Vauva puuhaa joulukalenteri

Suskikitten

Näppärä viestien naputtelija
En löytänyt nopealla haulla tästä aiheesta ketjua, joten pahoittelen jos loin uudestaan samanlaisen ketjun.

Oon kasaamassa suvun nuorimmaista varten joulukalenteria. Eli tulostan lapulle loruja, leikkejä, puuhastelua ja taittelen ne numeroituihin kirjekuoriin. Aattelin että muistakin tää saattaisi olla hauska. Mun kalenterin kohde vauva on siinä noin 3kk tienoilla, mutta tietenkin muillekin ikäryhmille olevia leikkejä ja loruja voi kertoa!

Tähän mennessä oon keksinyt 16 kirjekuorta ja aattelin laittaa niitä tähän ketjuun sitä mukaa kuin saan kirjoitettua puhtaaksi. Saa auttaa keksimään puuttuvia ja saa ottaa omaan käyttöön kans!

Jos haluat, niin niitä loruja voi myös päällystää tai laminoida ja käyttää sitten vaikka lorupussissa uudestaan ja uudestaan 😊

Askartelin itse esikoiselle lorupussin, jonne ajan saatossa olen laittanut lisää loruja. Ja nyt on sitten kuopuksella käytössä se myös 😊

En löytänyt nopealla haulla tästä aiheesta ketjua, joten pahoittelen jos loin uudestaan samanlaisen ketjun.

Oon kasaamassa suvun nuorimmaista varten joulukalenteria. Eli tulostan lapulle loruja, leikkejä, puuhastelua ja taittelen ne numeroituihin kirjekuoriin. Aattelin että muistakin tää saattaisi olla hauska. Mun kalenterin kohde vauva on siinä noin 3kk tienoilla, mutta tietenkin muillekin ikäryhmille olevia leikkejä ja loruja voi kertoa!

Tähän mennessä oon keksinyt 16 kirjekuorta ja aattelin laittaa niitä tähän ketjuun sitä mukaa kuin saan kirjoitettua puhtaaksi. Saa auttaa keksimään puuttuvia ja saa ottaa omaan käyttöön kans!
Katso sinä minua, minä katson Sinua!
Katso sinä minua, minä kosketa Sinua!
Nenä ,korva leukakin
nyt sä näet/ annoit hymynkin.
Katso sinä minua, minä katson Sinua
Katso sinä minua, minä halaan/ silitän Sinua!
(Voi tehdä vauvan ollessa sylissä tai vaikka selällään hoitopöydällä, vaunuissa... )

Muokattu viimeksi:
Kissa

Kissa kiersi tupaa, kissa kiersi tupaa
Kukisti ikkunasta, kurkisti akkunasta
Painaa nappulasta
Pyyhkii jalat
Ja menee sisälle

Leikkiohjeet:

Vauva asetetaan lattialle pötköttelemään. Kissa kiersi tupaa -kohdassa piirretään vanhemman sormenpäillä ympyrää lapsen vatsaa ympäri (kellonsuuntaisesti kierto auttaa ruuansulatuksessa). Kurkisti ikkunasta -kohdassa tehdään vuoronperään kummallekin silmälle etusormesta ja peukalosta muodostuvasta ympyrästä kurkistus. Painaa nappulasta -kohdassa painetaan hellästi lasta nenän päästä vanhemman sormella. Pyyhkii jalat -kohdassa lapsen leukaa pyyhitään aikuisen etusormella ja keskisormella kuin sormet “kävelisivät” leualla. Ja menee sisälle -kohdassa aikuinen asettaa hellästi kämmenen lapsen rintakehälle ja heiluttaa nätisti (isompaa lasta voi kutittaa).

Seuraava leikki löydetty valmiina uutisesta, en muistanut tallentaa lähdettä.

Lumileikkejä

Lunta sataa, luistellaan, talvijäällä liidetään.
Vauva kiitää talvisäässä, toppapuvussa, myssy päässä.
Lumiukot muovaillaan, vauva toppapuvussaan,
lumiukkoa muistuttaa, ehkä ne voi sekoittaa?
Lumileikin aloitin, kun lumipallon pyöritin.

Leikkiohjeet:

Vauva asetetaan lattialle pötköttelemään. Lunta sataa luistellaan -kohdassa tehdään vauvalle lumisadetta omilla sormilla, lumisadesormet voivat myös vähän kutitella vauvaa esimerkiksi poskista. Talvijäällä liidellään -kohdassa tartutaan vauvaa jaloista ja tehdään jaloilla luistelua kuvaavaa liikettä. Myssy päässä -kohdassa silitetään vauvan päätä molemmilla käsillä ja tehdään käsillä ikään kuin myssy vauvan päähän. Lumiukot muovaillaan -kohdassa alkaa vauvan kevyt puristelu ikään kuin muovailisi vauvaa tai tekisi lumipalloa. Puristelu jatkuu ehkä ne voi sekoittaa -kohtaan asti. Kertosäkeistössä pyöritellään vauvaa selältä kyljelle edestakaisin. Jos vauva tykkää pyörittelystä, voi häntä myös pyöritellä varovaisesti lattialla kokonaisia ympyröitä itsensä ympäri, kuin pyörittelisi suurta lumipalloa.

Tämä oli "Onko koira kotona?"-leikki kirjasta. Vahva suositus tuolle kirjalle, itse opettelin sieltä useammankin leikin.

Leivon, leivon

Leivon, leivon pullalasta, pullalaps on taikinasta.
Silmät sil´ on rusinasta ja korvat korvan koppurasta,
nyt sen käännän hui hai!

Leikkiohjeet:

Vauva asetetaan lattialle pötköttelemään. Leivon leivon pullalasta -kohdassa puristellaan kevyesti vauvan kädet, kuin ne olisivat pullataikinaa. Pullalaps on taikinasta -kohdassa jatketaan samanlaista puristelua vauvan jalkoihin. Silmät sil on rusinasta -kohdassa silitellään vauvan silmien vierestä ihoa. Korvat korpun koppurasta -kohdassa käännetään lapsi varovaisesti selältä vatsalleen.

Tämän olin kans löytänyt jostain uutisesta.

Lentokonelaulu

Vauva liitää lentokoneena, korkealle, matalalle.
Vauva liitää lentokoneena , oikealle, vasemmalle.
Ympäri näin ja ylös päin. Ympäri näin ja ylöspäin.

Leikkiohjeet:

Laulussa lennätetään vauvaa. Vauvaa voi lennättää joko sylissä istuen tai seisaaltaan tanssien vauvan kanssa. Vauva liitää -kohdassa alotetaan lennättäminen ja nostetaan vauvaa sanojen mukaan korkealle ja lasketaan matalalle. Sen jälkeen vauvaa lennätetään ensin normaalisti ja sitten hieman oikealle ja vasemmalle. Sanojen mukaisesti mennään vauvan kanssa ympäri ja lopuksi nostetaan vauva korkealle ylös. Istualtasi voit ympäri menossa pyöräyttää vauvan sylissä itsensä ympäri.

Katso sinä minua, minä katson Sinua!
Katso sinä minua, minä kosketa Sinua!
Nenä ,korva leukakin
nyt sä näet/ annoit hymynkin.
Katso sinä minua, minä katson Sinua
Katso sinä minua, minä halaan/ silitän Sinua!
(Voi tehdä vauvan ollessa sylissä tai vaikka selällään hoitopöydällä, vaunuissa... )
Kirjoitin oman ideani leikkiohjeista tälle. Luonnollisesti kaikkia loruja voi leikkiä miten omalle lapselleen mielekkäintä ja tää on vain ehdotus.

Leikkiohjeet:

Vauva asetetaan lattialle pötköttelemään. Katso sinä minua, minä katson sinua -kohdassa osoitetaan vuoronperään vanhempaa ja lasta. minä kosketan sinua -kohdassa vanhempi silittää hellästi lasta. Nenä, korva, leukakin -kohdassa vanhempi koskettaa hellästi lapsen kyseiset kehonosat läpi nimetessään ne. nyt sä näet/annoit hymynkin -kohdassa voi valita tilanteen perusteella sanat, kahdella etusormella voi piirtää vanhemman kasvoille hymyn korostamaan vanhemman ilmettä. Katso sinä minua, minä katson sinua -kohdassa osoitetaan uudelleen vuoronperään lasta ja vanhempaa. minä halaan/silitän sinua -kohdassa valitaan sopivammat sanat ja tehdään niiden perusteella joko halaus tai silitys (isompaa lasta voi halata, pientä vauvaa on yleensä helpompi silittää leikin aikana).

Kolme varista

Kolme varista
istui aidalla.
Silivati seilaa, silivati seilaa,
yksi lensi pois.

Kaksi varista
Istui aidalla.
toinen lensi pois.

Yksi varis vaan
istui aidalla.
sekin lensi pois.

Kolme varista
istui aidalla.
kaikki lensi pois.

Leikkiohjeet:

Tässä leikissä vauva on yleisö ja leikki esitetään vanhemman käsillä. Kolme varista -kohdassa nostetaan kolme sormea pystyyn. istui aidalla -kohdassa taitetaan pystyssä olevat sormet koukkuun ja vastakkaisen käden etusormi asetetaan sormen päiden alle “aidaksi”. Silivati seilaa, silivati seilaa, yksi lensi pois -kohdassa kummankin käden peukalot ristitään keskenään ja loput sormet levitetään “siiviksi”. Sormia heiluttamalla varis lentää pois. Nämä toistetaan kaikkien säkeistöjen kohdalla näyttäen aina laulettu lintujen määrä sormilla.

Vauvan pikkujoulu disko

Diskoon tarvitset:

Sopivaa musiikkia
Tunnelma valaistus
Väriä vaihteleva valonlähde, esim youtube video puhelimen näytöllä jos sopivaa valaisinta ei ole
Harsoja
Värikkäitä liinoja
Joulukoriste nauhoja, palloja jne
Muita koristeita halutessaan

Leikkiohjeet:

Hämärrä huone, laita tunnelmavalaistus ja laittakaa musiikkia. Vauva voi maata leikkimatolla, olla sylissä tai missä tuntuu olevan hyvä. Ota kiinni harson reunasta, nosta se ylös ja pyyhkäise harsolla hitaasti vauvan yli. Toista tämä liinoilla. Voit samalla nimetä värejä. Vaihtelun luomiseksi, kevyen harson voi antaa välillä pudota vauvan vatsalle ja nostaa taas ylös. Esittele vauvalle koristeita, kokeilkaa miltä ne näyttävät vaihtelevassa valaistuksessa. Välillä vauvan voi ottaa syliin ja jammailla musiikin tahdissa. Tehkää sellaisia asioita, mikä näyttää herättävän lapsen mielenkiinnon.

Kulkuneuvoja laulu

Polkupyörällä poljetaan
Poljetaan, poljetaan, poljetaan
Polkupyörällä poljetaan
Muista kypärä!

Autolla ajetaan
Ajetaan, ajetaan, ajetaan
Autolla ajetaan
Muista turvavyö!

Soutuveneellä soudetaan
Soudetaan, soudetaan, soudetaan
Soutuveneellä soudetaan
Muista pelastusliivi!

Lentokoneella lennetään
Lennetään, lennetään, lennetään
Lentokoneella lennetään
Muista matkalaukku!

Pimeällä kuljetaan
Kuljetaan, kuljetaan, kuljetaan
Pimeällä kuljetaan
Muista heijastin!

Leikkiohjeet:

Laita vauva makoilemaan selälleen leikkimatolle. Poljetaan -kohdassa tehdään lapsen jaloilla polkevaa liikettä. Muista kypärä -kohdassa vanhempi asettaa varovasti kämmenet lapsen pään päälle “kypäräksi”. Soudetaan -kohdassa lapsen käsiä ristitään eteen ja palautetaan takaisin sivuille. Jos lapsi ei halua tehdä liikettä, niin vanhempi voi näyttää soutavan liikkeen omilla käsillään. Muista pelastusliivi -kohdassa vanhempi asettaa varovasti kämmenet lapsen rintakehälle. Lennetään -kohdassa vanhempi liikuttaa rauhallisesti lapsen käsiä kohtuu suorina kehon sivuilla kuin lennettäisiin koneella. Jos lapsi ei halua tehdä liikettä, niin vanhempi voi näyttää lentävän liikkeen omilla käsillään. Muista matkalaukku -kohdassa vanhempi taputtaa käsillään lapsen lantion sivuja kevyesti kuin taskuja tunnustellen. Kuljetaan -kohdassa lapsen ristikkäinen käsi ja polvi viedään toisiaan kohti ja palautetaan takaisin. Toistetaan kumminkin puolin. Muista heijastin -kohdassa vanhempi taputtaa rytmikkäästi ja kevyesti lapsen rintakehää.

Jouluvalojen kävelyretki

Sään salliessa pukekaa lämmintä päälle ja valitkaa mukava kävelyreitti, jonka varrella olisi toivonmukaan jouluvaloja ja suunnitelkaa tarpeen mukaan pysähdyksiä lämpimään, esim kahvilaan. Nostakaa vauva valoja kohti, koska haalarit estävät tehokkaasti pään kääntymisen ja näkemisen. Ulkoilun aikana on myös hyvät hetket hyräillä joululauluja ja osoitella vauvalle muitakin joulukoristeita.

Pehmolelujen esittely

Tarvitset:

Pehmoleluja, joilla on vaihtelevasti esimerkiksi korvia, häntiä ja sarvia.

Leikkiohjeet:

Vauva voi maata leikkimatolla, olla sylissä tai missä tuntuu olevan hyvä. Ota ensimmäinen leluista käsiin ja laulaessa näytä sormella lapselle, mistä kehon osasta lauletaan. Jos kehon osaa ei ole niin voit silittää aluetta, miltä se puuttuu. Vauvan voi antaa tarrata leluun jos hän haluaa.

Sopiva laulu, johon keksiä omia sanoja lelun mukaan:

Pienet sammakot, pienet sammakot,
Ne lystikkäitä on,
Ei korvia, ei korvia, ei häntää laisinkaan!

Pupujussikat, pupujussikat,
Ne lystikkäitä on.
On korvia, on korvia, on hännän nypykkä!

Pikku porsahat, pikku porsahat,
Ne lystikkäitä on,
on korvia, on korvia, on hännän saparo!

Pienet dinoset, pienet dinoset,
Ne lystikkäitä on,
On sarvia, on sarvia, on häntä suomuinen!

Pienet nallukat, pienet nallukat,
Ne lystikkäitä on,
On korvia, on korvia, ei häntää laisinkaan!

Hevosen kengitys

Ensin putsataan kavio
Sitten kaiverretaan ylimääräiset pois
Sovitetaan kenkä
Naulataan paikoilleen!

Leikkiohjeet:

Vauva asetetaan lattialle pötköttelemään ja vanhempi nostaa koholle yhden jalan. Ensin putsataan kavio -kohdassa vanhempi pyyhkii sormillaan “likaa” jalanpohjasta. Sitten kaiverretaan ylimääräiset pois -kohdassa vanhempi laittaa etusormen koukuun ja vuolee sillä lapsen jalkapohjaa. Sovitetaan kenkä -kohdassa vanhempi asettaa jalkapohjan kämmentään vasten ja painaa kevyesti. Pidä huoli ettei polvi lukitu suoraksi, jalkaa kannattaa tukea toisella kädellä pohkeesta vähän koukkuun. Naulataan paikoilleen! -kohdassa vanhempi naputtelee kevyesti etusormella jalkapohjaa (isompaa lasta voi koputella kevyesti nyrkillä jalkapohjaan). Muista tarkkailla ettei lapsen polvi lukitu suoraksi tai ylisuoristu leikin aikana.

Sormi laulu

Missä on peukalo, missä on peukalo,
täällähän minä, täällähän minä.
Mitä sulle kuuluu, kiitoksia hyvää,
juostaan pois, juostaan pois.

Missä on etusormi....

Missä on keskisormi....

Missä nimetön....

Missä on pikkurilli....

Missä on koko käsi.....

Leikkiohjeet:

Tässä leikissä vauva on yleisö ja leikki esitetään vanhemman käsillä. Vanhempi laittaa kummatkin kädet nyrkkiin lapsen eteen. Missä on peukalo -kohdassa kädet pysyvät nyrkissä ja vanhempi voi katsella käsiään kummastuneena. täällähän minä -kohdassa otetaan vuoronperään molemmat peukalot esiin. Mitä sulle kuuluu, kiitoksia hyvää -kohdassa heilutetaan vuorotellen kumpaakin sormea toista sormea kohti kuin sormet keskustelisivat. juostaan pois, juostaan pois -kohdassa laitetaan kummatkin sormet takaisin nyrkin sisään. Toistetaan kaikilla sormilla yksitellen ja lopuksi kaikilla käden sormilla.

Harakan huttu

Harakka huttua keittää
Hännällänsä hämmentää
Käyttää sulkakämmentään
Pyrstöllänsä puistelee
Nokallansa koittelee
Panee suolaa, panee sokeria
Antaa peukalolle, antaa etusormelle, antaa keskisormelle, antaa nimettömälle
Eikö pikkurillille annakaan? No toki antaa
Nam, nam, nam, nam, nam!
Loput vei piiloon kainaloon!

Leikkiohjeet:

Vauva asetetaan lattialle pötköttelemään ja vanhempi nostaa yhden kämmenen itseään kohti. Lapsen sormien ei tarvitse olla suorana. Harakka huttua keittää, Hännällänsä hämmentää -kohdassa vanhempi pyörittää etusormea lapsen kämmentä vasten tai jos kyseessä on tiukka nyrkki niin rannetta. Käyttää sulkakämmentään -kohdassa vanhempi pyyhkii sormiensa selkämyksellä lapsen kämmentä/rannetta. Pyrstöllänsä puistelee -kohdassa vanhempi pyyhkii sormien sisäpuolella lapsen kämmentä/rannetta. Nokallansa koittelee -kohdassa vanhempi koputtaa kevyesti etusormen kärjellä lapsen kämmentä/rannetta. Panee suolaa, panee sokeria -kohdassa vanhempi painaa kevyesti lapsen kämmentä/rannetta kämmenellä ja sitten kämmenselällä. Antaa peukalolle, antaa … -kohdassa vanhempi koskettaa kyseistä sormea nimetessään sen. Nam, nam, nam, nam, nam! -kohdassa vanhempi maiskuttaa ilmeikkäästi. Loput vei piiloon kainaloon! -kohdassa vanhempi sivelee lapsen käsivarren ranteesta kainaloon (isompaa lasta voi kutittaa kainalossa).

Kärpänen istui laulu

Kärpänen istui *polvella
Kärpänen istui *polvella, polvella, polvella.
Kärpänen istui *polvella, polvella juu!

ZZZZZZZZZZZ!

*varpaalla, korvalla, pään päällä, olkapäällä…

Leikkiohjeet:

Vauva asetetaan lattialle pötköttelemään. Vanhempi puristaa yhteen peukalon ja etusormen kuin pitelisi kärpästä sormiensa välissä ja asettaa “kärpäsen” lapsen polvelle. Laulettuaan sanat aikuinen alkaa lennättää “kärpästä” suristen lapsen yläpuolella ja asettaa “kärpäsen” uuden ruumiinosan päälle. Laulu jatkuu tälleen niin kauan kuin ruumiinosia riittää nimettäväksi ja vauva vaikuttaa viihtyvän.

Revontulitanssi

Paukuttaa, paukuttaa, pakkanen paukuttaa
Pakkanen käsiä paukuttaa, taivaan neitiä tansittaa
Pakkanen käsiä paukuttaa, taivaan neitiä tansittaa
Uu-uu-uu-uu, revontulihuivia hulmuttaa
Uu-uu-uu-uu, kantapää iskee lattiaa
A-aa, A-aa, A-aa, A-aa, A-aa, A-aa

Pakkanen reisiä paukuttaa, taivaan neitiä tanssittaa
Pakkanen reisiä paukuttaa, taivaan neitiä tanssittaa
Uu-uu-uu-uu, kantapää iskee lattiaa

Pakkanen jalkoja paukuttaa, taivaan neitiä tanssittaa
Pakkanen jalkoja paukuttaa, taivaan neitiä tanssittaa
Uu-uu-uu-uu,kantapää iskee lattiaa

Leikkiohjeet:

Laulu löytyy kirjasta/levyltä Karvakorvan laulupurkki ja sen voi kuunnella myös Youtubesta.

Vauva asetetaan lattialle pötköttelemään. Paukuttaa -kohdassa vanhempi asettaa kämmenillä puristusta kevyesti vauvan hartioille ja siirtyy vähitellen lapsen kehoa alaspäin puristellen. Älä purista vahingossa lapsen keuhkoja tyhjiksi tai vatsaa. Pakkanen käsiä paukuttaa, taivaan neitiä tanssittaa -kohdassa vanhempi taputtaa nimettyä kehonosaa. Uu-uu-uu-uu -kohdassa aletaan sivelemään lasta hartioista nilkkoihin. Kantapää iskee lattiaa -kohdassa marssitetaan vauvan jalkoja säkeistön loppuun asti. Toistetaan joka säkeistössä kyseisellä ruumiin osalla.

Pallohierontaa

Tarvitset:
Pienen pallon, jos kyseessä on kova pallo niin pyöritä palloa erityisen hellästi.

Lumiukko

Pyöritän, pyöritän, lumipallon pyöritän.
Pyöritän pyöritän toisen kas noin!
Pyöritän, pyöritän, kolmannenkin pyöritän.
Lumesta kädetkin loin.

Rusinan, rusinan, napiksi rusinan.
Rusinan, rusinan, napiksi paan.
Silmätkin rusinat, nenä pikku porkkana,
suu täynnä makeaa.

Hattukin ukolla, silinteri koholla.
Värinsä musta kuin talvinen yö.
Luuta on kädessä, harjakset pystyssä.
Lumessa kova on työ.

Leikkiohje:

Vauva asetetaan lattialle pötköttelemään. Ensimmäisen säkeistön ajan palloa pyöritetään vauvan kehoa vasten miten vauva antaa pallon pyöriä. Toisen säkeistön ajan vauvaa kevyesti painellaan pallolla eri puolilta. Kolmannen säkeistön kohdalla jätetään pallo sivuun. Hattukin ukolla -kohdassa vanhempi asettaa vauvalle kämmenet “hatuksi” ja pitää kädet hattuna yö -kohtaan asti. Luuta -kohdassa vanhempi taittaa peukalon kämmentä vasten ja nostaa neljä sormea pystyyn “haravaksi”. Tällä sormiharavalla haravoidaan kevyesti lasta säkeistön loppuun saakka.

Ihana idea ja tännehän on tullut paljon kivoja. 😍

Tällainen ollut jossain lorukirjassa.

Haukka lentää
Liitää, laataa
Kiitää, kaartaa
Etsii pesää
Pitkin kesää
Tuonne sen jo taitaa
Vauvan niskan laittaa

Leikkiohje:
Leikittäjä on tässä haukka eli "lentää" kädet levällään vauvan yllä. Lopuksi kutittelee vauvaa niskasta.

Mieleen tulee myös sormiloru (sekin jostain kirjasta):

Peukaloputti se saaviin putosi
Suomensutti sen pelasti
Oltermanni kehtoon peitti
Kultakranni tuuditti
Pikkurilli se rumpua löi
Ja kaikin tavoin metelöi

Leikkiohje:
Kosketa vuorollaan lapsen jokaista sormea järjestyksessä peukalosta pikkurilliin.

Takaisin