Vauvaelämää

Ai joo, pitipä vielä mainita että Naistenklinikalta tuli tällä viikolla viimeinen epikriisi synnytykseen liittyen, jossa oli patologin lausunto istukasta. Siinä todettiin, että sikiön kasvuhäiriön syy oli mahdollisesti "poikkeavan pitkä ja ylikierteinen napanuora". Napanuora oli siis yli metrin mittainen ja näytti ihan korkkiruuvilta, lisäksi siinä oli solmu.

Mariannu, mulla on se kantoliina, mutta jostain syystä en ole tykännyt sitä sittenkään alkuinnostuksen jälkeen käyttää (on saanut parit raivarit kun olen vauvan sinne laittanut..). Mietin tuota Manducaa, silloin ei tarvitsisi aina miettiä että onko vauva siellä ergonomisestl ym ym.

What the what! Tilanne on saanut uuden käänteen! Tyttö on nukkunut kohta 3 h päikkäreitä (ennätys!!), yleensä kun tullaan vaunulenkiltä herää välittömästi mutta nyt jatkoi uniaan. Ja yölläkin nukkui taas melkein 7h putkeen.
Olen ihan tilanteessa, kun siivoukset siivoiltu eilen (eli ei "tekemistä") ja minä täällä tissit pystyssä imetysvalmiudessa :happy093 hehehe.

Onkohan se terve...

Moikka, en ookaan tänne aikasemmin kirjotellu vaikka seuraillu oon taustalla. Nyt aattelin kuitenkin rekisteröityä kun olishan se kiva vaihtaa vähän ajatuksia muiden kanssa joilla on saman ikäsiä. Ja pakko kyllä sanoa että näin ensimmäisen lapsen saaneena on välillä ihan hukassa mitä sitä tekis, mut täältä oon saanu luettua paljon käytännön vinkkejä mitkä meilläkin osa toimineet :)

Meille tosiaan syntyi poika 23.7 mitoilla 48cm, 3180g. Tuntuu kun poika olis vasta syntyny, mut ens viikolla tulee jo 7viikkoa ikää, mihin se aika oikee on menny o_O Arki meillä sujuu hyvin, pääasiassa poika syö, nukkuu ja vaatii jatkuvasti enemmän seurustelua, välillä niinkin paljon ettei tää äiti meinaa saada oikeen muuta tehtyä :D

Nukkumisen kanssa meillä on nyt ollu vähän vaikeeta, ei meinaa poitsu nukkua päikkäreitä kun vaan ihan lyhyitä pätkiä, nukahtaa syliin ja herää sitten melkeen heti jos laskee nukkumaan sängylle tai sitteriin.. Yöt kyllä suostuu sitte nukkumaan ihan hyvin 4-5h pätkiä, sitte syödään ja jatketaan nukkumista. Päivät on vaikeita, välillä ei meinaa edes syliin nukahtaa päikkäreille. Vaunuissa nukkuu kyllä kauppa reissujen ajan nätisti mut kotiin kun tullaan niin kerkiän kauppakassin purkaa ja sitte jo yleensä poika on hereillä. En nyt muista oonko lukenu täältä noista päikkäreistä mitään, joten onko kellää vinkkejä siihen miten saatais edes yhet tai kahet jonkunlaiset päikkärit nukuttua jotta poika ei olis niin väsyny ja kiukuttelis sen takia??

^ Meillä on ihan samanlainen nukkuja! Vaunuissa nukkuu hyvin, mutta herää välittömästi kun tullaan kotia:) Samoin sisällä päiväunet on katkonaisia, nukahtaa syliin ja kun laskee pois niin viiden minsan päästä herää. Nukahtaa onneksi melkein samantien kun otan taas syliin. Onhan se raskasta kun koko ajan pitää olla "vahdissa", että pieni saa nukuttua tarpeeksi. Yleensä päivällä suosiolla jossain vaiheessa laitankin leffan pyörimään ja istun soffalla pari tuntia vauva sylissä :D Saapahan nukuttua. On meillä rintareppukin, mutta siinä tulee meikäläiselle niin kova hiki ettei jaksa aina sitä laittaa.

Nyt on ollut pienellä lentsua, räkä rohisee kurkussa ikävästi. Nenä on onneksi pysynyt auki niin saa syötyä. Meillä myös semmoinen "räkäimuri" käytössä, vaan eipä sillä tahdo saada kurkusta asti limaa irti.

Aiemmin kerroin kuinka vauvalla kuului kotiinlähtötarkastuksessa sydämestä sivuääni, no se on nyt kunnolla tutkittu ja nii pikkuriikkinen reikä löytyi ettei siitä ole, tai pitäisi olla, minkäänlaista haittaa. Selvittiin säikähdyksellä! :)

pitkästä aikaa täältäkin kuulumisia... kaikki menee edelleen niin hyvin ettei oo mitään valittamista mistään. syö ja nukkuu hyvin, nyt on ihan ennätyspitkät yöunet kun on vieläkin niillä ja kohta tulee 12 tuntia täyteen. Ja kaks kertaa syöny 120ml että luulis kohta heräilevän tosi jättikovaan nälkään. Loppupäivä meneekin varmasti pitkälti syödessä, litra menee vähintään päivässä korviketta. Toi 120ml on meillä se eka kokeilumäärä kun meillä on sellanen dr brown´s venttiilipullo missä on ylärajana tuo 120ml että pullo toimii niinkuin pitääkin. Siitä ei aiheudu mitään ylimääräsiä ilmavaivoja juuri tuon venttiilinsä ansiosta, alussa meillä oli aventin pullo mutta siitä aiheutu sellaset kitinät että palattiin tuohon pulloon kun oli esikoisellakin käytössä. ja on kyllä niin hyvä pullo ettei rajaa! Kakka tulee yleensä kerran päivässä, joskus on päivä välissä ja joskus taas kahdesti päivässä. Joskus 160-180ml menee helposti kerralla.

Päikkäreitä nukutaan pitkin päivää, me asutaan rivitalossa ja rattaat on tuotava aina sisälle joten päikkärit aina sitten siellä, eipä tarvii montaa kertaa vaunuja hytkyttää kun sinne simahtaa. Yleensä joka toinen päivä nukutaan enemmän ja joka toinen sitten pikku torkkuja vaan sillon tällön.

Lelukaarta on miellyttävä katsoa ja välillä huitomisella osuu, mutta kivempi siellä vielä on vaan kölliä ja katsella. Joka päivä kuitenkin edistystä. Eilen näytin sellasta punasta kumiankkaa niin kyllä yritti ottaa sitä käteen :) Ylipäätään hymyjä ja naurua irtoo enemmän ja kaikki vaan on niin hyvin :) Ainoo huolenaihe mikä mulla tässä on vauvan suhteen ollut, että katsoo/päätä kääntää pääasiassa vasemmalle joka oli siskollaan myös vauva-iässä ja sitten kun alkoi kääntyileen niin käytti aina vain toista kylkeä. En haluais mennä taas fysioterapiaan, joten siinä nyt riittää työnsarkaa että saatais "toinenkin puoli" käyttöön.
Eilen itseasiassa laitoin pojan selälleen lattialle niin se ite meni pari kertaakin kyljelleen ihan ite ja näytti siltä että joko pyörähtää ympäri, mutta ei sentään. Aina palas selälleen takas.

Levolac on myös ummetuslääke, jota voi käyttää vauvasta vaariin. Meillä oli se ekan kuukauden käytössä, mutta nyt sille ei ole enää tarvetta.
Päiväunista sen verran vinkkiä, että pieni hälina ja melu voi auttaa nukkumaan ne paremmin tai ainakin sellaseen tottuminen auttaa myöhemmällä iällä elämään ettei aina tarvii olla hiljasta. Esikoinen ja koirat hoitaa meluamisen hyvin, mutta radiokin käy. Kuuluhan ulkonakin aina auton ääniä ymym.
Meillä molemmat siivoaa, miehen harteille jää kokonaan vessa ja sauna ja mä taas hoidan aina roskat ja ikkunat/peilit mutta muuten tasapuolisesti siivoillaan. Yks päivä tässä halusin imuroida (kun mies ei ollut kotona), mutta poitsulla oli kitinät menossa nii laitoin sen rintareppuun mutta jopas loppu kun imurin sai päälle ja äiti alko liikkuu :D

Muoks.Tässä tuore kuva tältä päivältä
IMG_51491.jpg

MiMaSi, meillä pyörii kanssa usein leffat tai sarjojen tuotantokaudet ni sillon poika saa kans sen jonku aikaa edes nukkua kunnolla.

MohoMaha, kyllä meillä näitä normaali ääniä riittää, kun heti alusta asti mulle sanottiin että pitää olla jotta pieni tottuu niihin. Enkä mä pystyis ihan hiljasuudessa edes olemaa ja sillon ku poika sattuu kunnon päikkäreitä nukkumaa muualla ku sylissä ni onki kätevästi aikaa tehä kaikki miljoona kasaantunutta kotityötä.. Meillä on ton imurin kans sama että vauva rauhottuu heti, ekan kerran ku imuroin ni poika nukahti sitteriin sillä aikaa. :D

Mistä teillä on noita leikkimattoja, kaaria tms. ostettuna ja onko minkä hintasia olleet? Meille pitäs sellanen kanssa hankkia ja oon nyt vähän yrittäny vertailla hintoja ja sitä että missä niissä olis kaikenlaista virikettä sitte ku pikkuhiljaa enemmän alkaa vauva niistä kiinnostumaan.

Fisher Price Rainforest 1-2-3 Musical Gym leikkimaton ostin aikoinaan esikoiselle uutena ja siskoltani oli lainassa sitteri ja leijona-leikkimatto. Baby Björn lelukaari on nyt tuossa uudessa sitterissä kiinni. Lelukaaren ostin käytettynä. Turvakaukalolelu on esikoisen peruja(mamas&papas tuhatjalkainen), samoin Skummis-vaunulelu.

Käytettynä oon saanu paljon leluja, joten joulu- yms lahjaksi toivon vaatetta pojalle. :) Tosin niitäkin metsästän kirppareilta :P

Meillä on tuo sama leikkimatto, joka näyttää olevan mohomahallakin :). Ja kyllä siitä sai sen 70e pulittaa... No, muuta lelua ei olla neidille ostettukaan, kun lahjaksi on tullut jo ihan turhan paljon, kun meillä on kuitenkin poikien jäljiltä kassikaupalla vauvaleluja. Olen miettinyt että ehkä joululahjaksi neiti saa jo jonkun oman, "tyttömäisen" jutun, tosin en ole vielä keksinyt että mitä se voisi olla...

Meillä neiti nukkuu aamupäiväunet kuin tukki vaunuissa, 3-4h ihan takuuvarmasti. Ja siinä ei tarvitse käydä välillä hytkimässä. Mutta iltapäivät ja illat menee sitten ihan miten sattuu, välillä nukkuu vielä toiset rauhalliset, pitkät unet, mutta usein nukkuu enemmän pätkissä ja heräilee välillä. Onneksi viihtyy vaunuissa, eli vaikka heräisikin kun ollaan ulkona, katselee hetken vaunuista tai sylistä maisemia ja yleensä pian nukahtaa taas uudestaan. Mutta helpointa on jos iltapäivällä on useamman tunnin ulkona, niin että pystyy heti hytkyttämään vaunuja, kun meinaa herätä.Ja tietysti poikien kanssa yleensä ollaankin se 2-3h iltapäivällä ulkona, eli sinänsä onnistuu hyvin. Aamupäivällä uskaltaa vaikka suihkussa käydä kun neiti nukkuu pihalla, kun ei ikinä sieltä havahdu.

Mohomaha, meillä on nyt käytössä Ainun Mam-venttiilipullot ja ovat tosi hyviä! Esikoisella oli Aventin pullot ja niitä ostettiin ensin nytkin, mutta jostain syystä neiti söi niistä tosi huonosti tai puolet valui rinnuksille. Kokeiltiin sitten tuota toista ja kappas kun rupesi syöminen sujumaan. Lapsissa siis todellakin on eroja, Aventin pullot oli ihan loistavia esikoiselle. Nyt pitäisi jaksaa pistää huutikseen myyntiin tuo Aventin rintapumppu ja läjä pulloja. Ja nuo Mam-pullot on onneksi tarpeeksi isojakin, pienin pullokin on 160ml ja sitten on vielä kahta isompaa kokoa.

Mä täällä kerään voimia viikonloppua varten, mies on mökkireissulla pe-su ja mä toivon että kukaan ei sairastu, jotta edes jotekin selvitään kolme päivää lasten kanssa... Pojilla on ollut yskää ja mä en todellakaan halua pomppia öisin tunnin välein jonkun luona. Onneksi mies lupasi hoitaa yösyötöt pari yötä ennen ja pari yötä jälkeen reissunsa, niin mäkin saan nukkua :).

Terkkuja kaikille täältäkin suunnalta pitkästä aikaa. Täällä menee kaikki periaatteessa hyvin. Tyttö herää kerran yössä, syö viimisen kerran joskus 22-23 (tai siis tyttö käy unille 20-21 mut mä valvon viimiseen syöntiin), sit herätääki vasta aikasintaan neljältä, joskus jopa vast kuudelta. :love017 Aamulla kello on tasan tarkalleen 7.30 ku tyttö herää, syö ja sit nukahtaa vaunuihin ja nukkuu siellä noin 4 tuntia. Sit tunti-pari hereillä ja toiset 3-4 tunnin unet. :wink
Turhista ei tytsky viiti huudella, huutaa jos on nälkä, märkä vaippa tai massua koskee. Mahavaivatki on kyllä helpottanu jo tosi paljon, mut kakka on edelleen ihan myrkynvihreetä. Rotarokotteesta on tänää tasan viikko, ja neuvolasta saatii ohjeeks vaihtaa nutrilonin pepti1:n huomisesta alkaen, kun mahdollinen rotareaktio on ohi. Eipä siitä rokotteesta kyl juuri mitään kummallista tullu, paitsi eilen löysääkin löysempi kakka jota oliki sitte joka paikassa. :rolleyes:

Meille tuli tuosta rota-rokotteesta vähän mahavaivoja. Viidentenä päivänä rokotteen antamisesta tuli kakka monta kertaa päivässä normaalin pari kertaa/viikko sijaan. Sillon ei vielä tosin vaikuttanut muuten vaivaavan, mutta nyt kuudentena ja seitsemäntenä päivänä kakka on ollut vihreää ja poika vähän tyytymättömämpi, kun normaalisti on niin helppo ja tyytyväinen. Kovilta kivuilta kuitenkin vaikuttaisi säästyneen kun ei sellaista kipuitkua oo niinkään ollut. Täytyy toivoa, että huomenna alkaa helpottaa ja ettei kahdesta seuraavasta rotasta tulis samaa.. no tämän jatkuvan kakkaamisen seurauksena pyllyä on pesty monta kertaa päivässä ja tietysti kakkakin on ärsyttänyt ihoa, vaikka kuinka on yrittänyt monesti vaihtaa vaippaa. Pylly on nyt sitten tosi punainen, niin onko vinkkejä sen suhteen? Perunajauhot, ilmakylvyt ja sebamedin rasva tällä hetkellä käytössä.

Pippinen, meillä sinkkivoide on aina ollut paras apu punoittavaan peppuun!

Ihanan hyvä rytmi Mintunkin tytöllä! Toivotaan että haisuli-kakkaankin löytyy ratkaisu, vaikka tietysti hyvä että teillä on jo muuten mahavaivat helpottaneet.

Mekin selvästi taas haetaan yhden yösyötön rytmiä. Tuossa välissä neiti söi taas kaksi kertaa yössä, mutta nyt heräilee kahden pintaan syömään ja seuraavan kerran öhkää vasta kuudelta, josta tutitellaan seitsemään. En viitsi kuudelta antaa maitoa, kun sitten on ihan umpiunessa seiskalta, kun pitäisi herätä. Ja poikien kuskaamisen takia neidin on pakko käydä ekoille päikkäreille kasin jälkeen, joten... Itselle tietysti nyt vähän tylsä, kun kuudelta jo herään ja sitten tunnin pompin laittamassa neidille tuttia, mutta eiköhän tämä rytmi tästä taas löydy.

Neiti on tosiaan alkanut viihtymään masullaan lattialla, siinä katselee paljon tarkemmin lelujakin kuin selällään. Kakkonen sanoi eilen varsin osuvasti, että neiti näyttää ihan laivalta kun on mahallaan, keinuttelee siinä niin paljon :). Pyörii helposti 10-20 senttiä akselinsa ympäri, kun keinuu kuin vene. Ja aina kellahtaa takaisin selälleen ja yleensä niin vauhdilla, että suu menee mutruun kun säikähtää. Se on hassun näköinen ylipäänsä tuossa masullaan, kun näyttää niin "isolta", vaikka onkin kooltaan pikkuruinen. Meidän murunen :flower

Meillä punoitukseen on aina auttanut Tenavan rasvatalkki. :)

Sopiiko Bebanthen myös punoitukseen vaippa-alueella, vai hautuuko se siellä vaan?

Meillä pojan kädet viuhtoo kovasti leluja kohti, nyt jo hieman tarkemmin kuin aiemmin (koordinaatio parantunut?). Kovasti kaikille leluille myös hymyillään, taitaa olla samanlainen hymypoika kuin veljensä oli aikoinaan. :)

Hellurei myös täältä!

Meillä syömistahti näyttäisi pikkasen rauhoittuvan, päivisin syödään n. 2h välein (iltaisin tankkaillaan kyllä senkin edestä) ja vähän tuntuu löytyvän rytmiä päivään. Ehkä noissa lyhyissä syömisväleissä on omaakin vikaa, kun päähän on iskostunut laitokselta asti "tissiä suuhun heti kun vähänkin vauva lipoo huuliaan ym näyttää nälän merkkejä". Ja tietenkin näin tulee toimia, mutta nyt kun tyttö vähän vanhempi, niin jaksaa tosiaan vähän seurustella ja olla ilman sitä tissiä suussa :) ja olen ottanut nyt tavaksi "tehokkaamman" imetystavan, vaihtanut tissiä useammin ja röyhtäyttänyt välissä, jotta vähän virkistyy. Olen aiemmin tainnut tehdä tuon imetyksen vähän liiankin "mukavaksi" muksulle (kunnon tyynykasa alla), jolloin on nukahdellut tisulle vähän väliä. Tosin tekee sitä nytkin, mutta jaksaa imeä vähän pidempään tehokkaammin (?).

Päiväuniakin nukutaan vähän paremmin! Luulen, että huonot päiväunet johtuvat myös mahavaivoista (saattaa kesken unien kiljahtaa ja sit alkaa ähinä). Nyt nukkuu aamupäikkäreitä parvekkeella vaunuissa (onneksi ei ole niin helle enää, meidän parveke on ihan pätsi klo 10-15 jos arska paistaa).

Kakka on ollut vihreää ( ja haisevaa ja limaista) täälläkin, tosin nyt vähän parempana onneksi. Toivottavasti ei mitää allergia ym juttuja olis. Seuraillaan.

Ja ei passaa valittaa kun tyttö nukkuu niin ihania yöunia, eka pätkä 5-7h (klo 22-7) ja sitten seuraava 2-3h (klo 7-9) ja sit noustaanki yleensä ylös kun masu alkaa vaivaamaan ja ähinä alkaa. Yleensä ähinöidään jo tuossa ekan syötön jälkeen, mutta sekin helpottaa jo meikäläistä kun saa tuon pidemmän pätkän nukkua putkeen :)

Ihanaa keskiviikkoa kaikille, tästä tulee hyvä päivä!

Niin lisäyksenä vielä; kakka on ollut vihertävää vasta kaksi päivää, eli ei vielä onneksi pitkään.

Ja ostin sen Manducan (ihanan petroolin värisen), pääsee kunnon testiin viimeistään ensi viikolla kun matkataan junalla Kuopioon mummolaan (iiik, jännää)!

Onko jotain mitä tulisi huomioida kun matkustaa noin pienen kanssa junalla? Luulis, että on aika iisiä, kun iskee vaan tisun suuhun ;) toivottavasti ei vaan sais mitään raivaria..

Jee täällä nukutaan päikkäreitä jo toista tuntia:) Ja sain jopa kannettua pojan sisälle vaunulenkiltä ja sän jatkaa unia sisällä, mahtavuutta!

Tuolla aiemmin on ollut puhetta Physiomer Babystä ja mekin on se hommattu nenän tukkoisuutta lievittämään. En vaibn osaa sitä laittaa ilman, että osa suihkeesta valuisi nieluun. Onko tähän jotain vinkkejä? Tuskin se kauhean vaarallista on kun on ihan vaan suolavettä, mutta ei varmaan kovin miellyttävää vauvalle.

Olen itsekin harkinnut tuon manducan hankkimista(tosin käytettynä kun on aika hintava uutena) kun poika ei oikein enää rauhoitu kantoliinaan samalla tavalla kuin ihan pienenä. En tiedä mistä johtuu...onko liian kuuma vai laitanko liinaan liian myöhään kun kiukku on jo päällä ja sitten onkin vaikeampi rauhoittua. Ehkä yritän vielä vähän aikaa liinailla, kun sellainen kerran kotona on ettei turhaan tule hankittua kauheasti tavaraa.

Summersun, mihin asentoon oot sitonut ja millä sidonnalla? Minä oon ihan rakastunut tuohon kantoliinaan. Meillä on käytössä sidottava trikooliina ja oon käyttänyt sitä kietaisuristi 2 sidontaa. Hetki meni että opin tekemään sidonnasta tarpeeksi napakan, mutta nykyään sujuu hienosti. Meillä liinaillaan erityisesti iltaisin, niin on helppo lähteä koiran kanssa lenkille ja poika nukahtaa liinaan heti jo alkumatkasta. :) Manducassa poika sen sijaan ei ole viihtynyt vielä ollenkaan ja se odottaakin niitä aikoja, kun ollaan vähän isompia.

Mun täytynee tänään käydä sitten sinkkivoide ostoksilla. Neuvolassakin sitä kehuttiin. Tänään on ehkä ollut vähän parempi päivä, mutta edelleen kakka on vihreää, joten ihan kunnossa massu ei vielä ole. Vaihdoin myös seuraavaan vaippa kokoon, kun tuo Liberon 2 koon vaippa kävi jo vähän pieneksi, niin varmasti pahentaa tilannetta jos vaippa on vähän nafti.

Samaa sidontaa olen minäkin käyttänyt Pippinen. Täytyy vielä harjoitella ja sujauttaa poitsu liinaan jo ennen kuin väsy ja kiukku iskee:) Voi olla että hankaluudet johtuu vaan siitä, et tää viikko(ja viime viikko) on ollut vähän hankalia kun ei olla nukuttu kunnolla ja vatskin taitaa vähän vaivata.

Takaisin