Vauva, sukulaiset, ystävät ja tuttavat

Eriika

Asioista perillä oleva
Miten ovat sujuneet lähipiirin ja kavereiden tutustumiskäynnit kotiin katsomaan vauvaa? Oletteko käyneet vauvan kanssa kyläilemässä tai törmänneet tuttuun yllättäen vaikkapa vaunureissulla?

Tähän voi jakaa siis kokemuksia kohtaamisista, miten meni. Pitikö vieraat heittää pihalle, kun eivät tajunneet itse lähteä ja odottivat muutenkin täyshoitoa vai oliko kyläily mukavaa, tuliko lahjuksia ja herkkuja, ja saitteko kenties vähän levättyä...?

Samaan ketjuun voi toki kirjoitella muustakin mikä liittyy vauvaan ja muihin ihmisiin. Sateleeko vauvan kasvatusvinkkejä mummoilta, naapureilta tai vaikka tuntemattomiltakin?
 
Muokattu viimeksi:
Meillä ei oo vielä käyny vieraita. Lähisukulaisia (mun äiti, mun veli, mun sisko ja miehen veli) ois tullu jo neljäkin, mutta kaikki on tai just olleet flunssassa, niin sovittiin sit yhteistuumin et parempi vielä siirtää sitä.

Huomenna tulis mun toinen sisko miehensä kanssa. Ja ens viikon alussa miehen vanhemmat toiselta paikkakunnalta. Sit ens viikon loppupuolella tulee kaveripariskunta lapsineen.

Ihan mukavaa ollutkin, että ei kukaan ängennyt heti tyyliin tänne kun kotiuduttiin. Oltiin kaikille sanottukin etukäteen, et me ilmoitetaan sit kun saa tulla. Ihan kaikki ei sitä olleet tajunneet aluksi, mut nyt ei pitäis olla enää kellekään epäselvää... Etenkin kun ovat kuulleet ettei täällä kukaan muukaan oo käyny (ilmeisesti tämä tieto lievittää tuskaa...).

Ekan vieraan pikkumies saa siis 9 päivän iässä. Jännää on :)

Mitä tulee vauvan hoitoon ja muutenkin synnytyksen jälkeiseen aikaan, niin onhan se äiti yllättäen keksiny vaikka mitä kommentoitavaa...

Ensinnäkään perhepedissä ei voi nukkua, kun lapsi kuolee siihen. No okei, nukkui viime yönä "vasta" laatikossa koko yön ja on edelleen hengissä. Ekat yöt halusin pitää vieressä, et maito nousee ja pikkusella on mahdollisimman turvallinen olo.

Toiseksi miksikään lypsylehmäksi ei saa alkaa!!! Kerroin siis äidille maidonkerääjästä ja lypsämisestä, että aion kokeilla. Se oli VIRHE :D

Paras oli silti niinkin simppeli kuin kaalinlehdet tissien viilentäjinä. Kommentti oli aikuismainen "ööö, okei" . Vähänkö olin raivona kyseisen puhelun jälkeen jonku aikaa, mut sit nauroin loppuillan kun muistui mieleen se tosiasia, että äitini on aika typerä monestikin ja suurimman osan sen puheista voi jättää omaan arvoonsa. . . . :)
 
Muokattu viimeksi:
Meillä kävi sairaalassa yhtä aikaa kolme mummoihmistä ja meidän levoton 5v...VIRHE!!!! Yksi mummeli kerrallaan, kiitos! Tällä mammalla palo vähän käpy...

Kotona ei vielä ole käynyt mutta viikonlopun aikana käykin aika vilinä. Levätään sit ens viikolla :-) leivottiin pakastimeen kauheesti herkkuja vieraita varten mutta meidän vieraat selkeästi tuntee rotinat. Taitaa jäädä meidän syötäväksi pakastimen aarteet :-)
 
Saa nähä annetaanko meidän kotiutua rauhassa vaikka ollaan kyselijöille sanottu et sit ku päästään kotio halutaan pari päivää kotiutua rauhassa. Silti koko ajan soitellaan et joko pääsette kotiin joko saa tulla. Öööö mitä me just sanottiin....
 
Meillä on muksujen kaverit vasta ravannu ja sit noi pois muuttaneet isot muksut kävi kerran.
Nyt olis jo kiva saada meillekin vieraita, mut toisaalta anoppi näki jo pikkusen sairaalalla ja kun hakivat meidät kotiin.
Omalle äidille sannoin et sit saa tulla kun on parantunu räkätaudista ja omaa isää en edes odota tulevan kylään. Ilmeisesti veti herneen hemmetin syvälle nenään kun ilmotin vauvan tulosta. Onnitteli sentään viestillä mikä oli ihme.

No johan me toisaalta ollaan kaupassa tuttuja nähty ja käyty tosiaan yksillä kutsuilla, missä kaikki oli haltioissaan pikkusesta :)
Et ehkäpä ne kaveritkin uskaltaa kohta tulla kylään.
 
Täällä isovanhemmat kävi jo laitoksella niin hoitui kivuttomasti ja saatiin sit kotiutua rauhassa. Nyt alkanu kyl kaveritkin kyselee joko saisivat pienokaisen nähdä. No maanantaina tulevat neuvolasta visiitille, katotaan sit sen jälkeen.
 
Meil on käynyt omat vanhempani, appi ja siskoni kolmen poikansa kanssa. olen ollut vaan ilonen, että saan jotain seuraa, kun varsinkin loppuraskaus oli niin tylsää aikaa. Poitsu tosin ei ole ollut kovin seurallinen. Vierailut mennyt nukkuessa. Hauskinta on, kuinka yllättävän pieni vauva on ollut kaikkien vieraiden mielestä. Enpä itsekään muistanut kuinka pieniä vastasyntyneet ovat. Tällä hetkellä siskoni 11v. poika on meillä pari päivää kyläilemässä.
 
Mua kiinnostaisi tietää miten teillä on mennyt odotusaika/ensimmäiset päivät isovanhempien kanssa? Itse pelkään anopin sekoamista totaalisesti, sillä hän lässyttää mun mahalle koko ajan ja laittoipa viestiäkin pari päivää sitten heidän palattuaan lomareissulta että "nyt ei tarvitse pitää enää jalkoja yhdessä!" :O Ikään kuin se asia olisi mun päätettävissä koska vauva syntyy... Anoppi on myös ilmaissut hänen tulevan viivana synnärille kun lapsi syntyy vaikka sanoinkin ettei se kyllä ihan niin tule tapahtumaan :D
 
Täällä on kans mummeli aivan sekaisin (ei sinänsä uutta, hehe). Ei oo vielä nähny vauvaa, kun pikkuveljellä kuumetta, niin eivät ole tulleet vielä. Sen sijaan mitä nyt ollaan soiteltu äidin kans, niin ei tiedä pitäiskö itkee vai nauraa kun äiti maalailee piruja seinille joka toisessa lauseessa...

Eilen se oli huolestunut mm. seuraavista:

Edelleenkään vauva vieressä ei saa nukkua, kun se tukehtuu ja kuolee... Just olin kertonut että nukkunu pari yötä nyt suurimmaksi osaksi laatikossaan ja aluksi pidin siis siksi vieressä, että maito nousee. Mut ei, ei saa nukkua vierekkäin minuuttiakaan, ku vauva tukehtuu. Piti jo sanoo, että kaikessa on aina vaaransa ja meteoriittikin voi tippua päähän. Ei tykänny kommentista, mutta menipä vähäksi aikaa hiljaiseksi... :D

Sit kun kerroin, että pikkumies ihanasti hymyilee ja köllöttelee isukin sylissä, niin reaktio ensin oikein positiivinen... No eipä aikaakaan, niin sit oli huolissaan pääsenkö ite enää ollenkaan miehen kainaloon!! Siis voi luoja!

Muita kommentteja en jaksa edes enää tarkemmin muistella, ei voi kyl muuta sanoo ku et ihmisen typeryys voi olla todella suurta :D
 
Mua kans Helena pelottaa vähän kuinka anoppi "sekoaa" kun vauva syntyy :rolleyes: se on aivan ihana ihminen ja ottanu suht rauhassa tän odotusajan, mutta musta tuntuu että se on joutunu pidätellä itteään jonkin verran tässä ja pelkään mitä sitten tapahtuu kun vauveli syntyy... o_O Mä en tykkää että meidän elämään tukitaan liikaa, vaan haluan olla rauhassa ainakin ensimmäiset päivät tai viikonkin vauvan syntymän jälkeen. Siksi sympatiaa sulle! Tuo anopin viivana synnärille tulo kuulostaa suht ahdistavalta! :bom Onneks oot saanut sanottua ettei tuu tapahtumaan josset sitä ite halua :)
 
OYS:in ei onneksi edes saanu tulla muita "vieraita" kuin puoliso ja vauvelin sisarukset. Ois kyllä ollu tosi rasittavaa, jos sinne ois ykskään tunkenu. Sen verta hektisiä oli ne ekat päivät opetellessa, et kyllä sitä kaiken "vapaa-ajan" käytti nukkuessa, syödessä, vessassa/suihkussa käyden tai isukin kanssa vauvaan tutustuessa. Ei kyllä todellakaan aika käyny pitkäksi, et ois jotain lisäseuraa kaivannut!
 
Mä toivotin mieluusti kaikki tervetulleiksi sairaalaan vauvaa katsomaan. Tunnin mittainen vierailuaika oli just passeli.

Lauantaina kotiuduttiin ja oltiin jo etukäteen miehen kanssa sovittu, että eka viikko rauhoitetaan koti ihan vaan omalle perheelle. Tunnen itseni ja tiedän, etten osaa olla hössäämättä vieraista. Hermostun tarjottavista/ niiden puutteesta, sotkusta, jne., jonka pitäis olla tällä hetkellä ihan toisarvoista.

Yhdet kaverit olisivat halunneet tulla kylään su, mutta ymmärsivät hyvin, kun sanoin, ettei oteta vieraita vastaan ainakaan ekaan viikkoon. Anoppi sen sijaan veti keilapallon nenään, kun soitti miehelle sunnuntaina kuuden aikaan ja ilmoitti että he tulevat katsomaan vauvaa siinä tunnin päästä ja mies sanoi ystävällisesti, että ovat toki tervetulleita, mutta eivät tänään. (Mulle siis iski eilen myös flunssa kurkku- ja korvakipuineen sekä lihassärkyineen, eli en huolisi tänne edes Englannin kuningatarta, vaikka maksettaisiin.) Kypsänä aikuisena anoppi löi pojalleen luurin korvaan eikä suostu puhumaan meistä kummallekaan. Jei. :thumleft

Edit. Se vielä tarkennuksena, että appivanhemmat olivat nähneet vauvan jo sairaalassa vajaan vuorokauden iässä. Lisäksi asumme samassa kaupungissa ja tapaamme usein, joten kyse ei ole siitä, etteikö heillä olisi tilaisuuksia nähdä vauvaa tulevaisuudessa vaikka kuinka usein.
 
Samsam, tykkään siitä että pysyitte päätöksessänne :) ehtiihän ne loppuikänsä lasta ihmetellä, että pitäis pystyä vanhempien pyyntöä kunnioittamaan. Ja vieläpä jos ovat jo vauvan nähneetkin, niin melko erikoista käytöstä. En siis näköjään oo ainut, joiden vanhemmat on päästänsä hieman lahoja... :wink
 
Meillä kävi eilen ekat vieraat :) mun sisko ja hänen miehensä. Meillä oli aamutoimet vielä vähän kesken, tehdään ne yleensä puoliltapäivin, mut nyt vähän venähti. Vieraat odotti sen aikaa olkkarissa ja sisko tuli harjaamaan vaavin tukan ja otti syliin olkkariin :) juokastiin kahvit ja syötiin pullaa ja suklaata, joita toivat tullessaan. Olivat siis reilun puoli tuntia sen jälkeen kun vaavin aamutoimet oli valmiit. Olinkin etukäteen ilmoittanut, että puolisen tuntia saa olla ja sit heitetään pihalle jos ei tajua lähteä :grin no, aika meni nopeasti ja lähtivätkin ihan just oikeaan aikaan. Heillä olikin jotain muitakin sovittuja menoja, niin ei tarvinut alkaa häätämään. Toivottavasti menee muutkin vierailut yhtä kivasti. Huomenna tulee miehen veli, anoppi ja appiukko. Ne saa toki olla pitempään, mut aion sanoo kyllä jos eivät tajua lähtee pois... Ne on kyllä sen verta järkeviä, että uskoisin niiden tietävän mikä on sopiva aika. No katsotaan miten käy :)
 
Muokattu viimeksi:
Eilen kävi pikkusisko kattoo pikkumiestä. Toi ihanat itsekudotut siniset villasukat poitsulle :) Poitsu oli just unilla ollu ja sisko sai pitää reilun tunteroisen kaveria sylissä imetystyynyn päällä. Katottiin siinä sit Salkkaritkin samalla ja pikkunen veteli vaan tosiaan hirsiä... Pyydettiin siskoani sylikummiksi ja suostuihan se tippa linssissä... :dummy: Tänään ois sit tosiaan vierailuvuorossa miehen vanhemmat ja veli.
 
Isänsä vanhemmat kävi heti sunnuntaina, kun la tultiin kotiin. En raaskinut kieltää, kun 300 km päästä ajoivat tuomaan mulle ostoskassin :D Pääsin suihkuun ja sain syötyä aamupalan.

Viime viikolla käväsi kolme kaveria pikaisesti eri kerroilla, perjantaina mun hoitotäti ja lauantaina sisko perheineen ja äiti.

Isänsä käy melkein joka päivä ja tuo millon maitoa, milloin särkylääkkeitä ja mitäkin uupuu. Iso apu on siitä.

On ollut aika kiva, kun ihmiset on käyneet. Melko yllättävää, koska normaalisti en tykkää vieraista vaan näen ihmisiä mielummin kahviloissa tai vast. Tai jos tää on eri, kun voi vedota vauvaan, kun on sekaista tai että nyt vieraat vois jo lähtee :)
 
Meillä nyt luonnollisesti ei ketään oo käynnyt vauvaa kattoo kun ei sinne pääsisikään, mutta puhelin on soinnut sitten senkin edestä. Lämmittää kun ihmiset muistaa, mut siihenkin väsyy. Hermo meni kyllä mun äitiin, joka heti neuvomassa millon pitää lypsää ja kuinka sit ruokin vauvaa ruiskulla. Ei se edes kuunnellut kun sanoin et vauva nenämaha letkussa, et hoitsut ruokkii kyllä, ja kyllä lypsän ja oon kiikuttanut maidot vauvalle.. Huoh.
 
Sympatiaa miss T :Heartred
Mies soitti äidilleni kun olin vauva rinnalla jälkeisvaiheessa ja kerroin itse äidille lyhyesti synnytyksen ennen tikkailuja. Seur päivänä miehen äiti eli tanskan mummi tuli käymään vaikka olin aivan puhki en halunnut kieltää miehen edelliset lapset on jääneet mummia vaille kun vanhemmat kokivat mummia ei kiinnosta ja mummi koki ettei ollut tervetullut :/
Seur päivänä kävi tanskan ukki en raaskinut kieltää sitäkään kun se ei perusta lapsenlapsista suuremmin ja sen ja miehen välit on vähän kehnot
Kolmantena päivänä kävi miehen siskot eli tädit
4 päivänä tanskan ukki haki meidät kotiin
Yksi päivä väliä ja ukki mummi ja isovelipuoli kävivät syömässä ja nyt taas pari päivää väliä niin serkut tulevat käymään. Ensi viikolla oma äiti ja sisko tulee :Heartred
Mäkin olen riipiitiin tavoin vähän erakko mutta on ollut ihana nähdä kuinka pieni nyytti on toiminut siltana miehen ja hänen vanhempien välillä ja että viettävät nyt enemmän aikaa yhdessä sen sijaan että riitelevät turhuuksista


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top