Vauva neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
meillä oli perjantaina eka neuvolatädin kotikäynti, pojan paino oli sairaalasta lähtiessä tiistaina 2694  ja perjantaina eli 3vrk:ssa painoa oli kerrytetty 2840g:aan.
torstaina tulee vielä neuvolatäti kotikäynnille sitte siirrytään lastenneuvolaan.

Meillä oli eka nevolassa käynti viikko sitten ja neidille tullut painoa + 160g kuulemma juuri minimin verran, mutta tullut kuitenkin ja se riittää [:
pituutta oli tullut + 2cm <3

Me käytiin tänään neuvolassa vauvan kanssa, ja meidän vauvalle painoa oli tullut vain +80 g . Mä en nyt jaksa mennä tuonne imetysosioon, mutta laitan mietelmäni tähän.Mä luulen, että mun rintamaito ei riitä hänelle tai siis riittäisi jos hän saisi kaiken sieltä irti. Tää on nyt vain mun itseni pähkäilyä, mutta jotain tälläistä saattaa olla taustalla: mä ole rintava, ja kun mä läväytän tissini vauvan eteen hänen suunsa/kasvonsa on täynnä sitä rintaa ja loput "valahtaa" sitten kasvojen sivuille. Ihan ku laittaisitte hedelmäpussiin vettä ja sitten keskelle reiän ja pussi sitten kupin päälle siitä lirutatte, ylimääräiset jää reunojen ulkopuolelle. Mulla on käytössä myös rintakumi, koska nännistä vauva ei saa kunnon otetta. Mähän lypsän vielä pulloon ja siinä huomasin, että joudun tukemaan rintaa eripuolilta, että saa ne kunnolla tyhjiksi.
No aniway, meillä on ensi viikolla punnituskäynti neuvolassa, jolloin katsastetaan tilanne. Ei terkka kamalan huolissaan ollut, enkä minäkään, mutta jos tarvetta vielä lisäruoalle on niin varmaan nuo nukkusetkin päivällä olis pidempiä...

Me käytiin eilen neuvolassa ja pojalla oli muka paino pudunnot 160g! Neuvolatäti epäili että sijainen oli punninut kotikäynnillä väärin eikä ollut kalapuntarilla punnittaessa vähentänyt esim. pussin painoa. Mua alko todella tympäseen tämä kun olisin halunnut tietää paljonko poika on kasvanut, eli saako hän tarpeeksi rintamaitoa kun pumppaamallakaan maitoa ei enää tule! Argh! No neuvolatäti sanoi että ei oo syytä huoleen kun poika on niin virkeä ja että kyllä poika itkisi ja olisi levoton jos ei saisi tarpeeksi ruokaa. :) Mennään sitte ens tiistaina ylimääräiselle käynnille punnittavaksi. Poika oli kasvanut 4cm! Neuvolatäti kirjoitti meille että "Pituutta tulee. Paino? (Onko kotipunnitus ollut väärä) Jäntevä poika. D-vit. aloitettu. Napa siisti, iho hyvä." Poika sitten päätti pissata neuvolan hoitopöydän päälle!

Eilen oli eka lastenneuvola käynti, ollaahan sitä äitiysneuvolan puolella jo pariin kertaa käytykkin painoa kontrolloimassa. Seuraavalla kerralla onneks jo oman th pitäisi olla paikalla :) mua niin ärsyttää se sijainen. Saatiin eilen D-vitamiinit, huomenna ikää on jo 3vk, viime viikolla ei sijainen suostunut ees keskustelemaan D-vitamiineista kun oltiin "äitiysneuvolan asiakkaita".

Painoa 4020g, pituutta 50,4cm ja pää 35, 8cm. Sijaista jäi vaivaamaan aukileet, kasvaako liian nopeasti kiinni. Pyysi toisenkin sijaisen päätä tunnustelemaan, päätyivät sitten siihen etteivät uskalla odottaa loppukuun lääkärineuvolaan asti vaan ens viikolla mennään vaihteeksi sitten pään kopelointi kontrolliin omalle terkkarille. Toinen sijainen ois halunnu tietää vertailuarvoa pään kasvusta, mutta eihän tämä meidän sijainen ole "äitiysneuvolan asiakkuuden" aikana tehnyt muuta kuin punninnut, joten pään kasvua ei voi verrata edelliseen lukemaan kun se on synnytyksen jälkeen mitattu.

Meillä oli eilen kolmiviikkoisneuvola. Ja kääk, miten tuo tyttö onkaan venynyt pituutta! Syntymäpituus 48 on hujauksessa muuttunut 54:een senttiin. Ja syntymäpainosta 3780 (joka laski sairaalassa sellaiset 8 prosenttia) on päästy jo yli neljään kiloon. Kyllä mamma on nyt ylpeä :))

Onpa huojentavaa lukea, että en ole ainut, jolla ei imetys ottanut onnistuakseen. (Vauva veti siis synnäriltä saakka ihan järkyttäviä rintaraivareita ja sama touhu jatkui kotonakin. Hikisenä ja itkevinä oltiin molemmat ja touhu jäi siihen) Meidänkin vauveli siis kasvaa pulloruokinnalla. Pumppaan vuokratulla sähköpumpulla sen minkä jaksan / ehdin / kykenen, mutta aika pieni osuus kaikista ruuista on äidinmaitoa. Mutta olen tuumaillut, että vähänkin on hyvästä. Katsotaan nyt, miten kauan tuota lypsykoneeseen kahlitsemista kestän ja miten kauan ylipäätään tuota maitoa tällä metodilla tulee. Huh, tämänkin olisi voinut kai vuodattaa imetysketjuun, mutta tehty mikä tehty..

Päänympärys neitokaisella oli kasvanut puolisen senttiä, napa oli hyvä, samoin iho. Heijasteitakin katsottiin, enää ei askellettu samaan tapaan kuin laitoksella, mutta hieman oli sitä jäljellä. Morotteluakin on vielä. Mitenköhän kauan noi heijasteet vielä näkyy? Ja pitäisiköhän niitä jotenkin kotona katsella, että häviävät "oikeassa tahdissa"? En ole yhtään asiaan perehtynyt, mutta eipä neuvolasta sellaisia ohjeita toisaalta ole annettukaan. Tulipahan vain mieleen.

Seuraava aika saatiin sitten lääkärintarkastukseen syyskuun alkuun ja eka rokotekin saadaan silloin. 

hiekkalinna kirjoitti:
Mitenköhän kauan noi heijasteet vielä näkyy? Ja pitäisiköhän niitä jotenkin kotona katsella, että häviävät "oikeassa tahdissa"? En ole yhtään asiaan perehtynyt, mutta eipä neuvolasta sellaisia ohjeita toisaalta ole annettukaan. Tulipahan vain mieleen.

Kyllä ne siellä neuvolassa pitäis ne heijasteet katsoa, ei tartte itse seurailla... niitä sit arvioidaan vähän kokonaisuutenakin, esim. onko useampi heijaste "poikkeava", paljonko "poikkeava", miten muuten motorinen kehitys etenee, onko muuta erityistä (esim. kontaktinotto, päänympärys, aukileet jne.) jne. Askellus häviää ekana, tarttuminen vaihtelevasti, moro viim. 6kk (5kk) mennessä, ATN vahvimmillaan noin 2kk iässä... onneks niitä ei tartte itse omasta lapsesta arvioida, vaan sitä varten on hieman objektiivisemmat ammattilaiset! :) Meidän perätilavauveli (joka synnyttyään potki itseään otsaan) ei askeltanut kunnolla missään vaiheessa, mutta muut heijasteet ja motoriikka normaalia niin se hänelle anteeksi annettakoon :D

Mua melkein pelottaa huominen neuvola, kun luulen, että painosta tulee taas sanomista ja mun itseluottamus romahtaa päiväksi tai pariksi. Oon saanu ihanasti apua imetystukiäideiltä, vauva on tyytyväinen ja virkeä, pissaa ja kakkaa tulee hyvin ja paino nousee (vaikka ei nopeasti), mut neuvolakäynnit saa mut aina vakuuttumaan siitä että riudutan lapseni nälkään...

toinen neuvola vaavin kanssa.
* pyysin reseptiä silmiin kun rähmii
* saatiin hydrokortisonia hormoni näppyihin (poskiin)
* " Terhakka tyttö, hienosti liikuttaa itseään hoitopöydällä. Kasvoilla vähän hormoninäppyä -> 1% hydrokortisonia 1x vrk:ssa, silmät vähän rähmii -> silmätipparesepti. Napa muuten siisti, mutta punottaa reunoilta -> sinkkivoidetta"
*neiti meinasi hoitopöydällä kääntyä jo selältä mahalleen; siihen neuvola täti totesi; "ompas terhakka ja vikkelä lapsi jo nyt " ---> me emme ilmeisesti osata tehdä kun vilkkaita lapsia !

27.7 paino  4120g
4.8 paino 4285g, pituus 54cm
11.8 paino 4635g, pituus 58cm ! ! pipo 37cm

lääkärineuvola on  31.8.2011 

Toinen vauvaneuvola takana ; 

Kaikki kunnossa, poika nostattanut painoaan 6päivässä 400g., todella hyvin pelkällä mammanmaidolla kasvaa,itse en olis uskonu että meillä ollaan jo noin iso poika :) <3

Seuraavalla kerralla onkin sitten lastenneuvola käynti joka on eri neuvolassa kuin missä oon aikasemmin ollu, vielä kun navigaattorilla löytäisin sen jostakin :D

Meillä oli tänään 1 kk neuvola.
Poitsu oikein virkeä ja rauhallinen koko käynnin.
Naamassa edelleen hormooninäppyä, joka poistuu sitten kun poistuu..
virallisia strategisia mittoja on
pituus 57cm
paino 4950g eli 35g/pvä tullut eli tosi hyvin
päänympärys 39,5

kivasti tullut tota painoa vaikka joku viikko meni tuossa että poika ei tahtonut oikein syödä mitään kun vattaa väänti ja puklaili kovasti, mutta kiva tietää että maito on imeytynyt.

Mira88 ettekös te kuulu Pajuluoman lasten neuvolaan ? se onki aika ovelassa paikassa...

sininentuuli; hyvä että pieni kasvaa =)

Jenni90 ; Joo pajuluoman lastenneuvolaan kuulutaan,pitää se metsästää jostain.. 

Jenni90, vaikka neuvolasta annttiin kortisonia nii itte en lähtisi laittamaan noin pienen naama-alueelle sitä (enkä kyllä laittanukkaa). Ennemmin jotain vauvaöljyä päälle ja vanulappupesua.. Kuitenki niin tujua tavaraa tuo kortisoni noin herkälle ja ohuelle iholle.. Ja ku ei ne kauaa edes oo, 3viikkoa meillä niitä oli ja yks kaks pois.

Noniin. Käytiin sitten neuvolassa punnituksessa, ja jösses jos ei paino olis noussut sitä +250g sillä syöttämistalkoilla niin ei sitten millään !
Olen lypsänyt ja antanut pullosta lisämaitoa tissittelyn jälkeen. Onhan vauva nukkunutkin paremmin päivisin kun on ruokaa ollut tarjolla useammin. Vaikea kuitenkin sanoa, että mikä oikeesti on hänen tarpeensa, koska saattaa huutaa miljoonaan esim. niin kuin tänään neuvolassa, ja hamuta tuttia, mutta kuitenkin kun sai olla mun sylissä vähän aikaa, hän rauhottui ja nukahti. Ja muuten nukkui koko kaupunkireissun ajan, joten...???
Kuitenkin koen, että en ala ottamaan ressiä tuosta tissimaidosta vaan annan sitä niin paljon kuin sitä tulee, ja jos ei riitä kaupassa sitä "maitoa" myydään.
Tämä on jo selkävoitto mulle, että yleensä multa tulee maitoa ja joku jopa sillä elää, joten näillä mennään

Tänään käytiin ekassa lääkärin tarkastuksessa 6vko:n ikäisenä ja samalla saatiin myös eka rokotus, jonka nieleskely sujui ongelmitta. Neiti kasvaa hurjaa vauhtia ruokailu ongelmista huolimatta, 4770g ja 53.5cm pituutta, pää 37,8. Kirjottelen tuonne imetys osioon enemmän meidän ruokailu ongelmista ja jatko ohjeistuksesta.

Vauvan 1 kk neuvolassa kaikki hyvin, painoa 4500g (3426g) ja pituutta 55cm (48cm). Korttiin täti kirjoitti "Ihana tyttövauva, kasvaa kauniisti, ei tarvitse lisämaitoa. Seuraa ja seurustelee jo. Yöllä nukkuu hyvät unet."

3vko neuvola eilen.

"Tyytyväinen, terhakka poika!
Syö hyvin, nukkuu jo pidemmänkin pätkän. Kävelyheijaste -, muut varhaisheijasteet +. Iho kaunis, nivustaipeisiin tarvittaessa perunajauho/bepanthen. Ääntelee, osaa komentaa. Seuraa tarkasti ympärilleen."

Että osaa komentaa...no juu. :D Tissiä yleensä komentaa, lähinnä jos se ei "toimi" herran mielestä tarpeeksi hyvin ja nopeasti kans!
Kasvua on kivasti pituudessa ja painossa, nyt on 4034g ja 55,5cm, pää 37,1cm.

Lisäksi sanoi neuvolassa, että poitsun hymy ei kuulemma ole enää mitään harjoitteluhymyä vaan ihan kunnon keimailuhymyä ;)  Ja pään kannattelua kommentoi, sitä on kommentoitu ja ihmetelty jo synnytyssairaalasta asti..siis ihmeen hyvin pitelee päätään. Vissiin treenannut jo tuolla masussa, kun pää alaspäin taisi olla koko ajan siellä. :)

Meillä käväistiin kuusiviikkoisneuvolassa tällä viikolla. Eka rokote syötiin ihan kiltisti, tuumiskellen että onko tämä nyt hyvää vai pahaa. Mitta oli venynyt 56,5 senttiin ja painoa oli kertynyt 5120 g. Pipon koko oli 38 cm. Neuvolantäti totesi, että on niin voimakkaan ja ison näköinen tyttö, että voisi luulla parikuiseksi jo. Ja kyseli myös, että potkiko paljon vatsassa, kun jalat niin vinhasti kävivät. (Kyllä potki!) Samalla reissulla käytiin myös lääkärillä, joka syynäsi heijasteet ja sydämen, keuhkot, ihon jne. Papereihin laitettiin, että normaali kehitys. Hyvä näin.

Äidin huomiona voidaan laittaa, että tyttö on alkanut hymyillä samalla kun ja katsoo silmiin. Etenkin leukapoimuista kutittelu saa hymyn nousemaan korviin asti. Ja äiskä hymyilee takaisin kuin se kuuluisa Naantalin aurinko. :)))

6vk. neuvola eilen ,laitan sulkuihin edelliset mitat jotka on saatu 2,5vk.sitte. ja sitte kotiin lähtö toisiin (6vk.sit) 

paino ; 4340g ( 3660) (2674) 
pituus ; 53.5cm (50) (49)
py; 38 (36.5)  (34)

Sai vain kehuja erityisesti jäntevyydestä ja virkeydestä, hurmasi neuvolatädin taas sekä lääkärin :) 

Ai niih, täällä oli 6 vkon lääkärineuvola tuossa viikko sitten. Paino 3550g, pituus 54cm, py 36,5cm, eli siro mutta normaalikokoinen neiti. Neuvolakortissa lukee että "Tyytyväinen tyttö. Tutkittaessa kaikki paikat kunnossa." :) Lääkäri kysyi, että miten äiti jaksaa, ja tuolloin just oli tiheän imun vaihe ja kerroin että meillä syödään nyt yöllä tunnin välein... lääkäri vastasi että "jaaha". Ei siinä mitään, tuo oli vain ohimenevä vaihe ja jaksan mainiosti, mutta jos olisin yrittänyt viestiä väsymystä terveydenhuollon ammattilaiselle, niin ohi olis menny!

Takaisin