Vauva tulossa, isolla ikäerolla edellisiin

Linski82

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lokakuiset 2024
Moi! Onko kellään muulla uusi vauva tulossa isolla ikäerolla edellisiin?

Muokattu viimeksi:
Ei nyt hirvittävän isolla, mutta meillä aikaisemmat 6 ja 8-vuotiaat. Vähän itse kriiseilen tätä ikäeroa ja kaiken aloittamista uudelleen. Raskaus oli yllätys ja on vaatinut pohdintaa..

Tuntuu kuin olis ensisynnyttäjä kun on niin pitkä aika noista vauva asioista. Hirveesti on kaikki muuttunut.

Muokattu viimeksi:
No Hannan kans ollaan ainakin samassa veneessä! Mulla on 2 teiniä, yli 10v iköerot tulee, toiseen reilusti yli. Tuntuu kuin olis ensisynnyttäjä kun on niin pitkä aika noista vauva asioista. Hirveesti on kaikki muuttunut.
Sama fiilis, ihan ku olis ekaa kertaa jotenki tässä tilanteessa vaikka ei oikeesti ookaan 😅

Meillä on välissä lokakuussa 4-vuotias jonka kanssa siis ”pieni” ikäero tulossa, mutta sitten kaksi vanhempaa olisi la:n aikoihin 11 ja 9, eli heihin isompi ikäero. Isommat ei oo ollu kovin innoissaan 😏

Meillä ikäerot tulee olemaan 10, 14 ja 19 vuotta😅 Kaikki lapset on ottaneet uutisen varsin hyvin. Vanhin kyllä tokaisi heti että "äiti, mulla ja sillä on sama ikäero kun sulla ja mulla"😂 On se itsellekin vähän creepy ajatus että periaatteessa voisin tulla nyt jo mummoksikin🙈 Oon siis 38 että en nyt ihan mummoikäiseksi vielä itseäni tunne.

Meillä on nyt jo kokemusta ”isosta” 7 vuoden ikäerosta esikoiseen ja kuopukseen ja on tämä paljon parempi kuin esikoisen ja kesämmäisen 1v9k, huh huh. Apua jos olis joku 5v, 3v ja 1v sarja nyt odottaessa, kun en meinaa jaksaa pahoinvoinnin kanssa nytkään. Isot viihdyttää itseään ja jopa meitä jo paljon omissa menoissaan (just olin tytön harrastusmenoa katsomassa monta tuntia eilen), ottavat vastuuta esim koulujutuistaan ja toisaalta auttavat jo välillä kotona kotitöissä ja varsinkin pikkusiskon kanssa.

Itselle tämä lapsi on esikoinen, mutta itse olen vanhin sisaruksista ja mulla on pieniin sisaruksiin 12,13,14 ja 15 vuotta ikäeroa ja muistan kyllä, että omalla kohdalla ainakin oli kivaa auttaa pikkuisten kanssa kotona😇 aika paljon tietysti tuli enemmän vastuutakin, kun vanhemmilla oli sitten kädet täynnä pienien kanssa. Nyt tälleen 28 vuotiaana on jotenki kivaakin kun on vielä sellasia yläkouluikäisiä sisaruksia niin on aika tuoreessa muistissa kaikki kouluasteet ja pystyy hyödyntämään kaikkea koettua oman pikkuisen kanssa🥰

Täällä tulee olemaan 6vuotta ikä eroa esikoinen on kovasti alkanut puhumaan että haluaa pikkusisaren kun on vauvoja nähnyt muualla, Hälle ei ole kyllä vielä kerrottu että mahdollisesti toive toteutuu just ennen 6v synttäriä🙈

Miten teillä kenellä on lapsilla isot ikäerot, riittääkö kaikille omat huoneet? Meillä on uudehko (mutta ei hieno) omakotitalo, josta ei todellakaan voida muuttaa. Ei ikinä saatais toista näin toimivaa tilalle tältä alueelta meidän maksukyvyllä. Meillä on vain 4 makkaria, joista 3 ylhäällä ja 1 alhaalla. Nyt isommilla on omat huoneet ja 3,5v nukkuu meidän kanssa. Ajatus olis nyt niin että koska huoneet on tosi eri kokoisia (2x 9,5m2 makkari, yli 14m2 makkari ja yks reilun 8m2 koppi) että syksyllä poika 11v saa pitää oman huoneensa ja tytöt 4ja 9v menis yhteiseen, laitettais siihen kerrossänky, koska tuntuu hankalalta laittaa vain yksi lapsi noin isoon tilaan. Tuohon 8m2 koppiin jätettäis nykyinen parvisänky+työpöytä setti ja siihen tehtäis miehelle yövuoroa varten nukkumapaikka+työ/askartelutila+vierashuone. Me vanhemmat taas mentäis vauvan kanssa alakertaan. Sitten kun 9v taas muutaman vuoden päästä haluaa oman huoneen takaisin niin sitten saa vauva muuttaa siihen isompaan huoneeseen niin että tuolloin (heitän hatusta) 14v:lla ja 12v:lla on omat huoneet ja 7 ja 3v on samassa, kunnes vanhin esim 19-vuotiaana muuttaa pois ja silloin 8v kuopus valloittaa veljen huoneen😅 enemmän huoneita me oikeasti tarvittais mutta ei niitä tänne saa mitenkään, joten joudutaan olemaan ilman vieras/askartelu/omarauhanukkumistilaa muutama vuosi.

Meillä on nyt isommilla omat huoneet. Pikkunen saa ekat vuodet ainakin asua meidän vanhempien kanssa samassa huoneessa alakerrassa ja isommat on yläkerrassa. Sitten myöhemmin pitää miettiä et mitä tehään et saatais tänne jotenki järkättyä yks huone lisää 😬. Toine huone ylhäällä on kyllä tosi iso mut vaikeesti jaettavissa mut katotaan nyt miten lähtee elämä sujuu vauvan kasvaessa. Eikö todella aleta muuttamaan täältä 😍

Joo meillä kans se ison huoneen jakaminen kahdeksi on ihan mahdotonta! Mutta onneksi nyt tuo kohta 9v haluaa kokeilla asumista siskon kanssa. Kuopus on muutenkin koko ajan kuokkimassa siskon huoneessa joten sikäli tilanne paranisi että saisi kuitenkin melkein 6 neliötä lisätilaa. Nyt en mielellään tuota alle 4v:tä edes laittaisi yksin nukkumaan. Ikäero on kuitenkin niin iso että luulen oman tilan tarpeen iskevän teini-iässä isommalle. Onneksi sitten kun nykyinen 3,5v on 13v yläastelainen esikoinen on jo 20v, eikä varmaan enää asu kotona (ei auta kuin opastaa hänet ulos jos ei muuten lähde niin pienimmät saa sitten kaikki omat huoneet 🙊).

Muokattu viimeksi:
Joo meillä kans se ison huoneen jakaminen kahdeksi on ihan mahdotonta! Mutta onneksi nyt tuo kohta 9v haluaa kokeilla asumista siskon kanssa. Kuopus on muutenkin koko ajan kuokkimassa siskon huoneessa joten sikäli tilanne paranisi että saisi kuitenkin melkein 6 neliötä lisätilaa. Nyt en mielellään tuota alle 4v:tä edes laittaisi yksin nukkumaan. Ikäero on kuitenkin niin iso että luulen oman tilan tarpeen iskevän teini-iässä isommalle. Onneksi sitten kun hän on 13v yläastelainen esikoinen on jo 20v, eikä varmaan enää asu kotona (ei auta kuin opastaa hänet ulos jos ei muuten lähde niin pienimmät saa sitten kaikki omat huoneet 🙊).
Hämmentävää muuten tajuta että kun oon niin paineillut tätä 4 lapsen komboa, niin virallisesti (jos kaikki menee hyvin ja vielä lasketun ajan mukaan ❤️❤️❤️) meillä on virallisesti 4 ala-ikäistä huollettavaa vain alle 7 vuoden ajan, eli tällä kokemuksella ihan hetken 😂. Sitten esikoinen olisikin jo täysi-ikäinen aikuinen.

Me asutaan kaksiossa miehen ja 1-vuotiaan kanssa. Yritys ois myydä tää ja muuttaa isompaan ennen pienen syntymää, mutta eipä tässä markkinatilanteessa asunnot liiku mihinkään. Että kai valmistaudutaan siihen, että yhdellä makkarilla mennään. Vieläpä niin, että minä nukun kahden pienen kanssa makuuhuoneessa ja mies olkkarissa sohvalla 🤡 Tällä hetkellä esikoinen heräilee öisin aika paljon, joten hirvittää miten selviän kahden pienen kanssa yöt yksin 😰

Meillä esikoinen täyttää just kaksi ja asutaan tällä hetkellä kanssa kaksiossa. Nyt nukun esikoisen kanssa samassa huoneessa ja mies sohvalla.

Ostettiin viime vuoden lopulla kolmio, jota ollaan nyt rempattu ja päästään toivottavasti ens kuussa muuttamaan. Esikoinen pääsee sitten omaan huoneeseen ja tää lokakuinen tulee meidän makkariin. Saavat sitten myöhemmin asua samassa huoneessa. Ei olla ihan hetkeen tuosta uudesta kyllä muuttamassa

Meillä menee sinänsä kätevästi että esikoinen muuttaa syksyllä omilleen. Se on saanut olla meillä isoimmassa makuuhuoneessa joka on nyt sitten jatkossa luvattu keskimmäiselle. Keskimmäinen taas on ollut talon pienimmässä huoneessa jonka sitten vauva saa. Ensin vauva kuitenkin tulee meidän makkariin ja laitetaan tuohon pikkuhuoneeseen työhuone nyt toistaiseksi.

Meillä on tällä hetkellä liian pieni asunto muutenkin ja 8 ja 6v on nyt samassa isossa huoneessa. Tarkoituksena löytää viimeistään kesän aikana uusi koti. Eeittöin todennäkösesti ei tule olemaan kaikilla lapsilla omia huoneita uudessakaan ja vauva menee sitten 6veen kanssa samaan. Nyt ainakin on vielä siihen suostuvainen 😅

Takaisin