Vauva ja kissa?

pikkufantti

Silmät suurina ihmettelijä
Meillä on tämän tulevan murkulan kanssa sellainen dilemma, että miten saataisiin kissa pysymään pois pinnasängystä? Olen nähnyt myytävän sellaisia kissaverkkoja. Onko ne kaytännöllisiä (niisä esim vetoketjua yms.)? ja kuinka ison kissan painon ne kestää. On myös isoja puu/metalli kattoja, mutta ensi kantani antoi huonon arvosanan, ovat kömpelöitä ja erittäin epäkäytännöllisiä. Mielipiteitä? Meidän kolli on pauttiarallaa kuusikiloinen ja tykkää hyppiä makuulla ollessa päälle (hakee läheisyyttä ja lämpöä). En usko, että tulee pelkäämään vauvaa kun ei mitään muutakaan pelkää. Vauvan itkuraivaritkaan ei paljoa auta kun sattuu herra olemaan kuuro, mutta se läheisyyden ja lämmön hakeminen vauvan nukkuessa ei ole toivottua. Kissa on myöskin tottunut nukkumaan meidän sängyssä, joten makuuhuoneesta sulkeminenkaan ei ole vaihtoehto, siinä maukunassa ei nuku naapuritkaan. Kemiallisia karkoitteita en käytä hajun takia ja tuntuu toimivan meidän perhessä vain ihmisiä vastaan. Eli kysymykseni koskee pinnasänkyjen suojausta verkoilla yms. tai jos joku osaa antaa ohjeita niin teemme mielellämme myös itse. HUOM! Heivatkaa kissa vastauksia ei oteta vastaan. Tästäkin luontokappaleesta olemme ottaneet vastuun.
 
Minä laitoin sssscat:in pinnasängyn viereen monta kuukautta ennen vauvan syntymää. Ei haise, eikä tahraa, mut kissa oppi todella nopeasti ettei pinnasänkyä kannate lähestyä. Vaunuissa oli verkko, asuttiin syrjässä silloin ja kissa oli vapaana ulkona, ei kiinnostunut vauvuista ollenkaan. Noista sängyn suojakatoksista en osaa sanoa, mutta olen kuullut et verkko olisi paras. Kissakin oppii kaiken minkä sille opettaa, se että totteleeko se niin sehän on sitten oma tarunsa. Varovainen pitää kuitenkin alkuun olla.
 
Heippa,

meillä kans kaksi kissaa joitten sopeuttaminen vauvan tuloon edessä.

Kaverilla on toiminut tämmöinen
http://www.amazon.com/Tots-Mind-Cozy-Crib-White/dp/B00014PLAY

joka on siis alunperin kehitetty taaperon kiusaksi, ei kissasuojaksi :D.

Mutta tuo "iglu" kestää kaverin valokuvien perusteella kaksi normaalikokoista kissaa. Itse aion kokeilla ensin verkkoa ja sitten asioida jenkkikauppojen ihmeellisessä maailmassa jos ei ala onnistua. Meillä on muutenkin pyhitetty tuota nykyistä "työhuonetta" eli varastohuonetta niin ettei kissat oo hengaillu siellä, joten uskon että kun siitä tulee lastenhuone niin kissat tajuaa pysyä ns. omilla reviireillä. Parvekkeelle laitan nukutusvaunut ja siitä seleviää pitämällä ikkunaa auki ja ovea kiinni.

Rakkaita ovat nuo nelijalkaiset, ja on monella tutulla onnistunut yhteiselo kissojenkin kanssa. Tarkkanahan sitä saa olla ettei vahinkoja käy, mutta jotenkin luotan siihen että kissoillakin herää taju siitä että toinen on vielä pentu :) enemmän just ongelma varmaan se pohjaton hellyys mitä vauvalle osoitetaan nukkumalla sen naaman päällä :D
 

Meillä on 4 kissaa ja nyt siis toinen lapsi tulossa. Silloin kun esikoista odotin, niin mietin kovasti just samoja asioita et mitä täs nyt keksii ja miten sängyn suojais.. En jotenkaan kuitenkaan tuntenut noita puisia pinniksen päälle tulevia suojia kivoina ja pelkkä verkko ei taas kestä mitään..

Otettiin silloin pinnis meidän makkariin paria kuukautta ennen esikon syntymää ja suojattiin se peittein ja tokihan kissat sieltä heti löysi nukkumapaikat ja sit vaan kiellettiin joka kerta kun kissa oli sinne mennyt ja yllättävän nopeesti noikin oppi ettei sinne saa mennä, vaikka melkein joka paikkaan muualle nuo karvakorvat saakin täällä mennä. Sit kun esikko tuotiin sairaalasta kotiin niin kissat kiersi sen kaukaa kun ilmeisesti vauva haisi oudolle ja piti kovaa ääntä, eikä ne oikein ymmärtäneet mikä tuo on! :) Eikä niille tullut mieleenkään mennä enää pinnikseen, kun se oli vauvan paikka. Ikinä nuo ei oo vauvan vieressä nukkuneet ja ovat lattiallakin antaneet vauvan olla rauhassa.. 

Nyt kun esikko on päälle vuoden, niin yksi kissoista välillä tunkee samaan syliin esikon kanssa ja kyllä nuo esikon ympärillä pyörii jne, mut muuten syliin eivät ole yrittäneet tms. Sen verran taitaa olla arvaamaton tuo pieni, ettei kissat sillä tavalla ota omakseen, kuin ovat meidät ottaneet. :)

 
Meillä 6kk vanha neiti ja toinen vaavi tulossa.Meillä asustelee myös 2 kissaa.Ollaan jo kauemmin tehty kissoille selväksi ettei makuuhuone ole heidän paikka.Pidetään aina makuuhuoneen ovi suljettuna,mutta muualla kissat saavat temmeltää.Makkarissamme myös pari terraa sekä hamsterin häkki.Mun mielestä on vaan hyvä ettei kissat makkariin mene niin ei tartte miettiä että olisivat lapsen sänkyyn menossa tai muuta tuhoa tekemässä.Ja mielestäni on myös hyvä että on joku ns.ei kissankarvainen paikka talossa,kun niistä kumminkin sitä karvaa lähtee ja joutuu joka toinen päivä imuroimaan.Mutta olen erittäin tyytyväinen siihen kuinka hyvin kissamme otti esikoisen vastaan.Aluksi hieman hermoilin kun nuorempi kissa oli arka ettei vaan tekisi vauvalle mitääm.Mutta sitten kun vauva tuli taloon,nuoremmasta kissasta tuli erittäin sosiaalinen ja nykyään vieraidenkin perään on.Arkuus poistui.Ja on niin neidin perään.Vanhempi kissamme jopa tulee neidin luokse kun näkee hänen konttaavan ja se tykkää kun neiti silittelee :)
 
Tuo "igluhan" näyttää varsin mielenkiintoiselta ratkaisulta:) ja ihan näppärältä jopa. En olisi itse osannut lähteä netistä hakemaan. ->harkintaan. Huomasin, että tuota kissan karkoitintakin saa samasta nettimyynnistä(U.S.A:sta).
 
meillä oli kaksi kissaa (toki vieläkin!) esikoisen tullessa laitokselta kotiin. Mitään erityisjärjestelyitä en tehnyt. Ajattelin, että toimin jos tarvetta (sänkysuojat, karkoittimet ym.). Anoppi kauhissaan kyseli joka puhelinkeskustelussa, että kai nyt ollaan joku suoja hankittu sänkyyn ja vaunuihin, huh huh. Mitään tarvetta ei tullut, kissat kävivät kerran nyyttiä nuuhkaisemassa ja antoivat olla rauhassa. Aikuisten vieressä kyllä nukkuvat edelleen. Mietin, että ehkä siistejä mirrejä ei miellytä vauvan pissavaipan tuoksu yöllä :). Nykyään (esikoinen kohta 2v) toinen kisu nukkuu päivisin vaunuissa parvekkeella, ehkäpä se on ainoa rauhaisa paikka taaperon valtakunnassa.
 
Takaisin
Top