ostin äijälle uuden tyynyn ja sitten angry birds-pelin (xbox kinect) ja ollaan sitä tänää sit pelattu into piukeena. Myös suuri päivä 3½-vuotiaan kehityksessä kun jakso kun jaksokin keskittyä ja oikeesti osas pelata, mikä on välillä aikuisellekin hankalaa kun tossahan ei oo ohjainta vaan sä oot ite se ohjain. Monta luovutus kertaa takana, kun yhtäkkiä sano että "äiti ja isä, mä haluan vielä yrittää", ja likka pistikin kaiken keskittymisensä peliin :) (aiemmin on vaan pelannu hetken sellasta missä hypitään ja käytetään raajojen liikkeitä, tässä käytettiin pelkästään käsiä) Kaiken kaikkiaan suuri juhlapäivä! Eilinen taas oli jotain niin päinvastaista, ettei mitään rajaa.

Meillä oli tänään maitoaltistus, ja allergiahan meillä on. :sad001 Kolmannen annoksen jälkeen lehahti posket, massu ja reiteen ja niskaan tuli pienet punaset läiskät. Just meinattii antaa isompi satsi, 50ml, mut ei onneks ehitty. Nyt tyttö ehti saada vaan 12,5ml, onneks.

Tyttö on ollu pari päivää tosi kärttysä ja kuolaa aivan tolkuttomasti, sitä on kyl ollu jo pidempään. Ja hankaa ikeniä kauheesti. Eilen sit illalla nosti vähän lämpöä, ja tajusin kokeilla ikeniä. Ylhäältä on ikenet totaalisen turvoksissa; KULMAHAMPAIDEN kohdalta. Meiän tytöstä taitaa tulla vampyyri... :grin:grin Et saapa nähdä puhkeeko hampaat kulmista vai mitä.... Panadolilla tyttö rauhottu ja nukku oikein hyvin. :)

Meillä on kaksi alahammasta puhkeamassa, pilkottavat jo ja välillä on täytynyt turvautua Panadoliin kun on niin kiukuttanut hampaiden takia.

Isänpäiväviikonloppuna meilläkin ekat vierastukset, mietittiin kyllä mekin että oliko osasyynä väsymys ja tuo hammasruljanssi. Muuten ei ole vierastellut, mutta voihan olla että se vaihe on nyt alkamassa.

Minttu, miten päädyitte maitoaltistukseen? Meillä siis samat epäilyt, kirjoitin asiasta enemmän tuonne "allergiaketjun" puolelle. Hassua kun raskausaikana sitä samaistui vointeinensa ja ennenaikaisuuspelkojensa kanssa täällä eniten sinun juttuihin niin nyt tuntuu taas löytyvän yhtäläisyyttä sitten tämän allergia-asian kautta.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Niin ja tavallaan hyvä kuulla että muidenkin vauvat osaa vierastaa "jo tässä vaiheessa" ettei tuo meidän neiti ole jotenkin poikkeuksellisen itkuinen. Tai vaikka turvattomasti kiintynyt. :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

meilläkin pääsi itku kun ukin näki maanantaina. Nyt on muutama päivä totuteltu ja ei pelota enää ihan yhtä paljon:) Illat on alkaneet sujua jo hieman paremmin, kun on laitettu poika nukkumaan selkeästi aikaisemmin. Nyt hän käy yöunille jo klo 19.30 kun iltatoimet aloitetaan klo 19. Meillä siis sen takia herätään sitten kolme kertaa yössä syömään ja nyt muutamana aamuna on oltu ihan pirteitä jo sitten klo 5! Tämä äiti ei tykkää tästä, hiukan väsyttää! Onneksi jotenkin saadaan nukuttua seiskaan tai jopa kasiin, mutta eihän se mitään kovin syvää unta ole, eli ei kauheasti virkistä vaikka sängyssä ollaankin.

Minkälaisia nukkujia teidän tenavat on? Mulla loppuu ideat tuon pikkuherran kanssa. Syömään herätään 1 tai 2 kertaa yössä, mikä on ok, mutta se muu oheistoiminta. Ensinnäkin, peitto potkitaan aina pois, sitten pitkin yötä heilutaan, huidotaan ja potkiudutaan. Pää viuhtoo puolelta toiselle ja tutti lentelee pitkin sänkyä ja voi sitä ähinää ja puhinaa ja tuhinaa. Mitä mä teen? Ei täällä saa kukaan nukutuksi. :o

Psykoenkeli: meillä tyttö nukkuu yleensä alkuyön rauhassa, mutta yösyötön jälkeen potkii, tuhisee ja pyörii. Meillä on nyt ollut käytössä sellainen unipussi, niin ei tarvitse peitellä koko ajan uudestaan, kun pussi pysyy potkuista huolimatta päällä.

Meilläkin tyttö harrasti pään vispausta unissaan, laitettiin uniriepua ruttuun pään molemmin puolin niin että poski mukavasti siihen nojaa niin loppuihan ne viuhtomiset :) Kaipasi vähän tukea vaan.

Tyttö nyt siis 3,5kk. Jokusen päivän on ollut normaalia tyytymättömämpi, haluaa olla enemmän sylissä mutta kitisee siinäkin. Syökin nykyään päivällä ennen ja jälkeen unien ja joskus siinä välissäkin. Mistäs sen tietää onko nyt tiheän imun kausi, vai joko kaipais kiinteitä ruokavalioonsa?! 3kk neuvolassa oli kasvanu hyvin. Tuntuu että maitoa mulla tulee hyvin, eikä tyttö kuitenkaan kauaa syö kerrallaan, mutta tosiaankin niin usein... seurailen nyt vielä ennenku tuputan kiinteitä. Mielelläni aloittaisin vasta 4kk:n paremmalla puolen.

Meillä kans hyöritään ja pyöritään erityisesti aamuyöstä. Mä suosittelen myös unipussia, on tosi hyvä keksintö, kun ei tarvii peiton kanssa pelailla. Viime yö meni suht rauhallisesti, ja hyörinä alkoi vasta heräämisen aikoihin, vaikka syötiinkin kolmesti ja sitten vielä kuudelta tunti ennen heräämistä:)

MiMa Si piti vielä sanoa, että meillä syödään välillä tiheästi myös, jopa kolme kertaa unien välissä. Itse olen ajatellut, että parempi niin, kuin että vetäisee mahann ihan pinkeäksi täyteen kerralla, kun meillä isot syömiset aiheuttaa myös pulauttelua kun masu on tosi täynnä.

Mäkin tutkailen pari kertaa viikossa, että näkyykö neidin suussa hampaita. Kuolaa tulee ihan järkyttävät määrät (vaihdan aina kuivan bodyn ennen kuin laitan ulos unille) ja nyrkit on koko ajan suussa. Mutta ei siellä vielä mitään pullota.

Psykoenkeli, mullekin tuli ekana mieleen että kokeile unipussia. Ja jos mahdollista, niin siirrä vauva eri huoneeseen nukkumaan, niin et itse herää kaikkiin pyörimisiin.

Meillä neiti nukkuu aivan käsittämättömän hyvin, en todella ole uskonut että tällaisia vauvoja on olemassa. Nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn kasin-ysin maissa ja parina yönä tällä viikolla on nukkua posottanut aamuseiskaan ilman herätyksiä! Yösyönnit on tosiaan lopettanut kokonaan, mutta useimmiten 03-05 välillä on vähän levottomampaa. Ei kuitenkaan itke, vähän huhuilee jos tutti tippuu suusta, mutta mä käyn laittamassa sen takaisin ja palaan itse sänkyyn. Eilen kävin sitten vielä laittamassa pojille peitot paremmin ja kurkkasin uudestaan neidin huoneeseen ja siellä se pyöri ja hyöri ja leikki peitolla. Ei kuitenkaan huudellut mitään, niin annoin olla ja menin takaisin nukkumaan. Ja sinne se itsekseen nukahti. Mä varmasti heräisin useammin, jos neiti nukkuisi meidän huoneessa, kun tosiaan tuntuu siellä sängyssä kyllä pyörivän, mutta pääsee itse takaisin uneen ja kun on toisessa huoneessa niin ei kaikkia peiton kahinoita kuulla. Aamulla lähes kellontarkasti seiskalta alkaa höpötys kuulumaan pinniksessä. Se on kyllä muutenkin hassu tyttö, kun ei oikeastaan koskaan itke. Kiljahtelee kyllä, jos jotain haluaa.

Tänne ei juuri muuta uutta. Neiti ei edelleenkään käänny, kyljellään makaa ja kiljuu, mutta ei saa isoa päätään ylös. Välipalasose lisättiin ruokavalioon, eli kiinteitä menee nyt neljä kertaa päivässä. Melko pieniä määriä vielä, iltapuuroa lukuunottamatta, silloin vetäsee kyllä miehen annoksen.

Tänään testataan elämää neljän lapsen kanssa, kun veljen 3v tyttö tulee meille yökylään... Ihan kun omissa ei jo olisi riittävästi.

Kiitos vinkeistä, mulla on ollu tuo unipussi mielessä, mutta en ole saanu vaan aikaiseksi hommata.

Mariannu: Pojalla on kyllä oma huone, mutta ei ole vielä nukkunut siellä. Patterissa on ollu jotain häikkää, niin se huone on aika viileä. Mutta tilanne korjaantuu viikonlopun aikana.

Jospa tässä mökissä nukuttais jo ens viikolla :)

olen itse myös harkinnut unipussin ostamista koska peitto ei kestä ollenkaan päällä! meillä typykkä nukkuu suht hyvin mutta aika kovin häiritsee jos ilmaa pyöri mahassa ja silloin saattaa itkeä puolen tunnin välein (mihin auttaa tutti) ekan yösyötön jälkeen eli n. klo. 2 aina aamu 6 asti.. :s eli yöt menee vielä TOSI vaihtelevasti. jos hyvin menee niin syö n. 2-3 kertaa yöllä eikä muita itkuja ole. nukkuu siis suunnilleen 22-8.30 välisen ajan. joskus auttaa kun käännän hänet kyljelleen ja tänä aamuna laitoin mahalleen joka auttoi. oisin ehdottanut Psykoenkeli tohon myös omaan huoneeseen siirtämistä! :)

Heip pitkästä aikaa!

Täällä myös maistellaan soseita, bataattia, porkkanaa ja päärynää on nyt mennyt, vaihtelevalla menestyksellä, 1-3rkl/kerta..

Yöt on aika levottomia, nukahtaa aina 21, mutta aloittaa heräilyn puoliltaöin ja heräilee syömään aamu kuuteen mennessä 3-5 krt!
Onko vinkkejä öiden rauhoittamiseen...?

Vähän lyhyttä ja tönkköä tää mun teksti, kun puhelimella pikaiseen näpytin!

Sent from my iPad using Vau Foorumi mobile app

Heips, täällä aloteltu myös porkkanan maistelu aina iltaisin kun valittelin neuvolassa sitä heräämisten määrän lisääntymistä. Poika on syntymästä asti heränny 1-2krt yössä syömään mutta tossa 3kk iässä rupes heräämään 3-4krt yössä. Siellä ehdotettiin sitten porkkanasosetta illalla ennen nukkumaan menoa ja muuten voi imetyksellä jatkaa sinne puoleen vuoteen asti. Meillä tuli tähän arkeen vielä lisä ohjelmaa kun mies meni murtamaan kantapään ja on 4kk sairaslomalla :/ eli miehestä ei apua ole lapsenhoidossa tai kodinhoidossa! :/

Me on maisteltu nyt kahtena päivänä perunaa:) Hyvin näyttää maistuvan, pari teelusikallista olen antanut, vaikka enemmänkin varmaan menis. Toivottavasti tästä unet myös pitenee kun kiinteitä aletaan syömään, tänään ainakin oli yhtenäiset 2,5 h päikkärit kun yleensä joutuu pari kertaa hyssyttelemään et jaksaa nukkua noin kauan.

Mä olen nyt toista päivää "yksinhuoltajana" kun mies on työmatkalla ja täytyy sanoa et oon kyllä onnellinen siitä kuinka paljon mies auttelee normaalioloissa. Nyt sitä vaan toivoo et vauva nukkuis hyviä unia, et olis vähän omaa aikaa päivällä. Yöunille meillä mennään jo klo 19, joten iltaisin on vähän omaa aikaa enne kuin itseltä lähtee taju kankaalle:)

Täytyykin alkaa myöhentämään iltasoseen antoa!
Nyt siis maistellaan muutama ruokalusikallinen aamupv ja iltapvunien jälkeen.

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

Täällä maisteltiin eilen ensimmäistä kertaa muuta kuin maitoa: BATAATTIA! Oli hyvää!

WP_20131119_003.jpg

Takaisin