Vauva ja julkiset paikat

Bluemoon

Näppärä viestien naputtelija
Eli milloin otatte vauvan mukaan kauppaan, kirjastoon tms? Mä en löydä mistään tietoo että pitääkö mun nyt pitää vauva eristyksissä kaikesta ensimmäiseen rokotukseen asti vai voiko toimii ihan normaalisti? Mun äiti on nimittäin sitä mieltä että pitäs pysyy vaan neljän seinän sisällä vaunulenkkii lukuunottamatta. En tietenkään halua että vauva sairastuu mun tietämättömyyden takia.
 
Just tässä juttelin äidin kanssa että ennen vanhaan on pidetty kamalana jos vauvaa on "raahattu" pois kotoa ekaan puoleen vuoteen, melkein vuoteen saakka. Eli just silloin kun meidän vanhempien ikäpolvi on ollu pieniä.

Mä matkustin vauvan kanssa junassa 700km (kahteen kertaan kun kotiinkin piti tulla) kun hän oli reilun 3vkoa! :joyful: Ja hengissä ollaan! Eka treffit mamma kavereiden ja niiden lasten kanssa oli myös kun vauva oli 3vkoa. Kaupassa käytiin siinä reilun 2vkon ikäisenä! Nyt mennään jo sinne ja tänne, milloin mihin tekee mieli (ja jaksaa lähtee). Mm isoveljen muskarissa ja leikkikerhossa vauva on mukana! Ja ikää on nyt sen 1kk.

Mä tulisin ainakin hulluks kotona neljän seinän sisällä :grin Ja nykyäänhän on se suositus,että 2 vkoa oltaisiin kotona ennenkuin lähtee liikkeelle! Mä en olis edes jaksanu pakata näitä kahta toppatamineisiin ja autoon ekan 2 vkon aikana :oops:
 
Vau. Aikamoinen junamatka. Missä asti oikein kävit? Menikö matka hyvin? Oliko sulla vaunut siellä mukana? Junat on niin ahtaita..:-)
 
Asun Vantaalla ja kävin pohjoisessa vanhempien luona. Mies oli töissä niin matkustin poikien kanssa kolmestaan. Meillä on vaunut mummolassa niin ei tarvinnu olla mukana. Vauvalla oli auton kantokoppa. Juna ja lentokone matkat vauvan kanssa on tuttuja jo esikoisen kanssa niin en matkasta hirveesti ressannu. Ite en kyllä juurikaan nukkunu junamatkalla kun se sänky ei ole hirmu leveä ja siinä kolmestaan oltiin :grin Mutta pojat nukku hyvin.

Vr antaa aika hyvin tyhjän hytin käyttöön yhden paikan hinnalla jos vaan on vapaata. Siks mä matkustan yleensä arkipäivinä niin tilaa on. Soittamalla kun varaa lipun saa kunnon paikan! Mä sanon aina et mua ei haittaa vaikka hytissä ois muita mutta niitä muita saattaa vähän haitata kun heräillään monta kertaa yössä :happy:

Mummola vaunuja saa halvalla torista!
 
Mulla asuu vanhemmat Oulussa ja mietin tässä että milloin ja millä päästään käymään siellä. Junalla kestää niin kauan mutta joo tosissaan jos on hytti niin kai siellä omalla porukalla ihan pärjäis. :-) en oo ihan heti menossa sinne kun sieltä päin tulevat ensin tänne mutta heti sen jälkeen varmasti. Ehkä meen ekan reissun lentokoneella. Miten lentokoneessa sulla on vauva siinä? Onko kantorepussa vai ihan vaan sylissä?
 
Me käytiin kanssa kaupassa n. 2vk iässä koko poppoo. Näin terveydenhoitoalan ihmisenä pitää todeta että suurempi riski vauvalla saada pöpöjä noista kylässä ravaavista sukulaisista ja ystävistä kuin kaupassa missä kukaan ei koske omassa suojaisassa kopassaan olevaan vauvaan :)
saa nähdä milloin uskaltaa pitkälle automatkalle lähteä kun meilläkin lähimmäiset asuu satojen kilometrien päässä..
 
Lentokoneessa mulla on ollu aina kantokoppa mukana. Jos siellä on ollu tilaa niin vauva on ollu kopassa viereisellä penkillä ja koppa on ollu kiinni turvavöissä. Jos ei ole tilaa niin vauvan pitää olla sylissä nousun ja laskun ajan turvavöissä. Molemmat tavat matkustaa on musta suht helppoja. Tietty kone on nopeampi, mutta varsinkin liikkumattoman vauvan kans yöjunassakin on helppo matkustaa!
 
Niin ja lennotkin oon yrittäny ottaa aina sellaiseen aikaan et luultavimmin koneessa on tilaa. Mä käyn Kemissä.
 
Ihan sitä kahta viikkoo mekin on pidetty rajana. Ja ihan alussa on tosiaan kaikkein helpoin liikkua niitä pitkiä matkoja kun vauva nukkuu muutenkin koko ajan. Myöhemmin sitä alkaa ajottaa automatkoja päiväuniaikoihin ja sehän rajottaa jo vähän. Saati sitten kun rytmi siirtyy yksiin päikkäreihin, mutta lapsi on vielä sen verran pieni ettei pysy ajomatkoja hereillä tai jaksa keskittyä mihinkään tarpeeks pitkään....

Lentämisestä vauvan kanssa hyvät kokemukset itelläkin, ja kotimaanlennot on niin lyhyitä että rohkeesti vaan! Tutti, tuttipullo tai tissi vaan suussa nousun ajan.
 
Mä oon kyllä liikkunut tytön kanssa kaupungilla, kaupoissa, kahviloissa, spåralla, metrolla jne... ihan kotiutumisesta lähtien. Ekaa kertaa käytiin kaupassa matkalla kättäriltä kotiin :) Oon tytön kanssa kahdestaan joten ei ole paljon vaihtoehtoja edes!
 
Mekin käytiin IKEAssa syömässä ja kiertelemässä jo maanantaina (tyttö syntyi siis perjantaina).. Oli sillon se lääkärintarkastus TYKSissä, niin oltiin muutenkin reissussa. Tänään ollaan menossa kauppareissuun. En mä nyt välttämättömänä näe eristäytyä, eikä se kaikille ole edes mahdollista, niinku kolibri huomautti. Mut oman voinnin mukaan tietenkin, jos ei oo pakko, niin voi sitä kotonakin ne eka päivät /viikot olla.
 
Kyllä minä ruokakaupan ymmärrän, mutta itse en veisi ihan pientä varsinaisesti shoppailemaan. Alle 2 viikkoista en kuljetellut kuin mummolassa ja seki pakosta, ku piti käydä bilikontrollissa. Nyt kun vauva 1 kk, mennään katsomaan koko porukalle ristiäisvaatteet. Jokainen kuiteski tavallaan.
 
Niinpä jokainen tavallaan tietenkin. Mulla oli vaan ajatus ennen synnytystä että en missään nimessä halua ketään synnärille enkä kahteen viikkoon kotiin. Sen jälkeen olin ajatellut että voisi aktivoitua kotona pesimisen jälkeen. Ulkoilla ja käydä kaupassa tms. Mutta eihän siitä mitään tullut miehen sukulaiset tunki jo synnärille ja viikko sen jälkeen kotiin. Sitte mun vanhemmat painostaa ettei saisi missään käydä ettei vauva vaan sairastu. Vähän alkaa tuntuun että sukulaiset saavat kohta ikävää palautetta. Oon samaa mieltä siitä että varmaan niiltä sukulaisilta vauva saa jonkun pöpön jos saa. Eivät älyä edes käsiä mennä pesemään jollei pyydä.
 
No eipä mekään varmaan varta vasten olisi ikeaan lähdetty, mutta kun oli lastenlääkärin tarkastus tyksissä keskellä päivää ja oli noi 3- ja 4-vuotiaat mukana. Koko reissuun meni useampi tunti aikaa, oli pakko käydä syömässä välillä.. En mä kaupan kärryihin vauvaa vielä laittais, mutta aika toppauksissa tuo oli omassa kaukalossaan..
 
Onhan ne melko suojassa niissä kaukaloissaan/vaunuissaan ja oisin varmaan tehny samanlaisen reissun vastaavassa tilanteessa. :)
 
Lauantaina päästiin kotiin, la illalla sekä su aamulla ja illalla piti käydä heti sairaalassa hakemassa antibiootit..

Lastentarvikkeessa kävin vauvan kanssa hakemassa sitterin jo alkuviikolla, kun piti saada paikka johon laskea maidonlämmityksen ajaksi.. kauppaan menon koitan viivyttää ensi viikon alkuun ja kahden viikon ikään..

3.2 onkin sitten jo Helsinginreissu edessä kun mennään suulakihalkion vuoksi Hussiin.. harmittaa jo parin tunnin automatka suuntaansa :sad001 Helmikuu muutenkin täynnä kaikkea menoa, vauvan lääkäreitä, isyydentunnustusta yms.. saa ahkerasti paikkailla tyttöä mukaan..
 
Takaisin
Top